Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen Vanhempainliitto haluaa kieltää energiajuomien myymisen alle 16-vuotiaille.

Vierailija
31.08.2012 |

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland alkavat kerätä ensi maanantaina allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen, jonka pyrkimyksenä on kieltää energiajuomien myyminen alle 16-vuotiailta.

- Olemme liikkeellä tosissaan. Vanhempien ja opettajien viesti on vahva kaikkialla Suomessa. Lapsemme eivät tarvitse energiajuomia. Yhteiskunnan on tultava lasten hyvän arjen tueksi, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila sanoo liiton tiedotteessa.

Jotta kansalaisaloite menisi eduskunnan käsittelyyn, sille tarvitaan 50 000 allekirjoittajaa.

- Vanhempainyhdistykset järjestävät kouluissa ja päiväkodeissa erilaisia keräystapahtumia. Jalkaudumme kaikkialla Suomessa, kertoo toiminnanjohtaja Micaela Romantschuk-Pietilä.

- Energiajuomat vaikuttavat lapsen ja nuoren koko päivärytmiin heikentämällä unen laatua ja määrää. Energiajuomilla on lisäksi vaikutusta terveelliseen ruokailuun, lukee aloitteen perusteluissa.

Monet kauppiaat ympäri Suomea ovat jo oma-aloitteisesti rajoittaneet energiajuomien myyntiä alaikäisille.

IL

Keskustelua aiheesta.

Oletko törmännyt näihin noin metri ja vähän päälle pituisiin nassikoihin, jotka tölkit/pullot kädessä kulkevat kylillä? Omasta mielestäni on ollut järkyttävää seurata kuinka kaupat myyvät näitä energiajuomia sille joka tiskille itse ylettää. :/

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 11.10.2011 21:23 (1/2)

Kuka tiedostamaton antaa lapsensa juoda energiajuomia?

Tai sitten kullannuppunne juovat niitä tietämättänne. Tänään taas iltapäivällä kaupassa ja kaupan ulkopuolella oli iso porukka 10-12 -vuotiaita energiajuomien kanssa.

10-vuotiaat!

Juomat aiheuttavat ylivikkautta sydämentykytystä, univaikeuksia ja pahoinvointia lapsen kehittymättömälle keholle.

Ja ylivilkkaus on jo tarpeeksi suuri ongelma kouluissa ilman energiajuomien boostaustakin!

Valistakaa ja kieltäkää lapsianne, kiitos!

t. ope

Vierailija
2/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni täällä uskoo, ettei oma lapsi juo energiajuomia koskaan? :D

Tai oletko antanut lapsesi juoda näitä ihan luvan kanssa? Minkä ikäinen lapsesi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut joskus vuonna keppi ja kivi pari pulloa ja joivat ne ja totesivat, että pahaa on.

Pari lukiolaista ja kaksi yläasteella. Eivät osta energiajuomia.

:D:D:D:D:D:D

Ps. piti kokeilla noita hymiöitä kun en ymmärtänyt, mihin tarkoitukseen olit ne viestiisi kirjoittanut. Hauskahan niitä toki on laitella.

'

Kuinka moni täällä uskoo, ettei oma lapsi juo energiajuomia koskaan? :D

Tai oletko antanut lapsesi juoda näitä ihan luvan kanssa? Minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija
4/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on myös vanhemmat toivoneet että kieltäisimme myymästä näitä alle 15 vuotiaille ja muutama vanhempi on käynyt sanomassa että heidän Janipetterille ei sitten saa myydä... Ajatus on hyvä ja kannatankin ehdottomasti energiajuomien myynnin kieltämistä laissa..

Mutta olemme kauppanan vastanneet vanhemmille että me emme voi ruveta heidän lapsiensa vanhemmiksi, joilla on mielestäni ensisijainen vastuu puuttua siihen mitä lapsensa tekee ja mihin rahojaan käyttää. Ei ole meidän kaupassa työskentelevien puolelta oikein ottaa sitä vastuuta vanhemmilta ja kuitenkin on myös niitä vanhempia jotka antavat tai jopa itse ostavat juomaa alaikäiselle lapselleen..

Ajatellaan että laittaisimme kiellon, no kohta on joku jo viisitoista täyttänyt ostanut tälle alaikäiselle ja hän jää asiasta kiinni kotona, ketä siinä silloin syytetään ?? meitä kauppiaita tietenkin !!

Lasten kasvatus lähtee kotoa ja vanhemmat määräävät rajat lapsilleen, on sitten eriasia noudattavatko he niitä, mutta sitä ei voi sysätä muiden niskoille.

Omat lapseni eivät saa ostaa energiajuomia, eikä heillä ole rahaakaan taskussa joka päivä jotta se olisi mahdollista, varmasti ovat salaa kaverin kanssa maistelleet, mutta suurissa määrin ei kun rahaa siihen emme anna, ostamme itse viikonloppukarkit ym niin houkutuksiakaan ei tule !!!

Vierailija
5/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on myös vanhemmat toivoneet että kieltäisimme myymästä näitä alle 15 vuotiaille ja muutama vanhempi on käynyt sanomassa että heidän Janipetterille ei sitten saa myydä... Ajatus on hyvä ja kannatankin ehdottomasti energiajuomien myynnin kieltämistä laissa..

Mutta olemme kauppanan vastanneet vanhemmille että me emme voi ruveta heidän lapsiensa vanhemmiksi, joilla on mielestäni ensisijainen vastuu puuttua siihen mitä lapsensa tekee ja mihin rahojaan käyttää. Ei ole meidän kaupassa työskentelevien puolelta oikein ottaa sitä vastuuta vanhemmilta ja kuitenkin on myös niitä vanhempia jotka antavat tai jopa itse ostavat juomaa alaikäiselle lapselleen..

Ajatellaan että laittaisimme kiellon, no kohta on joku jo viisitoista täyttänyt ostanut tälle alaikäiselle ja hän jää asiasta kiinni kotona, ketä siinä silloin syytetään ?? meitä kauppiaita tietenkin !!

Lasten kasvatus lähtee kotoa ja vanhemmat määräävät rajat lapsilleen, on sitten eriasia noudattavatko he niitä, mutta sitä ei voi sysätä muiden niskoille.

Omat lapseni eivät saa ostaa energiajuomia, eikä heillä ole rahaakaan taskussa joka päivä jotta se olisi mahdollista, varmasti ovat salaa kaverin kanssa maistelleet, mutta suurissa määrin ei kun rahaa siihen emme anna, ostamme itse viikonloppukarkit ym niin houkutuksiakaan ei tule !!!

Kiitos kun kommentoit. Tässä on hyviä näkemyksiä asiasta. :)

Ap

Vierailija
6/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin me teemme vain työtämme ja meidän työmme on myydä niitä tuotteita joita kaupassamme on, ei valvoa toisten lasten tekemisiä ja olla kansanpoliisina...

Asia on mielestäni silloin eri jos se on laissa kiellettyä, silloin sitä on myös helpompi valvoa.

Emmehän nyttenkään myy alaikäisille alkoholi/tupakkatuotteita....

Kauppias

Vierailija
7/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske meidän perhettä, mutta olen huolestunut tästä ilmiöstä.

Vierailija
8/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ongelma kieltoa lakiin kirjatessa on määritelmä, energiajuoma, mitä se on?

Ainoa tapa on kieltää kofeiinipitoisten tuotteiden myynti alle 16-vuotiaille, ja noiden energiajuomien kofeiinipitoisuus vastaa kahvikupillista tai pienta espresso-kupillista. Eli kielletään sitten nuorilta kahvikin.

Vierailija
9/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse seurannut vierestä perhettä jossa lapselle annetaan energiajuomaa, kun isä on siihen koukuttunut. Lapsi on 9-vuotias.

Etiketti pois näistä juomista ja erilliseen kaappiin kuten tupakatkin. Ja hinta kolminkertaiseksi.

Vierailija
10/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia nykyään bongaa, mutta mielestäni syy ei ole tuotteessaa tai myyjissä niinkään kuin ihan niissä vanhemmissa.

Jos lapsella ei ole asetettu rajoja tämän suhteen ja kotoa saa aina rahaa joukkoon kouluun(?!?!) niin onko tuo ihme, että noita juomia nyt sitten ostellaan.

Ryhtiliikkeen pitäisi alkaa vanhemmista.

Vierailija
11/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kotoa tämä lähtee.

MUTTA vaikka vanhemmat kuinka valvovat ja kertovat ettei energiajuomat kuulu lapsille, niin kyllä tässä pitäisi kauppojenkin tulla vastaan.

Ehkä räikein tapaus oli kun paikallisessa Prismassa kaksi 7-8v. pikkupoikaa oli meitä edellä kassalla. Pojat laittoivat useamman tölkin energiajuomaa hihnalle. Myyjä vain piippasi ostokset ja sanoi summan. Minä meinasin lentää takapuolelleni seuratessa tilannetta. Menin sitten sinne info-pisteelle kysymään asiasta, että mitä hittoa tää oikein tarkottaa. Siinä sitten myyjä kertoi, että kun niitä saa myydä ihan minkä ikäsisille vaan.

Olin tilanteesta niin pöyristynyt, että siis ihan LAPSILLE myytiin näitä juomia. Ja minä olin ilmeisesti se kyylä joka sitten tuli siihen häiritsemään ja kyselemään päivänselviä asioita... huoh.

Vierailija
12/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kotoa tämä lähtee.

MUTTA vaikka vanhemmat kuinka valvovat ja kertovat ettei energiajuomat kuulu lapsille, niin kyllä tässä pitäisi kauppojenkin tulla vastaan.

Ehkä räikein tapaus oli kun paikallisessa Prismassa kaksi 7-8v. pikkupoikaa oli meitä edellä kassalla. Pojat laittoivat useamman tölkin energiajuomaa hihnalle. Myyjä vain piippasi ostokset ja sanoi summan. Minä meinasin lentää takapuolelleni seuratessa tilannetta. Menin sitten sinne info-pisteelle kysymään asiasta, että mitä hittoa tää oikein tarkottaa. Siinä sitten myyjä kertoi, että kun niitä saa myydä ihan minkä ikäsisille vaan.

Olin tilanteesta niin pöyristynyt, että siis ihan LAPSILLE myytiin näitä juomia. Ja minä olin ilmeisesti se kyylä joka sitten tuli siihen häiritsemään ja kyselemään päivänselviä asioita... huoh.

ei niissä ole mitään kieltoa myydä, on vain suositus ja turhaan sä niille myyjille siellä hikeennyit, ne tekee vaan niinkuin niitä käsketään.

Aloite on hyvä, mutta enemmän voisi herätellä vanhempia, koska tuollainen ikäraja energiajuomiin on varmasti huomattavasti vaikeampi saada aikaiseksi.

Vierailija
13/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka aloitteeseen saisi nimensä?

Onko kenties jonkun tuttu tässä nimien keräämisessä mukana.

Vierailija
14/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet kauppiaat ympäri Suomea ovat jo oma-aloitteisesti rajoittaneet energiajuomien myyntiä alaikäisille."

Täytyy kyllä sanoa, että olin ajatellut että näissä joku rajoitus on. Ja joissain pienemmissä kaupoissa jopa olen törmännyt siihen, että myyjä sanonut vähän isommillekkin, että ei myy elleivät ole 15v.

En ole tarkemmin perehtynyt näihin, mutta kyllä mä itse toivoisin että jos oma pieni lapsi näitä kaupassa ostelisi niin myyjät jollain tavalla sitä valvoisivat.

Vierailija
15/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää myös urheilu- ja palautusjuomat lapsilla. Ollaan niin ammattiurheilijoita ehkä tunnin futistreenissä kerran viikossa ja vähän väliä otetaan hörppyä urheilujuomapullosta. Voi hyvää päivää!

Vierailija
16/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka on saanut "vapaan kasvatuksen" ja ei osaa itse kasvattaa lapsia, joten yhteiskunnan on todella puututtava tuohon.

Jos vanhemmilla olisi yhtään sitä 'tervettä järkeä' päässä kasvattaa kersoja, niin ei tarvittaisi näin järjetöntä määrää kaikenlaisia kieltoja, mutta mutta... Suurin osa nykyteinien vanhemmista on täysin kädettömiä nahjuksia, jotka eivät voi / uskalla / halua sanoa koskaan EI pikku kulta-mussukalle, joka oikeasti ei ole pieni kulta-mussukka.

Vierailija
17/17 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Vanhemmat ovat huolissaan lapsistaan ja näiden arjesta”, sanoo toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila Suomen Vanhempainliitosta.

”Liian usein mukulat menevät kouluun energiajuomaostosten kautta, mikä näkyy oppitunneilla muun muassa levottomuutena ja häiriöinä. Kouluruokakaan ei maita. Lapset eivät näitä tuotteita tarvitse.”

Tilanteesta huolestuneet kauppiaat ovat olleet Vanhempainliittoon yhteydessä, ja liitto onkin kerännyt vastuullisten kauppiaiden listan niistä yrittäjistä, jotka eivät myy energiajuomia lapsille ja nuorille. Kansalaisaloitteen takana on siis vanhempien ja opettajien lisäksi myös yrityspuolen väkeä.

Kurttila sättii energiajuomakaupasta myös alkoholiteollisuutta, joka hänen mukaansa kytkee usein energiajuomat ja niin sanotut limuviinat yhteen.

”Energiajuomien ympärillä pyörivä alkoholibisnes on suoranainen namusetä”, Kurttila sanoo.

Allekirjoituksia kerätään 3. maaliskuuta 2013 saakka. Jotta eduskunta ottaisi kansalaisaloitteen käsittelyyn, on sillä oltava ainakin 50 000 kannattajaa. Kurttila uskoo saavansa hankkeelle tarpeeksi tukea.

”Olen aivan vakuuttunut siitä. Tässä asiassa vanhemmat ja opettajat ovat samalla asialla ympäri Suomen.”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme