Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hei te, jotka ette voi puhua omille vanhemmille MITÄÄN

Vierailija
31.08.2012 |

siis miten jaksatte vanhempianne, päästättekö heitä elämäänne, pidättekö kulissivälit (=jäätävän kohteliaat ja tavataan vain "pakkojuhlissa"), vai jaksatteko teeskennellä että kaikki on OK vaikkei olekaan.

Itse olen ihan loppu ja finaalissa ja vanhempani ovat tehneet elämästäni tähän astisen helvetin. Kuvailenpa hieman niin uskon että monella on sama tilanne.

Lapsuudessa vanhempia ei kiinnostanut yhtään lasten mielipiteet, toiveet tai unelmat. Mistään ei koskaan puhuttu, mistään ei kysytty kiinnostuneena, itse piti pienestä pitäen hoitaa kaikki. Paikata omat pipit, lohduttaa itseään, hoitaa koulut ja läksyt ja harrastukset, mihinkään ei ollut vanhempien apua tai kiinnostusta. Lasten piti olla hiljaisia, näkymättömiä, tunteita ei saanut olla (tai jos oli niin selkään tuli). Väkivaltaa sai kurituksena heti jos vähänkin näytti tunteita, esim. kiukkua tai surua tai turhautumista, mutta joskus ilostakin rangastiin.

Perheeni ei ole mikään ongelmaperhe vaan keskiluokkaa, ihan ok varallisuus. Vanhemmat eivät vain koskaan antaneet lapsen puhua ja kertoa omista asioista.

Kotoa pois muuttaessa asetelma muuttui että olinkin yhtäkkiä joku ventovieras ja vihollinen. Kaikki valintani haukuttiin (huonot opinnot, huono asunto, huonot poikaystävät, huono työ) ja tuo arvostelu on ihan taukoamatonta. Kaikki saavutukseni mitätöidään (ei noteerattu yliopostosva valmistumista, häitä, lasteni syntymiä) mutta vastoinkäymisistä ollaan innoissaan, sätitään ja haukutaan, suurennellaan je jeesustellaan. "mitäs sanoin, siitäs sait" ja "ihan oikein sulle, hähhähää".

En ole saanut tukea ja kannustusta mihinkään, en henkistä enkä konreettista. En väitä että pitäisi saada, mutta kai normiperheissä vähän edes välitetään. En ole saanut pennin latia tai lahjan lahjaa kotoa muutettuani ja lapseni eivät myöskään saa mitään noteeraamista (ja eivät tod ole koskaan viettäneet aikaa tai hoitaneet lapsiani).

Arvostelu on ihan jokapäiväistä, tulee haukkumispuheluita ja tekstareita. Arvostellaan lastenkasvatusta, pukeutumista, työtä, työmatkoja, puolisoa, kaikkea.

Aina jos olen nätisti asiasta sanonut tai yrittänyt laittaa rajoja, tulee itku-potku-marttyyri kilarit jossa äiti ulvoo miten paska ja kiittämätön lapsi olen ja isä karjuu ja haukkuu naama punaisena. Aina tulee hirveä kohtaus ja minua haukutaan ja minä olen "syntipukki" ja syyllinen.

En vaan enää jaksa. Olen kai niin alistettu ja määräilty että en osaa välejä katkaista. Rajojen asettaminen ei ole onnistunut, yritetty on.

Mitään hyvää tai positiivista en ole saanut vanhemmiltani KOSKAAN. Ihan oikeasti mulla ei ole ainuttakaan muistoa että he olisivat koskaan olleet kivoja tai mukavia minulle. Kertakaan eivät ole sanoneet että olisin rakas tai tärkeä, koskaan ei ole kehuttu, kiitetty onnistumisista, saavutuksista. Kaikki saavutukset on vaan aina ohitettu niinkuin niitä ei olisikaan.

Kaikki kanssakäyminen on vain negatiivista, pahaa mieltä tuottavaa, stressaavaa. Mahaan alkaa sattumaan ihan fyysisesti kun äitini soittaa tai jos on määrä tavata vaikka isänpäivänä.

Mulla on siis ihan tunnevammaiset vanhemmat. Ja ne on paskoja vanhempina sekä isovanhempina. Mutta mitä hittoa tälle voi tehdä? Kärsiä?

ps. ovat vielä nuoria, 60v, terveitä, työelämän ulkopuolella eläkejärjestelyin, eli "kuolema ei hoida asiaa" vielä pitkään aikaan....

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siihen arvosteluun ja sättimiseen. Siis tavallaan vanhemmat pitävät nelikymppistä lastaan yhä kuusivuotiaana jota pitää kurittaa, komentaa ja käskyttää. Eli vanhemmat eivät tajua (tai halua tajuta) että lapsi on aikuinen, ja aikuisia tulee kohdella KUNNIOITTAVASTI.

Omat hullut vanhemmat muuten aina vetoavat raamattuun että "raamatussakin sanotaan että kunnioita isääsi ja äitiäsi, senkin kiittämätön paska lapsi, etkä osaa käyttäytyä". Ikäänkuin sellainen vanhemmuus olisi tippaakaan kunnioittamisen arvoinen, mitä omat vanhempani ovat minua kohtaan harjoittaneet.

Vanhempienkin kunnioitus kyllä siinä mielessä pitäisi ANSAITA, että he edes vaivautuisivat kohtelemaan lasta arvostavasti ja kunnioittavasti itsekin.

