Hormonikierukka teki mut hulluksi, ahh tätä oloa ilman sitä
Pakko jakaa tämä ilosanoma.
Mulle ei ole koskaan käynyt pillerit, laastarit tai renkaat. Minusta tulee itkuherkkä, alakuloinen, pahantuulinen ja pinna on kireällä. Kaikkea mahdollista on kokeiltu, mutta ei vaan sovi. Kun olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, tuntuu kuin katselisi maailmaa jotenkin kapeammin tai harmaan linssin läpi. Vaikea selittää.
Gynekologi puhui nyt sitten puolisen vuotta sitten ympäri, että laitetaan ihmeessä kierukka, koska siitä ei voi tulla mielialamuutoksia ja se on niin todella hyvä.
Noh. Tammikuussa laitettiin paikoilleen. Pari viikkoa ja aloin saamaan erittäin räjähtäviä raivokohauksia. Kolmisen kuukautta ja aloin lannistua kaiken maailman pienistä asioista: ratikka meni nenän edestä ja aloin itkeä, kaupassa joku kiilasi jonossa ja sain ihan ylimitoitetun reaktion.
Tuntui, että aloin jo itse pelätä itseäni.
Kotona puolestaan heitin avomiehen kahdesti pihalle ja rähjäsin lapsille kaikesta pienestä ja turhasta. Miehen kanssa tuli jatkuvasti riitaa ja kaikki olematonkin ärsytti.
Pari viikkoa sitten hakeuduin työterveyslääkärille, koska olin varma, että olen masentunut. Työterveyslääkäri ymmärsi onneksi heti yskän ja kehotti poistattamaan kierukan. Ja voi tätä onnea! Tuntuu kuin taas olisi maailmaan laitettu valot päälle, on ihana ja hyvä olla. Ei raivostuta, pinna ei ole kireällä ja hymyilyttää taas.
Ei enää ikinä hormonaalista ehkäisyä. Se on oikeasti yks hullun lehmän tauti joka siitä seuraa.