Aroniapensas notkuu marjojen painosta. Milloin marjat poimitaan ja mitä niistä voi tehdä?
Mä en ole uskaltautunut edes maistamaan miltä marjat maistuvat, ilmeisesti ovat happamia. Ovatkohan ne nyt parhaimmillaan? Ja oisko jollain jotain hyväksi havaittua reseptiä jota kokeilla. Smoothieen aion nyt ekaksi kokeilla, mut joku hyytelökin vois olla kiva joulupöytään ja vaikka joululahjoiksi naapureille ja sukulaisille. Meillä on aronia-aita joten marjoja riittää :).
Kommentit (24)
mutta ovat oivallisia esim. omenamehun seassa väriä antamassa.
Ei ne kauheen maukkaita ole, mutta niiden ravintoarvo on mieletön, että jos niitä vaan johonkin ruokaan saa tungettua niin kannattaa laittaa!
en ole edes miettinyt niiden hyödyntämistä isommassa mittakaavassa, niitä on niin paljon, mutta hyydykkeeseen ne on ihan hyviä (väri) sekä koristeeksi päälle, että makuvivahdetta antamaan. Hyytelö ja rahka on myös hyviä. Ei tarvitse välttämättä olla muita marjoja, vaan mm. suklaa tai vanilja sopii kaveriksi. Omena on tähän vuodenaikaan oikein sopiva kaveri.
Jos pensaat notkuu, kannattaa leikata sen jälkeen kun on poiminut kaikki yli 20 senttiset varret, niin vahvistuu ensi kesänä. Itse leikkaan vuosittain aika rajusti ja näkyykin melko vahvana siellä alaosassa.
aronia sopii nimenomaan mehuun jonkin toisen marjan kanssa. Kokeile esim. puolukkaa tai herukoita. Lisäksi siitä voi toki tehdä hyytelöä, mutta siihenkin ehdottomasti jotain muuta marjaa! Naapuri teki viime vuonna aroniasta kotiviiniä ja pakko sanoa, että olipas hyvää. Epäilin hommaa suuresti, enkä edes ole mikään kova marjaviinien ystävä (punkkukaan ei oikein iske) ja olin todella yllättynyt, että siitä tuli oikeasti juotavaa ja jopa ihan hyvää.
olen tehny aronioista mehua mehumaijalla, sekaan esim vadelmaa tai herukoita. Myös omena-aronia hillosta tuli hyvää. Kannattaa tosiaan hyödyntää kun on niin terveellinen marja.
On paljon parkkihappoa, joten se on hieman karvaan makuinen, mutta myös sellainen jauhoinen ja mauton... Vaikea kuvailla. On terveellinen, eli kannattaa käyttää johonkin, tietysti tuoraana olis paras....Tutut tekivät aroniasta kotiviiniä ja olin myös todella positiivisesti yllättynyt! En muista oliko siinä muuta marjaa seassa.
Marja-aronia on enemmän hyötykäyttöön sopiva.
Vispipuuroa, sellaisenaan tai kurpitsan kanssa.
Piirakoita, jollaiseen kelpaa täytteeksi vaikka mehustamisesta jäänyt mäskikin.
Mehua voi tehdä ihan mehumaijalla. Jos sekaan jotain happoisempia marjoja kuten puolukkaa tai maukkaampaa kuten herukkaa, tulee mielenkiintoisempaa, mutta pelkkä Aroniakin toimii. Smoothie on hyvä ehdotus myös. Mukava on että sottaava väriaine tuossa on täysin vesiliukoinen toisin kuin esim mustikassa jonka tahrat ovat kuivuttuaan hankalampia poistaa.
Hyytelöä, hmm toki pihlajanmarjahyytelön ohjeella varmaan onnistuu, mutta ei ole yhtä hyvää kuin mustaherukasta tms.
Mä en ihan ymmärtänyt seiska, miten ne pensaasi leikkaat?
Aroniassa 20 senttiä ilman oksaa on pitkä varsi, mutta joka vuosi niitä tulee. Leikkaan vuosittain sieltä aivan alhaalta noin neljänneksen, mutta vain ne, joissa on oksan "juuresta", eli taitoksesta suoraa yli 20 senttiä. Keskivaiheilta toteutan sen jälkeen saman ja lopuksi leikkaan kaikki yli 20 senttiset piiskat. Silloin pensaat kasvavat tuuheutta ja vahvistuvat alaosasta. Joka vuosi joka tapauksessa tulee niitä puolimetrisiä tai parinkin metrin piiskoja, jotka kallistuvat siihen tulevien oksien painosta maata vasten seuraavana vuonna.
ihan tapille, on kasvanut aika hyvin nyt kesän aikana. Niitä maata myöden kasvavia leikkaan minäkin jatkuvasti pois.
ihan tapille, on kasvanut aika hyvin nyt kesän aikana. Niitä maata myöden kasvavia leikkaan minäkin jatkuvasti pois.
vanhempiakin, suurinpiirtein yhteensä sen neljänneksen siitä tiheydestä. Saa lisää valoa ja tuuheutta. Joku vuosi kokeilin, että leikkaan kolmanneksesta alhaalta, kolmanneksesta keskeltä ja lopusta piiskat. Ajatellen, etten riisu koko aitaa samana vuonna. Toimi paremmin, kun leikkasi joka puolelta. Ne, josta leikkasin alhaalta oli seuraavana kesänä parhaimman näköiset. Ylivoimaisesti, kun alhaallakin oli hyvin nuorta vartta.
Viiniksi,viiniksi ja vilä kerran viiniksi,on ainakin lisäaineeton ja itselläni myös täysin luomu.
tietääpähän ainakin mitä kurkustaan alas laittaa,rypäle viinit on valitettavasti kovastikkin viljeltyistä ja torjunta-aineilla käsitellyistä tehtyjä.
Itse teen ensteks sitruunahapolla mehua ja perskoista tulee mkoisa viini,siis tuplakäyttö.
Minä syön ohikulkiessa ihan sellaisenaan. Arvelin laittaa pakkaseen.
Teimme hilloa omenan kera oli erittäin hyvää lihan kera suosittelen.
Linnut ruikkii kiveykset ihan sinises! Naapurilla niitä on.
sillä sen väri on oivallinen siihen.
Muutenkin terveysvaikutteinen, eli niiin paljon hyvää että aroniaa kannattaa laittaa mehuksi.
Meillä linnut eivät ole syöneet, marjoja paljon ja teen mehua.
http://www.vinkkilanluomutuote.fi/aronia.html
marja-aroniahilloketta lihan kanssa. Oi miten hyvää!
Terveellinen ehkä, mutta niin pahanmakuinen. Karvautta ei peitä mikään.
Marja-aronia on mielestäni yksi parhaimman makuisista marjoista! Tässä yhteydessä onkin tärkeää erottaa tavallinen aronia ja marja-aronia, joista jälkimmäinen on maukas pensasmarja! Syön niitä ihan sellaisenaan ja myös labbikseni pitää niistä, nam.
kuin happamia. Meidän marjat syö linnut ja lopuilla sotkee lapset.