Kuuluuko herkut päiväkotiin?
Olen miettinyt jo aikaisemminkin ja nyt tuon antoivat karkkia 1v aloituksen jälkeen haluaisin kuulla teidän muidenkin mielipiteitä.
Kuuluuko herkut päiväkotiin?
Olisiko teille helpotus vai kauhistus, jos hoitajat päivähoitokauden alkaessa sanoisivatkin, että kaikkien syntymäpäivä muistamisten tuominen päiväkotiin on kielletty? Mitään kilpavarustelua tai pahaa mieltä ei syntyisi, kun kukaan synttärisankari ei toisi juhlaherkkuja.
Itse en oikein ymmärrä mitä lapset hyötyvät tästä vuorotellen herkkujen tarjoamisesta? Kun ryhmässä on 20 lasta, niin herkkupäivä osuu melkein joka toiselle viikolle (moni loma-aikaan syntynyt tuo tarjottavansa jo keväällä tai vasta syksyllä hoidon alettua). Meidän allergia perheessä nämä herkkuhetket on lähinnä surun päiviä (vaikka lapsella on "omat herkut" hoitokassin taskussa näiden päivien varalle). Tiedän myös, että, moni vanhempi kiristelee hampaitaan herkkujen sokerisuuden tai lisäaineiden vuoksi.
Kommentit (16)
oman lapseni päiväkodissa ei tuoda herkkuja synttäreille tms., mutta välipalalla voi olla lettuja ja hilloa tai jäätelöä.
Miten te fanaattisesti herkuttomuutta kannattavat vanhemmat aiotte hoitaa tämän epäkohdan omien mussukoittenne kohdalla? Tuoda omat eväät vai?
Mutta jos päiväkodissa leivotaan pullaa tms. niin sellaiset totta kai kuuluu.
Minusta synttäritarjottavat ei kuulu päiväkotiin. Juhlikoon jokainen kotonaan miten haluaa mutta päiväkotiin ei karkit kuulu.
Enempi mua harmittaa ne välipalat: kiisseliä, suklaavanukkaita, jogurtteja, marjapuuroja sokerikuorrutuksella.
Tai aamupalat: puuroa sokerihillon kanssa ja leipä sipaisulla margariinia, mahdollisesti 1 siivu tomaattia ja/tai 1 kurkkuviipale.
Missä proteiini ja kasvikset??
Lounas taitaa olla ainoa mikä on ravinto-opillisesti edes oikeaan suuntaan, vaikka niissäkin proteiinissa säästellään.
On se noille isommille 4-> lapsille tärkeätä vuorollaan niitä herkkuja jakaa. Tietty jos ei kukaan muukaan tuo, niin se tärkeys unohtuu nopeasti.
Ennemmin kuitenkin pieni karkki kuin joidenkin terveellieksi esittämää keksiä. Enkä mä kyllä ala edellisenä iltana mitään porkkana-lumiukkoja veistellä.
Minussa tämä asia ei aiheuta suurempia tunteita suuntaan eikä toiseen. Meidän lasten tarhassa kaikki vievät kyllä synttäritarjottavia muille lapsille. Minusta ihan ok, mutta enpä sitä jäisi kaipaamaan jos se kiellettäisiin.
Miksi se on heti fanaattisuutta, jos JATKUVA namien syöttäminen tympii? Yrittäkää ymmärtää, että toiset haluavat vielä pitää kiinni sellaisesta kivikautisesta asiasta kuin karkkipäivä. Päiväkodin jälkiruuat ovat asia erikseen ja uskokaa tai älkää me niuhotkin annamme lastemme syödä namia kerran viikossa ja tarjoamme jätskiä ja kakkua, kun meillä käy vieraita tai juhlimme jotain muita kemuja. Jokainen syöttäköön omille lapsilleen hyväskää kotonaan niin paljon kuin sielu sietää (ja kyllä te syötättekin, kouluikäisissä alkaa lihavuus jo pikku hiljaa näkyä). Itse suosin terveellisiä elintapoja ja kohtuutta kaikessa.
