Avaimet käteen talon hinnan päälle, mitä maksuja lisäksi?
Tontti, jota olemme ajatelleet on kaava-alueella rajautuu kaupunkialueella katuun, molemmilla puolilla on jo rakennetut omakotitalot. Tontti on hyvä ja tasainen.
Eli talopaketti olisi noin 200 000, tontti 160 000. Mihin maksuihin vielä pitäisi varata rahaa ja paljonko. Onko mitään tuosta lopusta, jossa voisi säästää? Onko kokemusta, kannattaako avaimet köteen talosta neuvotella joku osa itselle tehtäväksi säästääkö siinä helposti?
Kommentit (5)
- luvat ja liittymät 15-20k€
- maatyöt 15-100k€
- perusta ja salaojitus, täytöt 5-10k€ jos ei sisälly
- pihatyöt 5000€>
- valaistus ja terassit 2-10k€
- autokatos 20-30k€
Siis tapetoinnit, maalaukset, jotkut kalusteasennukset. Voihan kaikkea muutakin opetella tekemään, mutta siinä turhaantuu aikaa.
Hintaan vaikuttaa tonttimaan laatu; räjäyttäminen ja kiviaineksen poisvienti maksaa, samoin massojen vaihto (saveen ei voi rakentaa). Pohjatutkimuksessa selviää mitä maata tontti on ja missä kallio tulee vastaan. Jos pohjamaa ei ole kantavaa, se pitää paaluttaa, mikä on myös kallista.
tontin hinta 35000 , talopaketti 135 000.
Haluttiin kuitenkin esim. keittiön ja wc:n materiaalit aivan muunlaisia mitä olivat valmiissa.
Pihatyöt, ja autotallin tarvikkeet maksoivat toki myös. Ja mitähän lisäksi, täytyy myöntää, että minä olen ollut se lapsista huolehtiva emonen ja mies hoitanut tätä taloasiaa paljon minua enemmän.
Mutta nyt valmiina siis 270 000 meni kaikkiaan rahaa.