Tyttöni meni ammattilukioon, sehän ei kelpaa sukulaisille...
Tyttöni aloitti siis nyt syksyllä ammattilukion. Keskiarvo olisi helposti riittänyt hyväänkin lukioon, mutta omasta tahdosta meni ammattilukioon. Saa siis myös valkolakin.
Viikonloppuna olimme ns. sukujuhlissa, jossa oli melkeinpä koko suku paikalla. Tulin todella surulliseksi tytön puolesta, kun melkeinpä jokainen halveksi ja arvosteli hänen valintaansa.
Samassa pöydässä oli samanikäinen serkkupoika, joka oli mennyt kunnon lukioon. Häntä kehuttiin ja kyseltiin kovasti koulun sujumisesta.
Oma tyttöni sai vain kommentteja "aina pitää mennä sieltä mistä aita on matalin, " olisit sinä valinnut kunnon lukion, niinkuin muutkin, niin ei tarvitse aikuisena itseään sossun rahoilla elättää" tai "sitten kun sinulla ja serkullasi (joka meni oikeaan lukioon) on valmistujaiset, tietää kumpaa kannattaa tulla juhlimaan, sinua vai oikeaa ylioppilasta".
Kommentit tuli siis eri ihmisiltä, ja osa oli todella ilkeitä. Välissä jouduin menemään itsekin väliin, ja yhdelle tokaisin että eipä sinustakaan tullut kuin taksikuski, vaikka lukion kävit...
Mikä oikeus aikuisilla ihmisillä on arvostella nuoren tytön koulupaikkaa?? Tytölle tuli paha mieli, samoin minulle.
Sitäpaitsi ammattilukio sen huonompi ole, siinähän on melkein tuplasti enemmän työtä.
Tietää ainakin että seuraavalla kerralla voi jättää sukujuhlat väliin.
T. yksi sukulaisiinsa pettynyt.
Kommentit (64)
" ja kaikkihan eivät sitä opiskelupaikkaa sitten edes saa ;) "
iskenyt siis silmää pirullisesti ja poistunut sitten omaa huoneeseeni.
Ap, mitä veikkaat että kukkahattutädit olisivat tässä tilanteessa tuumineet?
Ihan oikean lukionhan tyttäresi käy, ja saa samalla ammattikoulutuksenkin.
Eivätkö ne sukulaiset tajunneet, että tyttäresi valmistuu samalla ylioppilaaksi?
Siis hyvässä lykyssä serkkupoika ja tyttö pähkäilevät täysin samoja ylioppilaskirjoitusten kysymyksiä koulunsa liikuntasalissa.
Jos tää on totta, niin uskomatonta typeryyttä. Sekä sukulaisten että sinun ja tyttösi puolesta. Tottakai olisi pitänyt hanakammin puolustaa ja selittää että käyvät ihan samat ylioppilaskirjotukset!
Mutta joo, maailma on ihmeellinen. Toivottavasti tyttäresi innostus ei moisesta laskenut vaan tuntee edelleen olevansa oikeasssa koulussa :)
Jos sun lapsellas ois ollu yhtä lailla tempperamenttiä kun mulla oli nuorena ja on edelleenkin niin mun suusta olisi kuulunut silloin näin:
Haista sinä kuule vittu! Tämä on MUN elämä, EI SUN. joten . . . mä en aio elää elämääni niin kuin sinä tahdot, koska silloin se menisi hukkaan ja siinä vaiheessa kun mä oon kuolemassa, musta tuntus todella katkeralta et oon hukannu elämäni toisten mielyttämiseen ja en tehny sitä hommaa mistä oikeasti ite oisin pitäny! Ja kenenkään elämän ei kuulu niin mennä. Tärkeintä on siis se et tekee sitä mistä oikeasti tykkää, ei sitä mistä saa eniten rahaa mutta ei viihdy siinä ammatissa, raha ei ole se tärkein, tärkeintä on se et sitä saa sen verran kuitenkin että sillä elää ja se riittää mulle. Mun ei tarvii välttämättä tavotella rikkauksia. Lukio on sitä paitsi täysiturhake, se ei mihinkään ammattiin valmista. Sulla saa myös olla ne omat mielipitees, mut sä voisit myöskin pitää ne omana tietonas, koska mua ei todella kiinnosta kuulla haukkumista sun suustas mun omille valinnoille, kun mun valinnat ei sulle tosiaankaan kuulu vaikka oonkin sukulaises ja alaikäinen. Ja sitä paitsi, parin vuoden kuluttua oon nuori nainen, joten annahan mun jo päättää mitä itse teen...
Ja sit oisin poistunut vaan hienosti pöydästä. :)
tavallinen lukio valmistaa?? Ei mihinkään. Ammattilukionkin jälkeen voi mennä yliopistoon ym. lukemaan lisää ja ammatti jo takataskussa.
Lukion tehtävä ei ole kouluttaa ammattiin. Lukion tehtävä on yleissivistää, syventää ajatusmaailmaa, opettaa monipuoliseen tekstien tuottamiseen ja tutkimiseen ja vielä antaa syventäviä tietoja peruskoulun asioista.
Ammattilukiossa pääasiassa opitaan sitä ammattia ja tehdään muutama kurssi lukion puolella. Aika monelta jää kesken, kun rahkeet ei riitä - jos kerran haluaa ensisijaisesti nopeasti ammatin, kannattaisi ihan mennä pelkästään ammattikouluun ja sen jälkeen vaikka ammattikorkeaan.
Ei siis suinkaan suoriteta vain muutamaa kurssia lukion puolelta.
Ei siinä oo kyse enää koulutustasosta vaan tempperamentistä!
Ja niin oon käynykki lukion. Tajuutsä, toi sunkaan marmatus ei vittu mua kiinnosta. :D
Ja oon vielä tarjoilija! nyt varmaan tipuit palliltas.
Koitettiin muakin pakottaa lukioon aikoinaan, mut emmä menny kun se ei ollu mun juttu, vaan yöelämä, alkoholi, hyvä musiikki ja iloiset ihmiset sekä asiakaspalvelu eli valinta oli jo 7-vuotiaana selvä. BAARIIN TARJOILIJAKSI!
Nyt 29v, eikä edelleenkään kaduta. :)
Ja niin oon käynykki lukion. Tajuutsä, toi sunkaan marmatus ei vittu mua kiinnosta. :D
Koitettiin muakin pakottaa lukioon aikoinaan, mut emmä menny kun se ei ollu mun juttu, vaan yöelämä, alkoholi, hyvä musiikki ja iloiset ihmiset sekä asiakaspalvelu eli valinta oli jo 7-vuotiaana selvä. BAARIIN TARJOILIJAKSI!
Että niinku oot käyny lukion muttet sit kuitenkaan oo, ku et pakotettuna menny?
Lukion tarjoama opetus loogisen ajattelukyvyn, retoriikan ja sivistyneen kanssakäymisen saralta on kyllä selkeästi jäänyt sinulta väliin. Onneksi minua ei mitenkään kosketa sinun elämäsi ja sinun valintasi. Minuahan on lukiossa opetettu aikoinaan ajattelemaan niin, että näkökantoja on niin monta kuin on näkijöitäkin ja kaikki hyvin perustellut näkökannat voi hyväksyä, vaikkei itse olisikaan samaa mieltä. Nähtävästi tällaisia asioita ei opi siellä baaritiskillä.
Mutta kyllä minä ymmärrän, ettei kaikki ole temperamenttisia ja oikeasti on sellaisia ihmisiä, joille räkyttäminen ja vittuilu ei auta :)
Juuri sellaisia ylimielisiä vanhempia ihmisiä jotka kuvittelevat, että vain heidän mielipiteensä on se oikea ja innostuvat vain jos heille osoittaa mieltään räkyttämällä :)
Parhaiten luun saa kurkkuun niille kun myhäilee ja iskee vaikka silmää :)
Minäkin sain osakseni vaikka minkälaisia mielipiteitä kun en mennyt lukioon. Kun taas siskoni sai kehuja yms. kun meni :) Paha vain, ettei hän koskaan sitä käynyt loppuun eikä edelleenkään ole ammattia. Nyt jo tosin opiskelee aikuispuolella :) (27v).
Onneksi opiskelupaikan kuitenkin saa. :)
Kyllä onkin muuten harvinaisen homogeeninen lauma tietämättömiä riemuidiootteja sattunut samaan sukuun. Kuten edellä on jo todettu, niin kaksoistutkintohan vaatii opiskelijalta itse asiassa enemmän kuin pelkkä lukio. Eikä ammattikoulukaan ole yhtään hävettävämpi vaihtoehto.
Itse sain parilta sukulaiselta aikoinani katkeraa tilitystä siitä, että ryhdyinkin kouluttautumaan kätilö-sairaanhoitajaksi sen sijaan että olisin pyrkinyt yliopistoon lukemaan lääketiedettä (mikä oli aiempi suunnitelmani.) Antoivat rivien välistä ymmärtää, että olivat pettyneitä, kun ilmaista lääkäripäivystystä ei nyt olekaan lähitulevaisuudessa luvassa.
Mistä ihmeestä näitä änkyröitä mielipiteineen oikein sikiää? :)
Että niinku oot käyny lukion muttet sit kuitenkaan oo, ku et pakotettuna menny?Lukion tarjoama opetus loogisen ajattelukyvyn, retoriikan ja sivistyneen kanssakäymisen saralta on kyllä selkeästi jäänyt sinulta väliin. Onneksi minua ei mitenkään kosketa sinun elämäsi ja sinun valintasi. Minuahan on lukiossa opetettu aikoinaan ajattelemaan niin, että näkökantoja on niin monta kuin on näkijöitäkin ja kaikki hyvin perustellut näkökannat voi hyväksyä, vaikkei itse olisikaan samaa mieltä. Nähtävästi tällaisia asioita ei opi siellä baaritiskillä.
Tarviko sun mennä lukioon sitä varten että opit että näkökantoja on niin monta kuin näkijöitäkin...
Huh huh, no mulle se on ollut ihan itsestään selvää, siinä huomaa taas kuinka kaikki taukitkin pääsee lukion läpi sisäistämättä edes oppimaansa.
sukulaisia ap:lla. Itse suosittelisin lapselleni ehdottomasti ammattilukiota. Itseä harmittaa vieläkin, etten käynyt samalla yliopilas- ja ammattitutkintoa. Oli ihan uusi juttu mun lukioaikana 90-luvun lopussa. Ammattitutkinto taskussa on paljon helpompi rahoittaa mahdolliset jatko-opinnot, kun voi opintojen ohessa tehdä oman alan osa-aikatöitä.
Ja mulla on maisterin paperit + paljon täydentäviä opintoja. Ja näiden jälkeen olen suorittanut amk-tutkinnon. Ja edelleen harmittaa, ettei ammattitutkintoa tullut suoritettua lukion ohessa :) Rahkeita olis kyllä ollut. Ja jos joku ajattelee, etten ole töitä tehnyt ollenkaan, niin ole. Ikää 36 ja työkokemusta 20-vuotta. Hyvän valinnan on tyttösi tehnyt! Älkää välittäkö sukulaisista.
Onko jotain muuttunut siitä kun itse kaksoistutkintoa suoritin? Jos ei niin lapsesi saa ammattikoulun päättötodistuksen ja yo-todistuksen, ei siis lukion todistusta. Oli aiheen vierestä, mutta kuitenkin. Mitä taas tulee kurssitarjontaan niin joiltain alueilta varmaan joo on suppeemmin tarjolla, mutta ainahan tarjontaa voi kohentaa ottamalla iltalukiosta tunteja. Ja kun mietitään kolmen vuoden päähän niin kumpihan siellä sossunluukulla on se jolla on myös ammatti olemassa vai se jolla on vain valkolakki päässä. Nykymaailmassa kun suora jatko esim. AMK:uun ei ole automaatio. Eli tsempit tyttärellesi!
Opiskeluaika siellä on pidempi ja opiskeltavaa enemmän. Itseasiassa se ei ole kaksois-, vaan kolmoistutkinto; ammatillinen perustutkinto+lukio+ylioppilastutkinto. Tietämätöntä ja sivistymätöntä käytöstä sukulaisilta ammattilukiolaisen halveeraus, pitäisiköhän päivittää heidänkin tietonsa ajan tasalle. Voi pyhä yksinkertaisuus.
vaihtoehto. Näkee samalla ko. ala oma ala vai lähteäkö sitten opiskelemaan muuta. Jättäisin noin käyttäytyvät omaan arvoonsa.
törkeää tuollainen käytös! Minulle on ihan sama, missä lapseni opiskelee - kunhan hoitaa opiskelunsa kunnolla ja on valintaansa tyytyväinen.
ammattilukion käyminen vaatii kyllä hieman enemmän kuin tavislukio... Siinähän käydään kahta koulutusta samalla kertaa ja kyllä nykyään on niin, että kun ammattilukiosta valmistuu nuori, jolla on jo mahdollisuus päästä työhön käsiksi tai vastaavasti jatko-opintoihin, niin paljon enemmänhän tällainen nuori osaa kuin tavislukion käynyt.
" ja kaikkihan eivät sitä opiskelupaikkaa sitten edes saa ;) "
iskenyt siis silmää pirullisesti ja poistunut sitten omaa huoneeseeni.
Ap, mitä veikkaat että kukkahattutädit olisivat tässä tilanteessa tuumineet?
lastaan.
ollu ;)
ohis
Opiskeluaika siellä on pidempi ja opiskeltavaa enemmän. Itseasiassa se ei ole kaksois-, vaan kolmoistutkinto; ammatillinen perustutkinto+lukio+ylioppilastutkinto. Tietämätöntä ja sivistymätöntä käytöstä sukulaisilta ammattilukiolaisen halveeraus, pitäisiköhän päivittää heidänkin tietonsa ajan tasalle. Voi pyhä yksinkertaisuus.
Kaksoistutkinnossa ei suoriteta lukiota,, vaan ylioppilastutkinto ammatillisen tutkinnon lisäksi. Lukion kursseista suoritetaan siis vain ne aineet, jotka kirjoitetaan yo-kokeessa, ei siis kaikkia lukion kursseja.
Kaksoistutkinto on hyvä valinta niille, jotka haluavat ammatillisen tutkinnon lisäksi yo-tutkinnon, lukio hyvä valinta jos haluaa laajan yleissivistävän pohjan.
Jos sun lapsellas ois ollu yhtä lailla tempperamenttiä kun mulla oli nuorena ja on edelleenkin niin mun suusta olisi kuulunut silloin näin:
Haista sinä kuule vittu! Tämä on MUN elämä, EI SUN. joten . . . mä en aio elää elämääni niin kuin sinä tahdot, koska silloin se menisi hukkaan ja siinä vaiheessa kun mä oon kuolemassa, musta tuntus todella katkeralta et oon hukannu elämäni toisten mielyttämiseen ja en tehny sitä hommaa mistä oikeasti ite oisin pitäny! Ja kenenkään elämän ei kuulu niin mennä. Tärkeintä on siis se et tekee sitä mistä oikeasti tykkää, ei sitä mistä saa eniten rahaa mutta ei viihdy siinä ammatissa, raha ei ole se tärkein, tärkeintä on se et sitä saa sen verran kuitenkin että sillä elää ja se riittää mulle. Mun ei tarvii välttämättä tavotella rikkauksia. Lukio on sitä paitsi täysiturhake, se ei mihinkään ammattiin valmista. Sulla saa myös olla ne omat mielipitees, mut sä voisit myöskin pitää ne omana tietonas, koska mua ei todella kiinnosta kuulla haukkumista sun suustas mun omille valinnoille, kun mun valinnat ei sulle tosiaankaan kuulu vaikka oonkin sukulaises ja alaikäinen. Ja sitä paitsi, parin vuoden kuluttua oon nuori nainen, joten annahan mun jo päättää mitä itse teen...
Ja sit oisin poistunut vaan hienosti pöydästä. :)