Mutta kunnioitusta on näköjään turha odottaa, halveksuntaa, ylenkatsetta, mitätöintiä, alistamista ja nöyryyttämistä on kyllä sitä vastoin yllinkyllin tarjolla ja ihan ilmaiseksi :)

Vierailija
42/48 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemien pitää myös antaa tämän tapahtua. Ota oma vastuu ja irtaudu heidän vaikutusvallastaan vaikka eivät itse sinua aikuisena pitäisikään. Ja kannattaa tosiaan käydä vaikka terapiassa puimassa asiat pois vaivaamasta. SE on rankkaa ettei saa vanhempiensa hyväksyntää, minulla ei enää mahdollistakaan isän kuoleman jälkeen mutta kun sen tiedostaa niin se ei vaikuta niin paljon elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tlanteessa ei liene muista mahdollisuuksia kuin katkaista välit. Uusi puhelinnumero ja salainen sellainen tai sitten jos on hankalaa niin joko et vastaa heidän puheluihinsa tai jos ovat rimputtelevaa sorttia niin vastaat, mutta laitat puhelimen tyynyn alle ja jatkat muita hommia. Toi juttu on sairas, todella sairas ja sun kuuluu saada elämä ilman moista henkistä väkivaltaa.

Vierailija
44/48 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta minulle myös ajankohtainen. Samanlaista taustaa minullakin, kotona ei kehuttu, ei kannustettu, ei kysytty, ja vanhemmat vielä joivat joka viikonloppu (juovat edelleen eläkeläisenä joka päivä, alkaa aina noin klo 18.00 illalla). Illoin tapahtuvista kännipuheluista olen sentään pääsyt eroon, kun en vaan enää vastannut heidän puheluihinsa iltaisin.

Ajankohtainen ongelma on heidän heille rakas kesämökkinsä ja sinne meno. Mökki on pieni, eikä sinne mahdu nukkumaan muut kuin he, vieraiden (maks. 2 samalle ilmapatjalle mahtuvaa) pitää nukkua erillisessä pienessä majassa. Heidän mökillään ei ole sohvaa (mahtuu juuri ja juuri muutama tuoli ja pöytä), ja he viettävät aikansa puuhaillen päivän (en edes tiedä mitä kun mitään projekteja siellä ei ole) ja vetäytyvät terassilleen tissuttelemaan alkuillasta ja aikaisin nukkumaan. Sauna eivät oikein jaksa eivätkä halua lämmitellä, suihkua ei ole. Hygieniapyyhkeillä pitää pitkälle pärjätä siellä. Mökki on keskellä ei mitään, mihinkään ei voi kävellä, ei uida eikä kalastaa, ei mitään. Heille tämä on jostain syystä taivas ja käyvät siellä paljon. Matka on myös pitkä noin 5h suuntaansa. He siis aina pyytävät sinne käymään, ja kerran olen ollut ja toiste olen vältellyt menemästä. He ovat aina niin toiveikkaita ja pahoillaan ja syyllistävät kun sinne ei "pääse" heidän kanssa menemään. Autottomana olen heidän aikataulujensa armoilla. Taas kärttävät, että katso nyt kalenterista milloin pääsette tulemaan. Argh.

Heitä ei kiinnosta haluaako kukaan sinne, ovat vain pahoillaan ja pettyneitä kun kukaan ei sinne haluaisi.

En heille voi siis rehellisesti kertoa mitään kun ovat juuri sellaisia kuin joku aikaisemmin kuvaili omista vanhemmistaan, murehtivat muiden asioita tissutellessaan ja vatvovat niitä ja kertovat kuinka eivät tykkää tekemistäni valinnoista. Yritin kertoa heille kuinka työni oli tosi raskasta ja stressaavaa, ja haluaisin vaihtaa työtä. Isäni vastaus oli vain, että "ne jotka tulevat uusina irtisanotaan ensimmäisinä", ja asia oli sillä käsitelty. No en kertonut sitten kun minulta puhti loppui ja irtisanouduin ennen kuin olisin työkyvytön. Hain kouluun, jotta saisin paremman työpaikan tulevaisuudessa. Heidän mielestään tällainen on täysin edesvastuutonta jne. Eivät osaa kuunnella eivätkä kannustaa (olen eronnut ja kaikenlaista kokenut, niin ei he kysy miten olen voinut tai mitään). Että nyt sitten heille valehtelen edelleen olevani samassa paikassa töissä ja nyt kohta "kesälomalla", ja siksi kärttävät sinne mökillekin. Hohhoijaa, todella kuluttavaa. Mutta ei niin kuluttavaa kuin se heidän haukkumisensa idioottimaisista valinnoista. Kai..

Vierailija
45/48 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden traumojen takia välit vanhempiin on olleet aika viileät enkä ole edes kyennyt nauramaan heidän seurassaan, koska päähän on jotenkin niistä huonoista ajoista jäänyt ettei kenelläkään saanut olla kivaa. Tässä yksi päivä kuitenkin repesin yhdestä jutusta nauramaan ja se oli kyllä todella outo tilanne, mutta vaikutti jotenkin vähän avaavan näitä ummehtuneita solmuja.

Vierailija
46/48 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin välit täysin poikki. Mikään muu ei auttanut.

Vierailija
47/48 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tekemisissä.

Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
48/48 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälleni pystyin puhumaan kaikenlaisista asioista, äidilleni en mitään. Äidin vastaus oli vakio, älä mulle valita, mitäs teit, mitäs olit siellä, mitäs kaveeraat sen kanssa, ihan oma syys, älä mulle tule jne. jne. Lapset kasvatin ihan väärin, minun syyni jos oli lasten kanssa sanomista jne. Olin äitini ainoa lapsi.