Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmätöistä koulussa, asiaa!

Vierailija
10.09.2012 |

Hei.

Tyttäreni on nyt 9-vuotias eli kolmosluokkalainen.

Asuimme ennen kauempana ja sitten sinä vuonna kun tytär tulisi aloittamaan koulun niin muutimme tälle nykyiselle paikkakunnallemme juuri kesäkuun alussa eli kesäloman ajan kerettiin totutella sitten tähän uuteen paikkakuntaan ennen koulujen alkua.

No kouluun kun tyttäreni sitten meni niin hän tietystikin oli uusi siellä kuten tuosta edellisestä kirjotuksestani voi jo päätellä. Muut luokalla olevat tytöt olivat tunteneet jo päiväkodista lähtien ja sitten kun oma tyttäreni oli ihan vieras niin tottakai häntä aluksi ensin vähän vieroksuttiin ja "syrjittiin" ja sen ymmärsin täysin että ei heti vieraan ihmisen luokse juosta vaan silleen välitunnilla että 'mitäs leikittäis'..

No sit pikkuhiljaa tyttäreni alkoi kuitenkin onneksi saamaan kavereita, mutta jännä juttu & ongelma tässä on se että tilanne ei ole vielä muuttunut parinkaan vuoden jälkeen miksikään näissä ryhmätyö jutuissa: eli siellä on aina muutama tyttö joka saa kirjottaa ja piirtää, mutta oma tyttäreni sitten ei ja hänelle kyllä tarjotaan väritysroolia mutta sitten nämä muut tytöt päättävät senkin että millä väreillä tyttöni värittää sen jonkun kuvan.

Kysyin sit tytöltäni että tiiätkö mistä tämä tämmönen käytös näiden muiden tyttöjen kohdalla voisi johtua?

No oma tyttäreni vastasi siihen että he sanovat että minulla on kuulemma niin huono käsiala että jos kirjoittaisin niin pilaisin sillä käsialallani meidän ryhmätyön ja sama pätee piirtämiseen eli hän kuulemma piirtäisi niin huonosti että se pilaisi sen työn. Ja väritkin kuulemma mitä hän valitsisi piirustuksiin olisi huonoja, eikä sopisi ollenkaan yhteen.

Okei, voin itsekin äitinä myöntää että ehkä näillä parilla muulla tytöllä on vähän kehittyneemmät käden lahjat kuin omallani (ainakin tämän hetkisesti) mutta kuitenkin mun oman rakkaan tytön päässä ois niin loistavia ja luovia ideoita niihin ryhmätöihin että ei oo ainakaan siitä kiinni etteikö niissä pärjäis ja etteikö niistä hyviä tulis!!

Nyt vasta tyttöni mulle tästä tilanteesta avautui. Hänellä on vahva psyyke, ei ole varmaankaan sen takia aiemmin kertonut vaan koittanut pitää sisällään reppana, vaikka tiedän että ihan taatusti hänellä on vähän pahamieli noiden tapahtuneiden juttujen ansiosta vaikkei ne nyt mitään maailman vakavampia juttuja olekkaan. Opettajallekkaan ei ole uskaltanut sitten kertoa kun on vähän ujompi.

Vapaa-ajalla nämä tytöt kuitenkin pyytävät tytärtäni leikkimään ja leikkivät puolin että toisin. Joten leikit kyllä luistaa ja iloista on. Eli en sanoisi että tässä kiusaamisestakaan on sitten kyse.

Vaan mutta mistä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta jos ryhmä tulee tähän tulokseen tehtävänjaon suhteen, niin se vain menee. Ryhmätöiden idea on juuri se että opitaan toimimaan ryhmässä, se jossain määrin häviäisi jos opettaja tulisi ja sanelisi tehtävänjaon.

Kun itse olin koulussa ja lukiossa, mulla olisi aina ollut mielestäni ihan parhaita ideoita ryhmätöihin, niin kuin sun lapsellasikin. Kukaan muu ryhmäläinen ei vaan koskaan ollut samaa mieltä ideoistani, ja ryhmissä enemmistön kanta ratkaisi. Ehkä tästä syystä aina inhosin ryhmätöitä, mutta ainakin oppi meni perille: ryhmässä EI ole kyse omasta navasta ja sen toteuttamisesta. Yksilötöissä voi ajatella itse, ryhmässä mennään ryhmän mukana.

Vierailija
2/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koska näille tytöille nää ryhmätyöt on niinku nyt näköjään kun koko elämä.

Tai niinhän se vähän tuossa iässä voi olla.

Se on sitten aivan hirveää jos sinne tulee muutama vinkura tai vänkyrä joka ei ole HEIDÄN mielestä niin hienosti tehty, mutta OMAN tyttöni mielestä kyllä.

Ja uskon kanssa todella että opettaja näkee myöskin oman tyttäreni tarmon ja innostuksen siihen työhön ja ei varmasti niin kun alenna numeroa sen perusteella että jos joku näiden muiden tyttöjen mielestä siinä työssä ei oo niin hienosti. Uskon kuitenkin että opettaja siis pitää meidän lapsesta kovin, koska lapsi on kuitenkin tunnollinen ja tarmollinen sekä kohtelias oppilas. Ja eihän ne opettajan aivot ajattele todellakaan samalla tavalla kuin ne muiden pikkutyttöjen aivot, jokaisella ihmisellä on nimittäin omat aivot päässä ja opettajalla kaikenlisäks aikuisen aivot.

Mut sit kun nuo muutkin tytöt tuosta vielä vähän kasvaa niin oppiivat varmasti huomaamaan että mitenkä hassua se olikaan että pidettiin jotain koulun ryhmätyötä niin hirmuisen tärkeänä juttuna! Et tulee varmasti vielä huomaamaan että elämässä on monia paljon isompiakin asioita/ongelmia/huolia!

Enkä tarkota tällä siis sitä että minun tyttäreni suhtautuisi noihin koulutehtäviin silleen tyylillä hälläväliä. Juuri tuolla aikaisemminhan tässä kirjotuksessa mä kehuin sitä et miten tarmokas hän on ja tykkää tehdä kyllä näitä koulujuttuja mielellään. Eli siitä ei siis ole todellakaan kyse että tahallaan ne muutamat ehkä huonommat vinkurat sinne ryhmätyöhön hutaisisi. Hän todella yrittää ja antaa kaikkensa - se on minusta sitä tärkeintä itse kunkin lapsen kohdalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin mielessä että opettaja voimvähän sekottaa pakkaa, aina ei tarvitse samojen kanssa olla ryhmässä vaan joskus voi opettaja päättää ryhmät, tai sitten arvotaan.

Kai noissa eyhmätyöskentelyissä oli se idea että oppis toimimaan ryhmänä erilaisten ihmisten kanssa, eikä niin että aina on samat tyypit, joistanyksimmäärääm toinen kirjoittaa, kolmas piirtää.

Vierailija
4/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Onko ryhmätöissä aina sama ryhmä?

- Valitsevatko lapset itse ryhmän?

- Eikö koulussa ole ollenkaan poikia?

- Annetaanko ryhmätöistä arvosana?

Vierailija
5/17 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kouluissa nykyään tehdä ryhmätöitä myös tietokoneella.

Ainakin oman lapsen alakoulussa on kyllä käytössä ryhmätöihin ihan PowerPoint ja muut vastaavat välineet. Ei kyllä juurikaan värikynillä väritellä tai kirjoitella.

Vierailija
6/17 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi resursseja ja kiinnostusta puuttua moiseen?

Terveisiä Vantaalta, oma lapsi pari vuotta tehnyt "ryhmätyöt" ihan yksinään.

Open mukaan ei voi kuulema puuttua tilanteeseen tai auttaa...

eikä tarvitse edes kauheasti tehdä mitään, tarkkailla ja ohjata hieman lasten käytöstä

terveisin ope ison kaupungin isosta koulusta

Vierailija
7/17 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minäkin olin jollakin tavalla "syrjitty" ja vasta yliopistossa opin ryhmätyön idean ja edut.

Opettajan kanssa kannattaa todella keskustella siitä, että noissa ryhmissä on muotoutunut tietyt roolit. Joskus se on erinomainen asia, kun tyypit täydentävät toisiaan, mutta voi olla todella ikävää ja huonoa, jos joku päällepäsmäri tukahduttaa toiset.

Yksi keino on vaihtaa ryhmiä siten, ettei ole aina ne samat. Opettajana ei vaan ole ihan helppo huomata niitä ongelmia.

Vierailija
8/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro opettajalle mitä tyttösi on kertonut sinulla ja kysy, onko ope huomannut mitään.

Ope ottaa asian tarkkailun alle ja ohjaa tyttöjä tarvittaessa siihen suuntaan, että tyttösi on ryhmätyössä tasavertainen jäsen.

Ja kyllä, mielestäni tuo on kiusaamista johon pitää puuttua (ei syyttämällä vaan ihan käytöstä ohjaamalla ilman, että asiaa otetaan edes puheeksi)

t. LO

Vierailija
9/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vallankäyttöä ja toisen alistamista. Kerro ihmeessä opettajalle, hän voi ohjata sitten tyttöjen ryhmätyötä kun tietää ongelman. Varmasti asia on ratkaistavissa aivan helposti. Tyttöäsi on tuettava sanomaan oma mielipiteensä ja pitämään puolensa päällepäsmärien kanssa.

