Uskallatko antaa jo D-vitamiinilisää lapsellesi?
Kommentit (12)
40 mikrogrammaa lapsille ja 100 mikrogrammaa itselleni. Jatketaan syksy ja talvi samaan tahtiin.
Riittävän D-vitamiiniannoksen auringosta saa, jos aurinko paistaa 2-3h päivässä raajoille. Eipä toteutunut monenakaan päivänä tänä kesänä.
Riittävän D-vitamiiniannoksen auringosta saa, jos aurinko paistaa 2-3h päivässä raajoille. Eipä toteutunut monenakaan päivänä tänä kesänä.
10 myytä menee ympäri vuoden ja talveksi tuplataan annos.
Silti tulee vähemmän kuin muun maailman suosituksissa.
D-vitamiinia pitää antaa lapselle muistaakseni pariviikkoisesta eteenpäin, eikä aikuisellekaan tee huonoa syödä sitä.
kesällä syödään 20mg, syksyllä 30 mg, talvella 40-50mg.
yhdeltä lapseltamme mitataan säännöllisesti d-vitamiiniarvoja verestä ja tällä syönnillä arvot pysyvät juuri ja juuri suositusrajoissa. Viimeksi arvo oli 85 nmol. veressä pitäisi olla vähintään 80 nmol, jotta d-vitamiini vaikuttaisi luun tiheyteen pitäisi olla yli 100 nmol.
myrkytsoireita tulee vasta jos veressä on yli 250 nmol d-vitamiinia.
otetaan se 5 tippaa, montas mgrammaa se on?
Eikös lapsille (ainakin pienille) suositella ympärivuotisesti D-vitamiinilisää. Ja kaikkihan sen jo tietää että nykyiset suositukset on liian pienet. Uskallan siis antaa. Nyt vaan on pakollinen tauko kun loppui edelliset tabletit ja odotellaan pakettia jenkeistä kun tilattiin sieltä vahvaa D-vitamiinia tippamuotoisena.
Lapsille 10 mikrogrammaa, itselleni 50
Ympäri vuoden annan, koska en taas herkästi palavan ihon takia voi kesälläkään antaa tulla aurinkoa riittävästi iholle.
Kävin tänään apteekissa ja kysyin farmaseutilta D-vitamiinia koko perheelle (aikuiset ja 15v nuori) Hän olisi myynyt mulle purkin, jossa yhdessä tabletissa 10mikrogrammaa. Tarjouksessa oli purkki, jossa tabletissa aina 20mikrogrammaa. Halusin ostaa sen, mutta farmaseutti sanoi, että 15v saa sitten ottaa vain joka toinen päivä! Ostin purkin ja lähdin liikkeestä. Eikös noi suositukset oo enemmän kuin 10mikrogrammaa/päivä?
Mä olen antanut lähes läpi vuoden aina kun muistavat ottaa.