Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairaala kieltäytyä antamasta vauvaa mukaan

Vierailija
28.08.2012 |

jos ei anna mittauttaa vauvan verensokeria? Meillä sanottiin, että pitää saada 3 hyvää arvoa, niin vauva pääsee kotiin. Muuten ei pääse. Voivatko siis pakottaa vs-mittaukseen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei toimenpiteelle ole muuta perustetta kuin että se on tapana. Jos sen sijaan vauvalla on oireita ja mittaukset haluttaisiin tehdä jotta saadaan selville mikä hänellä on, niin varmasti voidaan tilapäisesti huostaanottaakin jos äiti ei suostu tutkimuksiin jotka voivat olla vauvan terveyden ja hengen kannalta välttämättömiä, jopa kiireellisiä.

Ihan muuten vaan. Ei mun terveille ja täysaikaisille lapsille ole tehty, vain sille yhdelle ennenaikaiselle ja pienipainoiselle. JOka oli kyllä ihan virkeä ja reipas syömään, mutta ymmärrän sen silti.

Vierailija
22/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Olen sairaanhoitaja. En ole kertaakaan vinkunut laitoksella vs-mittauksesta. IHMETTELEN vain mielessäni miksi KAIKILTA pitää mitata ne 3 hyvää sokeria. Meidän sairaalassa todellakin sanottiin, että kaikilta vauvoilta ne mitataan ennen kotiinpääsyä. Olen terve, normaalipainoinen kuten lapsenikin ovat olleet, syntyneet normaalisti alakautta täysiaikaisina. Tässä ketjussa on mainittu, että kaikissa sairaaloissa vs:ia ei mitata polikl. synnytyksissä, jos kaikki ok? Aion edelleen antaa mitata sokerit vauvalta, vaikka kaikki menisi kuten aiemminkin, sillä minua ei todellakaan haittaa levätä sairaalassa muutamaa päivää. Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin? Jatkakaa haukkumistanne.

No, mitä ihmettä edes mietit tuollaisia ?. Anna mittauttaa sokeriarvot ja asia on sillä selvä. Turha pohtia enempää.

Taidat vaan yrittää päteä... tai on kiire kotiin pätemään sukulaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä normi painoisesta, normiviikoilla syntyneestä vauvasta edes mitata yhtään verensokeriarvoa ;)

eli puhut potastkaa.....

sokereiden mittaamiselle on tarkat jopas kirjalliset ohjeet :)

Kyllä mitataan, itse synnytin rv 42+ vauvan joka painoi 3300g ja verensokeri oli kuulema mitattu heti synnyttyä, oli ollut todella alhainen ja määrättiin ruokittavaksi 3h välein. Mittailtiin vielä muutamia päiviä, en tiedä kuin usein kun pitivät suonta auki kantapäässä koko sairaalassaoloajan. Mutta ihan vain sen verran että mitataanhan noita, varmaan jotkut kriteerit on siis mun lapsi ainakin täyttänyt.

samoin mulla,synnytin 39 viikkoisen vauvan joka painoi 3640 gr ja sokerit mitattiin heti synnytyksen jälkeen.Olivat liian alhaiset ja sen takia jouduttiin kolme päivää odottaan että 3 perättäistä mittausta olisi arvoltaan kolme.Mulla ei käyny pienessä mielessäkään että oisin kieltänyt mitata...

Vierailija
24/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Olen sairaanhoitaja. En ole kertaakaan vinkunut laitoksella vs-mittauksesta. IHMETTELEN vain mielessäni miksi KAIKILTA pitää mitata ne 3 hyvää sokeria. Meidän sairaalassa todellakin sanottiin, että kaikilta vauvoilta ne mitataan ennen kotiinpääsyä. Olen terve, normaalipainoinen kuten lapsenikin ovat olleet, syntyneet normaalisti alakautta täysiaikaisina. Tässä ketjussa on mainittu, että kaikissa sairaaloissa vs:ia ei mitata polikl. synnytyksissä, jos kaikki ok? Aion edelleen antaa mitata sokerit vauvalta, vaikka kaikki menisi kuten aiemminkin, sillä minua ei todellakaan haittaa levätä sairaalassa muutamaa päivää. Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin? Jatkakaa haukkumistanne.

No, mitä ihmettä edes mietit tuollaisia ?. Anna mittauttaa sokeriarvot ja asia on sillä selvä. Turha pohtia enempää. Taidat vaan yrittää päteä... tai on kiire kotiin pätemään sukulaisille.

ilman, että se koskisi sinua itseäsi?

No joo, ilkeilyjesi perusteella olet kyllä sen tason kusipää, että en ihmettele, jos sinulla ei olekaan mielenkiintoa mitään yleistä tietoa kohtaan. Ap:llä ja monella muulla on kuitenkin, joten pidä turpasi kiinni. Kiitos.

(ohis)

Vierailija
25/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi Jorvissa juuri niin. Osaston kätilö keksi, että kun vauvan syntymäpaino oli 4300g siläl täytyy olla häikkää sokereissa (raja-arvo oli ainakin tuolloin 4500g) ja määräsi verikokeen 3x vuorokaudessa. Itse olin niin sektion jälkeisessä pöllyssä, että alkuun en tajunnut miksi lasta piikitettiin jalkapohjaan "jatkuvasti". Vuorokausi tuota jatkui kunnen yövuoroon tullut kätilö kysyi minulta miksi olin ne verikokeet halunnut, kun arvot ovat olleet aivan kunnossa koko ajan sekä mulla että vauvalla (myös raskausaikana) ja painokaan ei tosiaan tuota vaatinut. Katsoin naista aivan hölmönä ja silloin vasta selvisi, että tuo eukko oli papereihin laitanut että MINä haluan ne testit, vaikka en tod ollut halunnut. Onneksi yökkö sitten lopetti koko homman. Tänä päivänä en tiedä mitä se lehmä tuolla ajoi takaa, sai kuulemma onneksi sitten kenkää Jorvista.

Vierailija
26/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin? Jatkakaa haukkumistanne.

ja kaikki on mennyt ok, saatte lähteä sen sovitun ajan päästä kotiin. Mikäli olet synnyttämässä tavallisesti, et pääse milloin haluat kotiin.

Itse tein näin kun 9 vuotta sitten synnytin toisen lapseni. Ei huvittanut siellä makoilla sen yhden yön jälkeen joten häivyin. Ei sitä poliisit tule estämään sitä lähtemistä tai mitään. Korkeintaan vähän suostutellaan että eikö olisi vielä hyvä vähän aikaa jäädä lepäämään. Itse olisin ollut valmis kävelemään pihalle sieltä vaikka heti synnytyksen jälkeen ja se yhdenkin yön makoilu tuntui älyttömältä, halusin miehen ja esikoisen luo kotiin.

ollut sokereiden osalta tarkkailussa, ei vauvasi olisi päässyt kotiin sun kanssa, vaikka siis sinä saat poistua...

ja oikeastaan hyvä niin kun ei lapsia saa vaarantaa. Meillä vaan oli kaikki hyvin, ei tarkkailuita, synnytys oli ollut hyvin helppo ja nopea, niin tuntui hullulta siellä makoilla vieraissa tiloissa ja murehtia miten mies pärjää esikoisen kanssa kun ei ollut juuri lapsia tottunut hoitamaan (työmatkoilla 200 päivää vuodessa)...

Vierailija
27/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä ihmettä edes mietit tuollaisia ?. Anna mittauttaa sokeriarvot ja asia on sillä selvä. Turha pohtia enempää. Taidat vaan yrittää päteä... tai on kiire kotiin pätemään sukulaisille.

ilman, että se koskisi sinua itseäsi? No joo, ilkeilyjesi perusteella olet kyllä sen tason kusipää, että en ihmettele, jos sinulla ei olekaan mielenkiintoa mitään yleistä tietoa kohtaan. Ap:llä ja monella muulla on kuitenkin, joten pidä turpasi kiinni. Kiitos. (ohis)

Ohhoh, pidä teinipissis koukkunenäsi ummessa ja koeta oppia elämään ilman omia pätemisiäsi. Läskipää.

Vierailija
28/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman, että se koskisi sinua itseäsi? No joo, ilkeilyjesi perusteella olet kyllä sen tason kusipää, että en ihmettele, jos sinulla ei olekaan mielenkiintoa mitään yleistä tietoa kohtaan. Ap:llä ja monella muulla on kuitenkin, joten pidä turpasi kiinni. Kiitos. (ohis)

Ohhoh, pidä teinipissis koukkunenäsi ummessa ja koeta oppia elämään ilman omia pätemisiäsi. Läskipää.

ja yrittää hemmetisti päteä, vaikka osoittautuu vain luku- ja ymmärrystaidottomaksi idiootiksi...

PS: eikö sulle tuosta jo selvinnyt, että en ole ap, vaan ohiksena kirjoitin? Ei, koska olet lukutaidoton...

-45-vuotias ja ärsyyntynyt kaltaisiisi kiukuttelijoihin-

Vierailija
29/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Olen sairaanhoitaja. En ole kertaakaan vinkunut laitoksella vs-mittauksesta.

IHMETTELEN vain mielessäni miksi KAIKILTA pitää mitata ne 3 hyvää sokeria. Meidän sairaalassa todellakin sanottiin, että kaikilta vauvoilta ne mitataan ennen kotiinpääsyä.

Olen terve, normaalipainoinen kuten lapsenikin ovat olleet, syntyneet normaalisti alakautta täysiaikaisina.

Tässä ketjussa on mainittu, että kaikissa sairaaloissa vs:ia ei mitata polikl. synnytyksissä, jos kaikki ok?

Aion edelleen antaa mitata sokerit vauvalta, vaikka kaikki menisi kuten aiemminkin, sillä minua ei todellakaan haittaa levätä sairaalassa muutamaa päivää.

Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin?

Jatkakaa haukkumistanne.

ei todellakaan ole ohjettta ottaa joka polisynnyttäjnä vauvalta kolmea sokeria !!!

kirjalliset kriteerit on , joilta otetaan....

Vierailija
30/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ja yrittää hemmetisti päteä, vaikka osoittautuu vain luku- ja ymmärrystaidottomaksi idiootiksi... PS: eikö sulle tuosta jo selvinnyt, että en ole ap, vaan ohiksena kirjoitin? Ei, koska olet lukutaidoton... -45-vuotias ja ärsyyntynyt kaltaisiisi kiukuttelijoihin-

Niin minäkin 45 v. Osaan kuule kirjoittaa ja lukea useilla kielilläkin, ei vain englannilla, kuinkas itse, meneekö savo vai peräti statin slangikin ?.

Selvisi ettet ole ap, mutta näytät olevan samanlainen pätijä sokerikokeinesi, joka näyttää olevan elämää suurempi asia ja sotkevan tiukat aikataulut ihmisiltä. Sitten jos jotain on perseellään niin jälkeen päin syyllistettään ja itketään.

Vierailija
31/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kiltisti antanut mittauttaa omien lasteni verensokerit, eikä niissä mitään moittimista ole ollut, ja tämän tulevan kanssa teen samoin. Mietin vain noita polikliinisia synnytyksiä - niissä tuskin ehditään mitata 3 verensokeriarvoa...

Ja yksi hoitaja sanoi siitä mittaamisesta, että "tämä on nyt tämän ajan villitys vauvojen kanssa".

Onko siis ihan totta, että normaali täysiaikainen vauva huostaanotetaan verensokerinmittausta varten, jos vanhemmat ei siihen muuten anna lupaa?

mulla takana polikliininen synnytys eli kotiduttiin 6h päästä,taisivat 2 mittausta tehdä.toki vanhemmilla sisaruksillakaan ei ole ollut mitään ongelmia sokereiden kans.ja mittasivat samalla 3vrk ikäisenä kun kuuntelivat sydänäänetkin...mut en kyl itekä ymmärrä miksei vois antaa mitata?!?

Vierailija
32/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ja yrittää hemmetisti päteä, vaikka osoittautuu vain luku- ja ymmärrystaidottomaksi idiootiksi... PS: eikö sulle tuosta jo selvinnyt, että en ole ap, vaan ohiksena kirjoitin? Ei, koska olet lukutaidoton... -45-vuotias ja ärsyyntynyt kaltaisiisi kiukuttelijoihin-

Niin minäkin 45 v. Osaan kuule kirjoittaa ja lukea useilla kielilläkin, ei vain englannilla, kuinkas itse, meneekö savo vai peräti statin slangikin ?. Selvisi ettet ole ap, mutta näytät olevan samanlainen pätijä sokerikokeinesi, joka näyttää olevan elämää suurempi asia ja sotkevan tiukat aikataulut ihmisiltä. Sitten jos jotain on perseellään niin jälkeen päin syyllistettään ja itketään.

päde nyt sitten silläkin, hölmö. Ja sinä sitten syytät muita pätemisestä?

Minä en edelleenkään ymmärrä ollenkaan, millä ap muka yrittää päteä. Hän KYSYY, miten tuo asia on, koska se häntä ihmetyttää ristiriitaisten tietojen takia. Hän ei PÄDE tiedoillaan, koska KYSYY. Menikö nyt jakeluun (ei varmaankaan)...?

Kuten tästä ketjustakin OLISIT VOINUT lukea (jos osaisit), mitään yhtenäistä linjaa ei taida olla, koska eri äitejä on kohdeltu eri tavoin.

