Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairaala kieltäytyä antamasta vauvaa mukaan

Vierailija
28.08.2012 |

jos ei anna mittauttaa vauvan verensokeria? Meillä sanottiin, että pitää saada 3 hyvää arvoa, niin vauva pääsee kotiin. Muuten ei pääse. Voivatko siis pakottaa vs-mittaukseen?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei anna mittauttaa vauvan verensokeria? Meillä sanottiin, että pitää saada 3 hyvää arvoa, niin vauva pääsee kotiin. Muuten ei pääse. Voivatko siis pakottaa vs-mittaukseen?

ls-ilmoituksen, jos äiti on noin piittaamaton oman lapsensa hyvinvoinnista.

Mikähän mahtaisi olla syy, että lapsen verensokeria ei saisi mitata?

Vierailija
2/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on katsos sellainen kuin lastensuojelulaki, ja siinä lapsen etu menee vanhempien haluamisten edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kieltäydyt lapsen terveyteen liittyvistä tutkimuksista, se voidaan hyvinkin väliaikaisesti määrätä.

Miksi et antaisi niitä mitata?

Vierailija
4/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitattu noita arvoja. Kahdelta ensimmäiseltä jouduttiin vielä ottaa kantapäästä, viimeiseltä nopeasti ja kivuttomasti reidestä.

Vauva on hengenvaarassa jos ne arvot ovat liian alhaiset.

Vierailija
5/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessään vauvalla voi olla ongelmia verensokerien hyvänä pysymisenä. Tämä on usein pienten vauvojen vaiva.

Jos ne sokerit laskee liian alas, ei vauva jaksa enää syödä. Eli ne sokerit tulisi pysyä siellä sairaalassa olo aikana normaaleissa arvoissa niin että vauva jaksaa syödä ja voi hyvin.

Eli kyllä he voivat jättää lapsen antamatta mukaan.

Meillä oli pieni täysi-ikäinen vauva 2,4 kiloa. Ja hänen arvot saatiin ensimmäisenä vuorokautena mitattua.

Vierailija
6/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhaiset verensokeriarvot vaurioittavat aivoja mm...

haluatko lapsestasi yhtä tyhmän kuin itse olet ?????

eli aikuistu !!!

ja kyllä voivat sairaalassa ottaa vaikka lapsesi huostaan !!! ja hyvä niin, mikäli et osaa/jykene lastasi hoitamaan!!

Vierailija
7/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin mekein arvata, että Sinä olet niitä vanhempia, jotka tekevät hoitohenkilökunnan työstä rankkaa vinkumalla ja hankaloittamalla heidän työtään.

Vierailija
8/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kiltisti antanut mittauttaa omien lasteni verensokerit, eikä niissä mitään moittimista ole ollut, ja tämän tulevan kanssa teen samoin. Mietin vain noita polikliinisia synnytyksiä - niissä tuskin ehditään mitata 3 verensokeriarvoa...

Ja yksi hoitaja sanoi siitä mittaamisesta, että "tämä on nyt tämän ajan villitys vauvojen kanssa".

Onko siis ihan totta, että normaali täysiaikainen vauva huostaanotetaan verensokerinmittausta varten, jos vanhemmat ei siihen muuten anna lupaa?

Vierailija
9/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. olen itsekin hoitohenkilökuntaa, mutta ihan eri alalla (ne niistä oletuksista, leidit)

Vierailija
10/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kiltisti antanut mittauttaa omien lasteni verensokerit, eikä niissä mitään moittimista ole ollut, ja tämän tulevan kanssa teen samoin. Mietin vain noita polikliinisia synnytyksiä - niissä tuskin ehditään mitata 3 verensokeriarvoa...

Ja yksi hoitaja sanoi siitä mittaamisesta, että "tämä on nyt tämän ajan villitys vauvojen kanssa".

Onko siis ihan totta, että normaali täysiaikainen vauva huostaanotetaan verensokerinmittausta varten, jos vanhemmat ei siihen muuten anna lupaa?

