Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein sälyttää vastuu ekaluokkalaisen koulupäivistä kuudesluokkalaiselle?

Vierailija
06.09.2012 |

Eli kuudesluokkalainen tekee ekaluokkalaiselle aamupalan, huolehtii mukaan repun ja takin, saattaa kouluun.

Lisäksi vielä koulussa on hänen vastuullaan opastaa ja vahtiakin ekaluokkalaista.

Lisättäköön että kuudesluokkalaisella on vaikea-asteinen adhd.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ok, että 6-luokkalainen syö ekaluokkalaisen kanssa aamupalaa, auttaa lähtemään ja saattaa kouluun, jos 6-luokkalainen ei ole varsinaisesti vastuussa siitä, että ekaluokkalainen saa aamupalan, muistaa repun jne. Eli jos ekaluokkalaiselle ei tule takkia päälle, niin 6-luokkalaista ei millään tavalla syytetä tai vastuuteta tästä.

Eli kuudesluokkalainen tekee ekaluokkalaiselle aamupalan, huolehtii mukaan repun ja takin, saattaa kouluun.

Sen sijaan alla oleva on minusta vain hyvin rajatusti hyväksyttävää. Ensinnäkin vastuuta ei edelleenkään saisi 12-vuotiaalla olla 7-vuotiaasta. Toisekseen, pelkkä perään katsominen ja satunnainen opastaminenkin voi olla raskasta ja häiritä 12-vuotiaan omia sosiaalisia kuvioita. Toisaalta tämä "tehtävä" voi käytännössä olla hyväksi ADHD-lapselle. Olisi tärkeätä tarkkailla, stressaako 12-vuotias tästä tehtävästään ja miten se vaikuttaa häneen.

Lisäksi vielä koulussa on hänen vastuullaan opastaa ja vahtiakin ekaluokkalaista.

Vierailija
2/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, on ihan eri asia autella sisarusta kuin panna 12-vuotiaalle aikuisen vastuu.

Ekaluokkalaisen koulunkäynti kuuluu vanhemmille, ei isoveljelle.

Jos et, ap, muuten usko, kysäisepä lastensuojelusta, mitä mieltä ovat lapsityövoiman käytöstä.

Älä nyt viitsi... jos vanhemmilla työt alkavat seitsemältä, niin ekaluokkalainen on yksin kotona kunnes lähtee kouluun - ellei siellä ole sisaruksia. Pitäisikö ne veljekset nyt jotenkin erottaa toisistaan? Kieltää varmuuden vuoksi puhumastakin toisilleen, ettei isoveli vain ota enemmän vastuuta kuin hänen ikäiselleen kuuluu?

AP:lle tilanne on uusi vain siksi, että esikoisella on ADHD ja häntä on tuskin voinut vielä ekaluokkalaisena jättää yksin kotiin, mutta kyllä moni normaali ekaluokkalainen kouluaamut itsekseen pärjää. Nyt kun kotona on myös kouluun lähtevä isoveli turvana ja tarvittaessa auttelemassakin, niin aina parempi.

- 22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo 6-luokkalainen on tämän nuoremman isosisarus, niin lapset voivat toki kulkea koulumatkat yhdessä mikäli menevät samaan aikaan, mutta kumpikin huolehtii omat aamupalansa ja välineensä. Koulussa lasten ei tarvitse olla yhdessä, vaan kummallakin on omat kaverinsa.

Vierailija
4/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä miten tämän sanoisin, mutta yritetään.

Eli jotekin saan sen käsityksen, että ekaluokkalainen ei saa tilaa kasvaa itsenäisyyteen vaan haluat hänen pysyvän omana pikkuisenasi.

Sinulla ei itselläsi riitä resurssit, niin olet delegoinut isommalle lapselle sen, että pikkuista ei esim. kiusta koulussa.

Näinhän isoveljen tulee toimia, mutta ei pienemmän kustannuksella.

Oikeasti ap:n tekstistä ei tietenkään voi tehdä näin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Itselleni tuo tuli mieleen siksi, että omassa lapsuudenperheessäni oli tuollainen kuvio. Minä olin se vanhempi. Pikkusisarukseni tuosta systeemistä kärsi loppujen lopuksi enemmän kuin minä.

Vierailija
5/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista lapsityövoimaa.

Jos sitä isoveljeä ei olisi, ap:n pitäisi itse kasvattaa sitä ekaluokkalaistaan - tai muuttaa työaikojaan vahtiakseen lasta itse.

