Englannin itseopiskelu, vinkkejä kaivataan
Nyt vihdoin ja viimein otan itseäni niskasta kiinni ja laitan englannin kielitaitoni kuntoon... Tällä hetkellä ymmärrän kyllä sujuvasti perus "arkipuhetta", mutta odotas, kun täytyy itse alkaa puhumaan, niin hiljaseksi vetää. Antakaapas vinkkejä, miten itseopiskelulla saan kielitaitoani kohennettua.
Kursseille en ehdi nyt osallistumaan, mutta jos on antaa vinkkejä itseopiskelumateriaalista, niin kiitollisena otan vastaan. Työssäni en tarvitse englantia, mutta reissaan todella paljon harrastuksieni takia ja olisi mukavaa pystyä osallistumaan kansainvälisessä porukassa keskusteluihin sujuvasti mukaan.
Kommentit (4)
eli hommaa joku kaveri, jonka kanssa voit puhua englanniksi. Puheen harjoittelu itsekseen on aika haastavaa! Voit käydä kirjastosta katsomassa oisko siellä (on siellä) kielikursseja, ja kuuntelet sitten niitä ja toistat perässä.
Opettele tai kertaa keskeisimmät kielioppisäännöt. Näihin on saatavissa myös tehtäväkirjoja jos niitä haluat tehdä.
Jos et pysty käyttämään kieltä, sulla ei ehkä ole tarpeeksi sanavarastoa. Katso leffoja enkkuteksteillä, lue englanninkielisiä nettilehtiä ja seuraa keskustelufoorumeita, kuuntele musiikkia ja keskity sanoihin, lue kirjoja... näistä tarttuu sanoja kuin huomaamatta. Kirjoita vaikka uusia/unohtuneita tärkeitä sanoja ylös jos et muuten muista ja opettele niitä. Jos sulla on joku sujuvaa englantia puhuva läheinen keskustele hänen kanssaan englanniksi. Puhumaan oppii vaan puhumalla.
ja lukuhetken päätteeksi annat itsellesi aiheen, mistä kerrot englanninkielellä. Kukaan ei ole kuuntelemassa, joten voit improvisoida ihan vapaasti. Teet tästä säännöllisen harjoittelutavan.
Lisäksi leffojen katsominen ilman käännöstä on hyödyllistä. Itselläni on vaikeuksia puhua ja ymmärtää kuultua, mutta heti kun näen englanninkielisen tekstityksen, niin ymmärrän ihan eri tavalla. Tämä on seurausta vuosikausien englanninkielisen kirjallisuuden lukemisesta (yliopistossa), mutta kummallisella tavalla siitä on pitkä harppaus vieraan kielen sujuvaan käyttöön.
Minä kirjoitan englantia tosi hyvin koska opinnoissakin kirjallisuus oli englanninkielistä, mutta en osaa puhua. En pysty vaan tuottamaan sitä kieltä niin nopeasti kuin puhe vaatisi ja lisäksi ääntäessä menee "kieli solmuun" ja tulee ulos pelkkää noloa sönkötystä.
Oon vähän yrittänyt opetella niin että luen englanninkielisiä romaaneja niin että luen niitä ääneen. Se on hieman auttanut ääntämisen vaikeuksiin muttei ollenkaan siihen että osaisi tuottaa kieltä tarpeeksi nopeasti sujuvaan puheeseen. Ei sitä taitaisi oppia kunnolla kuin jos tarvitsisi paljon kieltä, mutta kun minä en tarvi puhuttua kieltä kuin satunnaisilla lomamatkoilla.