Vessanpöntön pesu?
Joskus silloin tällöin törmää esim. yksinäisten vanhusten tai aikamiespoikien kodeissa hirvittävän likaisiin vessanpönttöihin, jotka ei ole juuri vessaharjaa nähneet.
Viime viikolla olin kuitenkin tupperikutsuilla ystäväni tutun luona, jonka luona en ole ennen käynyt. Talo oli kaunis, ehkä viitisen vuotta vanha, itse rakennettu/rakennutettu, sisustettu nätisti ja yleisilmeeltään siisti. Ei ollut roskia tai pyykkejä leviänä, lelut oli korjuussa lasten huoneessa ja keittiö oli puhdas. Mutta vessanpönttö iski silmään! Aivan ruskea siitä vedenalaisesta osasta, jarrutusjälkiä ei sentään näkynyt. Pöntön takana oli kuitenkin vessaharja, miksei sitä voi kerran viikossa pytyssä pyöräyttää, niin pysyisi puhtaana? Ja emäntä tosiaan oli 35-vuotias, eikä lapsiakaan ollut kuin kaksi. Vaikka lasten kanssa onkin rankkaa ja puuhaa on omakotitalossa paljon, miksi jättää tälläinen yksityiskohta hoitamatta, joka kuitenkin on huomattavasti pienempi homma kuin vaikka lattioiden imuroiminen?
Oletteko törmänneet muualla nuorten ihmisten kodeissa tälläiseen? Onko kenties kodinhoidon taidot jotenkin hävinneet yleisesti?
Sitähän ei voi estää, että sitä pientä sakkaa ja likaa pönttöön kertyy, mutta kuinka usein te harjaatte pönttöänne? :D
Kommentit (24)
kerran viikossa parempi pesu ja noin kerran kuussa kunnon kuuraus tyylillä lattiasta kattoon.
Meidän asunnossa oli sama juttu kun muutettiin tänne. Eipä ollut yläkerran vessa harjaa nähnyt. Nyt mä olen jynssännyt sitä pari vuotta ja silti vielä näkyy vesiosan perällä ruskeaa. En tiedä millä pulloharjalla sitä rassaisi.
Mutta siis vastaus kysymykseen: mä pesen vessan, ja siis myös pöntön, yleensä kerran viikossa.
kiinteistöhuollosta sanoivat, että se on ruostetta, mut eivät tiedä tarkalleen mistä se tulee. Mut vesi tosiaan värjää vessanpytyn ja kaakelit, lasten ammeen - kaiken. Vessanpönttöä pesen kahdesti viikossa, kaakeleita vähän harvemmin. Mut yhtään vähemmällä siivoamisella meillä olisi karmean näköinen pönttö.
kerran viikossa parempi pesu ja noin kerran kuussa kunnon kuuraus tyylillä lattiasta kattoon.
Opeta paremmille tavoille. Hirveää että joudut vessankattoakin pesemään.
Meidän asunnossa oli sama juttu kun muutettiin tänne. Eipä ollut yläkerran vessa harjaa nähnyt. Nyt mä olen jynssännyt sitä pari vuotta ja silti vielä näkyy vesiosan perällä ruskeaa. En tiedä millä pulloharjalla sitä rassaisi.
Mutta siis vastaus kysymykseen: mä pesen vessan, ja siis myös pöntön, yleensä kerran viikossa.
Ai emäntä oli 35v. Entäs isäntä sitten? Mikset mainitse hänen ikäänsä tässä kuviossa ollenkaan?
Ne kuulemma räjäyttävät pinttyneen pöntön puhtaaksi.
Joka sakkaa vessanpöntöön kos se on useita päiviä käyttämättä, jos ne käyttää ite jotain muuta vessaa?
Tai sitten niillä on se joskus vaan jäänyt seisomaan eivätkä osaa iirrottaa sitä sakkaa, helpostihan sen saa esim siteuunahapolla liottamalla pois. Hätätilanteessa pullolinen etikkaakin auttaa paljon.
Kun juuri samasta asiast tulin valittamaan. En tosin kenenkään kodista, vaan myös työpaikoilla on se harja niiden omien jarrutusjälkien poistamiseen. Tänään viimeksi jouduin pesemään jonkun toisen jätöksiä (YÖKS!) ettei sitten seuraava luulisi minun saaneen ja jättäneen pönttöä ko. kuntoon. Ihanaa.
Täytyy kyllä myöntää, että kotona pönttö ehtii välillä rumaksi. Tosin aina kun tiedän vieraita tulevan , pesen sen siistiksi.
Ne kuulemma räjäyttävät pinttyneen pöntön puhtaaksi.
Cokista löytyy omasta takaa mut Coregat pitää lainata anopilta :D
Pitää ehdottomasti kokeilla, thanx
En ajatellut että se on relevanttia, koska pariskunta on suht samainkäisiä keskenään. Ja tunnen miehen sen verran ettämtiedän, ettei hän osallistu kodinhoitoon kuin "miesten töiden" verran, eli rakentaa ja remontoi osittain keskeneräistä taloa ja tekee ne hommat joita vaimo ei osaa tai ei jaksanostaa tms.
Ruosteesta ei ole kysymys, kun sillä alueella ei ole ruostetta vedessä, ja vessaharja oli tosiaan ihan valkoinen.
Ja käsittääkseni Turun vesi ei enää ole ruosteista kun se tulee sieltä uudesta paikasta, maku on ainakin parantunut huomattavasti.
kun muutimme, niin wc-pönttö oli ihan paskanen, ei lähtenyt tavallisilla aineilla puhtaaksi.
Ja pitkään olikin paskanen, kunnes joku aika sitten löysin kaupasta HARPICia, sitä pönttöön 10 minuutiksi, pöntöstä tuli kuin uusi.
