Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaille muuttaminen

Vierailija
06.09.2012 |

Eikös täällä palstalla pyöri aika monta ulkomaillakin asuvaa av-mammaa? saa tosin muutkin neuvoa!

täällä semmoinen tilanne päällä että mies hinkuaa muuttoa ulkomaille ja itse en haluaisi lähteä! minusta meillä täällä ihan hyvä elämä, molemmilla työ ja lapsilla hyvä hoitopaikka. Asumme mukavassa ok- talossa jota voisi tietysti vähän rempata mutta on hyvällä paikalla ja naapurit on ihania. Mies sanoo että voisimme molemmat tienata enemmän, verotus olisi Suomea kevyempi ja näin jäisi enemmän rahaa käteen joka kk. Siis nyt pärjäämme ihan ok, ei rahaa mitenkään roppakaupalla kuun lopussa jää mutta mistään ei tarvi tinkiäkään.

minua ahdistaa ajatuskin hypystä tuntemattomaan, tukiverkkojen (ystävät, naapurit, mummit ja kummit) menetys ja kaikki vaan jonkun epämääräsen unelman perässä. Mitä teen? Lyönkö suunnitelmille tiukan stopin nyt vai annakko hänen kartoittaa tilannetta ja tehdä suunnitelmia? en haluaisi olla tilanteessa jossa kohta ollaan jo taloa myymässä ja lentolippuja tilaamassa...

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päteekö sen ammatin paperit Suomessa? Ja haluavatko lapset muuttaa? Itse olen asunut vähän aikaa opiskeluiden takia ulkomailla. Huomautan, että tällöin olin vielä lapseton. Minkäs ikäisenä koulu alkaa Ausseissa? Onko jo 4 v niinkuin Englannissa.

Vierailija
2/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun haaveeni on ollut jo pitkään lähteä ulkomaille, mutta ala-asteikäiset lapset vastustavat ajatusta voimakkaasti. Itse lähtisin mieluiten joko USA:an tai Australiaan/Uuteen Seelantiin.

Toki työnsaannissa olisi omat monimutkaisuutensa mutta olemme kumpikin miehen kanssa it-alalla ja tällä hetkellä kummankin työtilanne kotimaassa epäselvä, joten uskon että ulkomailla voisi asiat olla paremmin. Pitäisi saada lapset ja mies vaan innostumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii täällä ison "tutkinnon" ennenkuin saa lisenssin.

Kukaan työnantaja taas ei ala hakemaan työviisumia, jo sei ole lisenssiä.

Vierailija
4/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN vaan voisi jättää sukuani, perhettäni ja etenkään ystäviäni väh. neljäksi vuodeksi.

Vierailija
5/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin USA:ssa it-alan työpaikat on kiven alla. Työttömyyttä paljon koulutetuilla ihmisillä."

ja viisumia lienee hankalaa saada ellei ole töissä suomalaisella työnantajalla. Mutta minulla olisi mahdollisuus järkätä tutkijavaihto johonkin yliopistoon työhöni liittyen.

Vierailija
6/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, löydät tuon ohjelman YouTubesta! :)

Sitä on briteissä esitetty vuodesta 2007 lähtien ja nyt on meneillään myös "Revisited"-jaksoja. Käyvät siis muutaman vuoden jälkeen ausseihin muuttaneiden perheiden luona vierailulla.

Niissä muuttoa pohtivissa jaksoissa on muuten yleensä aina sellainenkin kohtaus, missä perhe sen aussiviikon aikana katsoo tuotantoyhtiön heille nauhoittamaa DVD:tä. Sieltä he kuulevat (ja näkevät) heidän läheistensä, vanhempiensa, ystäviensä ja muiden mietteitä ja tuntemuksia siitä, jos perhe todella päättää muuttaa. Luulen tämän osion olevan kuin sinua varten tehty, ap!

Käykää ihmeessä katsomassa miehesi kanssa! :)

Vierailija
7/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan laittaa vuokralle. näin on paikka mihin palata ja saatte vielä vuokratuloakin.

Vierailija
8/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimenomaan lapsiperheiden asiat ovat kunnossa. Ulkomailla ei ole sellaisia perhevapaita ja päivähoito ei monessakaan maassa ole yhteiskunnan hallussa. Samoin yleinen sairausvakuutus kattaa Suomessa lasten sairastelut mutta muualla pitää monesti ottaa oma vakuutus vakavampia tauteja varten ainakin.

Sinkuilla ja lapsettomilla pareilla sekä vanhuksilla on ulkomailla olo rahallisesti kannattavampaa.Työstä jää enemmin käteen ja ne jotka maksaa enemmin veroja saavat yhteiskunnaltakin enemmin palveluja.Suomessa on juuri päinvastoin.

