Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen helluntailainen, kysyttävää?

Vierailija
12.05.2015 |

Siinäpä se!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä että vihkivätkö helluntailaiset pastorit eronneita? Entä hyväksyttekö sellaiset ehkäisyvälineet jotka hedelmöittymisen estämisen sijaan tuhoavat jo hedelmöittyneen munasolun (kierukka, jälkiehkäisy tms.).
----
Katsoin Preacher's Daughters -ohjelmaa ja siinä jossain helluntaiseurakunnassa nuorille järkättiin jotain "siveysluentoja" ja neitsyyslupausjuhlia, ei kai Suomessa harrasteta sellaista :D

Vierailija
42/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:52"]

Elävätkö avoliitossa asuvat mielestäsi synnissä?

[/quote]

Jumala on antanut ohjeita ihmiselle ja uskon, että tämä sen takia et Hän haluaa suojella ihmistä kaikelta pahalta. Uskon, että säästämällä seksin avioliittoon ihminen suojelee itseään paljolta. Syntiä? Tuo asia ei aina oo ihan yksiselitteinen, mutta itse en haluaisi elää avoliitossa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:58"]

Ai mennä naimisiin sen pastorin kanssa? Ei kai sentään? :D

[/quote]

HAH :D just luin saman! Ajatusvirhe! Siis sen vihkimänä. Miksei tietysti sen kanssakin, jos se on naimaton :D

-ap

Vierailija
44/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:52"]

Elävätkö avoliitossa asuvat mielestäsi synnissä?

[/quote]

Jumala on antanut ohjeita ihmiselle ja uskon, että tämä sen takia et Hän haluaa suojella ihmistä kaikelta pahalta. Uskon, että säästämällä seksin avioliittoon ihminen suojelee itseään paljolta. Syntiä? Tuo asia ei aina oo ihan yksiselitteinen, mutta itse en haluaisi elää avoliitossa. -ap
[/quote] entä jos se mies antaakin pelkkää paskaa seksiä ja paljastuu vasta liitossa.

Vierailija
45/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ihminen on helluntailaisten vuoksi joutunut liittymään uskontojen uhreihin?

Vierailija
46/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:18"]Haluaisin kysyä että vihkivätkö helluntailaiset pastorit eronneita? Entä hyväksyttekö sellaiset ehkäisyvälineet jotka hedelmöittymisen estämisen sijaan tuhoavat jo hedelmöittyneen munasolun (kierukka, jälkiehkäisy tms.).
----
Katsoin Preacher's Daughters -ohjelmaa ja siinä jossain helluntaiseurakunnassa nuorille järkättiin jotain "siveysluentoja" ja neitsyyslupausjuhlia, ei kai Suomessa harrasteta sellaista :D
[/quote] todella harrastetaan. Meillä on sukulaistyttö ihan seonnut helluntaiherätyksen vuoksi.

Mutta sitten tunnen myöa heitä jotka helluillee muttei tuomitse muita.

Vierailija
47/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:05"]

Joskus ajattelen, ettei Jeesusta itseään tulisi palvoa, vaan Hänen opetuksiaan siitä, miten tätä elämää tulisi elää. Eli että Jeesus on Raamatun Uudessa testamentissa antanut ohjeet siihen. Joskus mietin vielä, että elää, kuten Hän opetti, ei varsinaisesti palvoa Häntä? Olenko ihan hakoteillä?

[/quote]

Tässä ehkä tulee perimmäiseksi kysymys siitä, kuka Jeesus on? Jos ajattelee Jeesuksen olevan vain profeetta tai vain ihminen, niinkuin esimerkiksi islam tai perijuutalaisuus uskoo, tuo on ihan järkeenkäypä looginen ajatteluseuraamus. Itse kuitenkin uskon Jeesuksen olevan Jumalan poika ja näin ollen Jumala, ja mielestäni elävää Jumalaa kuuluu myös palvoa. :) Kyse on siis siitä, mihin uskot ja haluat uskoa. -ap

Vierailija
48/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:17"]

Kuka on Hellu?

[/quote]

Sitä pitänee kysyä Hellulta ;)

Vierailija
49/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te naitte kaikkea liikkuvaa?

Vierailija
50/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:18"]

Haluaisin kysyä että vihkivätkö helluntailaiset pastorit eronneita? Entä hyväksyttekö sellaiset ehkäisyvälineet jotka hedelmöittymisen estämisen sijaan tuhoavat jo hedelmöittyneen munasolun (kierukka, jälkiehkäisy tms.). ---- Katsoin Preacher's Daughters -ohjelmaa ja siinä jossain helluntaiseurakunnassa nuorille järkättiin jotain "siveysluentoja" ja neitsyyslupausjuhlia, ei kai Suomessa harrasteta sellaista :D

[/quote]

Riippuu varmaan pastorista, mutta en usko tuntevani yhtään helluntailaista pastoria, joka ei vihkisi eronneita. En kylläkään ole puhunut asiasta kenenkään kanssa, joten kyseessä on ihan omasta tuntemuksesta lähtevä oletus. Ehkäisyvälineistä on hirveän vähän mitään opetusta, ei todella ole mitään siveysluentoja tai neitsyyslupausjuhlia :D Saisi Suomessa olla seksistä ja seksuaalisuudesta enemmänkin opetusta, niin helluntaiherätyksessä kuin ihan maallisellakin tasolla ;p Itse en halua käyttää hedelmöityneen munasolun tuhoavia ehkäisykeinoja enkä halua muitakaan kehottaa siihen, ainakaan ensisijaisena vaihtoehtona. :) En kuitenkaan usko, että helluntailaisilla on minkäänlaista virallista opinsuuntaa tähän asiaan, jokaisella on oma mielipiteensä. Uskon, että molempia ajatuksia mahtuu seurakuntiin. Kyseessä on kuitenkin asia, joka on toissijainen sen ydinsanoman rinnalla :)

-ap

Vierailija
51/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:52"] Elävätkö avoliitossa asuvat mielestäsi synnissä? [/quote]   Jumala on antanut ohjeita ihmiselle ja uskon, että tämä sen takia et Hän haluaa suojella ihmistä kaikelta pahalta. Uskon, että säästämällä seksin avioliittoon ihminen suojelee itseään paljolta. Syntiä? Tuo asia ei aina oo ihan yksiselitteinen, mutta itse en haluaisi elää avoliitossa. -ap [/quote] entä jos se mies antaakin pelkkää paskaa seksiä ja paljastuu vasta liitossa.

[/quote]

Uskon, että siinä voi opetella ja opettaa molemmin puolin. Ei kukaan varmaan oo seppä syntyessään. -ap

Vierailija
52/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:16"]

Miten helluntailaiset menevät naimisiin? Kuka heidät yleensä vihkii ja missä? Olen kiinnostunut helluntailaisuudesta sen iloisen kristillisyyden takia. Leipäkirkko ei oikein tarjoa samaa. En tosin tunne henk. koht. ketään helluntailaista valitettavasti, enkä uskalla mennä seurakuntaan yksin.

[/quote]

Useimmat menee naimisiin maistraatissa ja sitten ottaa siunauksen helluntaiseurakunnassa pastorilta. :) Uusi helluntaikirkko tarjoaa mahdollisuuden mennä myös naimisiin helluntaiherätyksen pastorin kanssa, joka on saanut vihkimisoikeudet. Missä päin asustelet? Minkä ikäinen olet? -ap

[/quote]

Asun Pirkanmaalla ja olen noin 40-vuotias.

[/quote]

Onko lähelläsi suuria kaupunkeja? Niissä yleensä voi mennä helluntaiseurakunnan tilaisuuksiin (ainakin isompiin, ehkä rukouskokouksissa tms. saattaa olla vähemmän porukkaa) ilman, että herättää kummempaa huomiota. Itse en asu Pirkanmaalla, mutta käyn isossa seurakunnassa enkä todellakaan osaa sanoa kuka on ensimmäistä kertaa ja kuka ei. Harvat varmaan meidän seurakunnassa kykenee siihen. Näin ollen isoon seurakuntaan voi olla helpompi mennä, jos ei vielä tunne ketään. Vaarana tosin on, ettei kukaan uskalla tulla juttelemaan kun ajattelee että sä oot varmaan käynyt vuosikaudet jo ja tunnet vaikka keitä, etkä kaipaa mitään jutusteluja vieraiden kanssa :D 

Itsekin olin ensin kirkossa pelkästään, ja huomasin saman, ettei leipäkirkko tarjoa samaa mitä vapaakristilliset liikkeet. Silloin minulla oli helluntailainen ystävä, jonka kanssa rohkaistuin lähtemään seurakuntaan. Ymmärrän siis, että kynnys on valtava, en olisi itsekään yksin uskaltanut.

-ap

Vierailija
53/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sai sinut sekoamaan? Tunnen pari ihan fiksua uskovaista, mutta en ymmärrä miksi usko saa irtautumaan reaalimaailman syy, seuraus jatkumosta ja puhumaan asiasta aivan kuin se olisi totta, vaikka näistä korkeammista jutuista ei ole yhtään kongreettista todistetta. Aku Ankka ihan yhtä "totta" kun raamatut ja muut höpö höpö kirjat.

Vierailija
54/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:21"]

Kuinka moni ihminen on helluntailaisten vuoksi joutunut liittymään uskontojen uhreihin?

[/quote]

Jaa-a, hyvä kysymys. Liian moni. Yksikin on liikaa.

Kuitenkin, näen että seurakunta antaa myös paljon hyvää todella monille ihmisille. Ihmisiä sielläkin, rikkinäisiäkin, eikä kukaan ole täydellinen, joten noita traumaattisiakin kokemuksia varmasti on aiheutunut monille. :( Onneksi se ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala olisi paha. Jumala on hyvä ja rakastaa siitä huolimatta, että ne, jotka Häneen uskoo, tekee pahoja ja vääriä tekoja, eikä aina osaa ajatella sitä, mikä on oikeasti hyvää.

Vierailija
55/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:40"]Mikä sai sinut sekoamaan? Tunnen pari ihan fiksua uskovaista, mutta en ymmärrä miksi usko saa irtautumaan reaalimaailman syy, seuraus jatkumosta ja puhumaan asiasta aivan kuin se olisi totta, vaikka näistä korkeammista jutuista ei ole yhtään kongreettista todistetta. Aku Ankka ihan yhtä "totta" kun raamatut ja muut höpö höpö kirjat.
[/quote] näinpä. Yleensä näillä on jo lapsuudesta usko tai jokin rankka kokemus mihin hellut lyö agiteeratessaan.

Vierailija
56/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:29"]

Miksi te naitte kaikkea liikkuvaa?

[/quote]

Anteeksi että mitä?

Vierailija
57/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tiedettä ja evoluutiota vastaan? Perustele.

Vierailija
58/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:40"]

Mikä sai sinut sekoamaan? Tunnen pari ihan fiksua uskovaista, mutta en ymmärrä miksi usko saa irtautumaan reaalimaailman syy, seuraus jatkumosta ja puhumaan asiasta aivan kuin se olisi totta, vaikka näistä korkeammista jutuista ei ole yhtään kongreettista todistetta. Aku Ankka ihan yhtä "totta" kun raamatut ja muut höpö höpö kirjat.

[/quote]

Mitä tarkoitat sekoamisella?

Raamattu on kuitenkin historiallinen teos. Esimerkiksi arkeologinen tutkimusala ei oo tuonut esille sellaisia asioita, minkä takia ois syytä epäillä Raamatun historiallista sanomaa. Lähes kaikki historioitsijat (uskovia tai ei) tunnustaa sen, että Jeesus on elänyt. Kirjoittajia raamatussa on todella useita. Raamatusta on löydetty useita kopioita, ja on ollut todistettavissa, että silloin kun kirjoituksia (samoin kuin kaikkia historiasta kertovia teoksia) kopioitiin, ne on muuttuneet hyvin vähän. Mun mielestä pitäisi enemminkin todistaa, miksei raamattu olisi historiallinen lähde, joku muu kuin vaan sen sisältö. Perusteita siihen, miksi vertaat raamattua aku ankkaan?

Vierailija
59/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin kehen tahansa muuhunkin? Samanlaisia ihmisiä ollaan kaikki.
T: eri

Vierailija
60/81 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:47"]

Oletko tiedettä ja evoluutiota vastaan? Perustele.

[/quote]

Olen tieteen puolella :) opiskellutkin biokemiaa. Mun mielestä tiede ja usko ei pääasiassa ole ristiriidassa keskenään vaan päinvastoin. Kristillisestä näkökulmasta Jumala on luonut maailman ja ihmisen ja niiden myötä luonnonlait, ihmisen toiminnan yms. Tiede on siis mun näkökulmasta Jumalan luomistyön tutkimista ja ihastelua. Se ei kumoa uskoa vaan vahvistaa sitä.

Evoluutiosta mulla ei ole vahvaa mielipidettä, en siis ole vastaan vaikken toki ole puolestakaan. :) uskon, että Jumala on luonut maailman, mutten tarkasti tiedä, miten tämä tapahtui. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi