Perheelliset, jotka opiskelette, saatteko toimeentulotukea?
Eli oletteko oikeutettuja siihen? Onko opintolainaa pakko ottaa? Entäs jos sitä (opintolainaa) ei saa?
Kommentit (8)
Itse saan siihen päälle 47€/kk toimeentulotukea.
Muutoin tyytyväinen, mutta vähän korpeaa, että elintasoni on sama kuin kellä tahansa ttt-asiakkaalla, mutta minulla tuosta elintasosta tulee joka kuukausi 300€ lisää velkapottia. Jos olisi byrokratisesti mahdollista, jättäytyisin työttömäksi, saisin saman summan ilman velkakeetymää ja opiskelisin ilman opintotukea. Vaan ei ole mahdollista, kaikki muut etuudet on haettava ennen kuin toimeentulotukea voi saada ja opiskelijalla se tarkoittaa velkarahaa siinä missä kotona olevalle ei.
Ei saada toimeentulotukea, koska opintolaina lasketaan tuloiksi. Yritetään kuitenkin olla nostamatta, ei huvita elää velkarahalla.
Itse saan siihen päälle 47€/kk toimeentulotukea.
Muutoin tyytyväinen, mutta vähän korpeaa, että elintasoni on sama kuin kellä tahansa ttt-asiakkaalla, mutta minulla tuosta elintasosta tulee joka kuukausi 300€ lisää velkapottia. Jos olisi byrokratisesti mahdollista, jättäytyisin työttömäksi, saisin saman summan ilman velkakeetymää ja opiskelisin ilman opintotukea. Vaan ei ole mahdollista, kaikki muut etuudet on haettava ennen kuin toimeentulotukea voi saada ja opiskelijalla se tarkoittaa velkarahaa siinä missä kotona olevalle ei.
Kaksi alle kouluikäistä lasta, ei puolisoa, minimielatusmaksut ja asumismenot 690€. En tiedä saisiko yhden lapsen kanssa/kaksi opiskelvaa vanhempaa.
Ei saada toimeentulotukea, koska opintolaina lasketaan tuloiksi. Yritetään kuitenkin olla nostamatta, ei huvita elää velkarahalla.
Eli nostan opintolainaa ja jatkan sitten valmistumisen jälkeen samaa ok-tason elintasoa jotta saan lainan maksettua pois. Kuin että menisin nyt yksiöasumisella ja ainaisella rahapaniikilla, miten mentiin kun olin vielä naimisissa lasten isän kanssa ja oltiin pienituloisia (ja mies suurimenoinen). Nyt esimerkiksi käydään säännöllisesti uimassa lasten kanssa ja lähes poikkeuksetta perusruokaan riittää rahat ilman loppukuun paniikkia). Päätin siis, etten laske lasten elintasoa toimeentulotukitason alapuolelle, vaikka se häiritseekin valmistumisen jälkeisiä haaveita autosta ja omistusasunnosta.
En siis tarkoita ohjeistaa miten kuuluu tehdä, vaan kerroin vaan oman näkökantani opintolainaan. (Jota äitini vastustaa aina kun muistaa puuttua rahankäyttööni. Minulla siksi vähän opittu puolustelulinja lainan ottamiseen ja "ylelliseen" elämiseen.)
että opiskelijan on "pakko" ottaa o-lainaa jos vain saa ja sitten ei todnäk saa tt-tukea. Tiedän, että muut tuet pitää hakea ennen tt-tukea, mutta kun ne muut tuet (asumistuki jne.) ovat sellaisia, että niitä ei oteta velaksi!
Oikeesti, tässä on nyt selvityksen paikka.
En ole seurannut opiskelijapolitiikkaa pitkään aikaan. Onko joku SYL pitänyt tästä meteliä?
Kun mies opiskeli. Oli työvelvoite,mutta riitti että oli nostanut lainan ja ilmoitti mihin kaikkialle oli hakenut. Ei siis saanut töitä silloin. En haluaisi mennä takaisin kouluun hoitovapaan jälkeen juuri tästä syystä,koska mulla ei jäisi aikaa opiskelulle ja lapsille. Iltaisin on kuitenkin koulutehtäviä ja lastenhoitoa+kasvatusta.
Itse jään kohta puoleksitoista vuodeksi opiskelemaan maisterin tutkintoni valmiiksi. Tähän asti olen raapinut sitä kasaan töiden ja perheen ohessa avoimessa (neljä vuotta mennyt), mutta nyt pääsin sisään yliopistoon ja lopun aikaa opiskelen tuolla aikuisopintotuella.
Aikuisopintotuki vertautuu summaltaan ainakin minulla lähinnä ansiosidonnaiseen ja miehen palkkatulojen kanssa se riittää oikein hyvin perheen elättämiseen. Kulut kuitenkin pienenevät kun työmatkakulut vähenevät ja päiviin tulee enemmän aikaa. Aikaisemmin oli 9 kk vuodessa työ ja opiskelu, nyt vain opiskelu.
En saanut toimeentulotukea (minä+lapsi) ja opintolaina olisi pitänyt ottaa, tai se laskettiin tuloksi ja tuloraja ylittyi juuri ja juuri siten etten saanut toimeentulotukea.
MUTTA jos olisin ollut joku luottohäiriöinen ja toimittanut sossuun todistuksen siitä että mulle ei myönnetä lainaa, olisin sit saanut ihan "ilmaiseksi" sen lainan osuuden sossusta ilman takaisinmaksuvelvotteita. Vitun reilua.
Riippuu vähän siitä, montako lasta sulla on ja onko puolisia, olisko mahdollisuutta edes osittaiseen toimeentulotukeen josta tietty huomioitu opintolainan osuus.