Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään tulevaa synnytystä, mieheni mielestä lapsellista :(

Vierailija
12.09.2012 |

Olen vasta alussa, mutta yöllä herään kamaliin synnytys/kuolemanpelkoihin. Musta tuntuu etten selviä hengissä pienen ja kapean lantioni takia ja keisarileikkaus pelottaa vielä enemmän. Tuntuis hirveeltä jos joku kaivaa mun sisäelimiä mahasta ja sitten on kuullut näitä verenhukkakuolemantapauksia.

Mieheni ei ymmärrä mua. On itsekkin todella nuori, mutta sanoo vaan et luonnollinen asia, lapsellista pelätä sellaista. Ri auta oloa yhtään. Jos itken, mies vain ottaa huumorilla.

Olenko oikeasti lapsellinen? Ja häpeääkö mieheni mua synnytyssalissa, jos kiljun ku pieni eläin tai muuta vastaavaa. Varmaan saan kamalat haukut sen jälkeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytykseen liittyviin asioihin. Sano se hänelle.

Kerro neuvolassa synnytyspeloistasi heti seuraavalla kerralla (ja tee se niin, että terkkari ymmärtää tilanteen vakavuuden) niin saat ammattiapua pelkoihin.

Siinä miehesi on kyllä oikeassa, että raskaus ja synnytys ovat luonnollisia asioita ja komplikaatiot ovat aika harvinaisia. (Silti miehesi pitäisi olla sinun tukenasi eikä nauraa sinulle.)

Vierailija
2/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun kannattaa pyytää neuvolasta lähete pelkopolille. Miehesi ei taida oikein ymmärtää tätä asiaa, eikä sekään ole ihme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvolassa että miltä tuntuu. Pääset varmasti synnytystapa-arvioon jossa sitten mitataan lantio ja myös se kuinka iso vauva on. Sitten tiedät onko edessä sektio vai alatiesynnytys, kumpaa itse haluaisit?

Minuukin pelotti, niin paljon että kävin pelkopolilla. Eiköhän ne kätilöt oo nähny kaikkea, vaikka huutasit kuin pieni eläin siellä synnärillä. Kivunlievitys auttaa eli kivun takia harvemmin tarvitsee huutaa!

Mutta puhu asiasta! Kun raskaus etenee niin mielikin muuttuu.

Vierailija
4/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on miehen arvostella, kun itsellään ei ole hätäpäivää. Niin se minunkin mies vähätteli, kun raskauden loppuvaiheessa pelkäsin, että lapsi ei mahdu syntymään alateitse. No vähättelyä ei synnytyksen jlk enää kuulunut, kun pelkoni oli aiheellinen. Mutta siis kaikki pelot on varmasti normaaleja, mutta kyllähän suurimmalla osalla synnytys menee ihan hyvin. Kannattaa varmaan keskustella asiasta neuvolassa tms. Ja et ole ainakaan minun mielestä lapsellinen. Kyllä kumppanin on tarkoitus tukea, ei vähätellä.

Vierailija
5/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa että miehesi vähättelee pelkojasi. Hänellä kun ei ole mitään käsitystäkään siitä, mitä synnytyksessä tapahtuu, eikä ilmeisesti mielikuvitusta, että osaisi kuvitella tilanteen. Anna hänelle esimerkki: miehelläsi on pakottava tarve mennä vessaan ja ulos on tulossa potkupallon kokoinen pökäle, menisikö paniikkiin?

Vierailija
6/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin synnytyksessäkin on omat riskinsä, vaikka harvemmin käy mitään vakavaa, sekin mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Miehesi suhtautuminen on kyllä lapsellista. Ja miehesi tunteet synnytyssalissa on ihan sama, eli sinä olet se joka synnyttää, mies on vain yleisönä, ja ainoa tunne joka hänen on syytä sanoa ääneen on suunnaton kiitollisuus siitä mitä teet hänen lapsensa maailmaan saattamiseksi. En minä ainakaan miehenä kehtaisi sanoa yhtään mitään poikkipuolista sanaa siinä tilanteessa tai sen jälkeen. Jos nainen synnyttää suurilla kivuilla, ja jopa henkensä vaarantaen, miehelle lapsen, niin on miehen syytä olla vaimostaan ylpeä ja kiitollinen!

Jos tuntee suurta kipua, vaikka olisi miten luonnollista, ei se kipu siitä vähene, naurettavasti sanottu.

Vierailija
7/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia synnytys varmaan pelottaa jonkin verran ja jos sua pelottaa paljon, niin kerro neuvolassa. Sinänsä kannattaa ajatella, että menet sairaalaan, kun aika koittaa ja tottelet käskyjä. Sun ei tarvitse osata mitään tai kantaa huolta mistään, siellä on ammattitaitoiset ihmiset sitä varten. Olet niille vain synnyttäjä numero x satunnaisen vuoden satunnaisen päivän satunnaisessa työvuorossa. Todennäköisesti kätilö hoitaa samanaikaisesti sun kanssasi jotain toistakin synnytystä. Mulle ainakin auttoi, kun ajattelin vähän laajemmin asiaa ja sain suhteellisuudentajua asioihin. Synnytyksessä voi tapahtua mitä vain, mutta niin voi auton ratissakin. Et kai sä sen takia jätä ajamatta?

Vierailija
8/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on aina suuri koettelemus äidille sekä lapselle, miehet ei kestäisi edes kuukautiskipuja!

Jos mies ei osaa olla tukena, mieti haluatko häntä synnytykseen, siinä ei kaivata mitään vähättelijää vaan kaikki tuki pyyteettömästi.

Pelkopolia minäkin suosittelen, ja muista että pelkäämällä et ainakaan helpota tilannetta. Koeta kerätä ihmisiltä niitä positiivisia kokemuksia, älä lue netistä liioiteltuja kauhujuttuja. Kerää itseluottamusta, ja synnytykseen mennessä, olet supernainen :) sinä selviät tavalla tai toisella,ei se lapsi sisään jää. Asia on kuitenkin edessä, sitä ei voi enää paeta, nyt voit vain tehdä parhaasi.

Voimia ja tsemppiä!

Vierailija
9/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella typerästi, mutta hän ei varmaan oikein tiedä miten suhtautua pelkoihisi. Häntä alkaa varmaan itseäänkin ahdistaa ja siksi yrittää selvitä tilanteesta joko huumorilla tai vähättelemällä.

Selitä miehellesi, että oli lapsellista tai ei, sinua oikeasti pelottaa asia ja kaipaat häneltä tukea. Jos hän ei pysty sitä antamaan, niin puhu asiasta neuvolassa, voit saada esim. ajan neuvolapsykologille.

Ja synnytyksen kulkuun ja sinun käyttäytymiseesi siellä miehellä ei ole mitään sanomista. Sun täytyy vahvistaa itseluottamustasi, sillä, mitä mies ajattelee tuollaisesta ei ole oikeasti mitään väliä.

Ja synnytys ei oikeasti ole kamalaa, kyllä siitä selviää!

Vierailija
10/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä millaista synnyttäminen on. Eihän sitä nainenkaan usein ymmärrä ennen kuin itse on synnytyssalissa. :)

Jaa ap pelkosi äitisi ja synnyttäneiden kavereidesi kanssa sekä neuvolassa. He osaavat tukea ja rohkaista sinua.

Vierailija
11/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on luonnollista todellakin ja ammattilaiset katsoo, että kaikki menee hyvin.

Vierailija
12/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saat siihen apua. Ei ole hyvä, jos koko raskausaika menee siihen, että pelkäät synnytystä. Keskustelu varmasti auttaa.

Miehesi on ajattelematon kun latelee tuollaisia kommentteja. Hänen pitäisi olla sinun tukenasi. Eiköhän hänelläkin itse tilanteessa hymy hyydy, sillä poikkeuksetta minun tuntemani miehet, jotka ovat olleet mukana synnytyksessä, ovat pitäneet vaimojaan sankareina sen jälkeen.

Vierailija
13/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä miehesi on kyllä oikeassa, että raskaus ja synnytys ovat luonnollisia asioita ja komplikaatiot ovat aika harvinaisia. (Silti miehesi pitäisi olla sinun tukenasi eikä nauraa sinulle.)

Ihan niinkuin kuoleminenkin.

On myös luonnollista pelätä synnyttämistä.

Nykysuomessa synnyttäminen on turvallista, turvallisempaa kuin autolla ajaminen :)

On typerää ja lapsellista naureskella ihmisten peloille.

Muutenkin tuo mies kuulostaa sellaiselta epeliltä, että kannatta harkita haluaako hänen kanssaan viettää elämäänsä ja haluaako hänen kasvattavan omia lapsiaan.

Vierailija
14/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, onko se synnyttämiseen liian kapea, ei voi nähdä päällepäin.

Vierailija
15/15 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidät synnytykseen otetaan mukaan.

Ap:n kannattaa ottaa pelkonsa puheeksi neuvolassa. Ongelmaa voi hoitaa.