Mä olen paljon kiinnostuneempi siitä mitä se perusruoka on. Jos lapsi kerran viikkoon vetää muumikeksin tai kettukarkin, niin ihan yks hailee.
Mä kannatan synttäreitä ja muita juhlatilanteita päiväkodissa, ne tuo tapakulttuuria ja opettavat muiden huomioonottamista.
Mä olen paljon kiinnostuneempi siitä mitä se perusruoka on. Jos lapsi kerran viikkoon vetää muumikeksin tai kettukarkin, niin ihan yks hailee. Mä kannatan synttäreitä ja muita juhlatilanteita päiväkodissa, ne tuo tapakulttuuria ja opettavat muiden huomioonottamista.
Olen ollut huolissani ja ihmeissäni päiväkodissa syötävien herkkujen määrästä. 25 lapsen ryhmässä vietetään synttäreitä aika usein! Lisäksi on vappujuhlaa pikkujoulua ym. Sen lisäksi välipalana (talon puolesta) voidaan tarjota esim. pullaa, vanukasta tms. Mielestäni tuollaisia herkutuksia ei tulisi tarjota!
Terveisin lääkäriäiti
ei ole kovin paljon vaikka olisi joka viikko synttäreitä! eikähän ne lapset syö enemmän herkkuja niissä kavereiden synttärijuhlissa.
Olen ollut huolissani ja ihmeissäni päiväkodissa syötävien herkkujen määrästä. 25 lapsen ryhmässä vietetään synttäreitä aika usein! Lisäksi on vappujuhlaa pikkujoulua ym. Sen lisäksi välipalana (talon puolesta) voidaan tarjota esim. pullaa, vanukasta tms. Mielestäni tuollaisia herkutuksia ei tulisi tarjota!
Terveisin lääkäriäiti
Jätetään pikkujoulut, vaput tms, mutta siivotaan se arkinen välipalalista, niin jo mahtuu lapsille tärkeät syntymäpäiväjuhlat mukaan!
Ei tuo 25 lapsen ryhmäkään tarkoita kuin 1 karkki joka toinen viikko.
Olen ollut huolissani ja ihmeissäni päiväkodissa syötävien herkkujen määrästä. 25 lapsen ryhmässä vietetään synttäreitä aika usein!
Sanopa se! Lapsi saattaa saada päiväkotivuoden aikana kokonaista 25 kettukarkkia, eli yhden karkin lähes joka toinen viikko!
ja kun se lapsi on siellä päivähoidossa erittäin suuren osan koko lapsuudestaan, niin kyllä ne herkut sinne kuuluu.
Jos ryhmässä on 20 lasta, niin siellä on siis herkkuja n. joka toinen viikko. Mä en voi ymmärtää, millaisella suhteellisuudentajulla on varustettu se vanhempi, jonka mielestä tämä on kamalaa. Älkää sitten kotona antako koskaan mitään hyvää, niin sillähän toi keksien syöminen sitten kompensoituu.
Urputtaa siitä keskenänne täällä keskustelupalstalla, häh? :D
jos päiväkodissa synttäriherkut aina tarjotaan, ihan normaalia. ei siihen maailma kaadu ja jos jollain kaatuu, nii sit ei oo kyllä tasapainoinen ihminen..
ja jos sattuu olemaan allergiaa. niin se on sitten voivoi. :( jos sitä ei voi poiskaan millään hoitaa, niin pakko opetella olemaan vaan sen sairautensa kanssa. ei sitä silti muilta tartte lähteä kieltämään etteikö sais synttäriherkkuja tuua.
Vaikka ryhmässä olisi lapsia 25 niin ei sitä karkkia mätetä joka päivä eikä isoja määriä.
Muutaman namin jos saa niin ei siihen kuole!!
Olkaa sitten kotona antamatta.
Ja toki voitte kieltää mussuiltanne herkut pk:ssa mutta antakaa se ilo niille keiden vanhemmat eivät ole niin stanan herkkiä herkkujen suhteen.
En ymmärrä tätä karkkikulttuuria, että herkkuja kannetaan muitten lapsille. Kaikki eivät halua opettaa lastaan makealle pienestä pitäen. Koulussa jatkuu sama meininki.