HS:n kuukausiliite: Lauran ja Rikun tarina sijaissynnytyksestä
Luin aamukahvin ääressä tuon jutun, kun oma poikani jokelteli sitterissä vieressä. Minua liikutti syvästi kuva noista tummatukkaisista kaksospojista, ehkäpä siitä syystä, että omallani on myös pitkä tumma tukka.
Jotenkin, vaan tuosta jutusta jäi sellainen käsitys, että raha ratkaisee. Siis venäläinen sijaissynnyttäjä-äiti painotti, että varmasti pojat tulevat elämässä pärjäämään, kun suomalaiset vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia.Entäpä ne suomalaiset ns.köyhät duunarinaiset, jotka eivät kohdussa pysty biologista lasta kantamaan, mikä on heidän kohtalonsa? Tuli vähän sellainen olo, että kun on rahaa, niin lapsetkin voi sillä ostaa, ettei mistään jää paitsi. Jotenkin tämä juttu kuvastaa surullisesti ihmisten epätasa-arvoisuutta.
Toisaalta Suomen lakikin on omituinen, sillä käytännössä sijaissynnytetyt lapset ovat paljon enemmän biologisia lapsia kuin luovutetuista munasoluista alkunsa saaneet lapset, kun siinä toiset sukusolut ovat vieraita.
Omista lapsistaan pitää olla kiitollinen, että on heidät itse saanut, vaikka sekään ei ole mikään itseselvyys ollut. Olen joutunut tutkimuksissa käymään ja lääkkeitä syömään, silti kumpikin on ollut luonnon järjestämä yllätys.
Kommentit (45)
Työssäkäyvä pariskunta saa kyllä rahat kokoon vaikka pankkilainan turvin jos lapsen haluavat.
Luettuani ton jutun. Juttu oli kirjoitettu kivan empaattisesti ja pari esitettiin jonain suomalaisen lainsäädännön uhreina, mutta musta tuntui vaan pahalta. Hyvinvoiva suomalaispari hyväksikäyttäjä venäläisen nuoren naisen ahdinkoa. Toi on ihmiskauppaa, ei eroa heikossa tilassa olevan prostituoidun käyttämisestä. Jutun alussa kävi ilmi, että adoptio ei käynyt, koska eivät olisi saaneet juuri sellaista lasta kuin halusivat (suomalaista vauvaa). Ikärajoituksista huolimatta he olisivat voineet adoptoida vaivainen ohittaneet lapsen, mutta vauva oli välttämätön. Nuo siat eivät ansainneet lasta ollenkaan, ällöttävää.
kommenttiesi perusteella lienet hyvin nuori ja vähän elämää kokenut ja kova tuomitsemaan muita. Kuka mielestäsi sitten "ansaitsee" lapsen? Ei lapsia "ansaita". Ne ovat mitä suurin lahja riippumatta siitä millä keinolla ne tähän maailmaan tulevat. Ja mitä enemmän tiellä on vaikeuksia sitä enemmän ne ovat haluttuja ja rakastettuja. Adoptio-prosessista et näytä olevan perillä lainkaan.
Täysin asian puolesta, itse olen kolmen ihanan pienen tytöt äiti ja onnellinen tästä. Jos voisin toista pariskuntaa auttaa oman lapsen hankinassa telisin niin mielelläni, eikä rikastuakseni, vaan sydämestäni, koska kaikilla on oikeus perheeseen. Lapset, omat, ovat mielestäni luonnollista, ja naisena olen ehdottomasti elämän-tarkoitukseni täyttänyt, ja olen onnellinen. Tässä maailmassa on montaa erilaista ajattelijaa, minä tosin jään sijais-synnytyksen puolustajaksi, pariskunnalle joka oikeasti tahtoo vanhemmiksi mutta eivät pysty. En ikinä auttaisi naista joka haluaa toisen synnyttävän koska hän ei halua pilata vartaloaan, tai naiselle joka haluaa palkinto-lapsen laittaakseen sitä esim lapsi-missi kisoihin tai mainoksiin tai mitä tahansa vastaavaa. Mutta aidosti lasta kaipaaville olisin heti apuna. Adoptio taas on hankalampi juttu, koska pitää olla varma ettei lapsi ole varastettu, siepattu y.m. Vanhemmiksi haluaville tsemppiä ja toivoa.
Lapsen saaminen ei ole mikään ihmisoikeus. Koita kasvaa yli katkeruudestasi. Kv-adoptiot ovat syynissä, koska lapsia varastettiin äideiltään! Maailma on täynnä, joten aivan lähitulevaisuudessa on pakko ottaa käyttöön lapsirajoitukset kaikissa maissa. Varautukaa siihen!