Eikä tuo purkki maksanut kuin 2e.
Nainen on patalaiska. Ens kerralla viet Harpiccia tuparilahjaksi.
Toinen kerta ehkä vaan vähän pikaisemmin ja toinen paremmin. Lasten jäljiltä löytyy joskus ruskeita jälkiä, jotka harjaan pois.
Vihaan vessan pesua, koska miehen ja lasten jäljiltä kusiroiskeita on siellä sun täällä. Kerran pesu viivästyi vielä tavallista pitempään (=todella pitkään) ja sen jälkeen vesiosan ruskeus ei enää irtoa millään.
Jos joku osaa antaa toimivan neuvon niin lupaan toteuttaa sen huomenna ja alkaa pesemään vessän kerran viikossa!
Ei voi johtua alueen vedestä, koska tunnen muitakin samalta alueelta, eikä kellään ole samanlaista ongelmaa. Itseasiassa en tunne ketään muuta ketä ei pesisi pönttöään noin niinkuin yleisen siisteyden kannalta tai viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee iso lauma vieraita kutsuille.
Tietääkseni kyllä myös käyttävät itse tätä vessaa, se sijaitsee kuitenkin niin keskeisellä paikalla makuuhuoneiden vieressä. En ainakaan keksi järkevää syytä lähteä makkarista toiselle puolen taloa kylpytilojen vessaan, jos siellä sellaista edes on.
Mutta joo, itse siis harjaan pöntön aina heti kun huomaan siinä vähänkin kellertävää, ehkä kerran kahdessa viikossa. Ja meillä on vanha kerrostaloasunto, jossa ilmeisesti ruoste tai muu on vähän värjännyt pönttöä siitä mistä vesi valuu alas. Mutta senkin harjaan aina siistimmäksi, kokonaan sitä ei enää puhtaaksi saa.
Ja joka kertoi niistä vauhtiraidoista, mua oksettaa ne kans, hyi helevata! Herkkä yökkärefleksi vielä, niin tosi kiva mennä johonkin yleiseen vessaan missä on ylläri odottamassa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun olen oikeasti melkein oksentanut, pakko ollut vaan örkkiä ja vedet silmissä koittaa tulla vessasta fiksun näköisenä ulos...
Ap
Ei voi johtua alueen vedestä, koska tunnen muitakin samalta alueelta, eikä kellään ole samanlaista ongelmaa. Itseasiassa en tunne ketään muuta ketä ei pesisi pönttöään noin niinkuin yleisen siisteyden kannalta tai viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee iso lauma vieraita kutsuille.
Tietääkseni kyllä myös käyttävät itse tätä vessaa, se sijaitsee kuitenkin niin keskeisellä paikalla makuuhuoneiden vieressä. En ainakaan keksi järkevää syytä lähteä makkarista toiselle puolen taloa kylpytilojen vessaan, jos siellä sellaista edes on.
Mutta joo, itse siis harjaan pöntön aina heti kun huomaan siinä vähänkin kellertävää, ehkä kerran kahdessa viikossa. Ja meillä on vanha kerrostaloasunto, jossa ilmeisesti ruoste tai muu on vähän värjännyt pönttöä siitä mistä vesi valuu alas. Mutta senkin harjaan aina siistimmäksi, kokonaan sitä ei enää puhtaaksi saa.
Ja joka kertoi niistä vauhtiraidoista, mua oksettaa ne kans, hyi helevata! Herkkä yökkärefleksi vielä, niin tosi kiva mennä johonkin yleiseen vessaan missä on ylläri odottamassa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun olen oikeasti melkein oksentanut, pakko ollut vaan örkkiä ja vedet silmissä koittaa tulla vessasta fiksun näköisenä ulos...
Ap
Kyttäätkö muutenkin ihmisten siivoustuloksia?
joka ikinen päivä, enkä ole muuten mitenkään erityisen siisti. En vain kertakaikkiaan voi sietää likaista vessaa, vaan harjaan sen ihan aineella joka päivä. Ehkä joka toinen päivä irrotan renkaan, ja pesen sen siihen käyttöön tarkoitetulla tiskiharjalla. Kerran viikkoon sitten pesen niin, että suihkutan/harjaan ulkoapäinkin joka kolosta.
Meillä kyllä kolme lasta kotihoidossa, joten pönttö on kovalla käytölläkin.
Ai niin, enkä muuten harjaa "rantuja", vaan suihkutan ne bideesuihkulla kovalla paineella heti kun huomaan. Mua jotenkin ällöttää koskea edes harjalla siihen kökköön. Harja on meillä vaan ihan sitä perussiivousta varten.
Sepä se, kun emäntä ei ilmeisesti ole patalaiska, kaunis koti, joka muuten oli siistissä kunnossa ja tarjoilutkin oli hyvät kutsuilla. Mutta miksijättää noin oksettava asia siivoamatta? Ei se ruskeaksi oikeasti voi tulla ihan muutaman viikon aikana, olen sentään itsekin ollut joskus pitkän aikaa poissa kotoa. Ja ymmärrän edelleen jos lapsiperheen äiti ei jaksa imuroida tai pestä lattioita tai ikkunoita, mutta pöntön pesu vie oikeasti 30 sekuntia!!!
Ja jolla se pönttö oli ehtinyt ruskeaksi, tässä ketjussahan tuli monta superhyvää vinkkiä, kokeile niitä! Ja kun olet saanut pöntön puhtaaksi, käytä sitä vessaharjaa pari kertaa kuussa, niin ei tarvitse enää huhkia ;)
Ap
Ainakin Turun vesi oli aikoinaan kellertävää ja niin oli sitten vessanharjakin jne.