Vierailija
9/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla kannattaa aina lähteä, kun siihen on tilaisuus. ei se suomi ainoa paikka maanpäällä ole, edes suomalaiselle, missä on asiat hyvin lasten kannalta.

t. 3 lapsen kanssa suomesta muuttanut

Vierailija
10/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla kannattaa aina lähteä, kun siihen on tilaisuus. ei se suomi ainoa paikka maanpäällä ole, edes suomalaiselle, missä on asiat hyvin lasten kannalta. t. 3 lapsen kanssa suomesta muuttanut

Samaa mieltä esim. Saksa on jopa parempi paikka lapsille jos ei peruskoulua ajatella.

Lapsilisät on paremmat, kaikki reseptilääkkeet on ilmaisia, päivähoitopaikkoja kyllä löytyy ja useimmiten esim. lyhyempi hoitoaika on mahdollista ja maksaa vain n. 50 €/kk. Lisäksi toiselle puolisoista on jo keskituloisella täysi taloudellinen mahdollisuus hoitaa lapsia kotona niin kauan kuin huvittaa tai voi mennä esim. osa-aikatöihin jos siltä tuntuu.

Vierailija
11/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koitan katsoa ohjelmaa you tubesta.

Olisimme siis lähdössä 2 pienen lapsen kanssa mutta suunniteilla ei ole enää enempää joten äitiysvapaat yms. Suomen edut eivät jää harmittamaan. Päivähoito on tietty tärkeä kysymys mutta esikoinen menisi siellä melkein suoraan kouluun kun aloittavat sen aikaisemmin kuin Suomessa.

Sairaat lapset on tietty sit eri asia, varskinkin nyt kun meillä on niin hyvä tukiverkko ja isovanhemmat pystyy aina auttamaan. Tosin mies nyt juuri ehdotti mulle täkynä lähtemiseen että siellä voisin olla myös osa-aikatöissä kun pärjättäisiin vähän vähemmällä ja hän tienaisi enemmän kuin Suomessa.

Kaikenkaikkiaan mun fiilikset alkaa kallistua lähdön puolelle, kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet lukea ja antaa vertaistukea!! Aiotaan nyt vielä illalla puhua miehen kanssa kunnolla ja pyysin häntä ottamaan selvää päivähoidosta, terveydenhuollosta ja kouluista kun taisi olla se USAssa asunut mamma kun vinkkasi että nää kaikki ei ole aina ilmasia tai niin halpoja kuin täällä!

Vierailija
12/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koitan katsoa ohjelmaa you tubesta.

Olisimme siis lähdössä 2 pienen lapsen kanssa mutta suunniteilla ei ole enää enempää joten äitiysvapaat yms. Suomen edut eivät jää harmittamaan. Päivähoito on tietty tärkeä kysymys mutta esikoinen menisi siellä melkein suoraan kouluun kun aloittavat sen aikaisemmin kuin Suomessa.

Sairaat lapset on tietty sit eri asia, varskinkin nyt kun meillä on niin hyvä tukiverkko ja isovanhemmat pystyy aina auttamaan. Tosin mies nyt juuri ehdotti mulle täkynä lähtemiseen että siellä voisin olla myös osa-aikatöissä kun pärjättäisiin vähän vähemmällä ja hän tienaisi enemmän kuin Suomessa.

Kaikenkaikkiaan mun fiilikset alkaa kallistua lähdön puolelle, kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet lukea ja antaa vertaistukea!! Aiotaan nyt vielä illalla puhua miehen kanssa kunnolla ja pyysin häntä ottamaan selvää päivähoidosta, terveydenhuollosta ja kouluista kun taisi olla se USAssa asunut mamma kun vinkkasi että nää kaikki ei ole aina ilmasia tai niin halpoja kuin täällä!

ap

Vierailija
13/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ihan oikeasti se skype autta: meillä sillä hoidetaan lähes viikottain puheluita isovanhempien ja sisarusten kanssa, siinä tulee samalla lapsella näytettyä piirustuksia, uusia vaatteita jne. Ihan eri asia kuin puhua puhelimessa näkemättä. Toki ikävä välillä vaivaa puolin ja toisin, mutta toisaalta eipä sitä ennenkeen viikottain vierailtu (eikä edes soiteltu!) kun asuimme kaikki pk-seudulla ja kaikki aikuiset ovat työelämässä

-mulla on sähköpostilista läheisistä, lähetän heille kuulumiskirjeitä valokuvineen silloin tällöin (ja he meille)

-asumme Euroopassa ja paikassa josta pääsee hyvinkin nopeasti Suomeen jos esim. joku läheinen sairastuisi vakavasti tai joutuisi onnettomuuteen

-lasten suhde isovanhempiin ei ole kärsinyt, eivät ole vieraantuneet tms.

-tukiverkko: meillä lapset ovat terveitä, joten sairastelujen takia ei tukiverkkoa olla ennenkään tarvittu. Täällä emme myöskään ole kokeneet niin paljon tarvetta kahdenkeskeiselle ajalle ilman lapsia, tähän on monia syitä joista yksi se että täällä näemme arkisin toisiamme enemmän kuin Suomessa asuessa ja esim. ravintolaruoka on halvempaa eli siellä tulee käytyä useammin. Lapset ovat saaneet nopeasti koulusta kavereita, ja käyvät heillä kylässä (ja kaverit myös meiläl tietysti). Käymme Suomessa 2 kertaa vuodessa, ja silloin kyllä käymme kahdestaan esim. elokuvissa :)

mites isovanhempien ja muiden sukulaisten kanssa? Tarkoitan että meillä nyt mummu ja pappa hoitavat tyttöjä aina silloin tällöin, esim. yökylä kerran kuussa ja joku arkipäivä parin viikon välein. Tietysti lasten sairastumisten yms. kanssa auttavat kun ovat eläkkeellä ja asuvat 20 minsan automatkan päässä. Oletteko huomanneet että se isovanhempien suhde jotenkin häviää tai että lapset jotenkin 'kärsivät' siitä kun eivät näe mummua yms. läheisiä? Tää on siis muotoiltu tosi huonosti, en tiedä miten sen sanoa mutta mulle tuntuu toi läheisten jättäminen suurimmalta kynnyskysymykseltä. Jotenkin pelottavan lopulliselta sillä esim. mun vanhemmat on jo reilusti yli 60. Siis ei pelota työt tai muuten asuminen vieraassa maassa mutta se että läheiset on kaukana. ymmärrän kyllä että uus tukiverkko muodostuu mutta eihän se voi olla sama kuin omat sukulaiset vai? ymmärrän että kaikki ei oo sukurakkaita ja joillekin tää olis helpotus. Eikä tähän tietty kukaan voi sanoa että juu ei se haittaa, näkeehän niitä Skypellä.

Täytyykin muuten kattoa löytyskö jostain netistä tota BBC muutto-ohjelmaa- se sopis tähän tilanteeseen kun nenä päähän!

Vierailija
14/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata muuttaa ulkomaille tienaamaan, ellei nyt yksin ole liikkeellä.Toisen vanhemman täytyy kuitenkin jäädä kotiin vuodeksi tai pariksi, jos on pieniä (tai vaikka vähän isompiakin) lapsia. Ei Suomessa nyt niin kova verotus ole ja hyville palkoille pääseminen vaatii täälläkin myös vähän hyvää tuuria. Paras on se, jos työnantaja Suomessa on lähettämässä ulkomaille, silloin voi olla paremmat lähtökohdat etujen neuvotteluissa. Ihan uutta paikkaa hakiessa on hieman hankalampaa.

Eli jos kokemusta kaipaa, niin kannattaa lähteä. Rahan tienaaminen voi tuottaa kyllä pettymyksen.

Vierailija
15/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun haaveeni on ollut jo pitkään lähteä ulkomaille, mutta ala-asteikäiset lapset vastustavat ajatusta voimakkaasti. Itse lähtisin mieluiten joko USA:an tai Australiaan/Uuteen Seelantiin.

Toki työnsaannissa olisi omat monimutkaisuutensa mutta olemme kumpikin miehen kanssa it-alalla ja tällä hetkellä kummankin työtilanne kotimaassa epäselvä, joten uskon että ulkomailla voisi asiat olla paremmin. Pitäisi saada lapset ja mies vaan innostumaan.

Vierailija
16/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksiä pitäisi tehdä ihan viikon sisällä. Oma kohdemaamme on Kiina.

Olen löytänyt muutamia blogeja muuttamisesta Kiinaan ja niistä on ollut apua sekä käytännössä että henkimaailman puolella.

Kannattaa ehkä yrittää löytää oman mahdollisimman tulevan kohdemaan suomalaisten pitämiä blogeja ja lukea niitä ja ehkä kysellä kokemuksia.

Vierailija
17/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksiä pitäisi tehdä ihan viikon sisällä. Oma kohdemaamme on Kiina.

Olen löytänyt muutamia blogeja muuttamisesta Kiinaan ja niistä on ollut apua sekä käytännössä että henkimaailman puolella.

Kannattaa ehkä yrittää löytää oman mahdollisimman tulevan kohdemaan suomalaisten pitämiä blogeja ja lukea niitä ja ehkä kysellä kokemuksia.

mahdollisen tulevan kohdemaan....sorry.

Vierailija
18/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdette vuodeksi tai kahdeksi. Koti jaa Suomeen. Sitten palaatte jos silta tuntuu.

Vierailija
19/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo asenne, että lähdetään tienaamaan on väärä. Siitä ei ole mitään takuita ja jo pelkät muutot sinällään syövät rahaa.

Mutta kokemuksen vuoksi kannattaa lähteä, jos siihen on mahdollisuus. Ettei tarvi kiikkustuolissa haikailla.

T: ulkosuomalainen, jonka palkka on täällä kaiketi pienempi ja veroprosentti suurempi...

Vierailija
20/45 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo asenne, että lähdetään tienaamaan on väärä. Siitä ei ole mitään takuita ja jo pelkät muutot sinällään syövät rahaa.

Mutta kokemuksen vuoksi kannattaa lähteä, jos siihen on mahdollisuus. Ettei tarvi kiikkustuolissa haikailla.

T: ulkosuomalainen, jonka palkka on täällä kaiketi pienempi ja veroprosentti suurempi...