Minun lapseni ovat syntyneet jo kymmenkunta vuotta sitten, eikä heiltä otettu aikoinaan sokeritestejä. Mutta asia kiinnostaa silti minua, koska toisin kuin sinä, minä olen kiinnostunut monenlaisista sellaisistakin asioista, jotka eivät koske suoraan itseäni.

Vierailija
33/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset syntyneet 09 ja 11 NKL ja ei oo ainakaan kolmea kertaa mitattu vs arvoja. Kerran ovat saattaneet ottaa mutten muista tällästä kyllä.

Oon ite ollut siinä sokerirasitustestissä molemmissa raskauksissa ja ne arvot oli täysin ok.

Vierailija
34/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täysiaikaiselta nelikiloiselta vauvalta mitattiin sokerit, sillä hän vapisi synnytyssalissa rintaruokinnan jälkeen. Oli alhaalla, ja vasta lisämaidon kanssa saatiin normaalit arvot. Ja sen jälkeen ei ollut sokereissa häikkää.

Eli sanoisin, että ne mitataan vain jos on aihetta. Meillä aihetta antoi tuo vapina. Ilmeisesti pitkä synnytys veti verensokerin alhaalle sekä vauvalla että äidillä.

Vierailija
35/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan toki itsekin antaisin jäädä. Itse lähinnä sen takia, että suvussa on diabetesta, sekä 1. että 2. tyypin.

Mutta äitiä ei voi sen takia pakottaa jäämään yöksi. Itse kun olin viimeksi leikkauksessa niin en olisi suostunut jäämään enää toiseksi yöksi, jos olisivat alkaneet vängätä siitä, onneksi kuitenkin pääsin kotiin. Tympii maata siellä odottelemassa, että koska suvaitsisivat päästää himaan.

Vierailija
36/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä sekä lysystä. Kumpikin vauva oli täysiaikainen (itse asiassa menivät vielä yli la:n) eikä mitään sokeriarvoja mitattu. Ei edes ehdotettu. Kuten ei myöskään kuopuksen kohdalla, jonka kanssa olimme sen neljä(?) päivää sairaalassa.

Ehkä ottavat sokeriarvot jos epäilevät sille olevan aihetta?

eikä silloin mittailtu mitään verensokereita lapsesta. Ajattelinkin juuri kysyä että mitataanko ne vain jos on enemmän aihetta epäillä etteivät ne ole kohdillaan, tai jos äidillä on ollut raskausdiabetes?

Vierailija
37/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin 45 v. Osaan kuule kirjoittaa ja lukea useilla kielilläkin, ei vain englannilla, kuinkas itse, meneekö savo vai peräti statin slangikin ?. Selvisi ettet ole ap, mutta näytät olevan samanlainen pätijä sokerikokeinesi, joka näyttää olevan elämää suurempi asia ja sotkevan tiukat aikataulut ihmisiltä. Sitten jos jotain on perseellään niin jälkeen päin syyllistettään ja itketään.

päde nyt sitten silläkin, hölmö. Ja sinä sitten syytät muita pätemisestä? Minä en edelleenkään ymmärrä ollenkaan, millä ap muka yrittää päteä. Hän KYSYY, miten tuo asia on, koska se häntä ihmetyttää ristiriitaisten tietojen takia. Hän ei PÄDE tiedoillaan, koska KYSYY. Menikö nyt jakeluun (ei varmaankaan)...? Kuten tästä ketjustakin OLISIT VOINUT lukea (jos osaisit), mitään yhtenäistä linjaa ei taida olla, koska eri äitejä on kohdeltu eri tavoin. Minun lapseni ovat syntyneet jo kymmenkunta vuotta sitten, eikä heiltä otettu aikoinaan sokeritestejä. Mutta asia kiinnostaa silti minua, koska toisin kuin sinä, minä olen kiinnostunut monenlaisista sellaisistakin asioista, jotka eivät koske suoraan itseäni.

Ja lukihäiriöinen paikalla; kirjoitin EI VAIN ENGLANTIA !!. Teen siis päivittäin muillakin kielillä KUIN ENGLANNILLA n. 10-15 sivuisia dokuja... mites sinulta onnistuu., pätija ??. Saksa, Viro jne ??.

Jostain sokerikokeista on nyt tehty elämää suurempi asia kotiin kiirehtivälle. Itse antaisin ne tehdä.

Vierailija
38/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja toista mielipidettä siitä, onko vs-mittaus välttämätön. Toinen vaihtoehtohan on tarkkailla lasta ja rynnätä välittömästi sairaalaan, jos näyttää pahalta.

Luulen, että ymmärrän kysymyksesi. Itsellä kokemusta siitä, että mitataan jopa 5 kertaa vuorokaudessa, itketetään vauvaa, määrätään tuhottomasti tutkimuksia. Lapsi kuitenkin ihan hyväkuntoinen.

