Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hetki sitten vielä halusin töihin lastensuojeluun

Vierailija
03.09.2012 |

enää en. olen nuori opiskelija, ja lapset sekä nuoret olisivat "ihannekohde" asiakkaina,heidän kanssaan haluaisin työskennellä ja heitä auttaa. Suvussani ei ole kukaan ollu "sossuna" lastensuojelussa töissä,joten olen ottanut selvää itse mitä heidän työhönsä kuuluu. Olen myös pohtinut,miten osaan erottaa tunteet työstä,etten vie ajatuksia kotiinkin asti vaan osaisin vetää työhöni sen rajan,että pystyn rentoutumaan vapaallakin murehtimatta liikaa. Tämä viimeaikainen kauhea tapaus on saanut minut miettimään,haluanko turhaa höykytystä itselleni jos tapaan uusia ihmisiä ja kerron missä olen töissä. Täälläkin leimataan suurinpiirtein kaikki sossut. En halua pahoittaa mieltäni niistä kaikista kohtaloista joita lapsille käy enkä voi pakosta tehdä mitään. Harmittaa niin paljon,hakeutuisinki silti haluamaani työhön,uskoen että teen siinä parhaani niissä puitteissa kuin se minulle annetaan ja niillä resursseilla?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi yleisö lynkkaa kun ei ole valtuuksia lain mukaan tai kun resurssit ei riitä. Perusta perhekoti tai mee perhekotiin töihin?

Tai SOS lapsikylä

Vierailija
2/8 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu kokeilemaan! On hyvä, ettet ole lähtemässä alalle liian ruusunpunaisin silmälasein.

Kohtaamani lastensuojelutyöntekijät ovat lähes kaikki olleet työhönsä vakavasti suhtautuvia, lämpimiä ja auttamishaluisia ihmisiä, jotka kykenevät puhumaan ihailtavan suoraan vaikeistakin asioista. Olisi tärkeää, että tuotaisiin esiin, että he tekevät vaikeaa työtä ja enimmäkseen onnistuvat siinä hyvin. Liikaa työtä kyllä on, ja lasten kohtalot raskaita.

Yleisöllä on aivan väärä käsitys lastensuojelun onnistumisesta. On selvä, että Eerikan tapauksessa on epäonnistuttu pahasti. Sen sijaan ihan väärä on luulo, että lapsia enimmäkseen otetaan huostaan turhaan ja mielivaltaisista syistä. Kuka tahansa vanhempi, vaikka mitä kaltoinkohtelua olisi taustalla, saa parkua iltapäivälehdissä tulleensa väärin kohdelluksi, julkistaa lapsen tunnistettavat valokuvat, panetella mielin määrin sosiaalityöntekijöitä, jotka eivät salassapitovelvollisuuden vuoksi voi sanallakaan valottaa asian todellista laitaa.

Ei loppuelämän päätöksiä tarvitse lyödä lukkoon. Hakeudu suunnittelemallesi alalle. Voi olla että koet sen omaksesi, voi olla että jaksat muutaman vuoden ja sitten haluat muuta. Yrittämättä et tiedä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmittivät mieltä! :) tuo ensimmäisen vastaajan ehdotukset kyllä kuulostavat myös mielenkiintoisilta

-ap

Vierailija
4/8 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kunnioittaisin sinua suuresti, jos päättäisit lähteä alalle. Se vaatisi suuresti rohkeutta, samoin kuin ammatissa toimiminen.

Itse jos kuulen jonkun olevan sosiaalityöntekijän, niin viimeinen reaktio mitä mieleeni tulee, on mikään negatiivinen. Päinvastoin, ihailen ja kunnioitan sellaista ihmistä joka tekee yhtä yhteiskunnan arvokkaimmista töistä joka on samalla ehdottomasti yksi niistä raskaimmista, rankimmista ja vaativimmista. Ja tekee sen valtavan työtaakan alla, pienellä palkalla ja - todella käsittämättömästi - aivan liian pienellä arvostuksella ja jopa halveksunnalla.

Varmastikaan tämä mielikuvani työstä ei sinänsä kannusta lähtemään alalle, sillä aidosti uskon (en tiedä, sen myönnän) että se on paljon vaativampi - mutta samalla monenkertaisesti arvokkaampi - kuin suurin osa muista töistä, mukaanlukien "arvostetut" toimihenkilöiden toimistotyöt. Mutta sen voin aidosti sanoa, että minä arvostan, kunnioitan ja ihailen todella, todella paljon jokaista joka tälle alalle lähtee ja sillä jaksaa.

Haluaisin aloittaa jonkinlaisen kampanjan sosiaalityöntekijöiden arvon ja työn vaativuuden huomioimiseksi julkisuudessa. Resursseja heille pitäisi ehdottomasti lisätä, mutta sen lisäksi heille pitäisi saada laaja, julkinen arvostus jonka he ansaitsevat.

Vierailija
5/8 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkään väärää ihmistä menemästä sinne niin HYVÄ!

Älä mene. Et selvästikään ole kartalla, etkä sopiva siihen työhön.

Vierailija
6/8 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hyvässä it-alan työpaikassa oleva asiantuntija ja opiskelen toisena tutkintona sosiaalityötä yliopistossa. Jätin nyt opinnot tauolle tämän Eerikan tapauksen takia. Mitä hyvä työ toisen eteen kannattaa jos siihen ei ole resursseja. Jokainen huostaanotto on kulu kunnalle.

Vierailija
7/8 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun pitää itse miettiä, kestätkö sen, että aikasi ja keinosi ovat hyvin rajalliset ja että suuri osa asiakkaista ei ole autettavissa. Kestätkö sen?

Vierailija
8/8 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtautuu sun ammattiin on myös kiinni ympäristöstä. Mun lähipiirissä ammattiani arvostetaan. Korkeintaan jaksamisestani ollaan huolissaan.

Mutta näin on minun lähipiirissä, suvussa, ystävien keskuudessa. Ja se onkin varsin eri kulttuuri kuin täällä av:lla :)

t. sossu (tosin aikuis-sellainen)