Vierailija
10/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko että opettaja on välttämättä huomannut sitä kiusaamista... nimittäin, tuntunee et se homma on pyörinyt sen verran piilossa.

Vierailija
11/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset on luonteeltaan tosi tarkkoja tällaisten asioiden kanssa. Toisaalta ryhmätöissä ajaudutaan hyvin helposti tiettyihin rooleihin, jotka toistuu aina, jos tehdään saman porukan kanssa. Olennaista nyt on musta kysymys, että saako ne valita ryhmätöissä itse aina ryhmän ja valitseeko itse aina saman ryhmän? Yleensä opettajat nimittäin jonkin verran määrää ryhmiä. Sun kannattaa keskustella ja harjoitella lapsen kanssa miten kannattaa toimia jos esimerkiksi itsellä on idea, joka on omasta mielestä hyvä ja haluaisi sitä ehdottaa ja miten sitten kannattaa toimia, jos muut totuttuun tapaan ehdottavat vain värittämistä. Luulisi toisaalta, että opettaja olis jo puuttunut asiaan, jos yksi aina vaan värittää. Ja jos on kolmannella luokalla nyt, niin kuinka monta väritä,piirrä, kirjoita ryhmätyötä ovat muka tehneet, nekun on tappavan tylsiä juttuja muutenkin eikä niitä kyllä kauheesti yleensä ekalla ja tokalla harrasteta (ei pitäis ainakaan). Eli musta nyt jossain liioitellaan ja pahasti... Mutta siis tärkeää olisi nyt, että opetat lastasi ilmaisemaan omaa tahtoaan selkeästi .

Vierailija
12/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän voi nyt vain kiinnittää huomiota siihen että tyttösi saa tehdä myös niinkuin itse haluaa.

Vierailija
13/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä tässä varmasti on kysymys vain yksinkertaisesti siitä, että muut tytöt mielestään piirtävät paremmin ja kirjoittavat kauniimmalla käsialalla kuin tyttäresi. Ei tuo silti ole hyvää käytöstä. Opettajan kanssa voisi keskustella asiasta, jos hän osaisi jotenkin hienovaraisesti opastaa tässä. Opettaja voisi myös jakaa ryhmiä niin, että samat tytöt eivät aina olisi samassa ryhmässä.

Mutta muistan itsekin, miten hankalaa koulun ryhmätöissä oli, kun jouduin samaan ryhmään selvästi huonompien oppilaiden kanssa, ja jotenkin piti yrittää sovittaa yhteen se, että toisetkin saavat tehdä jotain, mutta toisaalta taas halusin saada tuloksesta tarpeeksi hyvän. Se vaati jo aikamoisia diplomaatin taitoja, ja niitä selvästi tytöiltä vielä puuttuu.

Vierailija
14/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin on nyt sen verran ujompi, että en oikein tiedä tuleeko siitä mitään. Toivottavasti isompana sitten kehittyis vähän toiseenkin suuntaan.

Ongelmahan tässä ei kuitenkaan ole pääasiassa se minun tyttäreni luonne jolle ei muutenkaan oikein mitään voi, vaan noiden muiden tyttöjen käytös on se ongelma vähän niinku..

Vierailija
15/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi resursseja ja kiinnostusta puuttua moiseen?

Terveisiä Vantaalta, oma lapsi pari vuotta tehnyt "ryhmätyöt" ihan yksinään.

Open mukaan ei voi kuulema puuttua tilanteeseen tai auttaa...

Vierailija
16/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin on nyt sen verran ujompi, että en oikein tiedä tuleeko siitä mitään. Toivottavasti isompana sitten kehittyis vähän toiseenkin suuntaan. Ongelmahan tässä ei kuitenkaan ole pääasiassa se minun tyttäreni luonne jolle ei muutenkaan oikein mitään voi, vaan noiden muiden tyttöjen käytös on se ongelma vähän niinku..

niinku...

Vierailija
17/17 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

montaa muuta tyttöä vastaan jotka kuvittelevat olevansa ryhmätöiden art directoreja. Minusta ryhmätöissä pitää kaikkien saada harjoitella eri juttuja riippumatta siitä tuleeko tuloksesta kaunis. Tärkeintä lienee se että kaikki oppivat jotain. Nuo muut neidit voisivat oppia antamaan muillekin tilaa. Opettajaa tarvitaan juuri tällaisissa tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi