Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokeat täplät & välkkyminen silmissä?

Vierailija
04.09.2012 |

Eilen illalla kun katsoin tv:tä, huomasin etten jotenkaan näe kunnolla koko kuvaa, aivan kuin olisi sokea täplä edessä. Menin sitten koneelle ja kun yritin lukea tekstiä näytöltä, en nähnyt siitä kuin sen sanan johon tarkensin, viereinen sana ei näkynyt ollenkaan "sokean täplän" takia. Pian tuon jälkeen näkökentässä alkoi näkyä kummallista sateenkaarenväristä välkettä, mikä laajeni ja voimistui. Pian välkkyi niin paljon etten meinannut nähdä oikein mitään. Päänsärkyä tai muuta kipua ei ollut, enkä ole varma olik tuo vain toisessa silmässä vai molemmissa. Välke kuitenkin näkyi myös silmät kiinni ollessa.

Soitin päivystykseen ja sieltä sanottiin että silmät olisivat rasittuneet ja että niiden on annettava levätä. Ehdottivat myös särkylääkkeen ottamista vaikka sanoin ettei pää edes särje.

Peitin silmät liinalla ja kohta välke lähtikin. Kohtaus kesti n. 30 min. Mitä ihmettä toi oikein oli? Päivystyksestä vaan sanottiin että lääkäriin jos uusii. Oli todella pelottava kokemus kun ei ole koskaan ennen ollut tuollaista... Kohtauksen jälkeenkään ei ollut päänsärkyä tai muuta kipua. Onneksi en ollut ulkona liikkellä kun ei olisi nähnyt ollenkaan eteensä välkkymisen takia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin on vaara että sokeutuu. Jos sellainen sokea alue tulee kannattaa käydä silmälääkärillä

Vierailija
2/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuollaista ja aina ei ole tullut pääkipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei tule edes koko päänsärkyä, auraoire voi tulla ja mennä ilmankin. Migreenin saa joskus estettyä buranalla, jos sen ottaa auraoireen tullessa.

Eilen illalla kun katsoin tv:tä, huomasin etten jotenkaan näe kunnolla koko kuvaa, aivan kuin olisi sokea täplä edessä. Menin sitten koneelle ja kun yritin lukea tekstiä näytöltä, en nähnyt siitä kuin sen sanan johon tarkensin, viereinen sana ei näkynyt ollenkaan "sokean täplän" takia. Pian tuon jälkeen näkökentässä alkoi näkyä kummallista sateenkaarenväristä välkettä, mikä laajeni ja voimistui. Pian välkkyi niin paljon etten meinannut nähdä oikein mitään. Päänsärkyä tai muuta kipua ei ollut, enkä ole varma olik tuo vain toisessa silmässä vai molemmissa. Välke kuitenkin näkyi myös silmät kiinni ollessa.

Soitin päivystykseen ja sieltä sanottiin että silmät olisivat rasittuneet ja että niiden on annettava levätä. Ehdottivat myös särkylääkkeen ottamista vaikka sanoin ettei pää edes särje.

Peitin silmät liinalla ja kohta välke lähtikin. Kohtaus kesti n. 30 min. Mitä ihmettä toi oikein oli? Päivystyksestä vaan sanottiin että lääkäriin jos uusii. Oli todella pelottava kokemus kun ei ole koskaan ennen ollut tuollaista... Kohtauksen jälkeenkään ei ollut päänsärkyä tai muuta kipua. Onneksi en ollut ulkona liikkellä kun ei olisi nähnyt ollenkaan eteensä välkkymisen takia.

Vierailija
4/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että on migreeniaura ilman särkyä. Kestää pari tuntia ja menee sit yleensä pois. TUhottoman ärsyttävä vaan, kun mitään ei voi lukea, kun just se tarkennuspiste menee ihan sumeeksi ja silmissä vipattaa.

Migreenisäryt mulla sit tuleekin liki aina ihan ilman auraa.

Et koita täs nyt sit.

Näkö ei ainakaan vielä ole lähtenyt.

Vierailija
5/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sanonut migreenistä mitään? On niin klassiset aurallisen migreenin oireet, että luulisi tulevan silläkin ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
6/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ollut taipumusta migreeniin, mutta aina se on ollut vain päänsärkyä ja pahoinvointia, koskaan ei ole ollut silmäoireita. Pahoja migreenikohtauksia ei tosin ole ollut nyt vähään aikaan, eli onkohan mun migreeni sitten muuttunut tuollaiseksi?

Kohtaus ei ole uusinut, mutta pelkään koko ajan että uusii... Jos tulee jossain pahassa paikassa, vaikka liikenteen seassa.

Vierailija
7/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä saattaa kohtauksen aikana mennä myös puhekyky, eli senat ihan sakasin.

Muitakin outoja tuntemuksia on ollut, kuten sellainen, että kädet oli kuin jonkun toisen kädet, en saanut niitä toimimaan kunnolla.

Myös väsymys ja höntti olo ovat yleisiä.

Minulla harvoin liittyy kohtaukseen särkyä ja nukkuminen on ainakin omalla kohdallani paras lääke.

Paska vaiva ja itselläni liittyy jotenkin hormooni toimintaan, raskaus aikana kohtaukset pysyy poissa ja vauva aikana ovat pahimmillaan, ehkä valvominen ja epäsäännöllisyys vaikuttaa siihen.

Toisinaan kohtauksia on useita viikossa, tällä hetkellä ollut n.1-2 kertaa/kk.

Tulevat aina ns. varoittamatta, eli en pysty ennakoimaan koska kohtaus tulee.

Älä pelkää, vaikka se inhottavaa onkin.

Vierailija
8/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sanonut migreenistä mitään? On niin klassiset aurallisen migreenin oireet, että luulisi tulevan silläkin ensimmäisenä mieleen.

Ei sanonut migreenistä mitään, vain silmien rasittumisesta.

ap

Vierailija
9/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee tosiaan ihan sokeita länttejä. Tällä hetkellä saattaa tulla parinakin päivänä noita auraoireita ja sitten pukkaakin kohtaus päälle. Nuorempana auraoireet tulivat 1-2 tuntia ennen kohtausta. Auraoireiden aikana ei särje, mutta ei tosiaan uskalla hirveästi jäädä pomppimaan, jos on mahdollista mennä pimeään lepäämään varuiksi.

Vierailija
10/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoivat vasta hyvän matkaa kolmenkympin tällä puolen, vaikka migreenistä olen kärsinyt jo teini-ikäisestä saakka. Ei se silti ihan peruspääjumia mihinkään vienyt - ikävä kyllä. Mieluummin mä otan parin tunnin silmissävipatuksen, kun monen tunnin oksentelun ja helvetillisen päänsäryn...

Terkuin nro 5

Vierailija
11/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva aikana ovat pahimmillaan, ehkä valvominen ja epäsäännöllisyys vaikuttaa siihen.

Mulla sama juttu. Vauva-aikana noita tuli, mutta sen jälkeen ei ole onneksi enää ollut. Aina iskee pelko, jos olo on vähän erilainen tai jos kovasti palelee eikä mikään määrä vaatetta auta. Se palelu kun oli toisinaan hyvä ensioire. Sen jälkeen tuli näköhäiriöt.

On pelottavia, mutta täytyy vain yrittää muistaa, että on "vain" migreeniä. Vaikka sitä särkyä ei tulisikaan.

Vierailija
12/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tohtori.fi/?page=0188473&id=2663526

Kunpa olisi vain ollut ohimenevä häiriö eikä tuota aurallista migreeniä. Pelottaa jos siitä tulee elinikäinen vaiva...

En tiedä onko tällä merkitystä, mutta olen siis 26-vuotias. Mulla oli varsinkin siinä 17-18 vuoden ikäisenä todella usein päänsärkymigreeniä. Myöhemminkin, mutta ei niin paljon kuin noin aikoina.

ap

Vierailija
13/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toivottavasti luit sen tekstin loppuun, siellä sanottiin, että riski on kuitenkin hyvin pieni ja saattaa lyhentää ikää 1,5v.

Eli ei se nyt mikään suora kuolemantuomio ollut :)

Jäitä hattuun, migreeni on hyvin yleinen vaiva, myös aurallinen. Sinäkin sait muutamassa minuutissa monta vastausta saman kokeneilta.

Vierailija
14/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onko mahdollista että kyseessä olisi kuitenkin vain silmien liikarasituksesta / liiasta valvomisesta / todella jumissa olevista niska-hartialihaksista johtunut kohtaus, vai onko melkein varmasti aurallista migreeniä?

Uuden kohtauksen pelko ja muut auralliseen migreeniin liittyvät jutut eivät vaan jätä mua rauhaan...

ap

Vierailija
15/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, minulle lääkäri sanoi, kun ensimmäisen kerran häneltä kysyin samasta näköhäiriöstä, että niskahartiajumi ei tee tuollaista oiretta.

Ymmärrän hyvin, että uusi kohtaus pelottaa, niin muakin tekee välillä. Mutta sitä itse migreeniä ei kannata pelätä. Kuten tuossa linkittämässäsi jutussakin sanottiin, niin tupakointi vähentää elinikää paljon enemmän kuin aurallinen migreeni.

Vierailija
16/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin niin toivonut että kyseessä olisi vain ollut rasituksesta tai niskasta/hartioista johtuva oire. Päivystäjä kun puhui jotain, että lapsille voi helposti tulla tuollaista välkehdintää silmiin kun pelaavat liian kauan tietokonepelejä.

En muuten ole koskaan tupakoinut, verenpaine on aika matala, eikä ehkäisypillereitäkään tule käytettyä.

ap

Vierailija
17/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyä siinä, että mitä hän on mieltä asiasta. Saisit ehkä vähän pelkoa vähemmäksi.

Vierailija
18/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä viisainta, oon niin herkkä tällaisten asioiden suhteen...

Kiitos muuten kaikille vastauksista.

ap

Vierailija
19/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkäät aurallista migreeniä, jos migreeni on sinulle muuten tuttu tauti?

Ei se nyt niin kamalaa ole aurallisenakaan, itse saan kohtauksia harvoin, mutta usein kaikilla herkuilla. Ensimmäinen kerta oli pelottava, koska en tiennyt mistä on kyse, luulin että on joku vakavampi sairauskohtaus. Silmäoireet tulevat joskus ihan erikseen ilman päänsärkyä, mutta voi olla myös yhtä aikaa tai peräkkäin nämä; auraoireet, puheentuotto-ongelmat, muistikatkokset (yksittäiset sanat tuntuvat kadonneen), puutumisen tunne kasvoissa ja raajoissa, väsymys, päänsärky ja pahoinvointi.

Yksityislääkärille voi aina mennä, jos joku asia vaivaa mieltä eikä terveyskeskuksen kautta saa edes soittoaikaa. Ei ole pakko jäädä yksin murehtimaan asiaa, jos ja kun ei ole varma oireiden syystä, mielenrauhastakin voi maksaa vähän ylimääräistä!

Vierailija
20/22 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.tohtori.fi/?page=0188473&id=2663526" alt="http://www.tohtori.fi/?page=0188473&id=2663526">http://www.tohtori.fi/?page=0188473&id=2663526</a&gt;

Kunpa olisi vain ollut ohimenevä häiriö eikä tuota aurallista migreeniä. Pelottaa jos siitä tulee elinikäinen vaiva...

En tiedä onko tällä merkitystä, mutta olen siis 26-vuotias. Mulla oli varsinkin siinä 17-18 vuoden ikäisenä todella usein päänsärkymigreeniä. Myöhemminkin, mutta ei niin paljon kuin noin aikoina.

ap

mulla on aurallinen migreenitaipumus, mutta käytännössä saan äärimmäisen harvoin kohtauksia, lähinnä jos juon niin paljon viinaa että tulee krapula, aamulla tulee migreenikohtaus. Sen lisäksi on 20 migreenivuoteni aikana vain 2 kertaa tullut kohtaus, ja nekin aika harmittomia, eli näkökentän sivuilla niitä valoja ja sen jälkeen lievä päänsärky. Siinä se. Ei se aurallinen migreeni kaikilla ole raju ja kaamea.