Sotkunen koti = lastensuojeluilmoitus, miksi?
Kommentit (132)
Jokainen erottaa onko koti sotkuinen koska aamulla on nukuttu pommiin,äiti on flunssassa ja isä työmatkalla siitä onko kodissa kylppärin nurkat tahmassa,jääkaappi täynnä vanhentuneita ruokia,kissan hiekat siivoamatta,haisevia roskapusseja partsia myöden ja puhtaat+likaiset vaatteet sekaisin pitkin huonekaluja ja lattioita.
Jopa sossut huomaa eron jo ulko-ovelta onko perheen koti vain boheemi,väliaikaisesti kaaoksessa vai himohamstraajan.
Vain jälkimmäinen on sairasta ja oikeuttaa lastensuojelullisia toimia.
toitottaa että koti pysyy kyllä siistinä kun vain vähän jaksaa yrittää.
itse pyöritän neljän hengen huushollia sekä omaa yritystä ja kämppä on järjestyksessä ja tiptop ehkä noin neljä kertaa vuodessa.
jos ihan satunnaisotannalla tulee meille käymään niin olemme lievästi sanottuna "boheemeja".
en silti ole laiskana makoillut, vaikkei sitä keittiöstä huomaakaan. ja eihän se keittiö sotkeentuisi jos ei siellä kokattaisi kolmisen kertaa joka päivä.
että meillä on lapsiperheeksi liian siistiä ja koska meillä on valkoiset sohvat, minun täytyy olla sairaalloinen siivousfriikki. Sen täytyy olla ainoa selitys kotimme tilaan...
Tämä äiti istuu ihan siinä metrin päässä ja syöttää toista lasta. Toinen repii pyykkejä puhtaanpyykin korista tai telineeltä, molemmat olohuoneen lattialla. Ja kun ne on sieltä lattialta jo poimittu sen seitsemän kertaa ja muutakin pitäisi tehdä, kuten lähteä ulkoilemaan, niin saavat siellä retkottaa hetken.
Löysääpäs sitä nutturaa hieman.
Edelleen: kuka käskee tehdä niitä muksuja sellaiseen tahtiin, ettei pysty kaikkia hoitamaan ja huomioiman?
kannattaa sijoittaa niin, ettei ne ole taaperon revittävinä.
Siis vaikka omaan makkariin ja ovi kiinni. Jos ei ole sitä kodinhoitohuonetta.
Ainoa todella sotkuinen koti mikä minun tuttavapiiriin kuuluu, on kolmen lapsen yksinhuoltajan. Suurin syy sotkuun on valtava määrä eläimiä, koiria, kissoja, pupuja ja hiiriä. Lisäksi äidillä mielenterveyteen liittyvä sairaus ja kotia ei enää muilta töiltä jaksa hoitaa. Sossut jo käyneet paikalla mutta kodinhoitoapu olis tarpeen.
Edelleen: kuka käskee tehdä niitä muksuja sellaiseen tahtiin, ettei pysty kaikkia hoitamaan ja huomioiman?
Kun ei enää mitään muuta sanottavaa keksi, mutta viimeinen sana on saatava, niin käytetään tätä argumenttiä. Niin väsynyttä. Sori ot, enkä ole tähän ketjuun aiemmin kommentoinut.
ja huono elämänhallinta voi tehdä elämisestä muutenkin jotenkin kaoottista. Mua vähän kammottaa se millaiseen kotiin tiedän olevan tulossa vauvan tänä syksynä: mökki on jostain viiskytluvulta eikä ole pahemmin remontoitu, sisävessa ja suihku ja sauna kyllä löytyy. Sisällä on tosi sotkuista: lattioilla lojuu vaatteita ja keittiöön kertyy monen viikon postit. Pihapiiri on siivoton, joka puolella lojuu kaikenlaista tavaraa, mökin rappuset on lahot ja piharakennus (vanha navetta) romahtaa hetkenä minä hyvänsä. Koiraa pitävät yötä päivää ulkona lyhyessä ketjussa ilman minkäänlaista suojaa.
ei se ole niin vaikeata, päivässä ei montaa minuuttia mene siihen että laittaa tavarat paikoilleen, mutta kun antaa kaiken olla viikon ja pudottaa kaiken käsistä siihen mihin huvittaa niin kertyyhän sitä sotkua. Jos vie ne pyykit heti kaappiin yms. niin kaaosta ei synny. jos lapsi sen hetken kiukuttelee niin ei maailma siihen kaadu,mä ainakin selitän kuopukselle 2v että äiti tekee nämä hommat nyt ja sen jälkeen leikitään, lapsi on oppinut siihen eikä enää edes häiritse mua kun teen kotihommia vaan leikkii itsekseen (tietokoneella en kyllä saa istua rauhassa )ja tosiaan kun tekee hommat heti ja yrittää saada muksut tekemään samoin. Mä nalkutan päivästä toiseen lapsille (pojat 9v) ja miehelle että ne vaatteet pyykkikoriin, ei lattialle, astiat tiskikoneeseen yms. kyllä ne laittaa, ei ehkä oma-aloitteisesti mutta käskemällä. Pojilla on viikkorahan perusteena se että omat huoneet on siivottu, vaatteet pyykissä ja kuopuksen lelut on kerättynä iltaisin lattioita. Tämä toimii.Eteisen kanssa olen vähän niinkuin luovuttanut kun ei 5 hengen kengät kunnolla sinne mahdu, järjestelen ne silloin kun imuroin. Vielä kun olen miehenkin saanut koulutettu siihen että hoitaa tiskikoneen ei mulla päivässä montaa minuuttia siistimiseen ja pyykkäämiseen mene. Siivouspäivinä ajan miehen lasten kanssa ulos ja imuroin yms. rauhassa, Eihän niitä lattioita tai pöytiä saa pidettyä puhtaana jos ne on täynnä tavaraa ?? niin onhan se varma että saastaa kertyy eikä enää pelkkää tavaroista aiheutunutta sotkua.
Mielestäni se ei ole selitys ettei arki-iltana jaksa.. kyllä moni muu jaksaa sen rankan työpäivän päälle kun on pakko. mielellänihän minäkin lysähtäisin siihen sovalle kun mätä lahna makaamaan mutta yleensä se onnistuu vasta yhdeksän jälkeen illalla kun lapset nukkuu, ja tämä on oma valintani, aika aikansa kutakin, lapset kasvaa ja omaa aikaa saa sitten joskus :) Sen kanssa on elettävä mitä on halunnut. Nyt mä hoidan lapsiani ja kotiani ja lepään sitten vanhana mummona.
Me vanhemmat nousemme ennen kuutta. Lähtö on seitsemältä.
Eilen kotiuduimme kello 19. Sen jälkeen ruokailu, läksyjen tarkastus, koirien ulkoilutus.
Yhden tiskikoneellisen jaksoin ladata ja viedä roskia, mutta enpä juuri muuta. Aamulla maksoin laskunipullisen ennen kuin herätin lapset.
Lapset opettatte järjestykseen. Lapsityövoima rules!
Tuota saa vähän odottaa kun lapset 1v ja 2v. :-D Jos noita alkais kovin töihin opettamaan saattais sossuilla tulla sanomista.
Mä annoin lapsille pölyrätit käteen jo varsin pieninä ja tykkäsivät kovasti pyyhkiä pölyjä. Nykyään teineinä siivoavat yhäkin mielellään.
Oni on tässä ketjussa sanonut, on AIVAN ERI ASIA onko koti sekaisin, vai saastainen. Jos sotku, ruoantähteet, eläinten jätökset, tavaranpaljous portaissa jne uhkaa jo terveyttä, on se hyvä syy lastensuojeluilmoitukseen.
En ole mikään siivousintoilija, nytkin tässä netissä pyörin vaikka voisin siivota vaikka vessaa.... Siivoamme tarpeeksi, mutta järjestystä emme pidä yllä, eli vaatteita ja tavaroita ei pidetä aina omilla paikoillaan, eikä niillä kaikilla ole edes käteviä paikkoja.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että lapset rakastavat järjestystä, ainakin omat lapseni järjestelevät niin kauniisti aina lalujaan siisteihin riveihin..
Oman ja koko perheen viihtyvyyden kannalta olisi ihanaa jos koti pysyisi suht siistinä. En jaksa valittaa miehelleni joka jättää vaatteet lojumaan, enkä halua siivoilla jatkuvasti hänen jälkiään. Jos tulee vieraita, kerään hänen vaatteensa ja työnnän ne kasaan komeron lattialle, penkokoon sieltä kun kerræn jättää aina vaatteensa minne sattuu!
ei se ole niin vaikeata, päivässä ei montaa minuuttia mene siihen että laittaa tavarat paikoilleen, mutta kun antaa kaiken olla viikon ja pudottaa kaiken käsistä siihen mihin huvittaa niin kertyyhän sitä sotkua. Jos vie ne pyykit heti kaappiin yms. niin kaaosta ei synny. jos lapsi sen hetken kiukuttelee niin ei maailma siihen kaadu,mä ainakin selitän kuopukselle 2v että äiti tekee nämä hommat nyt ja sen jälkeen leikitään, lapsi on oppinut siihen eikä enää edes häiritse mua kun teen kotihommia vaan leikkii itsekseen (tietokoneella en kyllä saa istua rauhassa )ja tosiaan kun tekee hommat heti ja yrittää saada muksut tekemään samoin. Mä nalkutan päivästä toiseen lapsille (pojat 9v) ja miehelle että ne vaatteet pyykkikoriin, ei lattialle, astiat tiskikoneeseen yms. kyllä ne laittaa, ei ehkä oma-aloitteisesti mutta käskemällä. Pojilla on viikkorahan perusteena se että omat huoneet on siivottu, vaatteet pyykissä ja kuopuksen lelut on kerättynä iltaisin lattioita. Tämä toimii.Eteisen kanssa olen vähän niinkuin luovuttanut kun ei 5 hengen kengät kunnolla sinne mahdu, järjestelen ne silloin kun imuroin. Vielä kun olen miehenkin saanut koulutettu siihen että hoitaa tiskikoneen ei mulla päivässä montaa minuuttia siistimiseen ja pyykkäämiseen mene. Siivouspäivinä ajan miehen lasten kanssa ulos ja imuroin yms. rauhassa, Eihän niitä lattioita tai pöytiä saa pidettyä puhtaana jos ne on täynnä tavaraa ?? niin onhan se varma että saastaa kertyy eikä enää pelkkää tavaroista aiheutunutta sotkua.
Mielestäni se ei ole selitys ettei arki-iltana jaksa.. kyllä moni muu jaksaa sen rankan työpäivän päälle kun on pakko. mielellänihän minäkin lysähtäisin siihen sovalle kun mätä lahna makaamaan mutta yleensä se onnistuu vasta yhdeksän jälkeen illalla kun lapset nukkuu, ja tämä on oma valintani, aika aikansa kutakin, lapset kasvaa ja omaa aikaa saa sitten joskus :) Sen kanssa on elettävä mitä on halunnut. Nyt mä hoidan lapsiani ja kotiani ja lepään sitten vanhana mummona.
On sinun valintasi nalkuttaa ja jynssätä jatkuvasti, on sinun valintasi kokea, että on PAKKO siivota maanisesti koko ajan. Sen kanssa mitä on halunnut, voi elää myös toisin. Kuten sanottu, sotku ja siivottomuus on ihan eri asioita.
Kuten täällä on jo monesti todettu, suht ok-siistinä saa kohtuukokoisen kodin pysymään jos tekee hommaa n. 15 min päivässä ja pari tuntia viikonloppuisin.
Mistä näitä viiripäitä sikiää? Mulla menee pelkkään pyykin käsittelyyn (likaiset koneeseen, märät kuivuriin ja narulle, kuivat kaappiin) enemmän kuin tuo vartti päivässä. Keittiössä pari koneellista astioita päivässä koneeseen/kaappiin vie myös aikaa, samoin kattiloiden pesu.
Meillä on pieni okt (130m2) ja kyllä lattioidenkin sviippaus kestää ainakin vartin.
Mitä sä siellä vartissa ehdit siivota? Ymmärrän, jos lapset on päiväkodissa niin eihän ne siellä kotona edes sotke. Tai jos ovat jo koulussakin, sama juttu.
Pienten, taaperoikäisten kanssa kotona tulee yksinkertaisesti enemmän sotkua, ja meille ainakin on tärkeämpää mennä ulos nauttimaan kauniista syyspäivästä, kuin kiillottaa mööpelit ja laittaa joka ikinen tavara heti paikalleen.
Kuten täällä on jo monesti todettu, suht ok-siistinä saa kohtuukokoisen kodin pysymään jos tekee hommaa n. 15 min päivässä ja pari tuntia viikonloppuisin.
Mistä näitä viiripäitä sikiää? Mulla menee pelkkään pyykin käsittelyyn (likaiset koneeseen, märät kuivuriin ja narulle, kuivat kaappiin) enemmän kuin tuo vartti päivässä. Keittiössä pari koneellista astioita päivässä koneeseen/kaappiin vie myös aikaa, samoin kattiloiden pesu.
Meillä on pieni okt (130m2) ja kyllä lattioidenkin sviippaus kestää ainakin vartin.
Mitä sä siellä vartissa ehdit siivota? Ymmärrän, jos lapset on päiväkodissa niin eihän ne siellä kotona edes sotke. Tai jos ovat jo koulussakin, sama juttu.
Pienten, taaperoikäisten kanssa kotona tulee yksinkertaisesti enemmän sotkua, ja meille ainakin on tärkeämpää mennä ulos nauttimaan kauniista syyspäivästä, kuin kiillottaa mööpelit ja laittaa joka ikinen tavara heti paikalleen.
Niin, no, tarkoitin tuolla SUHT OK-SIISTILLÄ nimenomaan kotia, jossa lattiat eivät ehkä ole juuri mopatut ym. mutta jossa ei kuitenkaan ole keittiö täynnä tiskejä ja ruuantähteitä ja lattiat pyykin peitossa. Eli ei ehkä tosi siisti, mutta kohtuullisessa kondiksessa. Ja sen kyllä saa hoidettua vartissa per päivä, kun laittaa kaiken heti pakoilleen, ruokaa tehdessä nostelee samalla kulhot ja vadit koneeseen jne. Tarkoitin siis, että vartti niiden normaalinen tavaroiden takaisin paikalleen laittamisten lisäksi (en itse ainakaan laske siivoamiseksi sitä, että laittaa käyttämänsä sakset takaisin laatikkoon tai lautasensa koneeseen ruuan jälkeen yms.).
Ja muuten, miksi ihmeessä nimittelet, etkä kysy ensin, että tarkoititko todella tätä tms.? Ja vaikka toinen tarkoittaisikin juuri sitä väärää niin miksi silti? Onko sulla jotain ongelmia itsesi kanssa? Eihän tässä nyt, hyvänen aika, ole kovinkaan vakavasta asiasta kuitenkaan kyse...
Tässä nyt taas kouhkaa joku yhden vauvan äiti, jolla ei muuta ole hoidettavana kuin se yksi liikkumaton lapsi.
Pelkkään yhden ruokapöydällisen raivaamiseen yms. menee jo yksi vartti.
Yhteen pesukertaan (lajittelu, lataaminen, ulosotto ja kuivumaan ja kuivausrumpuun laitto) vie toisen vartin.
Yhteen eteisen raivauskertaan menee taas yksi vartti.
En ole tuo "viiripää", mutta samoilla linjoilla hänen kanssaan. Meillä on kolme lasta ja kyllä selviydyn aika vähällä (päivittäisellä) vaivalla siitä, että koti on ihmisten kunnossa.
Esimerkiksi tuo ruokailu: meillä syödään arkena siten, että laitan ruokaa tehdessäni samalla astioita koneeseen ja ruuan ollessa valmis on jäljetkin jo siivottu. Sitten laitan lapsille ruuat lautaselle ja nostan pöytään. Niiden pois laittamiseen ja päydän pyyhkäisyyn menee ehkä max. 5 min. Ei arkiruokailuja ole pakko hoitaa niin, että kaikki salaatit, leivät ym. nostetaan pöytään, vaan laitan tosiaan suoraan lautasille ja ruuan jälkeen ei tarvitse laittaa kuin astiat koneeseen ja siivota murustelut. Aamupalla teen leivät valmiiksi ja ennen niiden pöytään nostelua laitan kurkut, juustot ym. jääkaappiin. Sama homma taas, ruuan jälkeen vaan lautaset ja mukit koneeseen.
Pyykkiä ei meillä pestä joka päivä, vaan ehkä koneellinen, kaksi viikolla ja viikonloppuna siivouksen ohessa pari, kolme lisää. Lajittelu ei paljon aikaa vie, viikolla pestään vain ns. arkivaatteita, jotka voi laittaa kaikki samaan koneeseen ja hienopesulle. Valkoiset on jo valmiiksi omassa korissaan. Keittiön lakaisen päivittäin ja vessassa käydessäni pyyhkäisen samalla lavuaarit kuivaksi, joskus pönttöä ym. Imuroin kerran viikolla pintapuolisesti eli n. 10 min. ja viikonloppuna kunnolla (perheessä koira).
Meillä on aina melko siistiä (alkuviikosta jopa hyvin siistiä) ja kyllä about vartti per päivä riittää viikkosiivouksen lisäksi (siihen menee n. 2h kahdelta aikuiselta tai yhdeltä n. 3h). Toki meilläkin viedään aina kaikki heti paikoilleen, yhden leikin lelut korjataan ennen kuin aloitetaan uutta jne. Mielestäni lapset on tarpeeksi vanhoja korjaamaan omat tavaransa siinä vaiheessa, kun osaavat niitä oma-aloitteisesti hakeakin. Tietysti lapsille pitää olla omassa huoneessa omat isot korit johon lelut voi helposti heittää.
Ihmettelen kanssa, miksi olet niin aggressiivisen oloinen. Eihän se muiden vika ole jos sinulle on kaikki vähän vaikeaa.
Aktiisisesti siivoamiseen ei mene aikaa paljon!
Jos meillä on pyykkipäivä, lattianpesu ja ties mitä niin puhutaan jo siivouspäivästä.
Lapsia on 3, 1 kääntymään oppinut vauva ja 2 leikki-ikäistä.
Lattiat on vauvaa varten erityisen siistinä (tukehtumisvaara) ja vaikka isommat lapset voi mennä kaatamaan lelukopan huoneessaan ja tyhjätä sängyt niin SILTI siellä pohjalla on puhdas lattia.
Ikkunat kun pesee parin kerran vuodessa niin sisäpintoja voi putsailla suihkutettavalla aineella sillon kun huvittaa: on nopeaa ja vaivatonta! Meillä lapset menee rähmimään ikkunoita ja peilejä muttei niiden pesu ole ongelma. Rätillä kun kuivaa niin taas on puhdasta.
Liedet ja muut kun siivoaa heti hellan viilennettyä niin säästää rahaa ja aineitten ei tartte olla tujuja myrkkyjä koska ne lähtee hyvin irti.
Jos taas pöydän tyhjää heti ruokailun jälkeen niin jälleen: se siivous on nopeampaa koska ruoka ei ole kiinni pöydässä eikä taaskaan mene rahaa kalliisiin aineisiin.
Ruokaa tehdessä kun pesee heti tulleen tiskin tai nostaa koneeseen ja pyörittää heti kun on syöty niin on puhdasta ja välineet odottaa paikallaan.
Olen kotona ja teen 5 ruokailua päivässä, isolla perheellä saa pyykkiä ja tiskiä mutta mielummin pesee heti pois kuin odottaa että pestävää on monta koneellista ja siinä tulee koko päivä kun siivoaa. Ja aina puuttuu jotain kun se on likaisena.
Siivoaminen ei lopu koskaan: vaikka lapset olisi tarhassa (meillä on ollut) niin sotkua ne tekee silti kun astuu kotiin ja likainen vaate tulee hoidostakin kotiin!
Jossain määrin voi olla helpompaa jopa kotona kun ei tartte juoksuttaa kodin ja hoidon välillä likaista ja puhdasta vaatetta ja huolehtia varavaatteista: kotona voi samoilla vaatteilla olla muutaman päivän mutta hoitoon laittaa puhdasta. Onko muilla näin?
Itsekin olen harkinnut erään perheen ilmoittamista lastensuojeluun TODELLA sotkuisen kodin takia, heissä lisänä sotkuisuus näkyy lapsissa.
Itse olen miettinyt tätä erään kaveriperheen kohdalla. Heillä on kerrostalokolmio ja pieni lapsi, ja koti on todella sotkussa (oli kyllä jo ennen lasta). Heillä ei nyt toki ole mitään ulosteita lattialla, eikä kotona haise ainakaan kovin pahalle (lievä haju on, mutta se voi johtua heillä lemmikkinä olevan marsun häkistä). Mutta todella likaista ja sotkuista kylläkin; kaikki tasot ja pinnat (keittiön tasot, hyllyt, pöydät, wc:ssä pönttö, allas jne.) ovat lian ja pölyn peitossa, siis oikeasti niin että esim. koko wc näyttää olevan harmaa. Keittiön taso sentään vain hyvin tahrainen kun sitä käytetään joka päivä, mutta esim. välitilan laatta on mielestäni suorasaan saastainen, siis todella näkyvän likainen. Vaatteita on isoina kasoina pitkin lattioita/hyllyjä/sohvia, likaiset ja puhtaat sekaisin. Joka paikka on täynnä tavaraa, lapsen leluja ja kaikkea ihme sälää kokistölkeistä levynkansiin ym. Lattialla on myös roskia.
Olen miettinyt, onko tuollainen kuvaamani tilanne jo toimenpiteiden syy? Muuten ovat kyllä hyvinkin normaaleja ihmisiä, käyvät töissä, ei alko-ongelmaa jne. Lapsesta tunnutaan huolehtivan hyvin, siistit vaatteet ja näyttää luottavan vanhempiin normaalisti.
Itse tykkään siisteydestä, enkä vaan voi lakata kauhistelemasta heidän kotiaan. En ole mikään himosiivooja, meilläkin on kyllä monena päivänä viikossa hiukan sotkuista spesifimmät hommat kuten vaikka ikkunoiden pesu, kodinkoneiden puhdistus saattaa olla tekemättä tosi pitkiä aikoja. En silti oikein tajua, miten joku päästää kodin tuollaiseen kuntoon. Kuten täällä on jo monesti todettu, suht ok-siistinä saa kohtuukokoisen kodin pysymään jos tekee hommaa n. 15 min päivässä ja pari tuntia viikonloppuisin.