Kaikki eroaa! Mulla mennyt usko muiden avioliittoihin
kun sellaisetkin parit, jotka olleet iät ja ajat yhdesä ja jotka vaikuttaneet onnellisilta eroavat. Itsellä yli 20 vuotta avioliittoa takana ja tiedän, että meille ei käy noin. Miksei muut tajua sitä mitä mekin eli että näin on hyvä ja että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella?
Kommentit (41)
Arvomaailma on muuttunut viime vuosikymmeninä paljon. Tämä on syy suuriin avioerotilastoihin nykyisin. Kun avioliitossa menee erittäin huonosti, ei se ole rakkaus joka pitää kasassa, vaan puolisoiden omat arvot; luottamus, rehellisyys, sitoutuminen, kunnioitus, ymmärrys, arvostus. Nämä puuttuvat niin parisuhteesta kuin yksilön omasta elämästä ja arvoista.
Joku tässä taannoin kommentoi, että kaksi vuotta on liian pitkä aika odottaa toisen pääsevä irti haluttomuudesta. Itse olin kommentista pöyristynyt. Tottakai seksiä pitää odottaa vähintään pari vuotta. Sen jälkeen ymmärrän eron jos toisella ei ole mitään kiinnostusta yrittää herätellä seksihalujaan.
Meillä on pitkä parisuhde takana. Sen aikana on ollut yksi reilun vuoden mittainen seksitön kausi toisen haluttomuuden takia. Kumpikaan ei edes miettinyt eroa. Mennessämme parikymppisinä naimisiin, laskimme leikkiä, että niin hyvinä kuin huonoinakin seksipäivinä. Tuota fraasia ollaan pyöritelty tässä avioliiton kuluessa useinkin.
Välillä on ollut kausia etten ole rakastanut miestäni, mutta aina olen kunnioittanut ja arvostanut ja halunnut hänelle parasta mitä vain on olemassa. Hän on hyvä ihminen, paras jonka tunnen. Ennen kaikkea ihminen, jolla on arvot kohdallaan.
niiden kaikkien eronneiden tarkempia syitä. Mitä väliä, jos sulla on usko mennyt muiden liittoihin, eikö se riitä että on uskoa omaasi?
Mulla ainakin on, en uhraa siitä tippakaan pois ajattelemalla muiden liittoja.
ja ehtineet nähdä monet myllerryket. 40-45 välillä oli tutuilla kausi, että oli aivan jotgain järjetöntä sekoilua ja toisia naisia ja miehiä. Ei välillä tiennyt, itkeekö vai nauraako kun ihmiset pillitti niitä juttuja ja haki avioeroja.
Nyt nämä uuden onnen löytäneet ja puolisonsa kaverin tai kaupan kassan tms. kans nussineet, on jo eronneet näistä suhteita.
Surkupaisaa touhua kun aikuiset lapset menevät naimsiin, ei saa tulla sitä isäpuolta ja tätä äitipuolta ja sen isän kans ei olla tekemisissä kun sen uus nainen on tätä ja tuota.
Naurattaa välillä nämä uuden onnen tarinat...
Aika yksin näytän olevan mielipiteineni. No, ehkä av kuvastaa normielämää ja erojen määrää. Ap
En ehdi nyt kirjoittaa pidempään, mutta ajattelen ihan samoin kuin sinä. Me molemmat mieheni kanssa ajattelemme noin, ja siksipä uskonkin, että me pysymme yhdessä. Ja ei, en ymmärrä avioerojen suurta määrää minäkään. En väitä, että kenenkään pitäisi jäädä esim. väkivaltaiseen parisuhteeseen tei ettei jossain tapauksissa uusi rakkaus voisi olla vanhaa parempi. Suurin osa eroista taitaa kuitenkin johtua itsekkyydestä ja lapsellisuudesta.
av kuvastaa normielämää ja erojen määrää. Ap
voi sanoa olevani ap: linjoilla emme varmasti eroa. Yhteistä taivalta 37 vuotta, olemme liian järkeviä eroamaan.
Ja olet varma, että miehesikin ajattelee samoin?
Kuule, mikään liitto ei ole sataprosenttisen varma. Mitä tahansa voi tapahtua.
se kulissiliitossa elävä ihminen onnellinen on ja hyvin voi. Siitä sitten kärsii ihan kaikki tavalla tai toisella. Eroaminen on monessa tapauksessa hyvä ja vastuullinen ratkaisu.
Jos on ollut joskus rakastunut siihen ihmiseen, jonka kanssa meni naimisiin, niin se kyllä kantaa jos vain on halua. On meilläkin ollut omat vaikeutemme, mutta me ollaan aika sitkeitä ihmisiä, ja haluamme olla yhdessä kaikesta huolimatta. ap
Että tulevaisuudessa mennään yhä enemmän siihen, että ihmisellä on n. Kolme tärkeää suhdetta elämänsä aikana. Ensimmäinen on se nuoruuden kumppani, toinen on kumppani jonka kanssa perustetaan perhe ja tehdään lapset, ja kolmas on sitten se vanhuuden kumppani. Mikä tahansa näistä voi olla aviopuoliso, tai vaikka kaikki kolme, tyypistä riippuen.
Ollaan oltu vasta vuosi naimisissa ja voin sanoa että ei varmasti erota koskaan :D Ja jos erotaan niin siinä vaiheessa mulla menee usko kaikkiin parisuhteisiin.
se ero voi tulla eteen. Ei voi kukaan tietää, ettei siihen tilanteeseen joutuisi.
Mutta mitä sitten vaikka kaikki eroaisivatkin? Elämäähän tämä vain on. Pääasia, että ihmiset uskaltavat elää oman elämänsä, ovat onnellisia ja voivat hyvin.
Sitä mieheskin ihmetteli kun lutkutin sen kalua viime lauantaina.
t. Pena
Elämäähän tämä vain on. Pääasia, että ihmiset uskaltavat elää oman elämänsä, ovat onnellisia ja voivat hyvin.
Niin juuri. Vitunko väliä puolisolla tai kakaroilla, kunhan minä olen onnellinen ja saan elää.
Elämäähän tämä vain on. Pääasia, että ihmiset uskaltavat elää oman elämänsä, ovat onnellisia ja voivat hyvin.
Niin juuri. Vitunko väliä puolisolla tai kakaroilla, kunhan minä olen onnellinen ja saan elää.
eikä mikään velvoita minua uhraamaan sitä lapsille.
se kulissiliitossa elävä ihminen onnellinen on ja hyvin voi. Siitä sitten kärsii ihan kaikki tavalla tai toisella. Eroaminen on monessa tapauksessa hyvä ja vastuullinen ratkaisu.
eikä mikään velvoita minua uhraamaan sitä lapsille.
eläkeiässä ja huomaat, että lapsesi eivät sulle anna anteeksi, kun et ollut äitinä kotona ja elit sitä omaa elämääsi. Kun kukaan ei tule käymään, et ole heille mikään tärkeä ihminen ja kun kappas vain, ikäkin on aiheuttanut sen, ettet ole mikään ruusu miestenkään mielestä. Niin, niin sitä makaa kuin petaa ja sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää
Jos on ollut joskus rakastunut siihen ihmiseen, jonka kanssa meni naimisiin, niin se kyllä kantaa jos vain on halua. On meilläkin ollut omat vaikeutemme, mutta me ollaan aika sitkeitä ihmisiä, ja haluamme olla yhdessä kaikesta huolimatta. ap
ymmärtänyt väärin. Erota voi, alkaa elää omaa elämäänsä ja olla ihan aina kotosalla lastensa kanssa. Luulenpa, että jää lapselle paljon paremmat muistot kuin siitä happamasta ja kireästä ydinperheäidistä, joka itsensä uhrasi.
ymmärtänyt väärin. Erota voi, alkaa elää omaa elämäänsä ja olla ihan aina kotosalla lastensa kanssa. Luulenpa, että jää lapselle paljon paremmat muistot kuin siitä happamasta ja kireästä ydinperheäidistä, joka itsensä uhrasi.
ihanaa omaa elämää viettävä äiti. huoh. Mitä jos vain viihtyy kotona perheen kesken, onko sitä sittenkin hapan, itsensäuhraaja???
usko parisuhteeseen heikko mitä niillä eronneillakin. Ap:lla se usko parisuhteen ihanuuteen on yleistä, koska ap ei usko, että mikään suhde olisi sen kummallisempi kuin nykyinenkään. Myöskään hän ei usko että muiden ihmisten parisuhteet muuttuisivat sen erikoisemmiksi vaikka tekijöitä vaihdettaisiin.
Mutta mielestäni ap:n virhe on tulkita eronneet eronneiksi siksi, että heillä on naiivi käsitys parisuhteista. Nimittäin on ihmisiä jotka eroavat ja elävät sitten yksin, on ihmisiä jotka eroavat, aloittavat uuden suhteen ja ovat siinä aidosti onnellisempia kuin ensimmäisessä, ja on ihmisiä jotka eroavat uuden suhteen vuoksi, eroavat uudestaan ja aloittavat uuden suhteen jne. Näistä vain ehkä tuota viimeistä sorttia voisi ajatella naiiviksi parisuhteiden onnellisuuden suhteen. Ensimmäinen sortti on eronnut koska on tiennyt olevansa onnellisempi yksinään, joten siinä ei liene mitään harhaa parisuhteen onnellistavasta vaikutuksesta. Ja jos pysyy sinkkuna, lienee tehnyt oikean valinnan. Toinen sortti taas saattaa olla ihan samaa porukkaa kuin ensimmäinen, mutta on vain jossain elämän vaiheessa eron jälkeen kohdannut ihmisen, jonka kanssa elämä saattaisi olla kevyempää kaksin. Ja jos aloittaa uuden suhteen ja pysyy siinä, niin lienee taaskin tehneen oikean ratkaisun. Kolman sortti tosiaan ehkä olettaa onnellisuuden löytyvän jostakin mystisestä täydellisestä kumppanista tai rakkaudesta, siinä onnistumatta.
Ap saattaa itse olla naiivi, jos kuvittelee tietävänsä muiden ihmisten haasteet ja sitä myötä syyt muiden eroihin. Ei ole niin että kaikkien ihmisten kohdalla vaikeuksien määrä olisi vakio, tai että kärsimyksen määrää olisi mitenkään rajoitettu.