Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen väärin????

Vierailija
13.09.2012 |

Minulla on useampi lapsi ja jokaisen kanssa olen päätynyt tähän samaan, ahdistavat ruokailut!!

Nyt kohta 9kk ikäinen lapsi ei syö mitään lusikalla/haarukalla annettavaa ruokaa. Vain sormiruoka ja maito kelpaavat. 6kk soseita söi hyvin, mutta ulkomaanmatkan jälkeen ruokailut muuttuivat taisteluksi, jonka jälkeen itkevät sekä äiti että lapsi. Ulkomailla ruoka oli erilaista (lasten soseet) ja yökkäili joka lusikallisella. Kotiin palattuamme ei syönyt enää suomalaistakaan ruokaa. Kokeilin karkeampaa ruokaa, ei syö. Taistelun jälkeen saan huijattua lusikan suuhun jolloin alkaa joko huuto TAI pitää vaan suuta auki eikä niele ruokaa. Pitää sinnikkäästi ruokaa suu auki suussa, kunnes valuu aikanaa ulos.

Olen NIIN TURHAUTUNUT, että voisin repiä hiuksetkin päästäni. Tiedän ahdistavani käytökselläni lasta, mutta vaikka yritän olla kuinka rauhallinen yms. tahansa, ruokatilanteet päättyvät taisteluun. Tämä on toistunut jokaisen lapseni kohdalla, samanikäisenä. Myöhemmin ovat taas syöneet kuka mitäkin, mutta voisin karjua ääneni käheäksi tätä turhautumista!! Missä menee pieleen??? Painostus on myös neuvolan puolelta, koska lapseni ovat erittäin hoikkia ja painokontrollissa olen saanut jokaisen kanssa ravata eli sitä ruokaa pitäs kuitenkin saada menemään edes vähän.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk sileät soseetkaan kelpaa?

Olet varmasti kokeillut kaikkien merkkien ruoat jo läpi, mutta meillä lapsi ei suostunut syömään isompien Pilttejä ym. halvempia ruokia, ostin Hipp-soseita ja ne kelpasivat.

Onneksi lapsi elää sormiruoalla ja maidollakin tuossa iässä, voihan sen soseiden syönnin (yrittämisen) jättää vaikka vähäksi aikaa kokonaan.

Vierailija
2/5 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna syödä sormiruokaa toistaiseksi, pienihän se vielä on. Kyllä se siitä varmasti oppii ajallaan syömään lusikalla tai haarukalla annettavaa ruokaa vaikka se menisi vähän myöhemmäksikin.

Ja tosiaan lopeta nyt sen lapsen painostus ruokailulla tai siihen tulee kohta ihan oikea kammo koska lapsi pelkää vaistoamaansa äidin stressiä ja ei syö siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sileätkään enää mene. :( tiedän, että stressaan ihan liikaa ja se jo itsessään saa lapsen takajaloilleen.

kertokaahan mitä sormiruokia tuon ikäiselle voi antaa. saa leipää, vähän hedelmiä sekä jotain maissinaksuja tms. vai antaisinko eteen ihan tavallista ruokaa ja lusikan hänen omaan käteensä. ahidistaa kyllä se järjetön sotkukin mikä siitä tulee... hän aloittaa lisäksi päivähoidon parin viikon päästä (pakon sanelemana) ja ruokailut siellä huolettavat jo nyt.

Vierailija
4/5 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi purkkisosetta, kotiruokaa vauvoille ennenkin annettu.

Älä suotta huolehdi päivähoidon ruokailuista, siellä ovat ammattilaiset asialla.

Anna lapselle lusikka omaan käteen. Niin minäkin tein heti kun siinä lusikka pysyi. Miten niin järjetön sotku? Oletko sinä siivousfriikki, eli et siedä sotkua? Eihän se ole mikään ongelma, siivoat sitten ruokailun jälkeen. Laita vaikka suihkuverho vauvan ruokailupaikan ympärille, kunhan annat opetella syömistä kunnolla.

Vierailija
5/5 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellemme (nyt 2 1/2 vuotta) annettiin sormiruokaa siitä lähtien kun pysyi hyppysissä ja osasi viedä suuhun (5-6 kk), lusikka annettiin tarjolle heti kun alkoi olla motorisia edellytyksiä sen käyttöön (muistaakseni jotain 9 kk). Sitten annettiin lapsen itse päättää, millä tavalla (käsin / lusikalla) haluaa syödä ja kuinka paljon. Annettiin myös "leikkiä" ruoalla, koska mielestäni lapsi oppii sillä tavalla myös ruoan rakenteesta, lämpötiloista jne.

Alkuun sotkua tuli tietenkin kohtalaisen paljon mutta vähitellen vähemmän. Käytettiin sellaista IKEA:n isoa askerteluessua vaatteiden suojana. Missään vaiheessa ei kiinnitetty liikaa huomiota sotkemisen määrään (raja menee tietty tahallisessa ruoan heittelyssä, mukien tai lautasten kaatamisessa jne.).

Lapsi on alle vuoden ikäisestä syönyt tismalleen samoja ruokia kuin me vanhemmat ja samaan aikaan muiden kanssa. Kaikki syövät oman ruokansa, lasta ei ole syötetty siitä lähtien kun osasi riittävän hyvin syödä itse (n. 12 kk). Jos tarjolla on jotain mikä ei kuulu lapsen lempiruokiin, vaihtoehtoja ei anneta vaan sitä syödään mitä on laitettu. Olemme pyrkineet siis välttämään kaikki mahdolliset ruokaan liittyvät valtataistelut.

Syö joskus enemmän ja joskus ei juuri ollenkaan, mutta lapsesta on kehittynyt rohkea eri makujen maistelija. En ole huolissani mikäli syö jollain aterialla tyyliin yhden haarukallisen, koska ruokaa on jonkin välipalan muodossa tarjolla sen verran monta kertaa päivässä ettei ehdi kauaa nälässä kulkea. Ja aina kun syödään, saa myös niin paljon lisää ruokaa kuin itse haluaa, eli saa säädellä omaa kylläisyyttään. Ruoka-aikojen lomassa meillä ei kuitenkaan välipaloja anneta, vettä saa jos on jano. Kasvaa 0- ja +1 -käyrän välimaastossa painon suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi