Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n kuukausiliite: Lauran ja Rikun tarina sijaissynnytyksestä

Vierailija
01.09.2012 |

Luin aamukahvin ääressä tuon jutun, kun oma poikani jokelteli sitterissä vieressä. Minua liikutti syvästi kuva noista tummatukkaisista kaksospojista, ehkäpä siitä syystä, että omallani on myös pitkä tumma tukka.

Jotenkin, vaan tuosta jutusta jäi sellainen käsitys, että raha ratkaisee. Siis venäläinen sijaissynnyttäjä-äiti painotti, että varmasti pojat tulevat elämässä pärjäämään, kun suomalaiset vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia.Entäpä ne suomalaiset ns.köyhät duunarinaiset, jotka eivät kohdussa pysty biologista lasta kantamaan, mikä on heidän kohtalonsa? Tuli vähän sellainen olo, että kun on rahaa, niin lapsetkin voi sillä ostaa, ettei mistään jää paitsi. Jotenkin tämä juttu kuvastaa surullisesti ihmisten epätasa-arvoisuutta.

Toisaalta Suomen lakikin on omituinen, sillä käytännössä sijaissynnytetyt lapset ovat paljon enemmän biologisia lapsia kuin luovutetuista munasoluista alkunsa saaneet lapset, kun siinä toiset sukusolut ovat vieraita.

Omista lapsistaan pitää olla kiitollinen, että on heidät itse saanut, vaikka sekään ei ole mikään itseselvyys ollut. Olen joutunut tutkimuksissa käymään ja lääkkeitä syömään, silti kumpikin on ollut luonnon järjestämä yllätys.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2012 klo 20:08"]

läpi käyneenä olin onnellinen kuukausiliitteen perheen lopputuloksesta.

Yleensä ne ,joilla on enemmän vaikuksia tulla kokonaiseksi perheeksi ovat erittäin hyviä vanhempia. Nämä, jotka saavat lapsensa vahingossa ovat useimmiten luusereita.

Kivittäkää vaan... se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

[/quote]

No enhän mä edes pysty kivittämään, kun olen sen vahinkolapsen luuseriäiti. En jaksa edes kilon punttia maasta nostaa.

Vierailija
22/45 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:43"]

En ymmärrä miksi kukaan tahtoisi sijaissynnyttäjäksi. Ei vaikka mitä maksettaisi. Vihaan raskautta, ja olen valmis sen kestämään vain saadakseni omia lapsia.

[/quote]

Minä voisin ruveta pelkästä raskaanaolemisen ilosta. Ei tarvitsisi kenenkään syyttää naisen ruumiin hyväksikäytöstä, kun en velottaisi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä asia varmasti onkin niin, että raha ja asema vaikuttaa enemmän kuin täällä, joten ehkä on ymmärrettävää, että venäläinen sijaissynnyttäjä kokee sen positiivisena asiana. Toisaalta jutussahan muistaakseni sanottiin, että kumpikin vanhemmista on palvelualalla, eli varmaan ihan keskituloisia, ei mitään erityisen varakkaita.

Vierailija
24/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kokee positiivisena asiana sen, että lasten vanhemmilla on hyvä taloudellinen asema.

Vierailija
25/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussahan mainittiin, että neuvottelukunta on nostanut esiin myös pariskuntien tukemisen julkisin varoin, jos sijaissynnytys jälleen Suomessa sallitaan harkituissa tilanteissa. Eli eihän se sitten olisi vain varakkaiden mahdollisuus. Tällä hetkellähän toki siihen vaaditaan rahaa, kun kerran ulkomaille täytyy lähteä. Uskoisin, että tilanne olisi vähän erilainen, jos sijaissynnytys Suomessa laillistettaisiin, esim. sijaissynnyttäjän rahallisen korvauksen osalta ym. kuin mitä se on esimerkiksi Venäjällä.

Vierailija
26/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsen saamisen ei pidä olla mikään ihmisoikeus

- pidetään nyt näistä jo syntyneistä huolta eikä yhtään verovaroja lapsettomuushoitoihin

- se nyt vaan on sellaista, että varakkaalla on varaa moneen sellaiseen asiaan, mihin meillä varattomammilla ei ole. such is life.

Mutta joo sijaissynnytys ihan okei, Suomessa lailliseksi vaan kanssa. Mutta ei mitään julkista tukea, hyvä tavaton! (Samoin lapsilisää pitäisi maksaa vain kolmeen lapseen saakka, sitä suurempi lapsimäärä on jo sitä luokkaa ekosynti, että saavat vanhemmat itse kustantaa mielihalunsa eli suurperheensä.)

Vierailija
27/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässähän nimenomaan oli kyseessä VENÄLÄINEN nainen. Oletko ikinä käynyt Venäjällä ?

Mun töissä on muutama venäläinen ja vaikka kummallakin on yli 20 v asumista pk-seudulla, ajattelevat kumpikin että naisen pitää pukeutua kauniisti miestä kunnioittaakseen.

Miehen tehtävä on käydä töissä ja saada paljon rahaa. Maassa kuolee vuosittain isoja määriä ihmisiä nälkään. Luuletko ettei tälläisessä yhteiskunnassa valita mielummin rikasta vanhempaa kuin köyhää ???

Jos sijaissynnyttäjänä olisi suomalainen nainen, ei ajattelisi näin.

Suomessa ei tarvi kuolla nälkään, ei tarvi olla koditon. Jos itse on mokannut raha-asiat ja menettää kodin, on aina mahdollisuus selvitä.Täysin heitteille ei ihmisiä jää kuin omasta tahdostaan. Venäjällä asia ei näin ole.

Vierailija
28/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsen saamisen ei pidä olla mikään ihmisoikeus - pidetään nyt näistä jo syntyneistä huolta eikä yhtään verovaroja lapsettomuushoitoihin - se nyt vaan on sellaista, että varakkaalla on varaa moneen sellaiseen asiaan, mihin meillä varattomammilla ei ole. such is life. Mutta joo sijaissynnytys ihan okei, Suomessa lailliseksi vaan kanssa. Mutta ei mitään julkista tukea, hyvä tavaton! (Samoin lapsilisää pitäisi maksaa vain kolmeen lapseen saakka, sitä suurempi lapsimäärä on jo sitä luokkaa ekosynti, että saavat vanhemmat itse kustantaa mielihalunsa eli suurperheensä.)

9 kuukauden jonotuksella eikä tarvitse roikkua odottamassa kymmentä vuotta.

Niissä maailman jo syntyneissä lapsissa on se ongelma, että niitä ei saa omaan kotiinsa, omaan aamupalapöytäänsä syömään, omille lattioille tepsuttelemaan vaan ne ovat muualla, tuhansien kilometrien päässä. Kaikille ei äitiydeksi riitä se, että lähettää lapselle rahaa kerran kuussa.

Jos lapsettomuushoitoja ei tueta verovaroin, pitää lopettaa myös lasten hoitaminen verovaroin. Yhtä turhaa.

Vierailija
29/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että sijaissynnyttämisestä on tullut vain varakkaiden etuoikeus. Toki olen onnellinen Lauran ja Rikun puolesta.

Vierailija
30/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kohdunvuokrausta voisi rinnastaa prostituutioon. Siinä käydään kauppaa naisen vartalolla eikä siihen päädytä ellei olla oikeasti epätoivoisia rahan suhteen.

Ok kyllä miehetkin voivat päätyä myymään itseään ja tiedän että joku nainen on luovuttanut sukusolujaan puhtaasti alturistisesti.

Silti mielestäni lain pitäisi kieltää ihmisruumiilla kaupan käymisen ja myös vapaaehtoisesti ilman korvauksia mukaan lähtemisen.

Ja kun komplikaatioita tulee (vaikka viiveellä) yhteiskunta, eli me, maksamme laskun. Tässä oli kyse nyt ulkomaista musta silti suomalaiset ovat velvollisisa noudattamaan oman maan ihmisoikeuksia myös vähäosaisimmissa maissa.

Vierailija
31/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran pyöritään vain rahan ympärillä kommenteissa. Missään ei mainittu että olisivat varakkaita, vaan nimenomaan että tulot eivät olleet suuret. Ehkä he luopuivat esim. asunnon ostosta ja ottivat pankista lainaa pystyäkseen tekemään mitä tekivät. Se on paljolti prioriteettikysymys ja ilmeisesti Laura ja Riku priorisoivat lasta maallisen mammonan sijaan. Ei todellakaan huono asia! Onnittelut, fantastinen juttu.

Vierailija
32/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läpi käyneenä olin onnellinen kuukausiliitteen perheen lopputuloksesta.

Yleensä ne ,joilla on enemmän vaikuksia tulla kokonaiseksi perheeksi ovat erittäin hyviä vanhempia. Nämä, jotka saavat lapsensa vahingossa ovat useimmiten luusereita.

