Vauva ei liiku mahassa :(
Nyt viikot 39+2. Tiedän, että vauva on elossa koska kun kunnolla tönin sitä niin vähän muljahtaa siellä. Liikkeet loppuu kuitenkin siihen. Minulla on myös dopleri jolla kuulen vauvan sydänäänet. Mietityttää kuitenkin se liikkumattomuus. On kyllä ollut jo nyt monta päivää todella hiljainen :( Tänään on neuvola klo:15. Ajattelin, että odottelen sinne asti, mutta silti mietin pitäisikö käydä näytillä heti synnärillä... Hmp.
Kommentit (48)
Enhän sanonut, että vauva ei ollenkaan liiku mahassa. Sanoin, että kääntää kylkeä tai muuta pientä liikettä tuntuu, mutta ei varsinaisia potkuja. Jos rupeaisin liikkeitä laskemaan, varmasti saisin sen 10 jonkunlaista liikettä päivälläkin. Mutta ei kai nyt kukaan koko ajan liikkeitä laske. Ilman varsinaista laskemista päivällä en kyllä moneen tuntiin huomaa, liikkuuko vauva vai ei.
t. 39+5
Ja nyt alat muuttaa puheitasi... Hyvä jos sinulla on kaikki ollut hyvin, mutta ymmärräthän sen että tuon neuvosi vuoksi joku toinen saattaa kuvitella että on ihan ok että vauva ei liiku kertaakaan koko päivänä?
Täällä pitää varoa mitä sanoo ja millaisia neuvoja antaa, eivät kaikki välttämättä tiedä näitä asioita niin hyvin että osaavat suodattaa oikeat ja väärät neuvot...
Itselleni on aina annettu ohjeeksi että jos vauva vähentää liikkumista normaalista, missä vaiheessa raskautta tahansa, on syytä tutkia missä vika.
En toivo sitä helvettiä kenellekään, mitä on kuolleen vauvan synnyttäminen ja hautaaminen.
itselläni käynnistettiin synnytys vähentyneiden/vaimentuneiden liikkeiden vuoksi... onneksi.
Mulla on ollut ihan samanlaista hiljaiseloa jo jonkun aikaa masussa. Oon viikoilla 39+5. Luulen, että vauva ei enää mahdu liikkumaan. Välillä vähän kääntää kylkeä tms. mutta varsinaisia potkuja tulee ainoastaan iltaisin ja silloinkin harvakseltaan. Päivällä ei potki enää ollenkaan. Silti kaikki ok.
Sanoin, että kääntää kylkeä muttei juuri muuta. Ja ei mullakaan mikään mehun juominen lisää tätä liikkuvuutta yhtään. Vauva nyt vaan on lopussa tällainen, mulla ainakin, teistä muista en tiedä. Mutta itse odottelisin sen pari tuntia neuvola-aikaa. Eipähän siitä tietysti haittaakaan ole, jos synnärille menee käymään.
39+5
jos ITSE niin tekisi. Jonkun vauvat ei paljoa liiku ja se on sille normaalia.
Mutta jos joku kertoo, ettei vauva käyttäydy normaalisti, niin silloin ei neuvota odottamaan vaan menemään näytille.
Mene nyt heti käymään synnärillä!
Mitään et siinä häviä, mutta voittaa voit paljonkin.
Toivottavasti oletkin jo siellä käynyt.
mutta jos sinulla tulee kuitenkin ne 10 liikettä tunnissa täyteen, kun alat laskea, on tilanne ihan normaalia verrattuna ap:n tilanteeseen, joka on oikeasti huolestuttava.
Mulla on ollut ihan samanlaista hiljaiseloa jo jonkun aikaa masussa. Oon viikoilla 39+5. Luulen, että vauva ei enää mahdu liikkumaan. Välillä vähän kääntää kylkeä tms. mutta varsinaisia potkuja tulee ainoastaan iltaisin ja silloinkin harvakseltaan. Päivällä ei potki enää ollenkaan. Silti kaikki ok.
