Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni mielestä on ihan ok jättää vauva yksin siksi aikaa kun

Vierailija
05.09.2012 |

käy itse viemässä pyykit pyykkituvalle. En voi ymmärtää, itse en jättäisi vauvaa edes siksi aikaa. Olen elänyt käsityksessä, että pientä vauvaa ei muutenkaan jätetä oikeastaan lainkaan yksin.

Mitä mieltä?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ukkoa ei oma perhe enää kiinnostanut. Nuorinta odotin silloin. Arvatkaapa kävinkö suihkussa kun lapset nukkui päiväuniaan, aivan takuulla! Isolla hädällä kävin loppujen lopuksi niin että ainakin osa nukkui, kun mulla on ujokakka, en saa tulemaan jos lapset, edes vauvat on vieressä.

Pakko on hei ihmisen elää itsekin, jos olis pyykkitupa, tasan en ottais lapsia mukaan vaan just esim. päiväuniaikaan veisin pyykit. Maalaisjärjenkäyttöä.

Vierailija
22/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vauvanne kanssa? Sielläkin voitte saada sairaskohtauksen tai pudota portaissa ja sitten vauva onkin ihan yksin.

Parempi kun ilmoittaudutte vaikka ukollenne aina tunnin välein jotta osaa hälyttää töistään apua jos ei mitään kuulu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käynyt tuossa lähibaarin terdelläkin. ehdin perille alle kolmen minuutin. Ei se siihen kuole.

Vierailija
24/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ällikällä että näin monen mielestä voi jättää. Ei vastaa minun kokemustani yleisestä vauvanhoitotavasta ja on lainvastaistakin. Ihmisen perusturvallisuus kehittyy vauvana, ja yksin itkemään jättäminen voi jättää pysyvät vauriot. Luettäisin tulevalle isukille jonkin hyvän neuropsykologisen artikkelin aiheesta.

Vierailija
25/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ällikällä että näin monen mielestä voi jättää. Ei vastaa minun kokemustani yleisestä vauvanhoitotavasta ja on lainvastaistakin. Ihmisen perusturvallisuus kehittyy vauvana, ja yksin itkemään jättäminen voi jättää pysyvät vauriot. Luettäisin tulevalle isukille jonkin hyvän neuropsykologisen artikkelin aiheesta.

mitäs,otatkos paskallekkin mukaan sen lapsen?

Vierailija
26/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mulla ole käynyt mielessäkään jättää vauvaa yksin kotiin ja lähteä johonkin. Ehkä jossain omakotitalossa just voisin pihalla pyörähtää. Suihkussa ja vessassa toki käyn lapsen nukkuessa.

Vierailija
27/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jätä lasta sisälle ja mene ulos. Itselleni on ennen lapsia käynyt niin, että ulko-oven lukko hajosi yllättäen, eikä kukaan päässyt sisään tai ulos. Vasta aika monen tunnin päästä saatiin lukkoseppä paikalle, jonka piti lopulta sahata ovi, kun muu ei auttanut. Mikäli asuisin omakotitalossa, voisin kuvitella haravoivani pihalla kesällä, mikäli ovi olisi tuettu auki ja olisin kyllin lähellä kuullakseni itkun.

Sisällä ollessani taas menen kyllä suihkuun lapsen nukkuessa ja puuhaan kaikenlaista, kuuloetäisyydellä kun olen.

Vierailija
28/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oltiin kahdestaan niin joko otin tai sit hain vessaan vaikka kesken kaiken jos alkoi itkemään.

Vierailija
29/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasi siis 26 29:lle :)

Vierailija
30/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 25 26:lle, hups

Vierailija
31/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vauva satunnaisesti joutuu itkemään pienen hetken yksin, ei aiheuta mitään vaurioita vaan on ihan normaalia elämää. Muuten varmaan jokainen monilapsisen perheen kuopus olisi vakavasti häiriintynyt, kun niillä muillakin lapsilla on tarpeita joihin täytyy vastata ja välillä siitä ei ihan välittömästi pääse vauvan luo vaan tämä saattaa joutua itkemään vähän pidempäänkin. Ja monikkoperheistä ei varmasti tulisi yhtäkään ehjää ihmistä, jos normaalille kehitykselle olisi välttämätöntä, että vauvan itkuun reagoidaan aina viivytyksettä.

Roskien vieminen ilman lasta piharoskikseen ei ole se, mistä puhutaan kehityspsykologiassa kun puhutaan lapsen hylkäämisestä.

Jos mies meinaisi jättää lapsen yksin siksi aikaa kun lähtee käymään kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset tai kaljalla, niin sit mä ymmärtäisin hyvin nämä reaktiot.

Vierailija
32/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vauva satunnaisesti joutuu itkemään pienen hetken yksin, ei aiheuta mitään vaurioita vaan on ihan normaalia elämää. Muuten varmaan jokainen monilapsisen perheen kuopus olisi vakavasti häiriintynyt, kun niillä muillakin lapsilla on tarpeita joihin täytyy vastata ja välillä siitä ei ihan välittömästi pääse vauvan luo vaan tämä saattaa joutua itkemään vähän pidempäänkin. Ja monikkoperheistä ei varmasti tulisi yhtäkään ehjää ihmistä, jos normaalille kehitykselle olisi välttämätöntä, että vauvan itkuun reagoidaan aina viivytyksettä.

Roskien vieminen ilman lasta piharoskikseen ei ole se, mistä puhutaan kehityspsykologiassa kun puhutaan lapsen hylkäämisestä.

Jos mies meinaisi jättää lapsen yksin siksi aikaa kun lähtee käymään kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset tai kaljalla, niin sit mä ymmärtäisin hyvin nämä reaktiot.

kyse ei välttämättä tässäkään ole parista minuutista. Jos vauva alkaa ynistä heti kun ovi sulkeutuu, mies kävelee pyykkituvalle, lataa pyykit koneeseen, pistää pesuaineet, koneen päälle, kävelee takaisin... Helposti menee kauemmin.

Vierailija
33/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on nukkunut 1kk ikäisestä 3-4h päikkäreitä, jotka sitten iän myötä (nyt 1v7kk) on lyhentyneet 1-3h pituisiksi, niin kyllähän se nyt olisi ollut täysin naurettavaa että olisin istunut vain odottamassa että lapsi herää. :D Itkuhälytin kuistille ja sitten pihahommiin, pyykkejä laittamaan tms. En tiedä kuinka iso talo ap:n tapauksessa on kyseessä, mutta itkuhälyttimen kantomatka on yleensä aika pitkä, joten hälytin mukaan ja pyykkejä laittamaan. Ei se lapsi minuttissa rikki mene, jos sieltä pyykkinarulta sinne lapsen luo palaa, JOS lapsi sattuu heräämään..

Vierailija
34/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa sitoo sen vauvansa kantoliinalla 24/7 siihen rintansa viereen, ettei lapsi vahingossakaan koe mitään negatiivistä koskaan ja pehmustavat pään, kun alkavat liikkua ja kulkevat koko ajan 10cm päässä lapsesta, tekevät eväät naaman eteen vielä teini-ikäisillekkin ja soittavat jokapäivä viidesti päivässä kotoa pois muuttaneelle lapselleen ja pelkäävät heti, että jotain ikävää on sattunut, jos lapsi ei vastaa puhelimeen.

Jotkut taas käyvät vessassa paskalla ihan ilman sitä vauvaa, eivätkä koe suurta tuntojen tuskaa, jos vauva tai lapsi alkaa silläaikaa itkeä. Jotkut vievät roskat ja hakevat postia kun vauva nukkuu. Opettavat lapsilleen itsenäisyyttä ja elämässä pärjäämistä senkin jälkeen, kun äiti ei ole enää passaamassa.

