miten vapaasti annatte 10 v kulkea?
Itse olen sitä mieltä että Suomessa on kuin jenkeissä eli ei kovin turvallista. Vien ja haen harrastuksiin, kouluun myös pyrin viemään, saa mennä vain kavereiden luo jonka vanhemmat tunnen, meillä saa käydä kyllä kaikki kaverit,lapsi ei saa olla Facebookissa, kotiintuloaika arkisin 20.00. Mitä mieltä olette, olenko liian tiukka rajoissa?
Kommentit (24)
Vaan tosi reipas ja aktiivinen, kyllä täällä kaduilla liikkuu paljon pedofiilejä ja huumehörhöjä ym . Usein saa lukea lehdistä miten pedofiilit on houkutellu autoon ym.
Älä usko kaikkea mitä mediassa lukee.
Me asumme pienessä maalaiskunnassa. Täällä autoilla on kaikkialla 40 km nopeusrajoitus.
Lapset myös ekaluokkalaiset kulkevat itse kouluun (matka n.1,5 km) ja takaisin. Saavat mennä itsekseen lähipuistoon n.1 km päähän.
Harrastuksiinkin kuljetaan itsekseen, tosin joskus haluan mennä seuraamaan ja siloin vien ja haen.
Harrastuksiinkin matkaa 1,5 km-2 km.
Kaverit saavat tulla meille, vaikka emme ole kotona. Pienessä kunnassa on se etu, että täällä tuntee kaikkien vanhemmat, joten tuota asiaa ei ole joutunut edes pohtimaan.
Kotiin tullaan klo 20.00, jotta ehdityään syödä iltapala, käydä iltapesulla jne.
Facessa saa olla vanhemmat lapset, mutta minä olen kaverina.
Oletko liian tiukka? Minusta jokainen löytää sen oman tavan olla vanhempi ja ei niitä voi arvioida keskenään.
asutte paska alueella. Sekin on valinta.
Tiedä siitä reippaudesta. Lapsen pitää saada kävellä.
Ei meilläpäin ole mitään hörhöjä, kännisiä, eikä pedoja.
Minusta on surku jos lapsena ei ole mitään reviiriä, vaan aina on jonkun autokyydin varassa, maailma hahmottuu silloin tosi rajalliseksi. mut jos asuu jossain hörhökeskuksessa niin täytyyhän lastaan silloin suojella..
Meillä lapsilla on kotiintuliajan ja "reviiri-rajat", jotka suurenee jotenkin luonnostaan. 10 kävelee jo vaikka kenelle kaverilleen ja harrastuseen, joskus on tullut kaverin kanssa bussilla. Mä pidän tosi tärkeänä sitä et lapsi saa turvallisesti, mutta tarpeeksi isosti ottaa maailman haltuun. Muutenihan on ihan pihalla opiskeluaika yms ja maailma tuntuu joko uhkaavalta tai sitten ei käsitä ollenkaan riskejä,.