Ei kuulosta kovin pärjäävältä tämä ap:n ekaluokkalainen, jos ei edes takkia itse saa päälle tai kengännauhoja kiinni tai koulussa pärjää edes henkilökunnan turvin. Ap ei ole tainnut pahasti treenata koulunkäyntitaitoja.

Vierailija
6/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan tyypillinen esikoinen kuopus asetelma. Esikoiselta odotetaan vastuuta ja kuopuksen halutaan pysyvän pienenä mahdollisemman pitkään.

Eikä tämä esikoisen huolehtimen ole välttämättä aitoa halua, vaan oppittua tai sitä, mitä häneltä odotetaan. Aikuisten on asettettava vastuunkannossakin rajoja, lapselle omien rajojen asettamien jaksamiselle voi olla vaikeaa.

Vierailija
7/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaiseen hoitovapaaseen.

Ja moni ottaa virkavapaata, säästää lomapäiviä, pitää vuorotteluvapaata, ottaa palkatonta lomaa jne. jotta saa sen ekaluokkalaisen koulutaipaleensa alkuun.

kun lapset on noin vanhoja.

Vierailija
8/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa siihen asti kun nuorin lapsi on lopettanut tokan luokan.

Vierailija
9/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pystyy huolehtimaan vielä toisesta itsensä lisäksi, monestihan ADHDt tarvitsevat itsekin noissa asioissa pitkään apua.

Vierailija
10/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopullisesti.

Hänkin oli aikoinaan kovinkin innokkaasti äidin pikku apuri - lapsi haluaa aina miellyttää vanhempaansa - mutta myöhemmin äärimmäisen katkera asiasta!

Nyt ollaan jo viisikymppisiä ja edelleen kantaa kaunaa.

Vierailija
11/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pystyy huolehtimaan vielä toisesta itsensä lisäksi, monestihan ADHDt tarvitsevat itsekin noissa asioissa pitkään apua.

Olen tosi ylpeä pojan osoittamasta vastuullisuudesta.

kyllähän vahinkoja sattuu - viime viikolla esim pikkuveli lähti t-paidassa kouluun ja sai köhän. Isommalle sanoin että yritäpä muistaa jatkossa katsoa ettei lähde liian vähissä vaatteissa kouluun, pienemmälle sanoin että ymmärrätkö nyt miksi käsken ottaa takin... Muuten ei ole ollut ongelmia. Keväällä poikani myöhästyi koulusta vähintään kerran viikossa, tänä vuonna ei ole tullut yhtäkään myöhästymistä :)

Mulla on ihanat pojat :)

Vierailija
12/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mitään, kun tosiaan muistaa sitä esikoista kehuakkin ja jättää väliin tuollaiset muista sitten ensi kerralla ja tosiaan muistuttaa, että tuon ikäisellä kuopuksella on tosiaan jo vastuuta omasta pukeutumisesta.

t. martyyri isosisko

Vierailija
13/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että järjestelyllä on hyviä vaikutuksia. Mutta olisin erittäin varovainen huomauttelemaan isommalle asioista - mä (esikoinen) muistan vieläkin ahdistuksella niitä kertoja kun olin mokannut jotain pikkusisarusten/kotitöiden kanssa, vaikka vanhemmat eivät edes huomauttaneet niistä.

Olen tosi ylpeä pojan osoittamasta vastuullisuudesta.

kyllähän vahinkoja sattuu - viime viikolla esim pikkuveli lähti t-paidassa kouluun ja sai köhän. Isommalle sanoin että yritäpä muistaa jatkossa katsoa ettei lähde liian vähissä vaatteissa kouluun, pienemmälle sanoin että ymmärrätkö nyt miksi käsken ottaa takin... Muuten ei ole ollut ongelmia. Keväällä poikani myöhästyi koulusta vähintään kerran viikossa, tänä vuonna ei ole tullut yhtäkään myöhästymistä :)

Mulla on ihanat pojat :)

Vierailija
14/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on oikein, että sisarukset oppivat pitämään huolta toisistaan. Molemmille kersoille varmasti kasvattavaa. Mihin tämä maailma on menossa. Eri asia jos laittaisitte kuudesluokkalaisen hoitamaan perheen ruokaostokset ja käyttämään pikkuveljeä lääkärissä, mutta eihän aamupalan laitossa ole mitään ongelmaa. Herätkää ihmiset.