Sanoin, että kääntää kylkeä muttei juuri muuta. Ja ei mullakaan mikään mehun juominen lisää tätä liikkuvuutta yhtään. Vauva nyt vaan on lopussa tällainen, mulla ainakin, teistä muista en tiedä. Mutta itse odottelisin sen pari tuntia neuvola-aikaa. Eipähän siitä tietysti haittaakaan ole, jos synnärille menee käymään.
39+5
39+5
ei potki enää ollenkaan päivisin. Etkö nyt vain suostu tajuamaan tätä asiaa? Tässä ei nyt ole kyse SINUSTA ja sinun vauvasi liikkeistä, vaan AP:sta, jota neuvot väärin!!!!!!!!
Hänen vauvansa voi olla jo kuollut sen parin tunnin odottelun jälkeen. Onko sinulla sitten hyvä mieli?
Jankuti jankuti jankuti...
Fakta on se että minä en voi tietää miten se sinun vauvasi liikkuu milloinkin, mutta sen voin että neuvosi ovat vähätteleviä ja vääriä.
Jos minäkin ymmärsin selityksesi vauvasi liikkumisesta väärin, ymmärtää varmaan moni muukin. Katsos, monille "potkut" ovat synonyymi kaikille vauvan liikkeille. Kaikki eivät erittele mikä on potkimista, mikä kääntyilyä ja mikä käden liikuttamista jne. Eli kun sanot ettei vauvasi potki päivisin enää ollenkaan, moni tulkitsee sen niin ettei mitään liikettä ole.
Ihmettelen vain miksi sinulla on tarve saivarrella ja päteä tällaisessa asiassa?
Mutta jos joku kertoo, ettei vauva käyttäydy normaalisti, niin silloin ei neuvota odottamaan vaan menemään näytille.
eli jos tuntuu siltä että joku on pielessä niin kannattaa mennä tutkimuksiin. Minuakin vähäteltiin aikoinaan, kun vauva lopetti liikkeet, että ei välttämättä edes tunnu kaikki liike vielä ja ihan turha olla huolissaan.. Mutta niin vain oli kuollut.
Kyllä äiti tuntee vauvansa jo sikiöaikana ja tietää miten se aiemmin on liikkunut.
Mutta jos joku kertoo, ettei vauva käyttäydy normaalisti, niin silloin ei neuvota odottamaan vaan menemään näytille.eli jos tuntuu siltä että joku on pielessä niin kannattaa mennä tutkimuksiin. Minuakin vähäteltiin aikoinaan, kun vauva lopetti liikkeet, että ei välttämättä edes tunnu kaikki liike vielä ja ihan turha olla huolissaan.. Mutta niin vain oli kuollut.
Kyllä äiti tuntee vauvansa jo sikiöaikana ja tietää miten se aiemmin on liikkunut.
Ja otan osaa :(
20min joka tunti. Kaikkia liikkeitä ei tietenkään välttämättä tunne, huomaa vain sykevaihteluista. Mutta vauvalla voi olla hapevajaus ja se ei jaksa enää liikkua, mene näytille älä odota milloin sykettä ei enää kuulu dopplerilla!
Mutta jos joku kertoo, ettei vauva käyttäydy normaalisti, niin silloin ei neuvota odottamaan vaan menemään näytille.eli jos tuntuu siltä että joku on pielessä niin kannattaa mennä tutkimuksiin. Minuakin vähäteltiin aikoinaan, kun vauva lopetti liikkeet, että ei välttämättä edes tunnu kaikki liike vielä ja ihan turha olla huolissaan.. Mutta niin vain oli kuollut.
Kyllä äiti tuntee vauvansa jo sikiöaikana ja tietää miten se aiemmin on liikkunut.Ja otan osaa :(
helpottanut. Ja olen saanut 2 elävää vauvaa sen jälkeen... Mutta aina nämä asiat koskettavat ja ovat lähellä sydäntä ja siksi olen aina patistamassa nopeasti lääkäriin kaikkia joiden vauva alkaa vähentää liikkumistaan.
Toivon ettei kenenkään tarvitsisi vastaavaa kokea jos se vain on estettävissä.
Omat vauvani eivät olisi mitenkään selvinneet, olivat niin pieniä vielä...
jotka eivät voi uskoa, että ikäviäkin asioita voi tapahtua. Ja niitä tapahtuu, täälläkin palstailee varmasti moni kohtukuoleman kokenut. Minä mukaan lukien.
Kuinka monesti olen itseäni syyttänyt siitä, että en ehkä laskenut liikkeitä tarpeeksi. Vauva kuoli napanuorakomplikaatioon. Koskaan kukaan ei selvittänyt miksi liikelaskentaa tehdään. Silloin kun minä pienen kuolleen rv 40+1 synnytin, ei vielä internet ja vauvapalstat olleet pinnalla. Ainoa tietolähde oli neuvola.
Yhtään turhaa synnärikäyntiä ei ole. Jos siellä selviää, että vauvalla kaikki hyvin ja napavirtaukset ok, niin silloin se ei todellakaan ole turha käynti.
Mulla on nyt menossa kohtukuoleman jälkeen kolmas raskaus, ja aika tarkkaan vauvan liikkumista tutkailen. Kertaakaan ei kuitenkaan ole tarvinnut lähteä tarkastusreissulle. Vaikka vauvan sanotaan rauhoittuvan loppua kohden, ei se tarkoita sitä, että liikkuminen loppuu. Liikkeet vain muuttavat muotoaan, mutta niitä pitää tuntua.
En ole joutanut kirjoittelemaan, koska olen puuhannut itseni lähtökuntoon (lue lapsille ruokaa ja hoitajaa paikalle). Nyt odottelen hoitajaa + autoa ja sitten lähden synnärille. Neuvolaan olevan ajan peruin kokonaan pois ja nyt tuli sisko hoitamaan lapsia joten lähden! Palaan myöhemmin asiaan.
että kyllä mullakin kaikki neljä on loppua kohden hiljentyneet huomattavasti.
jos liikkeitä ei saa tuntumaan! Tämä on ainut keino millä äiti voi tietää jotain sikiön voinnista. Mikäli tuntiin ei tule 10 liikettä, jotan sokeripitoista naamaan ja jos liikkeitä ei edelleenkään tule, niin heti synnärille. Tällä on monta vauvaa pelastettu!
T: kätilö
Vauva on kuulema vähän vaisu, mutta ei mitään hätää. Supistuksia piirtyy vähän väliä. Joku aika kipeäkin on mukaan mahtunut. Kohta kai käyrän ottaminen lopetetaan kun jo tunnin olen tässä napottanut.
AP
Tuollaisia huolia varten ovat ammattilaiset. Soita neuvolaan tai synnytyssairaalaan ja kysy. Paremmin siellä tiedetään kuin epämääräisissä nettikeskusteluissa.
eli siis viimeisillä viikoilla sikiön melske usein rauhoittuu eikä liiku enää niin paljon. Itselläni kaikissa kolmessa raskaudessa kävi just noilla viikoilla noin, ihan paniikissa alkuun yritin "mehuherätystä" (sokerimehua, lepäämään, vatsan tönimistä, ja katsoo vastaako vauva). Yhden kerran jopa hätäpaniikkireissu sairaalaankin kun "mitään ei kuulunut".
Minusta tuo kotidoppler on hyvä juttu kun voit tarkistaa kuuluuko syke. Jos kuuluu niin vauveli huilailee ja valmistuu synnytykseen. Myös se liikkumatila on tuossa vaiheessa onnettoman pieni eikä siellä enää mahdu potkiskelemaan juurikaan.
Meillä ei saanu kyllä käyrillä pitää puhelinta edes päällä..?? ettäettä.
sitten neuvot tämän ketjun ap:ta, jolla on ihan eri tilanne kuin sinulla?
Synnärille ja heti ap! Kyllä sen vauvan pitäisi makean syömiseen vähintään herätä!