7kuinen uros pentukoira ei ole vielä sisäsiisti,mutta pissinyt
kiltisti paperille,nyt alkanut merkkailemaan sisälle,nostaa jalkaa ja kusasee kaapin kulmiin,mikäköhän on ja mitä voisi tehdä?
Kommentit (6)
tämä poika ei vaan opi,onko pikkukoirat tällaisia hankalampia tapauksia,monelta olen kuullut
ap
oppimisessa on eroja rotujen välissä. Meillä on kaksi keskikokoa hiukan suurempia koiria jotka ovat oppineet nopeasti sisäsiistiksi. Sisareni beaglella meni paljon kauemmin. Kaikki koirat ovat uroksia.
Uros on tullut murkkuikään ja reviirinmerkkailuvietti on herännyt. Tällä ei ole mitään tekemistä itse sisäsiisteyden oppimisen kanssa, sillä tämän merkkailun syy ei ole pissahätä vaan vietti merkkailla reviiriä. Usein koira itse ei edes tiedosta merkkailuaan vaan se tapahtuu hyvin automaattisesti.
Tärkeintä on saada koira ensin tiedostamaan toimintansa ja sitten se että sisällä se on kiellettyä. Koiraa tarkkailllaan ja jos huomaa että se näyttää siltä että saattaa merkata, kielletään ja/tai viedään muualle. Yleisimpiin ruikkimispaikkoihin voi laittaa eläinkaupasta saatavaa karkotesuihketta, jonka haju on sellainen ettei koira halua siihen paikkaan laittaa omaa hajumerkkiään. Mutta tärkeintä on riittävän monta kertaa saada kiinni koira itse aikeesta ruikata ja saada se ohjattua pois siitä toiminnasta.
Jos ongelma on paha ja/tai tapahtuu vain kun ihmiset on pois kotoa niin tilapäisesti urokselle voi laittaa vakka lasten alushousuista tehdyt pöksyt jalkaan. Ruikkimishalu kyllä menee äkkiä kun saa olla märissä housuissa sitten loppupäivän kun ruikkii.
tämä poika ei vaan opi,onko pikkukoirat tällaisia hankalampia tapauksia,monelta olen kuullut
ap
jotenkin tuntuu loogiselta että pienellä koiralla on tietenkin pienempi rakko kuin isolla koiralla, eli vaikeampi pidättää. Meidän koira on pyreneittenmastiffi uros ja helposti oppi sisäsiistiksi, eikä merkkailua onneksi ole ollu
ap
jotenkin tuntuu loogiselta että pienellä koiralla on tietenkin pienempi rakko kuin isolla koiralla, eli vaikeampi pidättää. Meidän koira on pyreneittenmastiffi uros ja helposti oppi sisäsiistiksi, eikä merkkailua onneksi ole ollu
kyllä, tietyt villakoiratyyppiset rodut oikein erityisen pahamaineisia. Sitten taas oma rotuni, jonka aikuispaino on noin 10 kg, on sellainen ettei juuri koskaan ole sisälleruikkimisongelmia ja oppivat varsin nopeasti pidättämään 9 h työpäivän (meillä oppiminen 4-7 kk iässä, keskimäärin siinä 5 kk).
Ongelma johtunee lähinnä pikkukoirien hieman aktiivisemmasta aineenvaihdunnasta ja varsinkin siitä että ne usein touhuavat (ja siten myös juovat) enemmän sisällä kuin isommat rodut jotka usein tyytyvät pötköttämään jossain rauhassa odottamassa omistajaa kotiin.
Mutta tuo murkkuiässä alkava uroksen merkkailutaipumus tosiaan ei ole sisäsiisteysongelma vaan siitä vähän erillinen, yleensä onneksi helposti ratkaistavissa.
ois kannattanu opettaa alusta asti kunnolla sisäsiistiksi, nyt hankalampaa kun nostaa jo jalkaa. meidän uros oli nelikuisena jo sisäsiisti vaikka kävin 8 h töissä ja muuten kotona. aina jos koittaa pissata sisälle, edes paperille, jämäkkä kieltoääni ja samantien ulos. ja tätä saat toistaa satoja kertoja kun koira jo tuon ikäinen. kärsivällisyyttä!