Vierailija
15/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömiä vastauksia Totta kai on oikein, että sisarukset oppivat pitämään huolta toisistaan. Molemmille kersoille varmasti kasvattavaa. Mihin tämä maailma on menossa. Eri asia jos laittaisitte kuudesluokkalaisen hoitamaan perheen ruokaostokset ja käyttämään pikkuveljeä lääkärissä, mutta eihän aamupalan laitossa ole mitään ongelmaa. Herätkää ihmiset.

Saatiin se sinunkin oman pään totuus tänne ja sinä sait evankeljumisi julistettua. Nyt voidaan laitta tälle ketjulle PISTE, lihava nainen on laulanut.

Vierailija
16/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sanoisin, että on ok. Ihan kiva kun veli välittää pikkuveljestään tai siskostaan.

Vierailija
17/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on oikein, että sisarukset oppivat pitämään huolta toisistaan. Molemmille kersoille varmasti kasvattavaa. Mihin tämä maailma on menossa. Eri asia jos laittaisitte kuudesluokkalaisen hoitamaan perheen ruokaostokset ja käyttämään pikkuveljeä lääkärissä, mutta eihän aamupalan laitossa ole mitään ongelmaa. Herätkää ihmiset.

Vierailija
18/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juu teen lyhennettyä 6h työpäivää, jotta olen kotona ajoissa. Pienimmän koulu alkaa kuitenkin vasta 9:ltä ja kun me vanhemmat olemme vielä pääkaupunkiseudulla (lue ruuhkamatkat) töissä, niin töihin pitää lähteä aiemmin kuin lapsen kouluun (lapsella kun on lyhyt koulumatka). Meillä sitten 7luokkalainen ja 5luokkalainen sisarus auttaa sen ekaluokkalaisen aamutoimien vahtimisessa. Koulumatkat ekaluokkalainen kulkee kaverien kanssa.

Aamuisin ei ole aamupäiväkerhoja, mutta iltapäivisin on iltapäiväkerho, joten ei ole muita paikkoja oikein minne tuon lapsen laittaa aamuisin kuin koti. Ekan kouluviikon otin lomaa ja opettelimme aamurutiineja ja koulumatkan tuon ekaluokkalaisen kanssa. Ongelma on että ekaluokkalaisemme ei ole oppinut vielä kelloa, vaikka sitä on kovasti yritetty opettaa. Isommat sisarukset sitten muistuttavat aina mitä pitää tehdä mihinkin aikaan ja tarvittaessa auttavat aamupalan kanssa. Isommille on ohjeistettu kellonajat milloin ekaluokkalaisen tarvitsee alkaa syömään aamupalaa, milloin pukea päälle sisävaatteet ja milloin ulkovaatteet. Eli käytännössä nuo isommat toimivat kellokallena...

Vanhin lapsi laittaa tuon ekaluokkalaisen itse tekemään aamupalansa ja muut toimensa ihan itse, mutta tuo tuo keskimmäinen palvelee tarvittaessa ekaluokkalaista. Ekaluokkalaisemme osaa ottaa palvelun vastaan ja velmuilla jotta saa sen palvelun. Toisaalta keskimmäistä lasta ei näytä vaivaavan että auttaa ekaluokkalaista aamupalan kanssa ja tarvittaessa vaikka harjaa hiukset. Ei koe sitä rasittavaksi ja tekee sen vaikka me vanhemmat emme ole pyytäneet. Lisäksi tuo keskimmäinen on lohduttanut ekaluokkalaistamme koulumatkalla ja auttanut kun oli ollut riitaa kavereiden kanssa.

Eli meilläkin isommilla lapsilla on tietty vastuu ekaluokkalaisen aamun toiminnoista. Perhe on sitä varten että autetaan ja otetaan toiset huomioon. Tämä aika ei ole ikuista, se ekaluokkalainenkin kasvaa. Samoin kun isommilta lapsilta odotetaan apua tässä ekaluokkalaisen kohdalla, niin ekaluokkalaiselta odotetaan taas muita asioita isompien vuoksi. Esim. tuo nuorin on kulkenut paljon mukana isompien menojen vuoksi tai ollut lyhyitä aikoja yksin kotona, kun isompia on kyyditty ja autettu.

Vierailija
19/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias ei ole mikään vanhempi, jolla voidaan teetättää aikuisten hommat. Vastuutonta.

Vierailija
20/43 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias ei ole mikään vanhempi, jolla voidaan teetättää aikuisten hommat. Vastuutonta.

ap