missä te, joilla ei ole mummolaa (=aikuisten lapsuudenkotia) olette joulun?
ja sorry tosiaan että vähän turhan aikaiseen ajankohtaan tämä aloitus mutta alkoi kiinnostamaan, eilen jo joku jouluketju oli.
Eli meillä ei olla kumpienkaan vanhempien kanssa tekemisissä, en nyt tarkemmin ruodi asiaa mutta sanon yleistasolla että omien vanhempieni luona ei ole turvallista käydä, ei edes pikavisiitillä, ja puolison vanhemmat haluavat pysyä erillään lapsenlapsista omasta halustaan.
Eli meillä ei ole siis mummolaa, tätilää tms "sukulaispaikkaa" jossa joulua voisi viettää. Olemme olleet kotosalla aina joulun, mutta tänä vuonna haluaisin jotain muuta. En siis mitään hotellijoulua enkä laivalle, mutta johonkin, no, "ostomummolaan" tai "sukulaistyyppiseen" paikkaan. Eli joku maatilamatkailu tai muu vastaava.
Missä te muut vanhemmattomat (lasten näkökulmasta isovanhemmattomat) perheet olette joulun? Aina kotona? Oletteko käyneet jossain hotellissa, laivalla tai muualla?
Itseäni siis kiinnostaisi tämä siksi että olisi lapsille toisenlaisia elämyksiä kuin kotijoulu (joka on aika samanlainen normiviikonloppuun nähden, toki pukki käy jne). Ja itselleni olisi ihana päästä valmiiseen pöytään niin että joku muu huolehtii tiskit ja muut.
Jos minulla olisi esim. anoppi joka kutsuisi joulupöytään niin menisin ilosta kiljuen, mutta tällaista ei kyllä koskaan ole tapahtunut eikä tapahdu (ja meille on kutsuttu joka vuosi, eivät tule). Eli omalla porukalla mennään, onhan sekin kivaa, mutta siihen kaipaisin vaihteluideoita nyt!
Kommentit (34)
miten ulkomailla joulu onnistui? raahasitko lahjat mukana ja kävikö joulupukki? Tämäkin kiinnostaisi, mutta haluaisin kuitenkin joulua viettävään maahan, eli en esim. thaimaseen.
Joulu jossain itävallassa olisi aivan mahtavaa!
joten meille ihan normaali, hyvä joulu on yhdessäoloa oman perheen kesken. Isovanhemmat ovat kaikki elossa, kertaakaan ei ole kukaan kysynyt ääneen, josko oltaisiin joulu yhdessä. Eikä kertaakaan ole itse haluttu moista.
Jos ainoa tavoitteesi on muiden tekemä joulupöytä, menkää ihmeessä jonnekin maatilalle tai kylpylään.
Mutta meidän joulu onkin hyvin erilainen, juhlavampi ja erityisempi, tavalliseen viikonloppuun verrattuna.
Jos laiskottaa laittaa joulua, niin jotain maatilamatkailua kyllä suosittelen.
kotona ollaan ja viihdytään tosi hyvin!
joskus olisi kiva vuokrata joku mökki.
Olen joka toinen joulu töissä.
vaikka mummola onkin ollut olemassa, tosin 500km päässä. Tämä siis omassa lapsuudenperheessäni. Nyt meille on miehen kanssa syntymässä vauva ja mennään varmaan jouluksi vanhempieni luokse.
Mieheni mielestä mun laittama joulu on ainoa oikea, joten en saa häntä pois kotoa lähtemään... Itsekin joskus mietin, että oisko kiva olla jossain muualla, mutta nautin kotijouluistakin.
No meillä ei ole vastaavaa tilannetta, miehen vanhemmat ovat elossa, mutta eronneita toisistaan ja ovat jo tuetun asumisen piirissä ikänsä puolesta.
Kun käymme siellä joulunvietossa, niin meillä on ollut tapana mennä ihan hotelliin. Sieltä on varattu joulupaketti, lounas ja huoneet kullekin. Mun miehen vanhemmat asuvat Englannissa, joten tämä on ehkä toimivampi konsepti.
Suomessa me taas ollaan tehty niin, että joulusta juhla. Me kutsutaan myös ystäviä kylään, koska perhettä ei täällä niin ole. Siis meillä on yleensä käynyt joku vaikka joulupuurolla ja joulupäivänä vähän enemmänkin porukkaa. Yllättävän moni viettää joulua aika pienellä porukalla. Jouluaattoillaksi ei olla kutsuttu muita, mutta esim. joulu- tai tapaninpäivänä meillä on ollut ihan kystä kyllä.