Jos hoitohenkilökunta on sitä mieltä, että ne on syytä mitata, niin silloin ne mitataan.

Eikä niitä kaikilta mitata, mutta eiköhän se lapsen hyvinvointi nyt mene sun polikliinisen synnytyksen toiveesi ohi.

Ja kyllä muakin vitutti olla 4 päivää sairaalassa täysin virkeän ja hyvinvoivan vauvan kanssa vain varmuuden vuoksi ( syntyi 36+6 ja painoi alle 3kg), mutta sellaista se on. EI siellä ikuisesti kuitenkaan tarvitse olla.

Vierailija
11/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä sekä lysystä. Kumpikin vauva oli täysiaikainen (itse asiassa menivät vielä yli la:n) eikä mitään sokeriarvoja mitattu. Ei edes ehdotettu. Kuten ei myöskään kuopuksen kohdalla, jonka kanssa olimme sen neljä(?) päivää sairaalassa.

Ehkä ottavat sokeriarvot jos epäilevät sille olevan aihetta?

Huostaanottoon en osaa sanoa mitään mutta periaatteessa se kait voisi olla mahdollinen. Siis ihan väliaikainen huostaanotto, jolloin toinen taho päättää hoidosta.

Vierailija
12/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. olen itsekin hoitohenkilökuntaa, mutta ihan eri alalla (ne niistä oletuksista, leidit)

eli jos oikeesti olisit sairaanhoitaja, niin et kyllä täällä mitään kyselisi :)

eikä normi painoisesta, normiviikoilla syntyneestä vauvasta edes mitata yhtään verensokeriarvoa ;)

eli puhut potastkaa.....

sokereiden mittaamiselle on tarkat jopas kirjalliset ohjeet :)

eli et voi edes tietää, otetaanko vauvastasi arvoja olleskaa :)

vain jos sairaastat raskasudaiabetesta, nii n otetaan aina .)

Vierailija
13/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä leikkiä siellä mitään supernursea.

Tuskin ne huvikseen lapsia piikittää.

Ja mä tiedän että vaikka olisit vienyt lapsesi ilman verikoetta kotiin ja jotain tapahtuisi niin olisit suuna päänä vaatimassa korvauksia yms.

Sellaisia nämä nykyäidit on.

Ja hoitoalan ihmiset pahimmasta päästä. Pitää päästä pätemään.

Anna niiden hoitaa se lapsi sairaalassa niin kuin parhaaks näkevät ja sählää sä sit kotona miten parhaaks näät.

Vierailija
14/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei toimenpiteelle ole muuta perustetta kuin että se on tapana. Jos sen sijaan vauvalla on oireita ja mittaukset haluttaisiin tehdä jotta saadaan selville mikä hänellä on, niin varmasti voidaan tilapäisesti huostaanottaakin jos äiti ei suostu tutkimuksiin jotka voivat olla vauvan terveyden ja hengen kannalta välttämättömiä, jopa kiireellisiä.

Vierailija
15/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Olen sairaanhoitaja. En ole kertaakaan vinkunut laitoksella vs-mittauksesta.

IHMETTELEN vain mielessäni miksi KAIKILTA pitää mitata ne 3 hyvää sokeria. Meidän sairaalassa todellakin sanottiin, että kaikilta vauvoilta ne mitataan ennen kotiinpääsyä.

Olen terve, normaalipainoinen kuten lapsenikin ovat olleet, syntyneet normaalisti alakautta täysiaikaisina.

Tässä ketjussa on mainittu, että kaikissa sairaaloissa vs:ia ei mitata polikl. synnytyksissä, jos kaikki ok?

Aion edelleen antaa mitata sokerit vauvalta, vaikka kaikki menisi kuten aiemminkin, sillä minua ei todellakaan haittaa levätä sairaalassa muutamaa päivää.

Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin?

Jatkakaa haukkumistanne.

Vierailija
16/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin? Jatkakaa haukkumistanne.

ja kaikki on mennyt ok, saatte lähteä sen sovitun ajan päästä kotiin. Mikäli olet synnyttämässä tavallisesti, et pääse milloin haluat kotiin.

Vierailija
17/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä normi painoisesta, normiviikoilla syntyneestä vauvasta edes mitata yhtään verensokeriarvoa ;)

eli puhut potastkaa.....

sokereiden mittaamiselle on tarkat jopas kirjalliset ohjeet :)

Kyllä mitataan, itse synnytin rv 42+ vauvan joka painoi 3300g ja verensokeri oli kuulema mitattu heti synnyttyä, oli ollut todella alhainen ja määrättiin ruokittavaksi 3h välein. Mittailtiin vielä muutamia päiviä, en tiedä kuin usein kun pitivät suonta auki kantapäässä koko sairaalassaoloajan. Mutta ihan vain sen verran että mitataanhan noita, varmaan jotkut kriteerit on siis mun lapsi ainakin täyttänyt.

Vierailija
18/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se tosiaan edellyttää tiettyä sairaalassaoloaikaa, mikä sotii nykyistä säästöpolitiikkaa ja poliklinikkasynnytyksiä vastaan.

Kun itse olin synnyttämässä kuopustani 2002, siis huuuuurjan kauan sitten, Naistenklinikalla osui huonetoveriksi joku kouho, jonka oli ehdoton pakko päästä heti pois sairaalasta. Jätti vauvansa hirveästi manaillen sairaalaan yön yli sokerimittauksia varten. Jumalaton urputus lääkärien mielivallasta...

Mutta siinä siis todellakin hyvin tiukasti äidille sanottiin, että häntä ei voida pakottaa jäämään sairaalaan, mutta vauva EI lähde minnekään ennen kuin sokerit on todistetusti saatu kondikseen (ne olivat muistaakseni ekassa mittauksessa olleet vauvalla liian alhaalla).

PS: hyvän kysymyksen sinä esitit, älä välitä noista aggressiivisista vastauksista. Niitä tulee aina ketjuun kuin ketjuun, osa mammoista on ilmeisesti jäänyt kunnon yöunitta tai muuten vaan kusta on lirahtanut ajukoppaan...

Vierailija
19/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, mitä tapahtuisi, jos haluaisi lähteä kotiin heti synnytyksen jälkeen, jos kaikki ok - kilpistyisikö asia vs:iin? Jatkakaa haukkumistanne.

ja kaikki on mennyt ok, saatte lähteä sen sovitun ajan päästä kotiin. Mikäli olet synnyttämässä tavallisesti, et pääse milloin haluat kotiin.

Itse tein näin kun 9 vuotta sitten synnytin toisen lapseni. Ei huvittanut siellä makoilla sen yhden yön jälkeen joten häivyin. Ei sitä poliisit tule estämään sitä lähtemistä tai mitään. Korkeintaan vähän suostutellaan että eikö olisi vielä hyvä vähän aikaa jäädä lepäämään. Itse olisin ollut valmis kävelemään pihalle sieltä vaikka heti synnytyksen jälkeen ja se yhdenkin yön makoilu tuntui älyttömältä, halusin miehen ja esikoisen luo kotiin.

Vierailija
20/51 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein näin kun 9 vuotta sitten synnytin toisen lapseni. Ei huvittanut siellä makoilla sen yhden yön jälkeen joten häivyin. Ei sitä poliisit tule estämään sitä lähtemistä tai mitään. Korkeintaan vähän suostutellaan että eikö olisi vielä hyvä vähän aikaa jäädä lepäämään. Itse olisin ollut valmis kävelemään pihalle sieltä vaikka heti synnytyksen jälkeen ja se yhdenkin yön makoilu tuntui älyttömältä, halusin miehen ja esikoisen luo kotiin.

ollut sokereiden osalta tarkkailussa, ei vauvasi olisi päässyt kotiin sun kanssa, vaikka siis sinä saat poistua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän