Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sepram aloitettu vko sitten, koska olo helpottaa?? Nyt vaan pahentunut :(

Vierailija
27.08.2012 |

Siis tiedän, että ahdistus ja masennusoireet suurimmalla osalla pahentuvat alkuun hetkeksi, kun mielialalääke aloitetaan. Mutta tuntuu ihan kamalalta, hirveä ja syvenevä ahdistus vaan päällä. Tekisi mieli vaan maata pimeässä peiton alla, mikään ei kiinnosta. Onko jolain kokemuksia, milloin lääke alkaa vaikuttaa positiivisesti mielialaan? Ja mietn huomaa tuon positiivisen muutoksen alkaneen? Millaisia oli ne ekat hyvät fiilikset?

Kiitos asiallisista vastauksista. On ihan kammottava olo :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ketjun aloittajalla parempi olo? Minäkin kaipailen kokemuksia tästä lääkkeetä...

Vierailija
2/18 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu melkeinpä asiaan että alkuun oireet pahenevat. Pitoisuus veressä kasvaa vähitellen ja saavuttaa huipun, jolloin saadaan apu masennukseen. Edellyttäen että lääke sopii juuri sinulle, se on yksilöllistä.

Usein annetaankin resepti rauhoittavista, joita voi ottaa ahdistuksen ollessa pahana, ennenkuin masennuslääke alkaa auttaa. (Esim. Opamox). Voit käydä pyytämässä tällaisen reseptin jos olo on huono.

Tänä aikana olisi tärkeä että joku läheinen tietää tilanteesi ja on saatavilla tarvittaessa. Voisit soittaa itse mielenterveystoimistoon niin pääset juttelemaan sairaanhoitajan kanssa, se voi auttaa paljonkin.

t. saman kokenut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikutuksen alku voi kestää pari kuukauttakin.

lääkäri

Vierailija
4/18 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen pohtinut jo useamman kerran. Mulla on Sepramista 10v kokemus pieniä taukoja lukuunottamatta. Eka kerralla tehos muutamassa kuukaudessa. Pikkuhiljaa vain elämä alkoi maistua paremmalta ja ahdistusta oli harvemmin ja harvemmin...Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuli lopetettua liika aikaisin lääkitys.. Muutaman kerran olen aloittanut(ja lopettanu) tuonkin jälkeen. Näillä myöhemmillä kerroilla lääke ei ole tuntunut ihan yhtä tehokkaalta... tai sitten käytän liika pieniä annoksia. Mutta olo on kuitenkin parempi kuin ilman lääkettä. Mulla on siis paniikkihäiriö ja käytössä Sepram 15mg.

Olo voi tosiaan olla alussa TOSI kurja ja omituinen. Se on ihan normaalia. Yritä sinnitellä ja käytä tarvittaessa jotain rauhoittavaa ensimmäisten viikkojen aikana. Tsemppiä ja voimahali:)

Vierailija
5/18 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas päivä lähtee sepram lääkitystä. Onko normaalia että kädet vapisee???? Alkoi lääkkeen myötä. Meinaa iskeä ihan paniikki kahvipöydässä.. Tai eilen töissä tuli kunnon kahvikuppineuroosi. Huomasin että kädet vapisee ja sitten aloin pelkäämään että näkeekö muut sen ja sitten ne kädet vasta alkoikin tärisemään.Siis ei mitään PIENTÄ TÄRINÄÄ!! En oikeasti pystynyt enää juoda kahvia. Sellainen kunnon paniikkiaalto kulki kehon lävitse. Sydän alkoi hakata ja teki mieli juosta ulos kahvihuoneesta. KAMALA KOKEMUS!!! Ja vastaavaa en ole siis aikaisemmin kokenut. Jos lääke nyt alkaa aiheuttamaan minulle ks. oireita, niin juu en todella jatka!!

Vierailija
6/18 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt 3viikkoa sepramia ahdistukseen. Mulle tuli toi kamala vapina, joka tuntui koko kropassa vasta kun siirryin 20mg annokseen, sain myös öisin paniikki/sydämentykytys kohtauksia (pulssi nousi yli 200), luulin saavani sydänkohtauksen, koska paniikkihäiriötä minulla on ollut vain teininä, niin eipä tullut mieleen, että kyseessä paniikkikohtaus.

Tipautin annoksen takas 10mg.

Minulla lääke alkoi auttamaan melko heti, mutta luettuani kokemuksia moni kirjoitti avun tulevan vasta viikkojen / kuukausien kuluttua.

Vierailija
7/18 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto...

Vierailija
8/18 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas päivä lähtee sepram lääkitystä. Onko normaalia että kädet vapisee???? Alkoi lääkkeen myötä. Meinaa iskeä ihan paniikki kahvipöydässä.. Tai eilen töissä tuli kunnon kahvikuppineuroosi. Huomasin että kädet vapisee ja sitten aloin pelkäämään että näkeekö muut sen ja sitten ne kädet vasta alkoikin tärisemään.Siis ei mitään PIENTÄ TÄRINÄÄ!! En oikeasti pystynyt enää juoda kahvia. Sellainen kunnon paniikkiaalto kulki kehon lävitse. Sydän alkoi hakata ja teki mieli juosta ulos kahvihuoneesta. KAMALA KOKEMUS!!! Ja vastaavaa en ole siis aikaisemmin kokenut. Jos lääke nyt alkaa aiheuttamaan minulle ks. oireita, niin juu en todella jatka!!

sitä ennen tulee juuri noita kamalia aloitussivuoireita. Itse olen joutunut ottamaan sairauslomaa niiden ajaksi.

Vierailija
9/18 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä menee ohi jonkun ajan päästä. Alkuoireet tosiaan ovat osalla niin pahoja että on otettava sairaslomaa niistä selviämiseksi. Silti suurimmalla osalla näistä ajan kanssa lääke ihan toimiikin.

Vierailija
10/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että helpottaa. Älä siis vielä hätäile.

Mutta onhan se niinkin ettei kaikilla auta koskaan. Mä söin 3 kk ja sitten vaihdettiin lääkettä joka tosin sekään ei auttanut. Kolmasosalla masentuneista ei kai tuo masennuslääkitys oikein tehoa lainkaan.

Vierailija
11/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan rauhassa ja jos ei sitten ala helpottamaan niin kannattaa ottaa yhteys lääkäriin.

Kyllä sitä sitten huomaa, miten kiinnostus elämää kohtaan pikkuhiljaa lisääntyy.

Vierailija
12/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voidaan määrätä tuollaisia lääkkeitä ILMAN, että samalla on asianmukaista henkilökohtaista hoitoa?

Vierailija
13/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se niinkin ettei kaikilla auta koskaan. Mä söin 3 kk ja sitten vaihdettiin lääkettä joka tosin sekään ei auttanut. Kolmasosalla masentuneista ei kai tuo masennuslääkitys oikein tehoa lainkaan.

siis vain elämään masennuksesi kanssa, jos lääkkeet eivät tehoa? Kammottava ajatus :(..

Mitenköhän selviän, jos tämä olotila vaan tästä päivä päivältä pahenee, nyt tuntuu jo aika sietämättömältä. Kaikkea sitä joutuu ihminen käymään läpi, huh huh.

Ap

Ap

Vierailija
14/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voidaan määrätä tuollaisia lääkkeitä ILMAN, että samalla on asianmukaista henkilökohtaista hoitoa?

Kävin lääkärissä ja siellä kartoitettiin aika tarkkaan masennukseni tasoa ja sen mukaan lääkäri valitsi lääkkeen ja nyt alkuun mennään minimiannoksella (10 mg). Seurantakäynti on vajaa 3 kk kuluttua, jolloin tarkistetaan annoskoko ja se, onko ko lääke vaikuttanut millä tavalla. Lääkäri mainitsi kyllä, että alkuun oireet tod.näköisesti pahenee, kunnes olo alkaa kohentua.

Ap

Vierailija
15/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä meni 10 mg alkuun ei vaikutusta, sitten nostettiin 40 mg,

Sitten alkoi helpottaa 2-3 viikon kuluttua.

Vaan kun sairasloma päättyi niin ei tuo 40mg tunnu riittävän.

Vierailija
16/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vain elämään masennuksesi kanssa, jos lääkkeet eivät tehoa? Kammottava ajatus :(..

Mitenköhän selviän, jos tämä olotila vaan tästä päivä päivältä pahenee, nyt tuntuu jo aika sietämättömältä. Kaikkea sitä joutuu ihminen käymään läpi, huh huh.

Ap

Ap

masennus meni itsestään noin vuodessa ohi, ilman hoitoa tai siitä huolimatta. Toisen toimimattoman lääkkeen jälkeen en halunnut enää koittaa kolmatta, ja ajatetelin että menen vaan kotiin kuolemaan hiljaa. Yllättäen se siitä sitten aikanaan alkoikin olo ihan itsestään parantua eikä mulla ole sen jälkeen tullut uusiakaan masennusjaksoja koskaan.

Kummallinen masennus kyllä oli: tuli ilman mitään ulkoista syytä, päinvastoin elämässäni oli kaikki hyvin, ja sitten meni aikoinaan yhtälailla ilman syytä tai hoitoa ohi. Siinä mielessä kasvattava kokemus kyllä että olin ennen masennusta aika itseriittoinen ja kova, ymmärtämätön ns. heikoille, mutta kun jouduin kokemaan että omakin vahvuus voi hetkessä mennä ja ihminen voi muuttua sellaiseksi jolle jo lähikaupassa käynti on uuvuttava kokemus, niin enää ei voinut muitakaan ei-pärjääviä halveksia.

Mutta useimmille tosiaan onneksi lääkkeistä ja/tai terapiasta on apua ja sinulla on vielä hyvinkin toivoa että alkaisi auttaa kun olet vasta viikon syönyt lääkettä.

Vierailija
17/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/18 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että pieni on annos, mutta siitä nyt aloitetaan. Lääkäri sanoi, että jos ei muutaman viikon kuluessa tunnu vaikutusta, voin nostaa annoksen 20 mg asti. Sitten sitä nostetaan vielä lisää, jos tarvetta, sen seuraavan kontrollin jälkeen.

Ap