Ja sitten kaikki variaatiot tuolta väliltä. Kukin tyylillään, mutta jokainen kantakoot sitten niistä johtuvat seuraukset tulevaisuudessa ilman mutinoita. Oli ne sitten mitä tahansa.

Vierailija
35/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei välttämättä tässäkään ole parista minuutista. Jos vauva alkaa ynistä heti kun ovi sulkeutuu, mies kävelee pyykkituvalle, lataa pyykit koneeseen, pistää pesuaineet, koneen päälle, kävelee takaisin... Helposti menee kauemmin.

vauvan äänen ja kääntyy takaisin. Eikös ne juuri tällaista varten ole keksitty? Vai mihin ihmiset niitä käyttää? Ja tuntuu niitä olevan joka vauvahuushollissa.

Vierailija
36/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt täysin eri asia jättää lapsi sisälle omakotitalossa tai rivitalossa, kuin esim keskellä kaupunkia kerrostalossa. Vähän jotain älyä tähän keskusteluun.

Vierailija
37/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt täysin eri asia jättää lapsi sisälle omakotitalossa tai rivitalossa, kuin esim keskellä kaupunkia kerrostalossa. Vähän jotain älyä tähän keskusteluun.

Vierailija
38/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin vauvan pinnasänkyyn siksi ajaksi että kävin viemässä pyykit pyykkituvalle, paskavaippapussit roskikseen yms ilman huonoa omaatuntoa. Kävin myös suihkussa ja paskalla ilman vauvaa, ihan kamalan traumaattista vauvalle kun ei päässyt mukaan!

Vierailija
39/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 min? Vajaa 10 min? Ei siinä niin kauaa kuitenkaan mene, että lapselle siitä vahinkoa tulisi kun kuitenkin 99% ajasta joku on ihan jatkuvasti saatavilla ja noin tuskin käy montaakaan kertaa viikossa jos kuukaudessakaan, että vauva just sillä sekunnilla heräisi ja alkaisi itkeä, kun isä on sulkenut ulko-oven.

Ton aikaa voi mennä äidilläkin suihkussa ettei välttämättä kuule että vauva herää ja alkaa itkeä. Eikä se ole mikään heitteillejättö vaan vauvallekin satunnaisesti tapahtuvana ihan normaalia elämää. Se ei riko vauvan turvallisuudentunnetta eikä perusluottamusta, kun useimmiten tarvittaessa joku on kuitenkin paikalla ja reagoi heti itkuun.

Ymmärrän että sua huolestuttaa eikä kukaan pakota sua jättämään vauvaa yksin sekunniksikaan silloin kun itse olet hoitovastuussa. Mut jooko, ihan vauvasi parhaaksi, anna miehesi hoitaa lastaan niin kuin parhaaksi näkee niin kauan kun mitään todellista vaaraa vauvan turvallisuudelle ei ole. Läheinen suhde isään, huomiota ja rakkautta ja paljon isän kanssa vietettyä aikaa on lapsen kehitykselle miljoona kertaa tärkeämpää kuin se, meneekö hoitorutiinit ihan 100% äidin toiveiden tai jonkun tietyn ohjekirjan mukaan (niitäkin kun on lukemattomia kuin myös tapoja kasvattaa lasta).

Vierailija
40/59 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pienen vauvan joka ei vielä liiku olen jättänyt pinnasänkyyn nukkumaan siksi aikaa kun vien roskat ulos (aikaa menee max minuutti). Itse en olisi jättänyt siksi aikaa että vien pyykit pesutupaan, mutta en toisaalta usko (ja tietääkseni lasten kehitykseen erikoistuneet psykologit yms. ovat samaa mieltä) että jos vauva joutuu SATUNNAISESTI itkemään esim. 5 min yksin että se vahingottaisi psyykeä, turvallisuudentunnetta tms. pysyvästi. Usein toistuvana voi sitten olla eri juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan