Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotin päivystykseen, paineentunne päässä, vihreää räkää

Vierailija
10.09.2012 |

eli aikaselkeästi poskiontelontulehdus. Täälläpäin on tehty nykyiseen tyyliin kuuluvia säästöjä, joten päivystysajat loppuvat aikaisemmin. En siis saanut aikaa tälle päivälle vaan kehotuksen soittaa huomenna uudelleen. Voi vittu sanon minä!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paranee yleensä 7-14 päivässä antibioottikuurin kanssa ja ilman antibioottia menee viikko-kaksi...

Duactista voisi olla hyötyä ja pyydä siitä resepti 96kpl paketista valmiiksi. Itselle kokeilen ensin mieluummin aina Duactilla ja ibuprofeenikuurilla sekä nenän kostutuksella/huuhtelulla ja tyhjennysniistoilla (pää alaspäin, oikealle tai vasemmalle kallellaan niin, että sieltä ulkoseinän puolelta tyhjennysaukosta pääsee tavara pois) ja sitten vasta antibiootti, jos ei parissa viikossa parane. Yleensä paranee.

Seuraavalla kerralla, kun oireilu alkaa, aloita heti Duactin käyttö, se estää sitä röörien tukkiutumista. Jos nuo vaivat toistuvia ja jatkuvia, hakeudu korvalääkärille FESS-arvioon, esim. työterveyslääkärin kautta.

Muuten, jos olet itse terveydenhuoltoalalla, eikö tuon kuurin nyt yleensä saa joltain lääkäriltä teidän työpaikalla. Itse ainakin olen noita kuureja työkavereille kirjoitellut, kun tarpeen on ollut ja poskiontelotulehduksen kuulee jo äänestä.

olevana ole mistään tietoinen ????

vaiko siivoojana työssäsi olet ?

Ap on luultavasti lähihoitaja, kertoo olevansa hoitoalalla mutta todellisuudessa ei tiedä mistään mitään...

t:sh

Vierailija
2/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paranee yleensä 7-14 päivässä antibioottikuurin kanssa ja ilman antibioottia menee viikko-kaksi...

Duactista voisi olla hyötyä ja pyydä siitä resepti 96kpl paketista valmiiksi. Itselle kokeilen ensin mieluummin aina Duactilla ja ibuprofeenikuurilla sekä nenän kostutuksella/huuhtelulla ja tyhjennysniistoilla (pää alaspäin, oikealle tai vasemmalle kallellaan niin, että sieltä ulkoseinän puolelta tyhjennysaukosta pääsee tavara pois) ja sitten vasta antibiootti, jos ei parissa viikossa parane. Yleensä paranee.

Seuraavalla kerralla, kun oireilu alkaa, aloita heti Duactin käyttö, se estää sitä röörien tukkiutumista. Jos nuo vaivat toistuvia ja jatkuvia, hakeudu korvalääkärille FESS-arvioon, esim. työterveyslääkärin kautta.

Muuten, jos olet itse terveydenhuoltoalalla, eikö tuon kuurin nyt yleensä saa joltain lääkäriltä teidän työpaikalla. Itse ainakin olen noita kuureja työkavereille kirjoitellut, kun tarpeen on ollut ja poskiontelotulehduksen kuulee jo äänestä.

Minulle lääkäri kertoi ettei niistämistä suositella jos on poskionrelontulehdus. Ontelot ventiloituu kuulemma paremmin jos vetää ns räkää sisäänpäin. Eli väkisin ei pitäisi niistää. Mene ja tiedä onko parempi, mutta viimeks tuntui menevän nopeemmin ohi kun en väkisin niistänyt.

Mutta ottaakseni kantaa ap:n asiaan, niin poskiontelontulehdus ei ole akuuttia hoitoa vaativa vaiva. Huomenna haet th:lta saikkulappua jos sitä tarviit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä poskiontelontulehdus paranee itsekseen? Siis lääkärissä todettu poskiontelontulehdus, eikä ihan itse diagnosoitu pöhnäisyys, joka kuuluu flunssaan? Musta tuntuu, että teillä jotka kerrotte sen paranevan itsekseen, ei edes ole ollut oikeaa tulehdusta, vaan pelkkä tavallinen flunssa.

Vierailija
4/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työterveyslääkäri ei kirjoita siihen antibiootteja. Sain kuurin Duacteja sekä limaa irroittavaa lääkettä ja sairauslomaa 2 päivää. Ihan kyllä todettiin sillä käsikäyttöisellä ultralla. Ja mulla tämä oli n 20 poskiontelontulehdus. Kyllä se todella parani itsestään. mutta meni hiukan aikaa. Ja käytin lisäksi nenäkannua.

Vierailija
5/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä poskiontelontulehdus paranee itsekseen? Siis lääkärissä todettu poskiontelontulehdus, eikä ihan itse diagnosoitu pöhnäisyys, joka kuuluu flunssaan? Musta tuntuu, että teillä jotka kerrotte sen paranevan itsekseen, ei edes ole ollut oikeaa tulehdusta, vaan pelkkä tavallinen flunssa.

poskiontelotulehdukseen kuolleista ihmisistä...? Kyllä se yleensä paranee ihan itsekseen.

Vierailija
6/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt töitä yli 40 asteen kuumeessa. En soittanut minnekään. Helvetti mitä pellejä täällä kirjoittaa.

Vierailija
7/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 antibioottikuuria otin sitten siinä kun olin joulukuusta saakka honottanut maaliskuun loppuun asti. Kuurit eivät auttaneet, mutta menin sitten spesialistille, joka punkteerasi 2 kertaa ja johan parani.

Sen jälkeen olen hakenut aina pahentuvaan nuhaan kortisonisuihkeita ja käyttänyt niitä.

Vierailija
8/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posikiontelontulehdus EI ole päivystysasia perusterveellä aikuisella!

Vierailija
9/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla ei ole ollut poskiontelontulehdusta ei tiedä mistä puhuvat. Totta helkkarissa on ihan eri asia jos nenä on vaan tukossa tai vähän kuule nenä vuotaa, kun se tunne, että pää räjähtää, painetta, nenä/otsanseutu arka ja kun kumartuu tuntuu että pyörtyy. Itselläni oli tätä vaivaa vuosia ja aina, kun tuli flunssa meni poskionteloihin. Ja kyllä, se oli rakenteissa. Minulle tehtiin 5v sitten FESS-leikkaus ja nenän väliseinän korjaus ja sen jälk.on tainnut tulehduksia olla yksi vai kaksi. Ja voi kuulkaa, kun se pieni tavallinen nuha tuntuu niin pieneltä ja helpolta, mitä tod. näk. teillä suurimmalla oslla on. Monilla poskiontelotulehduksen kaltaiset oireet aiheuttaa limakalvon turvotus nenässä, johon puolestaan auttaa kortisonisuihkeet.

Vierailija
10/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi oli makuaisti täysin poissa lähes kuukauden. Että kyllä ne vaivat eri luokkaa silloin ovat.

Vierailija
11/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole päivystysasia. Soitat seuraavana aamuna, kun ajanvaraus aukeaa. Niin itsekin vastaisit poskiontelontulehduspotilaalle, joka työpäivän loppuntunteina soittelisi aikaa samalle päivälle.

Vierailija
12/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelotulehdus menee yleensä itsestään ohi joten ei siihen kuole. Mene yksityiselle tai osta vaikka apteekista nenäkannu ja huuhtele röörejä.

Vierailija
13/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole niiden takia mihinkään lääkäriin koskaan mennyt...

Vierailija
14/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa antibiootteja? Mulla on sama ongelma, mutta meinaan kiltisti odottaa, että se menee ohi itekseen. Ei niitä antibiootteja kannata turhaan napsia.

Vierailija
15/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis et saanut kolmelta soittaessasi enää aikaa samalle päivälle. Voi itku... Ota nyt buranaa ja panadolia yhtäaikaa ja käy nukkumaan. Ota sitten vielä 6-8 tunnin päästä buranaa ja panadolia (tai paramaxia ja ibumaxia yms...) ja yritä nukkua aamuun. Seiskalta suihkuun ja aamutouhut ja heti 7.30 tai 8.00 kun terveysasema aukeaa, soitat sinne. Ja jos on tosi kamala olo, niin kipitä paikalle 7.30, labra ja siis ovet ainakin on auki, ja olet sitten tiskin takana, kun ajanvaraus aukeaa. Ja vaadit, että sulle annetaan aika ennen kuin puhelimeen vastataan.

Jos olo ei ole ihan kamala, hae apteekista nenäkannu ja huuhtele nenää, voi helpottaa oloa. Ja juo lämmintä, eli sopivasti haudutettua teetä vähän jäähtyneenä, ja ota panadolia ja buranaa. Kyllä se siitä. Burana nimenomaan laskee sitä tulehdusta.

Vierailija
16/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli varmasti sama homma jo aamulla etkä soittanut silloinkaan.

Vierailija
17/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarttis päästä saamaan saikkua. Mene yksityiselle hakemaan ja maksa edes lääkäripalkkio niistä palkallisista lomapäivistäsi!

Vierailija
18/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joudun monesti vuoden aikan syömään kuurin, koska rakenne on sellainen rööreissä, että ei meinaa tulla pois. Ja olen käyttänyt nenäkannua, suihkeita, höyryhengittänyt. Olen itse terveydenhoitoalalla, ja potilailla on varmaan kiva olla, kun hoitaja tulee hinkumaan ja vinkumaan viereen. Kuulostan kuulemma pahalta, olen siis vaan tukossa, mutta eipä tässä sitten muuta voi, kun hankkia jälkitauti :)

Vierailija
19/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea yksityiseltä reseptiä?

Vierailija
20/23 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset