Hei normaalipainoiset naiset, minkäkokoisia ruoka-annoksia syötte?
Miten raskasta työtä teette? Minkä verran muuten liikutte? Mitat?
Mä teen aika kevyttä työtä, missä tulee kuitenkin jonkin verran hyötyliikuntaa. 3-5 iltana viikossa käyn lenkillä, salilla, jumpassa tms. Mitat on noin 167 cm ja 58-60 kg, mutta mitään läskiä ei juuri ole, vaan enemmänkin lihaksia.
Olen alkanut miettimään, syönkö ihan liian isoja annoksia? Tässä esimerkkejä päivän ruokailusta (ei tän päivän, vaan yleisesti).
Aamupala n. klo 8.30: puuroa (2 dl maitoa/vettä + 1 dl hiutaleita) ja yksi leipä, jonka päällä joku kevyt margariini, 17 % juustosiivu x 2 sekä ohuen ohut kalkkunaleike, juomaksi vettä + teetä.
Lounas n. klo 12: 5 keskikokoista lihapullaa, 2-3 dl perunamuussia, porkkana, juomana vesi.
(Välipala n. klo 15: omena tms.)
Päivällinen n. klo 17: n. 200 g lohta, 3 keskikokoista perunaa, kastiketta (esim. kermaviili tai sitten lohen päällä jotain kermakastiketta), n. 1-2 dl höyrytettyä parsakaalia, juomana vesi.
Iltapala n. klo 22: n. 2 dl jugurttia (vaihdellen erilaisia) ja 2 leipää samoilla päällisillä kuin aamulla + kurkkua/tomaattia, juomana vesi.
Sen tiedän hyvin, että kasviksia ja hedelmiä syön aivan liian vähän, mutta kasviksista en kovin paljon tykkää. Hedelmiä olen yrittänyt syödä iltapalan jälkeen yhden, mutta en joka ilta muista. Karkkia, jäätelöä yms. syön ehkä 3-4 iltana viikossa. Jumpan, lenkin yms. jälkeen syön joskus puolikkaan rahkan esim. hunajalla makeutettuna, mutta en aina. Leipä, pasta, riisi yms. on meillä aina jotain täysjyvää eli katson, että kuitupitoisuus olisi niissä aina hyvä.
Voisitteko kommentoida mun ruoka-annosten kokoa/laatua ja laittaa esimerkkejä omista annoksistanne/päivän aikana syödyistä ruoista!
Kommentit (27)
Minun ruokailuni on ihan pyllyllään...
Tänään:
Valmissmoothieta n. 4dl
2dl appelsiinimehua
Salaatti, jossa oliiveja ja fetaa, tsazikia
Salaatti, jossa myskikurpitsaa, quinoaa
jääkahvi maidolla
pinaatti-hernekeittoa (veteen)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.09.2012 klo 23:01"]Osan mielestä syön liian paljon ja osan mielestä liian vähän...
Tänään olen syönyt seuraavasti:
Aamupalaksi klo 8.30 lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä ja maidolla, yhden leivän (+margariini, 17 % juustoviipale ja kalkkunaleike) sekä vettä ja teetä.
Lounaaksi klo 12 noin 3 dl perunamuussia, 5 kalapuikkoa, pari rkl kermaviilikastiketta, pala porkkanaa ja parsakaalia.
Välipalaksi klo 16 itsetehtyä perunarieskaa (halkaisija n. 15 cm) margariinilla + juustolla, banaani sekä vettä.
Kuntosalin jälkeen puolikas purkki rahkaa.
Nyt pitäis päästä syömään jo iltapalaa. Listalla taas kaksi leipää (samat päälliset kuin aamulla) ja 2 dl maustamatonta jugurttia myslillä. Ehkä vähän cashew-pähkinöitä ja rusinoita jälkkäriksi. Tänään olen syönyt selvästi vähemmän kuin normaalisti, kun en syönyt mitään oikeaa ruokaa päivälliseksi.
3dl perunamuusia on kyllä tupla-annos normaalikokoiseen verrattuna. Samoin 5 kalapuikkoa on paljon!
Jos tuntuu että paino on noussut pari kiloa, pidä muutama paastopäivä ja jatka sitten taas normaalisti elämää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.09.2012 klo 23:01"]Osan mielestä syön liian paljon ja osan mielestä liian vähän...
Tänään olen syönyt seuraavasti:
Aamupalaksi klo 8.30 lautasellisen kaurapuuroa voisilmällä ja maidolla, yhden leivän (+margariini, 17 % juustoviipale ja kalkkunaleike) sekä vettä ja teetä.
Lounaaksi klo 12 noin 3 dl perunamuussia, 5 kalapuikkoa, pari rkl kermaviilikastiketta, pala porkkanaa ja parsakaalia.
Välipalaksi klo 16 itsetehtyä perunarieskaa (halkaisija n. 15 cm) margariinilla + juustolla, banaani sekä vettä.
Kuntosalin jälkeen puolikas purkki rahkaa.
Nyt pitäis päästä syömään jo iltapalaa. Listalla taas kaksi leipää (samat päälliset kuin aamulla) ja 2 dl maustamatonta jugurttia myslillä. Ehkä vähän cashew-pähkinöitä ja rusinoita jälkkäriksi. Tänään olen syönyt selvästi vähemmän kuin normaalisti, kun en syönyt mitään oikeaa ruokaa päivälliseksi.
Syöt ihan liian vähän. Missä päivällinen? Kovan treenin jälkeen saisit syödä paljon reilummin. Sulla on varmaan sellasta höttöä reisissä ja vatsassa, eikä salilla käynnistä tuu mitään tuloksia?
Minä jättäisin kermaviilikastikkeen pois ja korvaa margariini jollain kunnon rasvalla, esim.voilla tai itsetehdyllä levitteellä oliiviöljy-voi sekoitus yms.
Vanha ketju, mutta kyllä minusta kuulostaa aika isoilta nuo annoskoot. Puuroa JA kaksi leipää? Lounaalla 3DL perunamuusia? Itse olen syönyt noin vuosikaudet ja olen kerännyt ylipainoa 30 kiloa. Nyt opettelen pienempiä annoskokoja.
Jos paino on ok noilla syömisillä niin eihän se sitten ole liikaa.
Syön muuten vastaavasti mutta aamulla joko leivän tai puuron, ei molempia. Sama illalla, joko leipä tai jugurtti.
Lounaalla 3 lihapullaa riittää mulle, kastiketta vain se mitä pulliin on tarttunut. Sekin tomaattikastiketta
Päivällisellä max 150g lohta ja 1 peruna.
Toisaalta ikääkin on sen verran ette ruokaa tarvitse paljoa
n59v
AAMIAINEN: n.400kcal esim marjarahka, keitto, leipää ym.
LOUNAS: n.400kcal keitto (jos käy ulkona syömässä raskaammin jää välipalat syömättä kun ei ole edes nälkä)
kotiintultua jokin VÄLIPALA, leipää tms.
ILTAPALA sen mukaan mitä on tullut päivällä syötyä. Sen mukaan, että kaloreita saa päivässä tulla 1500-1700. Jos on päivä oltu tiukalla, voi herkutella vaikka suklaalla, jos taas tuli lounaalla syötyä raskaammin, vaikka tonnikalasalaattia tms.
Koskaan en ota lisää! Kyllä sen täytyy riittää mitä on lautaselleen ottanut, voi syödä lisää sitten seuraavalla ruokailukerralla.
Itse menen vähän puntarin mukaan, jos puntari näyttää alle 60, voin käydä pitsalla ja ostaa punkkupullon. Jos menee 62kg rikki, jätän kaikki ylimääräiset herkuttelut ja mättölounaat väliin kunnes puntari näyttää taas 60.
Liikuntaa en jaksa harrastaa, ei ole koskaan kiinnostanut. Töissä saa jonkin verran liikuntaa ja koiraa kävelytän "hyötyliikuntana".