Kuinka voi kirjoittaa A:n äidinkielestä?!
Olin viikonloppuna sukulaispojan ylioppilasjuhlissa. Todistus oli lahjapöydällä nähtävillä. Oli mennä voileipäkakut väärään kurkkuun, kun näin, että todistuksessa komeili äidinkielessä Approbatur - Siis se heikoin mahdollinen arvosana?!
Miten on mahdollista, että kukaan kirjoittaa A:n äidinkielestä? Poika on siis ihan supisuomalainen, ei kaksikielinen tms.
Omista ylioppilaskirjoituksistani on jo aikaa, mutta silloin kaikki joilla se kynä joten kuten kädessä pysyi, kirjoittivat vähintään C:n ja monille juuri äikkä oli se aine, jolla yritettiin paikata huonommin menneitä aineita. Yleisesti sanottiin, että äikästä ei voi saada hylättyä tai huonoa arvosanaa, jollei sitten ymmärrä ihan väärin tehtävänantoa tms. Ovatko arvosteluperusteet muuttuneet vai mitä ihmettä?
Kommentit (40)
Miksei voisi? Olet varmaan huomannut ihmisten oikeinkirjoitustaidon tälläkin palstalla. Ja aineessa arvostellaan paljon muitakin asioita kuin oikeinkirjoitusta.
Olin ylppäreissä, joissa poika sanoi kaverinsa reputtaneen äikässä.
Koska arvosanat jaetaan Gaussin käyrän mukaan, niin osa saa tietenkin A:n tai muun huonon arvosanan. Ei uskoisi, että ap on käynyt lukion kun ei näin selvää asiaa ymmärrä :D
Eikö sitä nyt arvostella ihan käyrällä, niin että vaikka kuinka supisuomalaisia ollaan niin tietyssä prosenttisuhteessa jaetaan jokaista arvosanaa?
Helposti voi saada. Vaikka teksti olisi kieliopillisesti virheetöntä se ei riitä. Äidinkielen kokeessa painotetaan myös tekstin sisältöä. Kaikki ei ole lahjakkaita kirjottajia vaikka kielioppi oliskin kunnossa.
Jos on yleisesti ottaenkin huono kielikorva eikä osaa ollenkaan analysoida yhtään mitään, niin A kuulostaa hyvinkin todennäköiseltä. Otetaan nyt kuitenkin huomioon se, että suomen kieli on älyttömän vaikea, ja jos on hankaluuksia muutenkin ymmärtää ja kielikorvaa ei ole ollenkaan, niin A on hyvinkin mahdollinen.
Jos kielentaju on lähes nolla, niin kyllä se on mahdollista. Oikeakielisyys ei ole hallussa, ja tekstin rakenne hajanainen. Sisältö on lähes olematon tai aiheen vierestä. Kyllä äidinkielen taidot ovat yläkouluissakin vaarallisen monella lähes olemattomat. En tiedä, miten jatkossa luku-ja kirjoitustaidon käy, kun siirrytään digitaalisiin oppimisympäristöihin. Ei ne kasvata kielen tajua automaattisesti mitenkään enemmän.t. Äikän ope
Suomen "kaikille korkeakoulututkin" politiikka näkyy jo lukiossa. Vähälahjaiset opiskelevat koska se on maan tapa ja saavat sitten näitä arvosanoja. En itsekkään mikään välkky ole, mutta kyllä ainakin 10v sitten vähintäään c/m tason arvosanan sai niin vähällä vaivalla että ihan hävettää.
Sama meno jatkuu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa. Opiskellaan vaikka pää ei mikään fiksu ole. Koulusta sitten kortistoon.
Kaveri sai impron eli hylätyn. Kompensaatiopisteillä läpi. Sillä on kai vissiin aika paha lukihäiriö, ei ole tyhmä, esim. matikassa tosi lahjakas. Sen kanssa on hirveetä pelata Aliasta...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Koska arvosanat jaetaan Gaussin käyrän mukaan, niin osa saa tietenkin A:n tai muun huonon arvosanan. Ei uskoisi, että ap on käynyt lukion kun ei näin selvää asiaa ymmärrä :D
[/quote]
Nimenomaan! Sama määrä saa joka vuosi A:n. Ja A:n voi saada, vaikka ei olisi yhtään kirjoitusvirhettä tai vikaa lauserakenteissa, iso vaikuttava tekijä on sisältö. Jos et keksi aiheesta mitään fiksua sanottavaa tai et osaa satuilla, niin huonosti menee.
Mä kirjotin vaan A:ta :( Nykyään olen sossupummi luuseripaska, 40v rappioitunut ihmisriekale, en ole päivääkään käynyt töissä. Minulla on 6 lasta neljän eri miehen kanssa.
Mä olen kirjoittanut A:n, vaikka koko ala- ja yläaateen oli äikkä 9-10 ja lukiossa 7-9. Esseet äikän tunneilla lukiossa aina 8-9 puoli. Ihmettelin itsekin, miten niin voi käydä. Pidin omasta aineestani. Voi olla, että siinä oli liikaa omia, joskin perusteltuja mielipiteitä. Uusin kokeen ja kirjoitin lopulta M:n. Uusisin vieläkin, mutta ei ole mahdollista uusia kahdesti.
Internjet ja ipadit ovat rapauttaneet äidinkielentaidon. Huomaan itsekin tekeväni yhdys sana virhetä nykyään.
Jaa, minä voin hyvin ymmärtää sen. Äidinkielen yo-koehan mittaa monenlaisia asioita.
Tekstitaidon kokeessa tutkitaan ennen muuta kokelaan lukutaitoa ja kykyä eritellä tekstejä. Esseekokeessa tutkitaan ennen muuta kokelaan yleissivistystä, ajattelun kypsyyttä, kielellistä ilmaisukykyä ja kokonaisuuksien hallintaa. Molemmat kokeet ovat kuuden tunnin mittaisia.
Jos ei harrasta kirjallisuutta, vaan on tottunut tekstittelemään vain esim somessa, voi olla todella haastavaa kirjoittaa annetuista aiheista kieliopillisesti kohtalaisen virheetöntä tekstiä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskoe on muuttunut paljon niistä ajoista, jolloin pääsi läpi, jos osasi kirjoittaa aineen. Nyt on osattava analysoida tekstejä ja on tunnettava eri tekstilajien konventiot ja huomattava kielen keinot jne. On hallittava kielen ja kirjallisuuden käsitteitä ym. Tietty osa reputtaa, tietty osa saa A:n ja niin edelleen. Äidinkielen ja kirjallisuuden yo-koe edellyttää monenlaisia taitoja, ja esimerkiksi lukihäiriö vaikeuttaa suoritusta paljon.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:45"]Äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskoe on muuttunut paljon niistä ajoista, jolloin pääsi läpi, jos osasi kirjoittaa aineen. Nyt on osattava analysoida tekstejä ja on tunnettava eri tekstilajien konventiot ja huomattava kielen keinot jne. On hallittava kielen ja kirjallisuuden käsitteitä ym. Tietty osa reputtaa, tietty osa saa A:n ja niin edelleen. Äidinkielen ja kirjallisuuden yo-koe edellyttää monenlaisia taitoja, ja esimerkiksi lukihäiriö vaikeuttaa suoritusta paljon.
[/quote]
Jos on todettu paha lukihäiriö, niin eikö silloin saanut lisäaikaa tms?
Siskoni miehen siskon poika oli reputtanut äidinkielessä.
Jos on vaikka kirjoittanut lähes kokonaan aiheen vierestä, mutta kuitenkin sen verran, että on läpäissyt?
En tiedä. Yksi tuttu aikoinaan kirjoitti neljä A:ta.