"Vuokrataan vähintään vuodeksi"
Olen muuttamassa pääkaupunkiseudulle ja tarkoitukseni on asua ensin vuokralla ja samalla etsiä omistusasuntoa.
Kuitenkin lähes kaikki vuokranantajat haluavat vuokrasopimukseen kohdan, joka estää irtisanomisen ensimmäisen vuoden aikana. Joudunko oikeasti maksamaan koko loppuvuoden vuokrat, jos satunkin löytämään ihanan omistusasunnon vaikka neljän kuukauden päästä?
Kommentit (7)
Olen kyllästynyt 3-6 kk vuokrasuhteisiin, uuden vuokralaisen löytyminen ei yleensä onnistu samantien. Siksi vuokraan nykyisin vuodeksi kerrallaan.
Olen kyllästynyt 3-6 kk vuokrasuhteisiin, uuden vuokralaisen löytyminen ei yleensä onnistu samantien. Siksi vuokraan nykyisin vuodeksi kerrallaan.
sulla on asunto jossain jumalanseläntakana...
Itselläni on kaksi sijoitusasuntoa Helsingissä ja jatkuvasti on vuokralaisia tulossa. Jos laittaa ilmoituksen vuokralle annetaan, niin voi tulla 40-50 hakijaa! Siitä voi sitten valita parhaat päältä.
Ei sopimukset mitään leikkiä ole.
Mitä tykkäisit jos sun työnantaja sanoisi sulle, että et oikeasti saakkaan olla töissä ja että sopimus oli vain leikkiä, työnantaja on löytänyt paremman työntekijän.
Mulle on käynytkin kuvaamallasi tavalla : )
Kiitos "ystävällisestä" vastauksesta.
Tiedän kyllä, että pk-seudulla on kova taistelu asunnoista. Ilmeisesti sopimussakon suuruudesta voi neuvotella vuokrasopimuksen tekohetkellä, mutta jos sellaisesta mainitsee, menettää koko kämpän.
On usein tuo vuoden minimiaika, mutta maininta että jos irtisanoo aiemmin, niin sopimusrikkomuksen takia peritään yhden kuukauden vuokra.
Ei loppuvuoden....
Ja periaatteessahan tuo tarkoittaa että saat vain puolet takuuvuokrasta takaisin, kun takuuvuokra on usein 2kk vuokran suuruinen.
sunnuntaina? Minulla on asunto Helsingin keskustassa, kunto hyvä, vuokra edullinen. Jatkuvasti on vuokralaisia tulossa, mutta kun ne hemmetit ei suostu maksamaan kahden asunnon vuokraa vaan olettavat voivansa ensin irtisanoa edellisen asunnon ja vasta sitten olisivat muuttamassa.
Sinulla on käsittämättömän hyvin, jos asunto ei ole päivääkään tyhjänä viiteen vuoteen.
sellainen pykälä vuokrasopimuksessa, että jos irtisanoo alle vuoden vuokrasuhteen jälkeen, niin tulee sopimussakkoa yhden kuukauden vuokran verran.
Vaikka vuokralaisia olisi kuinka paljon jonossa, niin valitettavasti se asunto usein kuitenkin on sen yhden kuukauden tyhjillään siinä välissä kun ihmiset ei halua tehdä vuokrasopimusta kämpästä jossa on edellisen asukkaan romppeet eikä kukaan muuta seuraavana päivänä kun edellinen muuttaa pihalle...
Emme siis halua niitä tyhjiä kuukausia montaa kertaa vuodessa. Siksi vuoden määräaikaisuus, mutta siis koko vuoden vuokraa ei tarvitse maksaa, vaan ainoastaan se yksi ylimääräinen kuukausi.
Periaatteessa jos sinulla olisi tarjolla hyvä ja luotettava vuokralainen jatkamaan asunnossa heti jälkeesi samoilla ehdoilla, niin ainakin minun kanssani olisi neuvoteltavissa tuosta sakosta luopuminen.
t. kaksi vuokra-asuntoa Helsingissä omistava
Ei sopimukset mitään leikkiä ole.
Mitä tykkäisit jos sun työnantaja sanoisi sulle, että et oikeasti saakkaan olla töissä ja että sopimus oli vain leikkiä, työnantaja on löytänyt paremman työntekijän.