Täällä on hyvä asua sanoo ruotsalainen suomeksi
Kaikki (97% kansasta) pakotetaan puhumaan minun kieltäni.
Minä pääsen mihin kouluun haluan. Jos haluan lakimieheksi tai jollekin muulle akateemiselle uralle, minulla varma paikka. Jos haluan poliisikomisarioksi, pääsen sinne surkeilla tiedoilla jne.
Ja sitten lopuksi, meillä toimii hyvä veli/-sisar järjestelmä. Kaikki nostetaan ylös joko säätiö- tai verorahoilla. Meillä ei ole työttömyyttä.
Terveyttämme hoidetaan paremmin. Olemme onnellisempia ja elämme vanhoiksi. Täällä on hyvä asua.
Kommentit (60)
Mun mies ja lapset ruotsinkielisiä, mutta kyllä he ovat ihan yhtä suomalaisia kuin minäkin.
Suomalaisuutta ei kukaan kyseenalaista vaan sitä että osa meistä suomalaisista saa yhteiskunnalta isommat edut kuin muut.
Miettikää minkälainen skandaali olisi, jos Ruotsissa olisi suomenkielisillä kolme kertaa enemmän opiskelupaikkoja (ja siten naurettavan alhaiset pääsyrajat) kaikkein rahakkaimmalle alalle !?!
Mun mies ja lapset ruotsinkielisiä, mutta kyllä he ovat ihan yhtä suomalaisia kuin minäkin.
Suomalaisuutta ei kukaan kyseenalaista vaan sitä että osa meistä suomalaisista saa yhteiskunnalta isommat edut kuin muut.
Suomenruotsalaisilla on isommat edut koska heillä on säätiöt jotka heitä tukevat. Toki kouluihin pääsy on helpompaa.
Mitä ihmeen perusoikeuksia? Ei voida ikuisesti elää menneisyydessä. Jos ruotsinkielisten määrä laskee jollain alueella niin alas kuin esim. Vantaalla, niin totta ihmeessä tällöin alue tullaan jossain vaiheessa muuttamaan virallisesti yksikieliseksi. Silti esim. ruotsinkielinen opetus voidaan taata. Niinhän Lahdessakin järjestettiin, vaikka toinen vaihtoehto oli lähettää lapset junalla Vantaalle. Siinä on joku aikaraja, miten pitkän matkan lapset voivat kulkea kouluun.
Miksi se olisi sinulle nin tärkeää että Halsinki, Espoo ja Vantaa muuttuisivat kokonaan su9omenkieliseksi? Jos ruotsinkieliset koulut saisivat jatkua entiseen malliin ja terveysasemilla olisi joku ruotsia osaava lääkäri ja hoitaja kaikkien venäjää ja somaliaa osavien lisäksi, niin mikä se ero loppujen lopuksi olisi nykyiseen verrattuna? Sekä että kartalla ei lukisi enää "Helsinki Helsingfors ja Vantaa Vanda"?
Sekö on sinun tavoitteesi että kaikki tieto joka kertoisi että paikkakunalla asuu ruotsinkielistä väkeä oli sitten kyseessä 5000 tai 40.000, ja että he ovat asuneet paikkakunnalla kauemmin yhtäjaksoisesti kuin suomenkieliset, täytyy pitää piilossa? Hävettääkö sinusta se Helsingin ja sen ympäristön ruotsinkieliset juuret? Oletko sinnää se joka töhrii HIFK:n mainoksia koska et voi sietää hurreja?
Suomalaisuutta ei kukaan kyseenalaista vaan sitä että osa meistä suomalaisista saa yhteiskunnalta isommat edut kuin muut.Suomenruotsalaisilla on isommat edut koska heillä on säätiöt jotka heitä tukevat. Toki kouluihin pääsy on helpompaa.
Niin, miksi luulette, että ruotsin kieltä osaamaton Katainen piti uskonnolisfanaattisen pakkoruotsin puolustuspuheen puoluekokouksessaan? Ei häntä ruotsin kieli kiinnosta tippakaan, mutta ne säätiörahat...
