Mitä jos joku olisi kohdannut sen murhatun 8-vuotiaan esim. näin:
Keksitty tapahtumaketju:
Aikuinen huomaa E:n pihalla leikkimässä. Hiuksista puuttuu suuria tuppoja ja iho on mustelmilla. Lapsi vaikuttaa pelokkaalta. Aikuinen menee lapsen luokse ja ottaa varovaisesti kontaktin. Esittäydytään puolin ja toisin. Aikuinen sanoo: "Mä olen hieman huolestunut sun voinnista, kun sulta puuttuu tukkaa ja noita mustelmiakin on. Onko sulla kaikki hyvin vai onko jotain kurjempaa sattunut?" E kertoo epäröiden jotakin kokemistaan pahoinpitelyistä. Aikuinen kysyy: "Onko teillä käynyt ulkopuolisia aikuisia katsomassa tilannetta? Kerroitko heillekin, että et halua asua isän kotona?" Saatuaan myöntävät vastaukset aikuinen ottaa E:tä kädestä ja lähtee poliisilaitokselle lapsi mukanaan. Poliisille hän ilmoittaa, ettei tule poistumaan lapsen seurasta ennen kuin asiaan on saatu sellainen ratkaisu, ettei lapsen tarvitse enää pelätä. Tarvittaessa hän tarjoutuu tilapäiseksi (tai pysyväksi, jos kokee voivansa tehdä niin) sijaishuoltajaksi lapselle.
Tiedän, että ns. oikea tapa edetä näissä tilanteissa on lastensuojeluilmoituksen tekeminen. Tässä tilanteessa lukuisat ihmiset olivat sen tehneet, mutta tästä huolimatta tilanne jatkui. Jos joku olisi toiminut yllä kuvaamallani tavalla, olisiko hän joutunut itse vaikeuksiin?
Te mammat, joiden mielestä jokaisen tulisi puuttua vain omiin asioihinsa: oletteko edelleen samaa mieltä? Minä ainakin aion tästedes puuttua, jos tulkitsen jonkin tilanteen lapsen kannalta vaaralliseksi. Silläkin uhalla, että myöhemmin tulkintani paljastuu virheelliseksi. Siitä seuraava mahdollinen haitta tulee minulle, ei lapselle. Ja minä kestän pienen imagohaitan mielihyvin, jos voin asioihin puuttumalla estää lapsiin kohdistuvaa, paljon pahempaa haittaa edes yhden kerran.
Kommentit (51)
en usko minäkään, että lapsi tuossa tilanteessa myöntää kokeneensa pahoinpitelyä - varsinkaan ventovieraalle. Lapsi ei välttämättä myöskään käsitä täysin sitä, että pahoinpitelevä aikuinen on toiminut väärin ja lapsi itse on uhri (vaan kokee varmaan jotain syyllisyyttä itsessään).
Luulen, ettei vieras ihminen voi myöskään ilmoittautua sijaishuoltajaksi edes yhdeksi illaksi vaan lapsi toimitetaan huoltajille tai sitten sijoitetaan kiireellisesti (lastensuojelun kautta).
Poliisille/lastensuojeluun täytyy toki ilmoittaa jos epäilee rikosta tai on huolissaan lapsen turvallisuudesta. Harmi vaan, ettei kaikkiin tapauksiin ilmeisesti puututa tarpeeksi pian tai vakavasti. Epäilen, ettei varsinkaan vieraana ihmisenä pysty mitenkään seuraamaan tilanteen etenemistä :/
Eli sinänsä hieno ajatus, mutta epäilen ettei se vaan toimi käytännössä.
suomalaisten puuttumattomuudesta. ASIAAN PUUTUTTIIN MONTA KERTAA. Naapurit tekivät ls-ilmoituksia, koulu teki ls-ilmoituksia, jne. Ainoa, joka ei puuttunut asiaan, oli lastensuojelu.
Katsos kun poika koheltaa ulkona ja kaatuilee pyörällä ja ym.
Mun poika on kuitenkin iloinen, mutta mustelmia on usein. On sellainen koheli.
Niin mitä tekisit poikani suhteen.
Kyllä syytteen saisit varmasti, jos poikani nappaisit meidän yhteispihalta tai jostain muualta.
22
Voi hyvää päivää urpo. Mähän sanoin viestissäni että lastensuojelu todennäköisesti tehnyt ison virheen karmein seurauksin. Mutta ymmärtääkö imbesilli että kamalia asioita voi tapahtua, vaikkei kukaan olisi tehnyt ns. virhettä? Luuletko lisäksi pässinpää että jonkun fb-ryhmän perustaminen auttaa asiaa mitenkään. Waste on everybodys time. Paljon tehokkaampaa olisi lisätä lapsia ja nuoria tukevien palveluiden laatua, jotta alalle saadaan hyviä ihmisiä, jotta tällaista ei tapahtuisi. Mitkään pykälät tai jälkikäteisrangaistukset eivät nimittäin niitä estä.
Mitä sitten yksittäinen ohikulkija voi tehdä. Uskaltaa puuttua ja mennä auttamaan tavalla tai toisella silloinkin kuin kaikki muut sulkevat silmänsä. Mutta helppoa tämä ei ole, koska vaatii viisautta ja intuitiota havaita tilanteet ja kykyä ja keinoja viedä ne eteenpäin niin että jotain oikeesti tapahtuu. Fb-ryhmiä, yeah rite dummies.
Tuollaista kieltä käyttävän ei kauheasti kannattaisi kutsua toisia jälkeenjääneiksi, tyhmiksi ja mitäs "asiallisia" nimityksiä lainaamani viestin kirjoittaja sitten onnistuikaan viestiinsä ymppäämään. Kovin älykästä kuvaa kun ei tuollaisen kielen käyttäjästä saa - sori vaan.
Saattoihan viestiketjun aloittajan kirjoitus vaikuttaa vähän naivilta, mutta siitä olen samaa mieltä, että ihmisten pitäisi lopettaa ajattelemasta tyyliin "ei kuulu minulle", "en soita poliiseille tai muille viranomaisille, jottei tästä vain koidu itselleni riesaa" jos he havaitsevat lähipiirissään/-ympäristössään (perhe)väkivaltaa.
Tässä E:n tapauksessahan kyllä moni yritti saada lastensuojelun viranomaiset toimimaan, mutta jostain käsittämättömästä syystä nuo avunpyynnöt sivutettiin - kamalin seurauksin.
lapsi vaan puolustaa vanhempaa jostain kumman syystä ja jos oikein paha tilanne häntä on peloteltu (ehkä tässä tapauksessa) ja ei uskalla kertoa. Ammattilaisten tulisi huomata lapsen oireet mitä tässä Eerikan tapauksessa ei huomattu/välitetty vaan uskotiin isää.
Koska äitipuoli leikkeli E:n vaatteita ja kenkiä ja syytti siitä E:tä, niin tämän katsottiin olevan E:n oireilua rankasta varhaislapsuudesta.
Ei ihme, ettei E kertonut edes äidilleen, kun oli todennut ettei häntä eikä juoppoa äitiä kukaan usko.
suomalaisten puuttumattomuudesta. ASIAAN PUUTUTTIIN MONTA KERTAA. Naapurit tekivät ls-ilmoituksia, koulu teki ls-ilmoituksia, jne. Ainoa, joka ei puuttunut asiaan, oli lastensuojelu.
Joka puolella huudetaan nyt sitä, miten suomalaiset on opetettu "huolehtimaan vain omista asioistaan". (tämäkin on toki jossain määrin totta).
TÄSTÄ PIENESTÄ TYTÖSTÄ VÄLITETTIIN JA HÄNTÄ YRITETTIIN AUTTAA! Hänen ympärillään olevat aikuiset toimivat LAIN MUKAAN ja ilmoittivat asiasta lastensuojeluun.
Ihan turhaa kanssaihmisten syyllistämistä!
Ja valitettavasti myös vahvistaa omaa tunnettani siitä, etten koskaan voi ruveta sijaisvanhemmaksi. Halu auttaa olisi kova ja resurssejakin olisi (vaikka yh olenkin), mutta tiedän, ettei minun mielenterveyteni kestäisi sitä, kun lapsi palautetaan epäkelvoille vanhemmille :(
Hatunnosto kaikille niille perheille, jotka tällaisia lapsia ottavat kotiinsa ja sydämiinsä. Teette tärkeää työtä!