Ikäkin voi vaikuttaa, alle 30-vuotiaina meillä ei ehkä olisi ollut sellaista ystäväpiiriiä, jota kutsua, koska kaikki matkustivat niihin lapsuudenkoteihinsa. Nyt 40+ useimmat viettävät ainakin jonkun joulun omassa kodissaan ja tulevat mielellään vaikka joulupäivän glögeille tai tapaninpäivänä kalkkunalounaalle.
mutta kotona ollaan jouluisin silti. Ei mun mielestä joulu kotona ole sama kuin normiviikonloppu. Kyllä meillä on jouluna supersiivottua, koristeltua, on joulukuusi, ollaan perheen kesken, käy joulupukki, on joululahjat, juhlaruoka on ihan muuta ja runsaampaa kuin koskaan muulloin. Eli joulu ei muistuta millään tavalla normiviikonloppua meillä.
Mutta te kaipaatte vaihtelua ja tunnelmaa jouluun. Maatilamatkailu tuli mullakin ensimmäisenä mieleen. Siellä pääsee valmiiseen pöytään, tulee joulupukki talon puolesta ja on aito joulukuusi. Ja joulupaketteja tarjotaan juuri teidänlaisille perheille.
Googlettamaan vain ja etsimään sellaista paikkaa missä on lapsiperhejoulu tarjolla.
Tai kotona mutta käydään ulkona syömässä. Me ei olla kovin jämähtäneitä siihen suomalaiseen joulunviettoon, vaan nautitaan joulusta monilla eri tavoilla. Yksi parhaista on ollut New Yorkissa, lapsetkin rakastivat sitä vilinää, värejen ja äänten paljoutta. Ollaan myös oltu mökillä Sveitsissä.
Pukkia meillä ei käy Suomessakaan, lahjoja ollaan ostettu paikan päältä tai tuotu Suomesta mukana pieniä.
vietimme esijoulun kotona, syötiin perinteisesti (mutta valikoiden) ja jaettiin lahjat. Pari pientä lahjaa oli ulkomaillakin mukana. Näin teemme tänkin vuonna, jos joulu ulkomailla onnistuu ( en tiedä vielä, saanko tarpeeksi lomaa silloin).
Viimeinen asia, mistä alkaisin riidellä, on nämä meille vai teille jouluna -jutut.
Anoppi yritti alkuun, mutta pistin tiukan ein. Käydään siellä puurolla ja se saa riittää.
Ap:lle sanoisin, että joku maatilamajoitus-joulu voisi olla kodinomainen ja idyllinen, pääsisit valmiiseen pöytään ja lapset saisivat maalaisjoulun?
Joka vuosi tulee kinaa siitä kumman mummon luona ollaan aatto. Aina se jonka luona ei olla loukkaantuu. Joskus ollaan kutsuttu molemmat meille yhtaikaa kotiin mutta henkilökemiat eivät natsaa appiukkoni ja äitini välillä. Oma äitini asuuu lähellä meitä, appivanhemmat 100 km päässä. Joskus ollaan oltu äitini luona alkuillasta kaffella ja lähdetty myöhemmin illalal appivanhempien luo. Jos ollaan yötä heillä, mutta vain 1 yö niin he loukkaantuvat. Jos on heidän luona Tapaniin asti niin alkaa maistuu puulle. Enkä halua ajaa yöllä kotiin koska tiet huonosti aurattu ja haluan juoda vähän viintä jouluruuan kanssa.
Eli joka joulu meillä on näitä logistisia ongelmia. Haluaisin minäkin viettää joulua ilman sitä mummolarumbaa.
kotona vietämme joulut. Miksi ihmeessä pitäisi lähteä johonkin? Joskus on pyydetty mummo ja ukki käymään vaikkapa Tapaninpäivänä.
ollaan aina oltu kotona joulu, vaikka mummoloita olisi useampikin tarjolla. Syynä, että itse sain lapsena traumoja, kun joka joulu juostiin siellä sun täällä ettei kukaan pahoita mieltään :D
Mutta täytyy nyt sanoa, että maatilajoulu kuulostaa aivan ihanalta!! Näen jo kaikki ihanat joulupöydät, ja hevoset ja possut ja lyhdyt....ai että!
Minä vietin itse lapsuuteni joulut kotona. Ehkä siksi en ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka lentävät aattoillan pitkin teitä paikasta toiseen. Kerran minäkin olen ollut aattoiltana liikenteessä, silloin matkalla "anoppilasta" omaan kotiin.
Mitä vikaa kotijoulussa on? Olen suorastaan säälinyt niitä lapsiparkoja, joiden kotona ei ole koskaan käynyt joulupukki, ja joilla ei ole mitään omia jouluperinteitä.
lapsuudenkotiini IKINÄ. Ai ahdistus.
Vietän joulua kotona perheeni kanssa.
mutta kyse oli nyt vaihtelunhalusta.
Tuota maatilamatkailujoulua alan suunnittelemaan, jos löytyisi vielä joku "hevosreellä aamun joulukirkkoon"-optio niin olisi unelmien täyttymys!
Isovanhempia ei ole (kuolleet). Usein on kutsuttu tuttuja tai sukulaisia joulupäiväksi kylään. Toissa vuonna olimme ulkomailla, kenties tänäkin vuonna mennään.