Kivittäkää vaan... se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

Vierailija
33/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelen edelleen niin että miksi lapsen saamisen pitäisi olla jokaiselle jonkinlainen perusoikeus?

Toinen asia joka on mielestäni hyvin ongelmallinen on ajatus siitä että vain omista geeneistä lähtöisin oleva lapsi kelpaa.

Valitettavasti muutamat parit jäävät syrjään kun sijaisynnytys on kiellettyä, ja toki asiaa voi kritisoida siltä kannalta että muita hoitoja kyllä annetaan ja yhteiskunnan tuilla rahoitetaan.

Summa summarum, yhteiskunnan pitäisi tukea sellaisia muotoja että perheen perustaminen nuorempana olisi mahdollista (jolloin ikääntymisen vuoksi lapsia haluavat eivät tarvitsisi hoitoja samassa määrin)

ja samalla mahdollistaa sijaisperheenä sekä tukiperheenä toimiminen kannustamalla siihen tuen eri muotojen avulla sekä taloudellisesti.

Ja iso kysymys ovat nämä hedelmällisyyshoidot, perustelu sille että diabetestäkin hoidetaan on siksi ontuva että lapsettomuus ei ole sairaus vaikka moni varmasti itsensä (turhaan) sellaiseksi voikin kokea.

Voin ymmärtää oman lapsen kaipuun mutta en sitä että hinnalla millä hyvänsä lapsen pitäisi olla omista geeneistä tai perheeseen saapuessaan vauva.

Toki jos joku vedenpitävästi vakuuttaa minut siitä että ihminen tarvitsee juuri näitä kahta asiaa eikä pysty ilman niitä kokonaisena elämään harkitsen kantani muuttamista.

Ja mitä sillä edes on väliä...

Vierailija
34/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niin, Suomessa voi liottaa vesapaperia ja syödä sitä! Herätkää pahvit, ei me oikeesti missään lintukodossa asuta.

Vierailija
35/45 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun ja olin kyllä vilpittömän onnellinen lapset saaneen pariskunnan puolesta.

Sijaissynnytys on monimutkainen juttu ja jutussakin tuotiin esiin että mitä jos lapsi ei olekaan terve eikä sitä huolitakaan perheeseen. Sijaissynnyttäjä tuskin myöskään haluaa sitä pitää eli mikä on siinä tapauksessa lapsen kohtalo.

Kannatan silti sijaissynnytystä. Tosin lehtijutunkin pariskunta olisi ollut valmis adoptoimaan mutta se oli käytännössä mahdotonta. Odotusajat ovat niin pitkiä että heille olisi tullut ikä vastaan. Eikä sitä paitsi adoptiokaan ole mitään köyhien hommaa. Suomessakin tulsii adoptioon kymmeniä lapsia joka vuosi ellei vanhempien oikeuksia suojeltaisi lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
36/45 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on ihmiskauppaa jos maksaa vain kulut? Et varmaan ymmarra mutta maailmassa on ihmisia jotka ei toimi pelkastaan rahan motivoimana.

Vierailija
37/45 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huvittavaa nahda miten monella on mielipide asiasta josta eivat selvasti ymmaraa mitaan.

Vierailija
38/45 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itkenyt monet itkut sen vuoksi, etten lasta voi enää saada. Minulla on lapsia jo olemassa ja olen äärettömän onnellinen heistä, mutta vielä olisin yhden lapsen halunnut. Sitä vaan en koskaan voi saada, koska kohtuni poistettiin kohdun sairauksien vuoksi. Sijaissynnytykselle näytän peukkua ylöspäin ja turvautuisin mieluusti itsekin siihen, jos se vain olisi laillista Suomessa.

Vierailija
39/45 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan tahtoisi sijaissynnyttäjäksi. Ei vaikka mitä maksettaisi. Vihaan raskautta, ja olen valmis sen kestämään vain saadakseni omia lapsia.

Vierailija
40/45 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:43"]

[/quote]

Jokaisessa raskaudessa ja synnytyksessä äidillä on riski jopa menehtyä, vaikka se Suomessa pieni riski onkin. Ymmärrän, että sen riskin on valmis ottamaan oman lapsen vuoksi. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että sen riskin haluaa ottaa jonkun muun puolesta, varsinkin jos on jo omiakin lapsia, jotka tarvitsevat äitiään. Eikä tarvitse edes olla näin vakavasta kyse, vaan pahoinvoinnit, kivut jne muut mahdolliset vaivat ja oireet.