Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi juhlitte lasten synttäreitä monta päivää?

Vierailija
04.09.2012 |

Ja kutsutte juhliin erikseen sukulaiset, kaverit yms.? Meillä pidetään pelkät kaverisynttärit. Se on aina riittänyt. Ei omassa lapsuudessanikaan mitään sukulaisia kutsuttu lasten synttäreille.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota muut taivaankappaleet kiertävät.

Vierailija
2/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos muiden lapsuudessa onkin pidetty kaveri-ja sukulaissynttärit erikseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi tehdä niin kuin te?

Entä jos muiden lapsuudessa onkin pidetty kaveri-ja sukulaissynttärit erikseen?

Ja entäs kun kavereita on 30? Eivät vaan mahdu kaikki kerralla!!

Vierailija
4/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ja mitkä syyt ovat riittävän hyviä ihmisten tapaamiseen. Saisiko sukulaiset kutsua kahville sitten ihan noin muuten vain, mutta on kauheaa, jos aiheella on jokin syy - kuten nyt vaikka sitten synttärit?

Onko muuten koskaan käytnyt mielessä, että aika moni mummo/ ukki pahoittaisi mielensä, jos kutusa lapsenlapsen synttäreille ei tulisi?

Ja ylipäätään - miksi kenenkään pitää toimia niin kuin teidän lapsuudessa toimittiin? Millä perusteilla teidän vanhemmat osasivat määrittää juuri ne ainot oikeat toiminta tavat?

Oscar.

Vierailija
5/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kutsutte juhliin erikseen sukulaiset, kaverit yms.? Meillä pidetään pelkät kaverisynttärit. Se on aina riittänyt. Ei omassa lapsuudessanikaan mitään sukulaisia kutsuttu lasten synttäreille.

Olen syntynyt -70 luvun lopussa ja synttäreillä oli synttärit sukulaisille ja erikseen kavereille. Niin pidän nyt omille lapsillenikin. Ensin pidetään synttärit isovanhempien luona sielä asuville sukulaisille ja sitten pidetään vuokratussa tilassa ensin kaverisynttärit ja sitten tulevat sukulaiset. Minusta se vaan on helpompaa että ne kaverit tulevat erikseen. Ei sitten ole hirveää lapsi laumaan pyörimässä jalossa kun tulee aikuisia.

Vierailija
6/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudessakin pidettiin kaveri ja sukulaissynttärit erikseen, jotta sitten kun sukulaiset tulevat pitkästä matkasta, lapsi malttaa seurustella myös heidän kanssa, toisin voisi käydä jos kaverit olisi paikalla yhtäaikaa. Sukulaisista paikalle kutsutaan mummot, ukit, kummit, enot ja tädit ja tietenkin serkut:)

Vierailija
7/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ikinä ei ketään isovanhempia, kummeja, setiä, tätejä yms. kutsuttu kenenkään synttäreille. Kerran vuodessa nähtiin, jos jossakin yhteydessä satuttiin näkemään. Hirveästi ei kyllä kyläilty sukulaisissa. Siksi olen jotenkin luullut, että nämä nykyiset sukulaissynttärit, ovat vain nykyajan juttu. Meillä ei tosiaan näin ollut ja olen syntynyt 70-luvun lopussa.

ap

Vierailija
8/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ikinä ei ketään isovanhempia, kummeja, setiä, tätejä yms. kutsuttu kenenkään synttäreille. Kerran vuodessa nähtiin, jos jossakin yhteydessä satuttiin näkemään. Hirveästi ei kyllä kyläilty sukulaisissa. Siksi olen jotenkin luullut, että nämä nykyiset sukulaissynttärit, ovat vain nykyajan juttu. Meillä ei tosiaan näin ollut ja olen syntynyt 70-luvun lopussa.

ap

että monessa suvussa ihmiset oikeasti HALUAVAT olla tekemisissä toistensa kanssa, koska se on kivaa. Ja kaikenlaiset juhlat ovat oiva tapa tavata sukulaisia.

Vierailija
9/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ikinä ei ketään isovanhempia, kummeja, setiä, tätejä yms. kutsuttu kenenkään synttäreille. Kerran vuodessa nähtiin, jos jossakin yhteydessä satuttiin näkemään. Hirveästi ei kyllä kyläilty sukulaisissa. Siksi olen jotenkin luullut, että nämä nykyiset sukulaissynttärit, ovat vain nykyajan juttu. Meillä ei tosiaan näin ollut ja olen syntynyt 70-luvun lopussa. ap

vanhemmat, joilla on ollut huonot välit sukulaisiin...

Minä olen syntynyt -71 ja aina oli isovanhemmat, äidin veli perheineen (4henk) ja äidin sisko synttäreilläni. Ja aina oli kahdet synttärit. Ei tosiaan ole mikään 2000-luvun juttu.

Vierailija
10/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kyllä muutenkin paljon tekemisissä toistemme kanssa, joten on täysin luontevaa kahvitella yhdessä myös merkkipäivinä. Sulla on varmasti paljonkin asioita joita et ymmärrä :)

Vierailija
11/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon ihmisiä, jotka haluavat osallistua lastemme elämään, niin miksi kieltää heitä tulemasta? Sitä paitsi nykypäivänä kannattaa juhlia aina kun tulee tilaisuus. Maanisdepressiivistä kansaa kun ollaan, niin eiköhän se ole aina kotiinpäin, jos porukkaa iloitsee yhdessä.

Vierailija
12/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on av, jossa voi vapaasti näitä asioita ihmetellä :) Mulla oli myös suku, jossa äidillä ei ollut sisaruksia ja hänen vanhempansakin olivat kuolleet, joten ehkä tämäkin vaikutti. Isällä kyllä oli sisaruksia, mutta heihin ei juuri pidetty yhteyttä.

ap

Vierailija
13/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun lapseni oli pieni, kutsuin toki isovanhemmat synttäreille, mutta eivät halunneet tulla, koska heillä sattui olemaan loma juuri siihen aikaan eivätkä halunneet lomastaan yhtä päivää käyttää tällaiseen ylimääräiseen. Enpä sitten ole enää kutsunut toista kertaa, koska loma heillä sattuu olemaan aina samaan aikaan kuin synttäritkin.

ap

Vierailija
14/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetellä saa - anteeksi hieman liian agressiivinen sävy. Ihmiset tekevät asioita eri tavalla ja onhan se valaisevaa ymmärtää miksi muut tekevät eri tavalla kuin itse.

Oscar.

Vierailija
15/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaverisynttärit. Lapsilla on 13 serkkua, joista suurin osa samanikäisiä. Ja sitten vielä ne lasten omat kaverit. Olisipa melkoinen mellakka, jos kaikki kutsuttaisiin yhtäaikaa.

Ja kyllä mun lapsuudessa kutsuttiin aina sukulaisia synttäreille, isovanhempia ja äidin ja isän sisaruksia lapsineen. Kouluikäisenä sitten vasta ihan omia kavereita.

Ei oo tosiaan mikään nykyajan juttu. Aika hassua, että kuvittelet, etteivät ihmiset ole tekemisissä sukunsa kanssa jos itse et ole tai lapsuusperheessäsi ei oltu. Kyllä meillä ollaan sukulaisten kanssa tekemisissä ihan viikottai, ja niin oli lapsuusperheessänikin.

Vierailija
16/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vaan mukava käydä itse juhlissa ja järjestää juhlia.

Vierailija
17/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun lapseni oli pieni, kutsuin toki isovanhemmat synttäreille, mutta eivät halunneet tulla, koska heillä sattui olemaan loma juuri siihen aikaan eivätkä halunneet lomastaan yhtä päivää käyttää tällaiseen ylimääräiseen. Enpä sitten ole enää kutsunut toista kertaa, koska loma heillä sattuu olemaan aina samaan aikaan kuin synttäritkin.

ap

mutta siinä mielessä ymmärrettävää, että jos vanhempasi eivät ole koskaan tykänneet olla tekemisissä sukulaistensa kanssa, niin varmaan eivät sitten vieläkään. Sääli lastenlapsia :( Onko sinulla sisaruksia?

Vierailija
18/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta porrastan alkupäähän esim klo 14 alkaen mummut ja isomummut ja kaverit klo 16:sta alkaes. Silloin ei tule kahvipöytään ruuhkaa. Mutta ikäväkyllä, osa miehen sukulaisista riidoissa, etten ikinä ole vielä päässyt yhdellä kattauksella.

Vierailija
19/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on mulla yksi veli. Hänen kanssaan pidämme yhteyttä vähän tilanteesta riippuen välillä todella tiiviisti ja välillä harvemmin. Olemme melko eri elämäntilanteissa ja siitä johtuu tuo yhteydenpitämisen vaihtelu. Lapsen isän sukuun emme pidä ollenkaan yhteyttä, koska olemme eronneet isän kanssa. Serkkuja lapsellani ei minun puolelta ole ja isänsä puoleltakin vain pari.

ap

Vierailija
20/26 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummit kyselevät aina hyvissä ajoin etukäteen, että koskas on synttärit. Ei tulisi mieleenkään jättää kutsumatta. Tietenkin sitten kun lapsi on isompi voi olla eri juttu, mutta ainakin vielä alle kouluikäisenä on kiva juhlia suvunkin kesken. Lisäksi kun kummeja näkee harvemmin niin edes kerran vuodessa on yksi automaattinen tapaaminen ja sen lisäksi sitten satunnaisia muita. Kummit siis meillä sekä sisaruksia että kaveripariskuntia.

Olemme pitäneet yhdet synttärit kavereille ja yhdet sukulaisille/kummeille. Silloinkin on pitänyt rajoittaa kutsuttuja, koska kavereita on lapsilla niin paljon (naapurit, päiväkotikaverit, harrastuskaverit, kavereiden lapset).