Mieheni mielestä on ihan ok jättää vauva yksin siksi aikaa kun
käy itse viemässä pyykit pyykkituvalle. En voi ymmärtää, itse en jättäisi vauvaa edes siksi aikaa. Olen elänyt käsityksessä, että pientä vauvaa ei muutenkaan jätetä oikeastaan lainkaan yksin.
Mitä mieltä?
Kommentit (59)
Osa sitoo sen vauvansa kantoliinalla 24/7 siihen rintansa viereen, ettei lapsi vahingossakaan koe mitään negatiivistä koskaan ja pehmustavat pään, kun alkavat liikkua ja kulkevat koko ajan 10cm päässä lapsesta, tekevät eväät naaman eteen vielä teini-ikäisillekkin ja soittavat jokapäivä viidesti päivässä kotoa pois muuttaneelle lapselleen ja pelkäävät heti, että jotain ikävää on sattunut, jos lapsi ei vastaa puhelimeen.
Jotkut taas käyvät vessassa paskalla ihan ilman sitä vauvaa, eivätkä koe suurta tuntojen tuskaa, jos vauva tai lapsi alkaa silläaikaa itkeä. Jotkut vievät roskat ja hakevat postia kun vauva nukkuu. Opettavat lapsilleen itsenäisyyttä ja elämässä pärjäämistä senkin jälkeen, kun äiti ei ole enää passaamassa.
Ja sitten kaikki variaatiot tuolta väliltä. Kukin tyylillään, mutta jokainen kantakoot sitten niistä johtuvat seuraukset tulevaisuudessa ilman mutinoita. Oli ne sitten mitä tahansa.
ihan oikeasti tarpeellista opettaa jo parin kuukauden ikäiselle vauvalle itsenäisyyttä? Eihän sen ikäinen edes erota itseään vielä äidistä!
itse lähtenyt hakemaan pyykkiä pesutvalta ja jätin lapsen kotiin(5. kerros) ja hissi hajosi. Vähän pitkäksi venyi tuo aika, onneksioli mukana kännykkä ja naapurilla avaimet, jotta pääsi vauvan seuraksi kun tunnin odotin ulospääsyä hissistä.eli enää en missään tapauksessa lähtisi.
Siinä 5 minuutissa vauva kerkeää kuolla savukaasuihin :( Mikään laite ei ole täysin turvallinen missä on siis sähköt päällä! Muistakaa se äidit!
Olen ällikällä että näin monen mielestä voi jättää. Ei vastaa minun kokemustani yleisestä vauvanhoitotavasta ja on lainvastaistakin.
Jos joku on tekemässä vaikkapa niitä pihatöitä kun vauva nukkuu niin siinä se vauva ei kovin pitkään kerkiä itkemään kun vaikkapa minä olen siinä paikalla, max minuutti. Ja härrekyyd! minua ja monia ikäisiänikin on hoidettu samalla tavalla, silti ollaan iha normaaleja ja elossa edelleen.
En ole yh, mutta mies tekee reissutyötä joten olen lasten kanssa suurimmaksi osaksi ajasta yksin. Ja on joitain asioita jotka saan tehtyä nopeammin yksin kuin lasten kanssa. Yksi niistä on lumenluominen. Myös siivoamisen teen silloin kun lapset nukkuvat.
Talosta en ole kaukana, tosiaan korkeintaan se minuutti menee niin olen sisällä.
Ne traumat mitä siitä itkettämisestä voi tulla, tulevat pitkistä itkemisistä ja huomiotta jättämisistä. Silloin oikeasti puhutaan päivittäisestä pitkäkestoisesta itkemisestä, ei parin minutin viivästyksestä itkuun vastaamisessa, joita nyt tapahtuu varmasti kenelle tahansa.
Siinä 5 minuutissa vauva kerkeää kuolla savukaasuihin :( Mikään laite ei ole täysin turvallinen missä on siis sähköt päällä! Muistakaa se äidit!
Ei se itkuhälytin ole pelastava tekijä suinkaan aina. Tosiaan, ei paljoa tarvitse savukaasuja, kun lapsi menee tajuttomaksi. Vaikka oikosulku jossakin laitteessa... Tai vauva, joka ei osaa kääntyä, voi myös tukehtua esim. oksennukseensa. Mitä vaan voi sattua... lähettävään hälyttimeen voi tulla vika, eikä toimikaan ja lapsi itkee hätääntyneenä ties kuinka kauan.
Ja noista itkuhälyttimistä: esim. kerrostalon paksut seinät ja rakenteet voivat estää signaalin tulon, samoin jokin laite voi häiritä hälyttimien toimintaa. Se kantomatka tarkoittaa opitimaalisia olosuhteita, ei suinkaan kaikkia.
Minäkään en tajua näitä lapsen yksinjättäjiä. Esim. vauvan jättimine autoon kaupassa käynnin ajaksi on heitteillejättö lain näkökulmasta, ja siitä saisi rangaistuksen. Sama koskee kotiinjättämistä. Ja ei sitäkään lakia ole ihan hatusta vedetty, vaan se perustuu siihen, että pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Piste.
Jatkuva valvonta ei tarkoita sitä, että nukkuvan vauvan sängyn vieressä pitäisi taukoamatta kytätä silmä kovana tekemättä mitään muuta. Varmaan vaipat jalassa tai ämpäri vieressä, koska sehän saattaa tukehtua oksennukseensa nukkuessaan vaikka sillä välin, kun äiti tai isä käy vessassa. Oikeastaan parempi, että paikalla olisi koko ajan molemmat, jos toinen vaikka saa sydänkohtauksen kesken vauvan valvomisen. Yöksi täytynee palkata hoitajat, jotta vanhemmat voivat välillä nukkuakin vauvan turvallisuuden vaarantumatta.
Tulipalo voi sattua vanhempien nukkuessakin ja kaikki kuolla häkään ennenkuin ehtivät herätä.
En itsekään yli 5 min jättäisi vauvaa yksin, mut eipä multa pyykkien pesutuvan koneeseen heittämiseen tuon kauempaa menekään. Jos tuossa ajassa vauvalle tapahtuu jotain peruuttamattoman kamalaa, se voisi tapahtua ihan yhtä hyvin myös sillä hetkellä kun käyn vessassa tai käytän isompaa lasta vessassa tai imuroin viereisessä huoneessa.
Ok, voin jäädä hissiin jumiin tai lukko voi mennä rikki tai tulipalo syttyä, enkä pääsekään enää takaisin sisälle, mut yhtälailla voin saada kotona vauvan kanssa samassa huoneessa aivoverenvuodon tai liukastua ja lyödä pääni niin että pyörryn, jolloin vauva voi jäädä vielä useammaksi tunniksi yksin tai voidaan mun tajuttomana ollessani molemmat kuolla siinä tulipalossa.
Jokaisen oma asia tietysti, miten pitkälle hätävarjelun liioittelun vie. Jos lakia aletaan tulkita niin, että vauvan luota ei saa poistua edes muutamiksi minuuteiksi tämän ollessa kotona turvallisessa paikassa, taitaa olla promillen luokkaa vanhemmat, jotka saavat lapsensa pitää.
On melkeinpä mahdotonta elää niin, että olisi koko ajan pienen vauvan vieressä. Eri asia sitten kun on kävelevä ja kiipeilevä taapero, sellaista ei tietenkään voi jättää valvomatta.
Osa sitoo sen vauvansa kantoliinalla 24/7 siihen rintansa viereen, ettei lapsi vahingossakaan koe mitään negatiivistä koskaan ja pehmustavat pään, kun alkavat liikkua ja kulkevat koko ajan 10cm päässä lapsesta, tekevät eväät naaman eteen vielä teini-ikäisillekkin ja soittavat jokapäivä viidesti päivässä kotoa pois muuttaneelle lapselleen ja pelkäävät heti, että jotain ikävää on sattunut, jos lapsi ei vastaa puhelimeen.
Jotkut taas käyvät vessassa paskalla ihan ilman sitä vauvaa, eivätkä koe suurta tuntojen tuskaa, jos vauva tai lapsi alkaa silläaikaa itkeä. Jotkut vievät roskat ja hakevat postia kun vauva nukkuu. Opettavat lapsilleen itsenäisyyttä ja elämässä pärjäämistä senkin jälkeen, kun äiti ei ole enää passaamassa.
Ja sitten kaikki variaatiot tuolta väliltä. Kukin tyylillään, mutta jokainen kantakoot sitten niistä johtuvat seuraukset tulevaisuudessa ilman mutinoita. Oli ne sitten mitä tahansa.
ihan oikeasti tarpeellista opettaa jo parin kuukauden ikäiselle vauvalle itsenäisyyttä? Eihän sen ikäinen edes erota itseään vielä äidistä!
puhuin lapsen opettamisesta itsenäiseksi. Parin kuukauden ikäinen ei paljon muuta tee kuin nuku ja syö, sillä aikaa voi tehdä jotain muutakin kuin pelätä tulipalon syttymistä tai mahdollista tukehtumiskuolemaa. Sääliksi käy ihmiset, joiden elämä on niin hysteeristä, että normaali elämä ei onnistu. Ja kuten sanoin, jokainen tekee omat valintansa ja elää niiden kanssa.
olen minäkin vienyt roskia joskus, kun esikoinen oli vauva, ja siihen meni kyllä helposti se 5min, kun kolmet pitkät portaat ensin alas ja sitten kävelymatka roskiskatokselle ja sitten vielö takaisin kapuaminen. Eipä tuo vauva moksiskaan ollut, nukkui päikkäreitä aina ko toimituksen ajan. Samoiten kävin suihkussa, enkä olisi kuullut, jos vauva olisi alkanut itkeä.
ja alakerrassa oli kauppa, kävin jopa siellä kun vauva nukkui(siis tyyliin hakemaassa maitoa), samoin partsilla tupakalla ym. Jos on max 5min poissa ei siitä mitään traumoja kellekkään tule. Joskus kun tulin esim tupakalta, niin vauva huusi, mutta niinhän ne itkee muutenkin!
Eli ap, voit ihan rauhassa viedä pyykit, käydä suihkussa ym. Relax.
t. kolmen äitee
Nyt alkaa valkenemaan, mikä näiden "kaikki vaikeaa" -äitien ajatusmaailma on! Tottakai voi käydä pyykkituvassa. Kyllä mä olen vienyt pyykkiä ja olen käynyt postilaatikoilla, vaikka vauva olisi hereilläkin. Ei kai se nyt siihen vahingoitu, jos ei hetkeen mua näe. Kyllähän mä muutenkin toimittelen kotona asioita, käyn vessassakin lapsen ollessa hereillä. Onko se nyt niin iso juttu, jos pieni köllöttelee lattialla helistimen kanssa ja minä kipaisen postilaatikolla?
Ja koskaan meillä ei ole lapsia itketetty. Tapana on reagoida itkuun heti, kun pystyy. Joskus vaan on suihku kesken tai ruuanlaitossa kriittinen vaihe, joten vauva saa hetken odotella.
vain joidenkin pakko jättää. Esimerkkinä ystäväni joka asuu kerrostalossa, ei ole omaa pyykkikonetta ja mies tekee reissuhommia. Hän käy pyykit pesemään kun lapsi nukkuu.
Vielä menee kun lapsi ei liiku ja nukkuu häkkisängyssä.
meidän nuorempi nukkui 1-4 tuntia parvekkeella rattaissa 2-vuotiaaksi asti. Oletin, että hälytin toimii ja kuulen jos herää. En istunut olohuoneen ikkunalla neljää tuntia katselemassa miten nukkuu. Kävin suihkussa, leikin esikoisen kanssa, tein keittiössä ruokaa jne.
Sellaisia häyttimiä on, jotka kantaa ulos ja toiseen rakennukseen asti.
Joskus naapurini toi hälyttimen meille ja vahdin hänen lastaan kun lapsi nukkui kotona. Kun hälytin hälytti niin menin katsomaan. Hälytin reagoi siihenkin kun lapsi käänsi kylkeään.
Pitää siis vaan ostaa sellainen joka oikeasti toimii ja kantomatka riittää. Naapurillani oli sellainen jonka kantama riitti ikkunasta näkyvään kauppaan. Aika kätevä ja matka kotiin pari minuuttia.
En muuten ymmärrä miksi pyykki pitäisi viedä kuivumaan juuri kun lapsi nukkuu... ja ylipäänsä kuivaushuoneeseen. Mun ei ole kertaakaan tarvinnut viedä pyykkiä kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa kuivaushuoneeseen. Pyykkiä voi kuivata kotona myös. Koneellinen päivässä ja linkous 1300 ja yön aikana pyykit kuivuu kylpyhuoneessa hyvin. Ja vanhin lapsi on kohta 8 vuotta. Jos maailman kaatuu ja tulee hankalaksi vauva-aikana pyykin pesun merkeissä niin voi olla edessä aika monta muutakin ongelmaa...
Isä oppii, voiko omaa vauvaa jättää viideksi minuutiksi vai ei, kun näkee vauvan reaktiot ja muuttaa itse toimintaansa niiden mukaan. Jos isä sen sijaan näkee äidin hysteerisen reaktiot, isä ei ikinä opi vanhemmaksi lapselleen. Sille linjalle lähtevän on parempi erota heti.
Vauvan vieressä, hengitys ja syke synkronoituneina.
Kerrostalossa voisin pikaisesti kipaista koneella, mutta ripustamisessa olisi kyllä hirmuinen kiire, jos vauva nukkuisi. Ehkä jotain isoa ja nopeasti menevää voisi laittaa kuivaushuoneeseen.
Kyllä mä kesällä joskus hetken istun tuossa takapihallakin vauvan nukkuessa. Kuulehan sen sitten, jos alkaa tarpeeksi kovaa huutaa.
Musta osa kuulostaa jokseenkin hysteerisiltä. Tervettä järkeäkin saa käyttää, ei vauva siitä traumatisoidu, jos äiti on postilaatikolla käymässä ja joutuu 15 sekuntia olemaan herättyään yksin. Saman verran menee takapuolen pyyhkimiseenkin, jos kesken alkaa vauva huutaa. Tai joskus jopa en lopeta sitä operaatiota kesken vaan annan huutaa sen hetken, että saan puserrettua tarpeelliset asiat ulos. Jotkut taas keksii selityksiä, että kuinka äiti saa kohtauksen laatikolla ja vauva jää yksin jne. Sehän on paljon parempikin vetäistä ne sydärit siellä laatikolla kuin sisällä. Sieltä sentään muut löytää nopeasti ja vauvakin saa apua. Sen sijaan kotona saatu sydäri vauvan kanssa voi tarkoittaa tuntien viivettä apuun ja vauva on yksin sen ajan.
Vauvan vieressä, hengitys ja syke synkronoituneina.
menet illalla samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan jne?!?!? Tai jos et mene niin istut hysteerisenä vieressä kyttäämässä? Sairasta.
ja siinä on kantavuus 200 metriä. Riittää varmaan kerrostalossakin kotoo vaikka ulkopyykkinaruille.
Meillä lapsi nukkuu ylimmässä kerroksella ja yleensä ollaan kerrosta alempana tai välillä kellerikerroksessa. Ulkohommia teen monesti päikkäriaikaan hälytin taskussa. Mä saatan käydä meillä ulkosaunassakin illalla ja otan hälyttimen mukaan. Kesken pesujen kyllä menis varmaan 3-4 min ennen kuin ehtisin sisälle. Tosin kertaakaan ei ole tarvinut lähteä.