Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytätte sanaa tissi?

28.11.2005 |

Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysyä, miksi kaikki äidit puhuvat nykyään tissistä/tisseistä? Mielestäni tuo sana kuuluu lähinnä ala-asteikäisten poikien, ei aikuisten naisten, kielenkäyttöön. Ihmetyttää, kun omassa kaveripiirissä korkeasti koulutetut, aikuiset, hyvissä ammateissa olevat naiset toistelevat tuollaista sanaa. Kaipa samat ihmiset sitten käyttävät lääkärin vastaanotolla myös sanoja pillu ja v***u (anteeksi kiroilu) asiallisempien termien sijaan. Mikä vika on rinnassa/rinnoissa tai imetyksessä tissin antamisen sijaan?

En suinkaan ole vetänyt mitään herneitä nenään tästä asiasta, kunhan mietiskelen että mistä moinen asia johtuu. Toki ymmärrän että se tarttuu, kun muutkin tekevät niin.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me " tissittelijät" ollaan varmaan hirveitä kiroomaan...onhan tissi niinkin hurja termi. Siinä lentelee perkeleet, p***ut ja v***t kun tissi-ihmiset kohtaa. Siis vastakysymys; miksi ei? En missään tapauksessa rinnastaisi näitä kirosanoja sanaan tissi.

Vierailija
2/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tissi sana sopii äideille. On niinkuin lapsekkaampi. Rinta kuulostaa jotenkin liian hienolta. Itse vertaisin tissi sanaa pimppiin ja pippeliin eli vähän miedompi kuin nuo veet ja muut...

Ja minä ainakin lääkärissä puhun emättimestä vaikken kauhean koulutettu olekaan :)

Luulenpa että lääkärini putoisi tuoliltaan jos sanoisin että on vikaa v...ssa

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Minä ainakin olen opettanut lapsilleni, että naisilla on tissit ja pimppa/pimppi ja miehillä pippeli. Mitä ihmeen pahaa noissa termeissä on? Toki jossain vieraampien ihmisten piireissä puhun " rinnoista" , jos pitää niistä puhua...Mutta kyllä minä kotona ja äitiystävieni kanssa puhun ihan reilusti tisseistä, kun kerran sellaiset sattuu olemaan. Näin imettäessä tisseillä kun sattuu olemaan ihan erilainen tarkoitus, kuin yleensä ottaen mielletään...

Vierailija
4/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolantäti sanoi jotain nisistä eli tyyliin kannattaa viedä se nisä lähemmäksi vauvaa...Minä ajattelin, että en minä mikään eläin tässä sentään ole. Eli olen ainakin mieltänyt, että ihmisen nisä on " nänni" :) Heh heh!

Vierailija
5/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiroilututtaa niin en takuulla huuda että " voi tissin tissi!" . Kyllä se silloin on jotain perinteikkäämpää....:D

Vierailija
6/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui miestenlehtien sanalta... Mutta sillä on toinenkin rekisterinsä, jonka olen tajunnut vasta täällä mammapalstoilla. Siis tämä naisen uloke, joka useilla temppuilee, kun muksua pitäisi imettää se 4-6 kk täysimetyksellä ja puoli vuotta sen jälkeen. Itse olen käynyt läpi kaikki mahdolliset vaiheet alun kipeistä rinnoista valtavasti joka paikassa koko ajan maitoa tursuaviin jättiulokkeisiin ja vauvan rintatemppuiluun imemislakkoineen ja rintaraivareineen. Eipä ole kehossani yhtä yhteistyökyvytöntä elintä kuin nuo rinnat, ja siksi monesti " tissi" tuntuu sopivalta sanalta kuvaamaan omaa kokemustani niistä. Siis " rinta" muuttuu pienen kyllästymisen valtaamana " tissiksi" . Ihan kuin lapsi on joskus temppuillessaan " vekara" tai " kakara" . Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Vauvalle ajattelimme kyllä opettaa, että rintaa kutsutaan tisuksi. Se sopii lapsen suuhun.

Virallisemmissa yhteyksissä puhun tietysti rinnasta ja nännistä.

" Tissi" teini-ikäisen pojan suusta ja imettävän äidin suusta viittaa aivan eri kohteeseen ja kokemusmaailmaan, ja mielestäni on väärin takertua tuohon teinipoikamerkitykseen ja -rekisteriin. Naiset puhukoot vartalostaan kuten haluavat. Ei sitä patriarkaalista systeemiä tarvitse tähänkin asiaan sotkea naista diskriminoimaan! Itse ainakin kiellän, että käyttäisin merkitykseltään samaa sanaa kuin miehet ja teininuoriso puhuessani äitiporukassa " tissistä" .

Vierailija
7/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin suhtaudun imetykseen ja omiin " ulokkeisiini" huumorilla, joten sanon niitä tisseiksi. Meidän vauva käy yleisesti tissibaarissa syömässä...

Vierailija
8/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju :)

Minullakin on tissit eikä rinnat. Ihan yhtä arkisista syistä kuin edellisilläkin.

Tissi on sanana toimivampi kuin rinta. Esim. " Meillä tissitellään 5 kertaa päivässä." Miten sanoisit tämän käyttämällä rintaa. " No niin, sitten mennään tissille." Huomattavasti yksiselitteisempää, kuin " No niin, nyt mennään rinnalle" . (Minkä rinnalle?) " Nappaas nyt kunnolla kiinni siitä rinnasta." Ei toimi ei. Entäs tämä: Kylvyn jälkeen saat sitten iltarinnan :)

Lisäksi rinta kuulostaa aivan liian hienolta. Ehkä ennen raskautta ja imetystä tissejä saattoi kutsua rinnoiksi, kun ne olivat vielä jokseenkin " hienostuneet" kaikessa pyöreydessään. Nyt noista löpsyköistä on hienous kaukana ja mikä kuvaisi niitä paremmin kuin sana TISSI.

Virallisissa yhteyksissä tietysti käytetään asianmukaisia termejä vastapuolesta riippuen.

Anselmi

Vierailija
9/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin " tissittelen" . Olen aina vieroksunut omieni (Hädintuskin A, joskus jopa AA) kutsumista rinnoiksi, kun ei niissä tosiaan juuri mitään edes ole. Mutta jotenkin niitäkin on kutsuttava. Itselleni siis sana rinnat antaa mielikuvan pikkuisen uhkeammista, kuin omani. Ei tuo kirosana kyllä ole, hyvin arkinen sana minusta, no juu, ehkä vähän lapsellinenkin.

Vierailija
10/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä puhun kyllä rinnoista, ihan sen enempää miettimättä...Ja imettämisestä enkä tissittelystä. Enkä pidä itseäni ihan huumorintajuttomana ja virallisena tyyppinä...Kyse on enemmänkin siitä, mihin on tottunut. Mutta kukin tyylillään...Tärkeintä kai että suhtautuu koko hommaan luontevasti.

Vierailija
11/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavoin omista rinnoistaan puhuu.

Harvemmin kyllä puhun niistä ollenkaan =)

Imetyksestä puhuttaessa en kyllä käytä sanaa tissittely. Jotenkin siitä sanasta tulee jotain muuta mieleen. Ei vaan jotenkaan sovi samaan lauseeseen puhua pienestä ihanan somasta vaavista ja sitten tissistä.

Huom:MINUN mielestäni!

Usein tuli sanottua esim. kylässä, kun meni imettämään että mepä mennään nyt maidolle eikä suinkaan että tissittelemään.

No, mutta kukin puhuu miten itse haluaa ja parhaaksi näkee =)

Vierailija
12/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sana tissi vertautuu siisteydessä näihin..Käytän kotioloissa kyllä sanaa peppu takapuolen sijaan (tai mikä se nyt voisi olla), pissa virtsan tilalla, kakka ulosteen sijaan jne eli mielestäni lapsenkin suuhun sopivaa sanastoa... Eli minun mielestäni tissi on vähän niinkuin arkisanastoa, en osaa pitää sitä mitenkään " likaisesti" värittyneenä ilmauksena. Mutta en minä osaa " tissitellä" , vaikka se hauskan kuuloinen ilmaus on, meillä lapsi nostetaan rinnalle/tissille syömään ja itse imetän. Esim. lääkärissä luonnollisesti käytän noita vähän asiallisempia ilmauksia. Tai sehän riippuu tietenkin lääkärin itsensä käyttämästä sanastosta... ;)

Vierailija
13/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en ainakaan kiroile lainkaan missään tilanteessa.

Vierailija
14/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tissi" kuvaa hyvin noita ihme ulokkeita, joihin ei tunnu olevan omaa määräysvaltaa laisinkaan. ;)

Ja toisekseen, tissi on myös minusta samaa sanasarjaa kuin pimppa tai pippeli, eikä suinkaan kirosanapuolta ja " alatyyliä" .

Julkisesti kyllä neuvolassakin ja tutulla omalääkärillä puhun tisseistä, vaikkakin tuntemattomammalla lääkärillä ja muutenkin tuntemattomammassa seurassa ehkä kuitenkin rinnoista ja virallisin termein. Mutta jos " kadulla" imetän jossain niin kyllä se siellä ihan tissimaitoa eli ämmää on, oli kuulolla sitten ketä tahansa.

Vierailija
15/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pikkutytön tisu ;-))). Tisuliivit on äidillä kylläkin, mutta rinta on sitten jotain virallista, läheisempää on tissin antaminen ja tissiruoka. Ja niin puhun kyllä tästedeskin enkä nipoja viitsi kuunnella olllenkaan!

Vierailija
16/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos kirjoitan viestin, missä käsittelen imettämistä, niin vaihtelun vuoksi saatan käyttää nimitystä tissi, ettei tule kokoaikasta toistoa. Jos kirjoittaisin viestin, jossa koko ajan puhuttaisiin takamuksesta (mikähän se semmoinenkin viesti sitten olisi?) niin käyttäisin välillä sanaa peppu, takapuoli, pylly jne. Tai vatsa vois olla masu, massu... harvemmin abdominaalinen keskikehon alue... Toistavaa tekstiä on rasittava lukea.

Ja tissi on samaa kategoriaa kuin peppu, kakka tai pimppi.

Se rumempi kategoria samoista sanoista oliskin tietty sitten p-e, p-a ja p-u... Rinnoista ei muuten olekaan semmoista alatyylistä sanaa, mielenkiintoista kyllä.

Tissi on ihan nätti!

Vierailija
17/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoessani " Minäkin tissittelen" , tarkoitin, että käytän sanaa tissi. Oli hölmösti sanottu. Syöttäessäni vauvaa minäkin " imetän" .

Vierailija
18/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on " rinnat" ihan vain siitä syystä, että en ole tottunut " tisseihin" . Sana on minusta kyllä tosi hauska mutta jostain syystä sana ei vain koskaan ole kuulunut sanavarastooni. " Tissi" -sana saa minut aina hymyilemään, sanassa on mielestäni siis täysin positiivinen lataus:)

maaly:

Sillä puhun kyllä rinnoista, ihan sen enempää miettimättä...Ja imettämisestä enkä tissittelystä. Enkä pidä itseäni ihan huumorintajuttomana ja virallisena tyyppinä...Kyse on enemmänkin siitä, mihin on tottunut. Mutta kukin tyylillään...Tärkeintä kai että suhtautuu koko hommaan luontevasti.

Vierailija
19/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on rinnat, imetän vauvaani ja vauvani juo rintamaitoa, ihan lastenikin kuullen. Juuri 2 vuotta täyttänyt keskimmäinenkin tietää, että vauva juo " mintamaitoa" . En silti paheksu mitenkään tissi-sanaa, itse en vain ole tottunut sitä kotonani käyttämään, äidillänkin on rinnat. Neuvolassa meinasin pudota tuolilta naurusta kun täti jutteli minulle tisuista. Omat E-kuppini eivät missään tapauksessa ole tisut, miellän tämän lasten sanastoksi!

tiia

Vierailija
20/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saatan puhuakin tisseistä mutta jos puhun esim ystävieni kanssa imettämisestä, niin käytän kyllä enemmän sanaa rinnat - tuntuu jotenkin luontevammalta suuhuni.

Täällä meilläpäin puhutaan myös " kikeistä" eli esim imettäminen on " olla kikillä" . Ilmaisu oli meikäläiselle ihan outo, kun tänne aikoinani muutin, mutta nyt olen itsekin tuota joskus käyttänyt : )