Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK opiskelu töiden ohella, miten mahdollista?

Vierailija
04.09.2012 |

Olen valmistunut AMK:sta muutama vuosi sitten. Tein toki samalla töitä, mutta lähinnä viikonloppuisin.

Ystäväni kertoi, että hän haluaisi opiskella AMK:ssa ja oli katsonut, että on sellasia linjoja, jotka on tarkotettu aikuisopiskelijoille, töiden ohelle. Eli he kävisivät saman (3,5v) tutkinnon samassa ajassa, mutta tehden (täyspäiväsesti?) töitä?

Kuinka se on mahdollista?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli parin-kolmen viikon välein oon viikon koulussa, teen samalla muutaman pätkäillan ja sit muutama yövuoro. Itsenäistä opiskelua on paljon, vapaa-aika menee pitkälti siihen.

Joissakin kouluissa opiskellaan iltaisin ja onhan noita verkkosovelluksiakin nykyään, niissä lähiopiskelupäiviä on max. pari kuukaudessa, muuten verkossa.

Vierailija
2/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aivan, että olis sitten verkossa opiskelua paljon enemmän kun "normaalisti koulussa käyvillä". Sittenhän se ehkä voisikin onnistua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 3 iltaa klo 17-21 verkko-opetusta ja lauantait 8-15 lähiopetusta ja nämä siis täysien työpäivien lisäksi + harjoitustyöt, tentteihin lukemiset yms. eli ei aivan laiskimmille.

Vierailija
4/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppimistulokset olisi aivan ylivertaisia verrattuna tunneilla lusmuamiseen

Vierailija
5/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo suoritettiin iltaopintoina. Lähiopetuksen määrä oli hieman pienempi kuin päiväopiskelijoilla, mutta sitä kompensoitiin etätehtävin. Lisäksi joitain kursseja suoritettiin täysin verkko-opetuksena.

Lisäksi kun päiväopiskelijoille tuohon 3,5 vuoteen kuului puoli vuotta opetuksetonta aikaa työharjoittelua varten, meillä oli 3,5 vuotta opetusta ja työharjoittelu piti suorittaa päiväsaikaan. Eli tässäkin otettiin kiinni sitä tuntimäärän pienennystä.

Tämä oli vain yhden AMK:n yhden koulutusohjelman toteutus. Käytännöt vaihtelevat Ammattikorkeakouluittain ja koulutusohjelmittain.

Vierailija
6/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppimistulokset olisi aivan ylivertaisia verrattuna tunneilla lusmuamiseen

ylivertaisia, mutta verrattuna päiväopiskeluun ryhmämme on kyllä motivoituneempi ja ahkerampi. Olen siis suorittanut jo yhden AMK-tutkinnon normiopintoina, mikä oli huomattavasti helpompaa ja todellakin välillä sitä lusmuamista.

Vierailija
7/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alemman amk pari vuotta sitten, 1-2 lähipäivää kuussa... nyt ylemmässä ihan sama... hyvin onnistuu, tarvitsee vaan kunnon kalenterihallintaa ja motivaatiota

Vierailija
8/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin reilut neljä vuotta sitten AMK:sta. Minulla se perheen ja työn ohessa onnistui niin, että tein lyhenenttyä työpäivää, ja lopuksi otin ihan opintovapaata (aikuisten koulutustuen avulla mahdollista). Silti opinnot veivät minulta neljä vuotta, harva meistä valmistui kolmessa ja puolessa vuodessa.

Minulla oli lähiopetuspäiviä 3-5 kuukaudessa, jolloin olimme koulussa aamukahdeksasta iltakuuteen, yleensä. Paljon oli myös kotihommia, joita tein niin että menin työpaikalleni niitä rauhassa tekemään.

Antoisaa oli silti, ja uuden tutkinnon ansioista pääsin paljon parempiin hommiin.

Vierailija
9/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhassa työssä tosin tuntipalkalla. Menin koulupäivän jäkeen töihin (onneksi koulu ja työpaikka lähekkäin) illalla kotona n klo 21.30. En tietty joka arki ilta vaan n. 2 iltana viikossa ja lähes kaikki vloput töissä, su kun teki esim a+i putkeen niin sai 4 päivän palkan suunnilleen. Ja lomat töissä olin myös, raskaat 3,5 vuotta mut selvisin ja ei tarvinnut ottaa lainaa. Ei kyllä ollut lasta silloin, eihän tuo olis onnistunut muuten.

Vierailija
10/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosi hyvä organisoimaan, tein amk opinnot 1 v 8 kk... siis 210 op. Työharjoittelu oli kaksi pitkää raporttia työelämästäni. Aikuisten monimuoto kyseessä. Ja koko ajan olin töissä kokopiväisesti. Vuorotyö auttoi koulupäivien saamisessa vapaaksi ja perslihakset oli koetuksella kirjoittaessa kaikkia rapareita.

Vierailija
11/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri keväällä valmistunut SAMK:sta, tein nuo 4 vuoden opinnot kahdessa vuodessa, ja siis ihan pari päivää otin opintovapaata kun oli pakko mennä johonkin tenttiin perjantaina. Muuten olen tehnyt ihan normaalia 40h työviikkoa ja opiskellut illat ja viikonloput. Keskiarvoni kurssiarvosanoissa oli yli 4, joten eipä nuo tuloksetkaan siitä kärsineet.

Vierailija
12/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut AMK:sta muutama vuosi sitten. Tein toki samalla töitä, mutta lähinnä viikonloppuisin. Ystäväni kertoi, että hän haluaisi opiskella AMK:ssa ja oli katsonut, että on sellasia linjoja, jotka on tarkotettu aikuisopiskelijoille, töiden ohelle. Eli he kävisivät saman (3,5v) tutkinnon samassa ajassa, mutta tehden (täyspäiväsesti?) töitä? Kuinka se on mahdollista?

teen täysipäiväisesti töitä ja opiskelen samalla AMK:ssa aikuispuolella työn ohessa tehtäväksi tarkoitetussa toteutuksessa. Vuodessa on 6 lähipäivää, muuten verkkoluennot kerran viikossa tai harvemmin. Luennoillakaan ei yleensä tarvitse olla läsnä. Palautettavia tehtäviä ja kirjatenttejä on. Painottuu hyvin pitkälti itseopiskeluun, joten se on mahdollista ihan oman ajanhallintasi ansiosta :)

Vierailija
13/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalin päivä työn ohessa. Koulua tiistai ja torstai illat ja lauantaina päivällä.

Ei se mikään mahdottomuus ollut, itseä helpotti kun ala oli tuttu ja ei ollut lapsia. Ne joille ala oli aivan uusi, oli opiskelu huomattavasti raskaampaa.

Vierailija
14/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nuo on aikuisopintopuolen jutut on järjestetty, mutta itse opiskelin toisen AMK tutkinnon 2vuodessa (ihan tavallisella linjalla). Täysiä päiviä, tenttimistä ja itseopiskelua tämä vaati.

Käytännössä ensimmäisestä tutkinnosta sai hyväksi luettua kaikki "peruskouluaineet" (kielet, matikka, atk yms), samoin kaikki vapaasti valittavat (sai tse valita mitkä edellisen tutkinnon kurssit kirjataan vapaasti valittaviin). Myös muutamia muita kursseja hyväksi luettiin.

Lähtökohtaisesti AMK:ssa ei ole läsnäolopakkoa luennoilla eli opettajan on erikseen perusteltava jos vaatii opiskelijoiden paikalla olon (perusteltua esim. laboratorio töissä), muuten riittää, että käy kurssin aloituksessa, tekee mahdollisesti määrätyt tehtävät/harjoitustyöt ja tentin (tai joissain kursseissa oppimispäiväkirjan).

Ainut missä ei voinut oikein soveltaa oli harjoittelut. Ne oli tehtävä tunnilleen ja koulun soviviksi katsomissa paikoissa.

Vierailija
15/16 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nuo on aikuisopintopuolen jutut on järjestetty, mutta itse opiskelin toisen AMK tutkinnon 2vuodessa (ihan tavallisella linjalla). Täysiä päiviä, tenttimistä ja itseopiskelua tämä vaati.

Käytännössä ensimmäisestä tutkinnosta sai hyväksi luettua kaikki "peruskouluaineet" (kielet, matikka, atk yms), samoin kaikki vapaasti valittavat (sai tse valita mitkä edellisen tutkinnon kurssit kirjataan vapaasti valittaviin). Myös muutamia muita kursseja hyväksi luettiin.

Lähtökohtaisesti AMK:ssa ei ole läsnäolopakkoa luennoilla eli opettajan on erikseen perusteltava jos vaatii opiskelijoiden paikalla olon (perusteltua esim. laboratorio töissä), muuten riittää, että käy kurssin aloituksessa, tekee mahdollisesti määrätyt tehtävät/harjoitustyöt ja tentin (tai joissain kursseissa oppimispäiväkirjan).

Ainut missä ei voinut oikein soveltaa oli harjoittelut. Ne oli tehtävä tunnilleen ja koulun soviviksi katsomissa paikoissa.

Vierailija
16/16 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi työharjoittelut saa monimuotopuolella suoritettua? Saako ne jotenkin hyväksiluettua jos on jo ollut kauan työelämässä?