SOITTAA S**TANA ISÄLLE KAHTA PÄIVÄÄ ENNEN MURHAA..siis toimenpide oli soittaa pahoinpitelijälle, että oleppas nyt kunnolla. SIIS Ei vaan voi olla totta.....
Mitä jostain soitosta voi olla hyötyä, ei kai kukaan voi olla niin naivi, että kun sossu soittaa jostain näin vakavasta aiheeesta niin joo nyt ei varmaan enää sitten tapahdu mitään..ei voi noin typerä.
Miksi herrajumala kukaan ei ihan oikeasti kuunnelut tyttöä ja tiristänyt totuutta esille..8 vuotias kyllä se olisi kertonut kun edes joku aikuinen luottamusta herättävä viranomainen olisi edes hetkeksi 'nähnyt' tämän surullisen tytön ja hänen helvetillisen kuolemanpelon!!!!!!!
Miksi sossut keskustelee aikuisten (siis tässä t tapauksessa sadististen aikuisten kanssa) mutta ei KUUNTELE LASTA ei jumalauta mene minun ymmärykseen
Miksi ????????
toimia itse.
Tässä lapsessa oli niin paljon pahoinpitelyn merkkejä, että hänet olsi vaikka rehtorin toimesta pitänyt pittää koululla ja sanoa, että alsta ei luovuteta kotiin ennekuin laitoshoito on varmistettu.
turha uskoa sossuihin..jos tapaus on näin räikeä kuin tämä!!!!!!!!!!
Fakta 1: lasta on kohdeltu pahasti kaltoin ja hän on kuollut.
Fakta 2: lastensuojelun toiminta ei estänyt tätä siitä huolimatta, että useita ilmoituksia oli tehty, fyysiset merkit olivat näkyvissä, ja lapsi ei itsekään halunnut mennä asumaan isälleen.
Johtopäätös: emme voi luottaa siihen, että kyllä lastensuojelu hoitaa kun vain ilmoittelemme sinne. Haluaisin pohtia, miten yksittäinen ihminen voi toimia, jos havaitsee selvästi kaltoin kohdellun lapsen ja paljastuu, että ilmoituksia on tehty eikä tilanne ole muuttunut. Minulla ei ole tähän valmista vastausta ja siksi tulin kyselemään.
Hyviä kommentteja on jo tullut, mm. se että lapsi itse ei välttämättä kerro vieraalle aikuiselle kohtelustaan. Itse uskon kyllä jo nykyisellä elämänkokemuksella erottavani Eerikan tapaan kaltoin kohdellun lapsen hyvin kohdellusta mutta villistä lapsesta, jolla on ruhjeita. Uskon, että lapsia kontrolloidaan nykymaailmassa jo liikaakin - en esimerkiksi vastusta puissa kiipeilyä tai muuta ulkona koheltamista - enkä ole ajamassa lisää kontrollia yleisesti ottaen. Toivoisin kuitenkin, että keksittäisiin jokin menetelmä tai prosessi, jonka voi ottaa käyttöön jos Eerikan kaltainen lapsi joskus vaikkapa leikkii omassa pihassa.
Ja kerta kiellon päälle: EN syyllistä niitä, joiden pihassa Eerika leikki. He luottivat lastensuojeluun, eikä heillä ollut mitään syytä olla luottamatta.
ap
Tämä viesti oli vastaukseni (26) haukkujan ja kiroilijan (18) viestiin.
Tiedoksi vielä uudelleen että lastensuojelussa on pilvin pimein lapsia/nuoria joista on tehty kymmeniä ellei satoja lastensuojeluilmoituksia. Eli suuri määrä on enemmän sääntö kuin poikkeus, eikä sen perusteella voi päättää mitä tehdään ja kenelle.
HUOM. en puolusta Helsingin itäisen alueen lastensuojelua vaan päinvastoin olen sitä mieltä että ovat tehneet karmean virheen, joka on poliisin tutkittava. Kuten olen aiemmin sanonut, kaikki lasten kanssa tavalla tai toisella työskentlevät ovat vuosia tienneet että Helsnigin itäisen alueen lastensuojelu ei toimi. Mikään ei koskaan johda mihinkään, lastensuojeluilmituksista voi olla enemmän haittaaa kuin hyötyä. Olen sitä mieltä että tämä johtaja Vuotilainen on lausunnoissaan aivan metsässä. Vain mies voi olla noin typerä että antaa tuollaisia lausuntoja tällaisen tragedian jälkeen.
toimia itse.
Tässä lapsessa oli niin paljon pahoinpitelyn merkkejä, että hänet olsi vaikka rehtorin toimesta pitänyt pittää koululla ja sanoa, että alsta ei luovuteta kotiin ennekuin laitoshoito on varmistettu.
turha uskoa sossuihin..jos tapaus on näin räikeä kuin tämä!!!!!!!!!!
Rehtori teki velvollisuutensa eli teki lastensuojeluilmoituksen. Lastensuojelu on se, joka ei tehnyt velvollisuuttaan eli suojellut tätä lasta. Ihan turha yrittää rehtorin syyksi tätä vierittää.
Sukulaisrouva oli aikanaan huutanut ja pahoinpidellyt miestään kotona. Lapset olivat peloissaan ja kyselleet mummolta mitä tehdä ja pelkäsivät jos heillekin jotain sattuu. Anoppi ei uskaltanut puuttua ollenkaan asiaan, ei edes puhunut asiasta silloiselleen miniälleen. Minä kysyin asiasta rouvalta hänen tekemisiään ja lasten kommentteja. Rouva suuttui minulle täysin, joutui loppujen lopuksi miehensä pahoinpitelyjen ja lastensa uhkailujen takia käymään sossujen luona. Rouvan imagollehan se kävi kovasti, kun työskentelee poliisilaitoksen sihteerina.Jatkossa aion ilmoittaa suoraan sossuille uhkailusta ym.
Rehtori vetäköön itsensä kiikkuun. Apinakin osaisi paremmin toimia, soittaa vaikka poliisille.
Katsos kun poika koheltaa ulkona ja kaatuilee pyörällä ja ym. Mun poika on kuitenkin iloinen, mutta mustelmia on usein. On sellainen koheli. Niin mitä tekisit poikani suhteen. Kyllä syytteen saisit varmasti, jos poikani nappaisit meidän yhteispihalta tai jostain muualta. 22
Yritä nyt älykääpiö ymmärtää että nyt ei keskustella mistään pikkumustelmista Vaan siitä, että jos tapaa päivittäin lasta joka on ryhjeilla , mustelmilla ja kuten tässä tapauksessa tukka kuin syöpäpotilaalla niin MITA TEKISIT SIINÄ Tilanteessa JOS LAPSI vain pysyisi kotona ja sama ralli jatkuisi.
JOS ET YMMÄRRÄ MISTÄ TÄSSÄ PUHUTAAN NIIN PYSY POISSA TYPERILLÄ KOMMENTEILLASI!!!!!!
LAPSI EI SAA POSKEAA MUSTAKSI JA MAHAA MUSTAKSI...PUHUMATTAKAN TUKKAA SYÖPÄSAIRAAN NÄKÖISEKSI IHAN VAAN TOHELONNILLA ja tämä kaikki koulussa todettiin..tehtiin ilmoja mutta mitäään ei tapahtunut.
KYLLÄ MINÄ TÄSSÄ TILANTESSA OTTAISIN LAIN OMIIN KÄSIINI VAIKKA SYYTTEEN SAISIN..on tämä sadistinen ja täysin tajunnan yli menevä tapaus sen kyllä opettanut.
Lastensuojeluun ei voi luottaa ..kansalaisten on pakko toimi näemmä itse !
toimia itse. Tässä lapsessa oli niin paljon pahoinpitelyn merkkejä, että hänet olsi vaikka rehtorin toimesta pitänyt pittää koululla ja sanoa, että alsta ei luovuteta kotiin ennekuin laitoshoito on varmistettu. turha uskoa sossuihin..jos tapaus on näin räikeä kuin tämä!!!!!!!!!!
Rehtori teki velvollisuutensa eli teki lastensuojeluilmoituksen. Lastensuojelu on se, joka ei tehnyt velvollisuuttaan eli suojellut tätä lasta. Ihan turha yrittää rehtorin syyksi tätä vierittää.
siitä, millaisessa tapauksessa voisin toimia lain vastaisesti, jos lastensuojelu ei reagoi.
Hän oli esimerkki ei mitään muuta. minulta se vain olisi ollut reaktio pelastaa lapsi vaikka syytteen uhalla.Jos näkee. että syteemi ei toimi ilmoista huolimatta on pakko uskaltaa tehdä jotain vastoin sitä, jos tarve vaatii.
Sen tämä tapaus on opettanut. sääli, eetä Eerika asui Itähelsingin piirissä. Muualla olisi voinut asiat olla toisin.
Kymmenet ihmiset kyseli Erikalta miten meneen mukaan lukien oma äiti mutta Erika ei kertonut kenellekään mitään.Se ei ole muiden ihmisten syy. Usko jo!!!
et ainakaan kovin koulutettu. Sinulla ei todellakaan ole mitään hajuakaan lapsen psyykestä..voi herrajumala.
Ihan pahaa tekee ja oksettaa. 8 vuotias lapsi saadaan paljon vähemmästäkin pahoinpitelystä manipuloimaan syylliseksi pahoinpitelyyn.
Hänessä on syy miksi näin pitää tehdä..puhumattakaan tällaisesta hirvittävästä henkisestä ja fyysisestä kidutuksesta ja avovaimon 'leikkellyistä saapaista, tukasta', josta syytti pienokaista.
Aikuinenkin menisi tommosesta sekaisin ja luulisi, että minä ansaitsen tuon.
V''ttu, että oletkin IDIOOTTI!!!!!!!!!!!
mutta aina näissä auttamisfantasioissa lapsi on reppana ja "pelokkaan oloinen" leikkien yksin jossain puistossa.
onpahan niitäkin kaltoin kohdeltuja jotka oireilevat juuri päinvastoin, ollen itsekkin väkivaltaisia ja häijyjä esimerkiksi toisia lapsia ja aikuisia kohtaan. juuri vaikka siellä puistossa. niistä av-mamma tuleekin kouhkaamaan palstalle toisessa hengessä: kun toinen lapsi töni ja heitti hiekkaa silmille, nauroi ilkeästi vielä perään.
joo, hieman off topic - mutta aika naiivi aloitus. hyvällä asialla tosin ap.
jum*lauta tässä maassa oikeusistuimet määräävät vanhemmille sakkoja siitäkin, että ovat haukkuneet lasta idiootiksi, mutta lapsen saa ilmeisesti hakata säännöllisesti ja repiä tukan päästä eikä tästä tule mitään sanktiota!
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/86065-haukkui-lastaan-%E2%80%93-500%E2%…
Ja mitä ap:n ehdotukseen tulee, suomalaiset työntävät nokkansa muiden asioihin ihan liikaa jo nykyisellään. Tämän tiukempaa sosiaalista kontrollia ei ole yhdessäkään länsimaassa. Ja tästäkin lapsesta oli tehty ilmoituksia vaikka hurumycket eli ongelma ei tosiaankaan ole asioihin puuttumattomuus.
Pelkään että tämän jutun inspiroimina kaiken maailman besserwisserit ilmoittavat lastensuojeluun ison liudan perheitä mitättömin perustein.
Jos rehellisiä ollaan, näille idioottivanhemmille sattui vahinko (eli lapsi tukehdutettiin hengiltä vaikka tarkoitus oli ainoastaan estää huuto), jota ilman lapsi eläisi vieläkin ja varmaankaan huostaanottoa ei olisi tehty vieläkään. Tämä ei johtuisi ilmoitusten vähyydestä, vaan ls-viranomaisten epäpätevyydestä. Toivottavasti oikeusistuin ei pidä tätä tappona vaan antaa tuomion murhasta, koska sekin on mahdollista (sitominen, sossuille valehtelu, yms. viestii suunnitelmallisuudesta).
mutta en usko, että tästä työstä olisi ikinä tullut "normaalia" aikuista. Kamalat traumat olisi varmasti piinanneet loppuelämän vaikka olisi päässytkin irti kotoaan. Tuhoon tuomittu elämä hänellä olisi ollut.
taas tapattaa yhden lapsen lisää.
Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mihin pitää puuttua ja mihin ei.
Siinä se ongelman ydin.
Tehdään ilmoituksia tyytyväisen nauravista lapsista joilla ei ole hätää.