Kaikilla hurreila ei ole varaa asua Granissa tai Eirassa ja muista se että me olimme täällä ennen teitä.
Ruotsinkielinen väestö on tullut suomalaisen jälkeen Suomen rannikoille. Tämä on nähtävissä esim. Espoon paikannimistössä. Esimerkiksi Loojärvi on ruotsiksi Loojärv (joo, kyllä), ja se on ruotsinnos muistaakseni Lohijärvestä...
Tämä me-te homma on kyllä niin aikansa elänyt juttu jota jotkut huonolla itsetunnolla varustetut tyypit yrittää epätoivoisesti herättää henkiin.
Olen itse 2-kielinen, suomi äidinkieli. Aikasemmin oli ihan normia että kielet rinnakkain. Nyt naapurustoon on muuttanut näitä ressukoita jotka koittaa pönkittää olematonta egoaan korostamalla vimmatusti tätä kieliasiaa. Jotenkin säälittävää. mistä se ykskaks nyt on tullut ajankohtaiseksi ?
Miettikää minkälainen skandaali olisi, jos Ruotsissa olisi suomenkielisillä kolme kertaa enemmän opiskelupaikkoja (ja siten naurettavan alhaiset pääsyrajat) kaikkein rahakkaimmalle alalle !?!
Mikä takaa Hankenilta tai Åbo Akademilta valmistuneelle paremmat duunit kuin TKK:sta valmistuneelle DI:ltä? Kyllä rekrytoijat tietävät että Hanken tarkoittaa "Svenska Handelslekskolan".
Mitä ihmeen perusoikeuksia? Ei voida ikuisesti elää menneisyydessä. Jos ruotsinkielisten määrä laskee jollain alueella niin alas kuin esim. Vantaalla, niin totta ihmeessä tällöin alue tullaan jossain vaiheessa muuttamaan virallisesti yksikieliseksi. Silti esim. ruotsinkielinen opetus voidaan taata. Niinhän Lahdessakin järjestettiin, vaikka toinen vaihtoehto oli lähettää lapset junalla Vantaalle. Siinä on joku aikaraja, miten pitkän matkan lapset voivat kulkea kouluun.
Miksi se olisi sinulle nin tärkeää että Halsinki, Espoo ja Vantaa muuttuisivat kokonaan su9omenkieliseksi? Jos ruotsinkieliset koulut saisivat jatkua entiseen malliin ja terveysasemilla olisi joku ruotsia osaava lääkäri ja hoitaja kaikkien venäjää ja somaliaa osavien lisäksi, niin mikä se ero loppujen lopuksi olisi nykyiseen verrattuna? Sekä että kartalla ei lukisi enää "Helsinki Helsingfors ja Vantaa Vanda"?
Sekö on sinun tavoitteesi että kaikki tieto joka kertoisi että paikkakunalla asuu ruotsinkielistä väkeä oli sitten kyseessä 5000 tai 40.000, ja että he ovat asuneet paikkakunnalla kauemmin yhtäjaksoisesti kuin suomenkieliset, täytyy pitää piilossa? Hävettääkö sinusta se Helsingin ja sen ympäristön ruotsinkieliset juuret? Oletko sinnää se joka töhrii HIFK:n mainoksia koska et voi sietää hurreja?
Ihan käytännön asiana esimerkiksi se, että kaksikielisessä kunnassa vaaditaan jokaiselta kunnan työntekijältä ruotsin taito (ainakin paperilla). Onko tässä mitään järkeä, jos ruotsinkielisiä asukkaita on pari prosenttia? Tällainen myös vaikeuttaa maahanmuuttajien työllistymistä julkiselle sektorille, koska on kohtuutonta vaatia heitä opiskelemaan suomen lisäksi ruotsi.
Eli joko pitää muokata sitä, mitä kaksikielinen kunta käytännössä tarkoittaa, tai sitten muutetaan ne kunna yksikieliseksi, joissa ruotsinkielisten määrä on vain muutamia prosentteja. Esim. Vantaa ja Turkuhan eivät edes olisi nykyisenkään lain prosenttirajan (6%) mukaan kaksikielisiä.
Kaksikielinen byrokratia tulee kalliiksi. Miksi jokainen lippunen ja lappunen ja tienviitta pitää olla ruotsiksi, kun kuitenkin ruotsinkielisen, joka asuu kunnassa, jossa on yli 90% suomenkielisiä, on pakko joka tapauksessa osata suomea?
Ruotsinkielinen väestö on tullut suomalaisen jälkeen Suomen rannikoille. Tämä on nähtävissä esim. Espoon paikannimistössä. Esimerkiksi Loojärvi on ruotsiksi Loojärv (joo, kyllä), ja se on ruotsinnos muistaakseni Lohijärvestä... Tämä me-te homma on kyllä niin aikansa elänyt juttu jota jotkut huonolla itsetunnolla varustetut tyypit yrittää epätoivoisesti herättää henkiin.
Ne ovat nimenomaan suomenkieliset jotka haluavat kiistää ruotsinkielisten oikeuden omien paikannimiensä ja symboleidensa käyttööön ja historiansa ja kulttuurinsa vaalimiseen, sekä tietenkin haluavat että ruotsin kieli virallisissa yhteyksissä hävitetään kaikkialta muualta paitsi Raaeporista ja Närpiöstä.
Ennen suomalaisia Suomessa asui saamelaisia tai vastaavia ja ennen heitä vain jääkarhuja. Merestä nousseiden Helsingin niemen ja Espoon eteläosan ja Vantaan jokilaaksojen ensimmäiset asukkaat olivat hurreja.
Kaikilla hurreila ei ole varaa asua Granissa tai Eirassa ja muista se että me olimme täällä ennen teitä.Ruotsinkielinen väestö on tullut suomalaisen jälkeen Suomen rannikoille. Tämä on nähtävissä esim. Espoon paikannimistössä. Esimerkiksi Loojärvi on ruotsiksi Loojärv (joo, kyllä), ja se on ruotsinnos muistaakseni Lohijärvestä...
Tämä me-te homma on kyllä niin aikansa elänyt juttu jota jotkut huonolla itsetunnolla varustetut tyypit yrittää epätoivoisesti herättää henkiin.
Olen itse 2-kielinen, suomi äidinkieli. Aikasemmin oli ihan normia että kielet rinnakkain. Nyt naapurustoon on muuttanut näitä ressukoita jotka koittaa pönkittää olematonta egoaan korostamalla vimmatusti tätä kieliasiaa. Jotenkin säälittävää. mistä se ykskaks nyt on tullut ajankohtaiseksi ?
RKP:hän tätä kielisotaa lietsoo. Sille on kauhistus, että ruotsinkielisistä onkin tullut kaksikielisiä, joilla ei ole enää tarvetta äänestää fanaattista kielipuoluetta, koska tulevat hyvin toimeen molemmilla kielillä eikä se ole maailmanloppu, jos joltain luukulta ei saakaan ruotsinkieistä palvelua.
RKP:n on omaa kannastustaan turvatakseen lietsottava sotaa kieliryhmien välille.
Ruotsinkielinen väestö on tullut suomalaisen jälkeen Suomen rannikoille. Tämä on nähtävissä esim. Espoon paikannimistössä. Esimerkiksi Loojärvi on ruotsiksi Loojärv (joo, kyllä), ja se on ruotsinnos muistaakseni Lohijärvestä... Tämä me-te homma on kyllä niin aikansa elänyt juttu jota jotkut huonolla itsetunnolla varustetut tyypit yrittää epätoivoisesti herättää henkiin.
Ne ovat nimenomaan suomenkieliset jotka haluavat kiistää ruotsinkielisten oikeuden omien paikannimiensä ja symboleidensa käyttööön ja historiansa ja kulttuurinsa vaalimiseen, sekä tietenkin haluavat että ruotsin kieli virallisissa yhteyksissä hävitetään kaikkialta muualta paitsi Raaeporista ja Närpiöstä.Ennen suomalaisia Suomessa asui saamelaisia tai vastaavia ja ennen heitä vain jääkarhuja. Merestä nousseiden Helsingin niemen ja Espoon eteläosan ja Vantaan jokilaaksojen ensimmäiset asukkaat olivat hurreja.
Suomenkieliset asuttivat Ahvenanmaata ennen ruotsinkielisiä. Miksi ahvenanmaalaiset eivät kunniota historiaa vaan suorastaan vainoavat suomenkielisiä? Suomenkieliset lapset eivät saa käydä kouluakaan suomeksi! Ahvenanmaalaiset vaativat jopa poistamaan suomalaisista kartoista vuosisatoja käytössä olleet suomenieliset nimet "Ahvenanmaa" ja "Maarianhamina"!
http://yle.fi/uutiset/ahvenanmaa_haluaa_siivota_kartoista_suomenkielise…
eihän niiltä edes vaadita suomen kielen taitoa. Eivät edes kaikki maahanmuuttajataustaiset lääkärit pk-seudun terveysaemilla osaa kumpaakaan.
Ymmärtääkseni 1. polven maahanmuuttajat on vapatutettu ruotsin kielen osamisesta. 2. polven jotka ovat syntyneet Suomessa ja käyneet koulua täällä vaaditaan jos viran ehtona yleensä vaaditaan.
Ymmärtääkseni 1. polven maahanmuuttajat on vapatutettu ruotsin kielen osamisesta.
Miksi suomenkielisen pitäisi tyytyä huonompaan asemaan kuin maahanmuuttaja?
Ahvenanmaa ei välitä suomen kielestä se on totta mutta emme mahda silel mitään. Minäkin ruotsinkielisenä haluaisin että lopettaisivat pelleilyn ja antaisi alueen suomenkielisille samat oikeudet kuin ruotsinkielisillä on manner-Suomessa, mutta aikoinaan ulkovaltojen kanssa sovitujen ehtojen takia Suomella ei ole majhdollisuutta puuttua Ahvenanmaan kielioloihin.
Jos puututtaisiin niin ainakin Venäjä ja Ruotsi voisivat vaatia saaret takaisin itselleen tai oikeuden purkaa kaikkia saaria koskevia sopimuksia ja rakentaa esim sotilastukikohtia sinne. Suomen kauppamerenkulku länteen olisi pahimassa tapauksessa uhattu jos Venäjä miehittäisi Ahvenanmaan.
Ne ovat nimenomaan suomenkieliset jotka haluavat kiistää ruotsinkielisten oikeuden omien paikannimiensä ja symboleidensa käyttööön ja historiansa ja kulttuurinsa vaalimiseen, sekä tietenkin haluavat että ruotsin kieli virallisissa yhteyksissä hävitetään kaikkialta muualta paitsi Raaeporista ja Närpiöstä.Ennen suomalaisia Suomessa asui saamelaisia tai vastaavia ja ennen heitä vain jääkarhuja. Merestä nousseiden Helsingin niemen ja Espoon eteläosan ja Vantaan jokilaaksojen ensimmäiset asukkaat olivat hurreja.
Suomenkieliset asuttivat Ahvenanmaata ennen ruotsinkielisiä. Miksi ahvenanmaalaiset eivät kunniota historiaa vaan suorastaan vainoavat suomenkielisiä? Suomenkieliset lapset eivät saa käydä kouluakaan suomeksi! Ahvenanmaalaiset vaativat jopa poistamaan suomalaisista kartoista vuosisatoja käytössä olleet suomenieliset nimet "Ahvenanmaa" ja "Maarianhamina"!
<a href="http://yle.fi/uutiset/ahvenanmaa_haluaa_siivota_kartoista_suomenkielise…" alt="http://yle.fi/uutiset/ahvenanmaa_haluaa_siivota_kartoista_suomenkielise…">http://yle.fi/uutiset/ahvenanmaa_haluaa_siivota_kartoista_suomenkielise…;
Me eletään täällä ihan oikeasti tietämättömänä teidän suomalaisten asioista! Me ollaan melkein meidän oma maa ja itse kuuluisin mielummin ruotsiin koska ruotsalaiseksi minä koen itseni. Suomea olen opetellut nuorena kun ajattelin vielä eri tavoin - luulin olevani suomalainen. Sitten tajusin kuinka vihamielisiä suomalaiset ovat minua kohtaan. Siksi kieltäydyn puhumasta suomea kokonaan vaikka osaankin.