Aika vaikea noille on hanttiin laittaa, vaikka sitten lopulta myöntävät itsekin, ettei kukaan oikein mistään mitään tiedä. Meillä pikatesti näytti toista (aina alempaa) kuin labrasta tullut, mikä aiheutti vääriä hälytyksiä. Vaikka labratesti kuulemma kumoaa pikatestin, ja meillä labrat oli sallituissa rajoissa, pikatestien takia rääkkäsivät kuitenkin lasta loputtomiin...

Vielä 90-luvun alussa tuota raivokasta vastasyntyneen vs-mittaamista ei ollut. En sitten tiedä, paljon testaus on vastasyntyneiden hoitoa parantanut.

Ohi aiheen, mutta läheltä liipaten: sydänääniä kuunnellaan kuulemma liian nuorilta. Sitten jopa joka kolmas joutuu lisätutkimuksiin, joiden jälkeen todetaan, että uudestaan puolen vuoden päästä. Ja silloin suurimmalla osalla (yli 90 %:lla?) mitään ongelmia ei ole. Näin sanoi lasten sydänkirurgi. Ihmettelen, milloin joku puuttuu tällaiseen verovarojen tuhlaamiseen.

Vastasyntyneiden terveyden turvaaminen on ilmeisesti niin pyhä asia, että jos yksi 10 000:sta voidaan pelastaa - ehkä - , sadantuhannen mielipahasta, stressistä ja veronmaksajien rahoista ei ole väliä.

En haluaisi kuulostaa kyyniseltä, mutta joku raja tässäkin saisi olla.

Vierailija
39/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päde nyt sitten silläkin, hölmö. Ja sinä sitten syytät muita pätemisestä? Minä en edelleenkään ymmärrä ollenkaan, millä ap muka yrittää päteä. Hän KYSYY, miten tuo asia on, koska se häntä ihmetyttää ristiriitaisten tietojen takia. Hän ei PÄDE tiedoillaan, koska KYSYY. Menikö nyt jakeluun (ei varmaankaan)...? Kuten tästä ketjustakin OLISIT VOINUT lukea (jos osaisit), mitään yhtenäistä linjaa ei taida olla, koska eri äitejä on kohdeltu eri tavoin. Minun lapseni ovat syntyneet jo kymmenkunta vuotta sitten, eikä heiltä otettu aikoinaan sokeritestejä. Mutta asia kiinnostaa silti minua, koska toisin kuin sinä, minä olen kiinnostunut monenlaisista sellaisistakin asioista, jotka eivät koske suoraan itseäni.

Ja lukihäiriöinen paikalla; kirjoitin EI VAIN ENGLANTIA !!. Teen siis päivittäin muillakin kielillä KUIN ENGLANNILLA n. 10-15 sivuisia dokuja... mites sinulta onnistuu., pätija ??. Saksa, Viro jne ??. Jostain sokerikokeista on nyt tehty elämää suurempi asia kotiin kiirehtivälle. Itse antaisin ne tehdä.

en nyt edelleenkään ymmärrä, kuka muu tässä mitenkään yrittäisi päteä paitsi sinä.

Kielitaidoista tässä ei ole keskusteltu, mutta viittä kieltä osaan hyvin, paria auttavasti. Maisteri, työkseni eri kieliä käyttävä ihminen. Miten se tähän liittyi?

Edelleenkin: opettele saatanan ämmä vastaamaan asiallisesti ja aiheesta.

Vierailija
40/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lukihäiriöinen paikalla; kirjoitin EI VAIN ENGLANTIA !!. Teen siis päivittäin muillakin kielillä KUIN ENGLANNILLA n. 10-15 sivuisia dokuja... mites sinulta onnistuu., pätija ??. Saksa, Viro jne ??. Jostain sokerikokeista on nyt tehty elämää suurempi asia kotiin kiirehtivälle. Itse antaisin ne tehdä.

en nyt edelleenkään ymmärrä, kuka muu tässä mitenkään yrittäisi päteä paitsi sinä. Kielitaidoista tässä ei ole keskusteltu, mutta viittä kieltä osaan hyvin, paria auttavasti. Maisteri, työkseni eri kieliä käyttävä ihminen. Miten se tähän liittyi? Edelleenkin: opettele saatanan ämmä vastaamaan asiallisesti ja aiheesta.

Sinä täällä kusipääksi ensin haukuit. Läskipää.

Vai maisteri, no juu, sellaiseksi tullaan kun ei muuhun taidot riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi