Tärkeä moraalinen kysymys
Kysynpä varovaisesti täältä mielipiteitä kun en voi tällaisesta millään kenellekään puhua. Toivon etten saa ihan kauheita haukkuja sillä tiedän kyllä, että en pohdi välttämättä ihan moraalisesti ongelmatonta asiaa.
Tilanteeni on se, että olen melko onnellisesti naimisissa ja olemme yrittäneet nyt jo useamman vuoden lasta. Mitään ns. luonnonmukaisesta poikkeavaa tapaa, hedelmöityshoitoja tms. emme ole kokeilleet johtuen mieheni elämänkatsomuksellisesta vakaumuksesta (ei siitä nyt sen enempää). Olemme keskustelleet tästä vaikka kuinka moneen kertaan, mutta mitään muutosta ei ole odotettavissa ja en oikein enää näe muuta vaihtoehtoa kuin kunnioittaa mieheni ehdotonta näkemystä, että lapsi tulee luonnollisesti jos on tullakseen. Olemme kuitenkin käyneet jo aikaa sitten lääkärillä tutkittavana ja silloin selvisi, että mieheni siemennesteessä on melko vähän siittiöitä. Raskaus on kuitenkin täysin mahdollinen.
Jonkin aikaa sitten olin mielestäni periaatteessa hyväksynyt ajatuksen siitä, että haluan elää joka tapauksessa mieheni kanssa ja että on mahdollista etten saa koskaan lasta. Viime aikoina vaan olen miettinyt mahdollista tulevaisuutta ilman lapsia ja en voi olla ajattelematta tätä vähän katkerastikin. Minä todella haluaisin lapsen ja jotenkin en enää oikein jaksa uskoa siihen, että tällä tavoin saisin. Minulla ei mahdottomasti kuitenkaan enää ole aikaakaan tulla raskaaksi. Adoptio on ymmärtääkseni olemassa oleva vaihtoehto, mutta siitäkään mieheni ei halua vielä keskustella.
Nyt kun kirjoitan niin en ole enää varma kuuluuko tämä tälle palstalle vai jonnekin ihan muualle, mutta kysyn silti: Olisiko mahdollista, että hankkiutuisin raskaaksi salaa mieheltäni jonkun muun kanssa? Siinä se kysymys tuli.
En halua muita miehiä ja tiedän, että riskeeraisin kaiken nykyisen jos niin tekisin. En myöskään tiedä voisinko elää tuollaisen salaisuuden kanssa. Asia on vaan niin tärkeä, että jotenkin minun on pakko miettiä pystyisinkö ohittamaan kokonaan moraalikysymykset, jos sen sijaan saisin lapsen ja onnellisen loppuelämän oman mieheni kanssa. Tällä hetkellä en oikein pysty mitenkään hyväksymään sitä ajatusta, että en koskaan saisi lapsia.
En tiedä miten edes käytännössä tuon toteuttaisin. Ilmoitus nettiin? Baaristako? Seuraa varmaankin kyllä löytäisin. Luulisin ainakin. Joku on varmasti joskus miettinyt jotain samanlaista. Täytyyhän niin olla, mutta en löytänyt googlellakaan mitään keskusteluja tms.
Onko tällaisia luvallista miettiä vai oletteko muutkin vaan tyytyneet tilanteeseen. En tiedä koenko olevani hirveän itsekäs kuitenkaan kun tällaista mietin, periaatteessa ainakin luulisin miettiväni myös mieheni onnea. Taidan olla vähän epätoivoinen tällä hetkellä, mutta kyse on loppuelämästä eikö vain. Voi olla, että olisin valmis tekemään niin.
Kommentit (23)
Miehesi edellyttää sinulta vakaumuksensa perusteella melkoista alistumista. Mitä ilmeisimmin kyse on kristillisestä vakaumuksesta, johon valitettavan usein verhotaan omia itsekkäitä vaatimuksia toisia ihmisiä kohtaan. Vakaumuksella ei sinänsä tässä ole merkitystä, mutta vakaumuksensa mies on vain ottanut itselleen keppihevoseksi oman tahtonsa saavuttamiseksi.
Hänen kanssaan lienee melko turha tästä ruveta väittelemään, vakaumuksellisilla ihmisillä on taipumus olla aina oikeassa ja empatiakyky vastaavasti melko vähäinen.
Voisit avata keskustelun niin, että miltä hänestä tuntuisi jos sinä olisit valinnut lasettomuuden ja sinä vaatisit pidättäytymistä seksistä tai suostuisit siihen vain kuukautisten aikana ja silloinkin vain keskeytetyn yhdynnän.
Kuvitteellinen vakaumuksesi olisi se, että et halua käyttää pillereitä etkä kierukkaa, koska siinä puututuaan ihmisen luonnollisiin prosesseihin. Kuvitteelliseen tilanteeseen kuuluisi vielä se, että miehesi siittiöt olisivat tutkitusti erityisen hedelmöityskykyisiä ja hän olisi erityisen halukas olemaan isä.
Vastakkainasettelun kääntäminen päälaelleen voisi tuoda keskusteluun uusia ulottumuuksia.
Voi olla, että tämä ajatusleikki ei silti tule toimimaan ja rakentavan keskustelun avaaminen voi olla melkoisen haastavaa.
Huonoin vaihtoehto mielestäni on se, että hankkiudut salaa raskaaksi jollekin toiselle miehelle. Tuollaisen salaisuuden kanssa eläminen lopulta myrkyttää ja katkeroittaa.
Tee itsesi kannalta hyvä ratkaisu, mutta älä tee alistuneen ihmisen ratkaisua.
Jos lääketiede (keinohedelmöitys, luovuttajan sperma tms) ei auta, niin sitten adoptiojonoon
vain.
Aloitus on todella taitavasti tehty provo. Pisteet siitä.
Kuka mies vie naiseltaan mahdollisuuden tulla äidiksi oman elämänkatsomuksellisen vakaumuksensa takia? Minusta TUO on itsekästä jos mikä.