Tosin silti täällä palstailen ;)
voihan suomenkielinen yrittää saada samanlaisen "aseman" kuin maahanmuuttaja jos haluaa lääkäriksi terveysasemalle. Mutta suomalaien menee mielummin seurapiirilääkäriksi yksityiselle terveysasemalle tai suureen sairaalaan erikoistumaan ja jättää roskaduunit maahanmuuttajille.
Me eletään täällä ihan oikeasti tietämättömänä teidän suomalaisten asioista! Me ollaan melkein meidän oma maa ja itse kuuluisin mielummin ruotsiin koska ruotsalaiseksi minä koen itseni. Suomea olen opetellut nuorena kun ajattelin vielä eri tavoin - luulin olevani suomalainen. Sitten tajusin kuinka vihamielisiä suomalaiset ovat minua kohtaan. Siksi kieltäydyn puhumasta suomea kokonaan vaikka osaankin.
Tosin silti täällä palstailen ;)
Ehkä ymmärrät paremmin suomenkielisten asenetta:
- Teillä on 5% suomenkielinen vähemmistö, mutta ei ole pakkosuomea. Koko Suomessa on pakkoruotsi, vaikka ei olisi yhtään ruotsinkielistä asukasta koko alueella.
- Te saatte eniten valtion (eli meidän suomenkielisten veronmaksajien) tukea, mutta silti vain vittuilette suomenkielisille.
- Suomenkielinen saa ostaa maata vaikka Espanjasta, mutta ei omaan maahansa kuuluvalta Ahvenanmaalta.
- Te haluatte poistaa vakiintuneet suomenkieliset nimet "Ahvenanmaa" ja "Maarianhamina" SUOMALAISISTA kartoista. Haluaisikohan esim. Saksa kieltää käyttämästä sanoja Saksa ja Hampuri suomalaisissa kartoissa???
Ahvenanamaata säätävät kansainväliset sopimukset
Tuota ahvenanmaalaisrasistit aina hokevat, MUTTA mikään sopimus ei suinkaan kiellä kohtelemasta hyvin suomenkielistä vähemmistöä. Se on ihan ahvenanmaalaisten oma asennevamma, että suomenkielisillä ei ole siellä mitään oikeuksia.
] Ehkä ymmärrät paremmin suomenkielisten asenetta: - Teillä on 5% suomenkielinen vähemmistö, mutta ei ole pakkosuomea. Koko Suomessa on pakkoruotsi, vaikka ei olisi yhtään ruotsinkielistä asukasta koko alueella. - Te saatte eniten valtion (eli meidän suomenkielisten veronmaksajien) tukea, mutta silti vain vittuilette suomenkielisille. - Suomenkielinen saa ostaa maata vaikka Espanjasta, mutta ei omaan maahansa kuuluvalta Ahvenanmaalta. - Te haluatte poistaa vakiintuneet suomenkieliset nimet "Ahvenanmaa" ja "Maarianhamina" SUOMALAISISTA kartoista. Haluaisikohan esim. Saksa kieltää käyttämästä sanoja Saksa ja Hampuri suomalaisissa kartoissa???
Suomalainen saa ostaa maita Ahvenanmaalta jos on asuut 5 vuotta siellä. Toki se on kynnys mutta ei saa kukaan muunmaalainenkaan ostaa.
Se juttu Ahvenanmaan suomenkielisistä paikannimistä kartalla on vain jonkun kyläpolitikon ehdotus, ei Ahvenanmaan virallinen kanta. Ahvenanmaan suomenkieliset nimet tulevat toki jäämään karttoihin.
Mutta ihmetelen samalla miksi Venäjälle nykyisin kuuluvan Karjalan kannaksen suommenkielisiä nimiä ei näytetä suomalaisissa kartoissa, näytetään vain venäjänkielisiä nimiä?
Tai no suomenruotsalaisesta perheestä olen mutta ruotsissa syntynyt. Minun suku on täynnä akateemisia huonoin arvosanoin, mutta hyvissä töissä ollaan kaikki
-ap