Olisiko pitänyt viedä lapsi lääkäriin mustelman takia?
Lapsemme (4v) on aika vilkas ja lähes joka päivä kolisee joku paikka, millon puistossa kaatuillaan ja törmäillään millon kotona. Eilen huomasin että sääreen on tullut mustelma, jossa on keskellä vaalea kohta ja se on vähän sellanen patti. En tiedä että millon tuokin on sattunut, ei ole itkenyt mitään ns. kovaa itkua pitkiin aikoihin. Ei siis ainakaan minun aikana ole sitä jalkaansa pahemmin satuttanut.
Kun näin jäljen niin tutkin jalkaa muuten eikä se vaikuttanut mitenkään kipeältä tms. Lapsi on kävellyt ja touhunnut ihan samalla tavalla kuin ennenkin, ei siis ole valittanut mitään kipua. Eikä osannut sanoa että mistä mustelma olisi tullut.
Nyt sitten kun lapsen isä näki jäljen josta jo varottelinkin häntä eilen (kysyin että tietääkö tämä mistä se olisi tullut) niin sain sitten kuulla kauhistelua. Lapsi on nyt siis isällään yötä. Mitä on tapahtunut, miksi en vienyt lasta lääkäriin, kyllä olisi pitänyt jne. Sitten sanoi että lapsi oli kertonut sen tulleen äidillä tai ulkona tai jotain... Aivan selvästi mies syytti minua!!! Miten ihmeessä voisin estää kaikki kuhmut kun lapsi liikkuu paljon ja haluaa kiipeillä jne. Enhän voi kädestä pitää kiinni väkisin ja jokaista liikettä vahtia.
Tuli kyllä tosi ikävä tunne puhelusta. Sanokaa nyt mulle että teinkö ihan väärin kun en vienyt lasta lääkäriin? Mies hokee vaan jostain murtumasta ja kuinka jalka pitäisi kuvata jne. Olen kuitenkin saanut sellasen käsityksen että mustelmille ei lääkärissä tehdä yhtään mitään jos lapsi ei ole kipeä eikä vakavasti loukkaantunut? Kokemuksia, tietoa, mitä vain otan vastaan.
Kommentit (7)
kyllä vilkkaille lapsille niitä mustelmia tulee ja siellä lääkärissä saisi turhaan juosta vähän väliä jos joka mustelmasta siellä kävisi. Eikä ole hyväksi myös niin paljoa rajoittaa lapsen liikkumista ja menoa että koskaan ei mustelmia vaan tulisi.
Nyt on kyllä isä turhan hysteerinen, ja sinun ap täytyy kehittää itsevarmuutta niin ettet mene mukaan isän hysteerisyyksiin vaan osaat pysyä rauhallisena.
No herranjumala, jos jokaisesta mustelmasta pitäisi viedä lääkäriin, niin itse en ehtisi mitään muuta tekemäänkään kuin ravata tohtorille näyttelemässä mustelmiani. Aina onnistun jotain tuhertamaan, varsinkin töissä, niin pieniä mustelmia löytyy kyllä vähän väliä.
Niin, en ollut hysteerinen kun näin sen jäljen ja kun totesin että lapsi voi ihan hyvin. Mutta nyt kun ukko alkoi paasaamaan ja mua syyllistämään niin tuli ihan kauhea olo :( Ihan kuin olisin tehnyt jotain ihan hirveetä kun lapselle on tuo tullut ja kun en ole TAJUNNUT toimia oikein ja viedä lasta lääkäriin.
ap
Onko tuo vaalea kohta mustelmassa paha asia, mistä se voisi tulla kun yleensä lapsen mustelmissa ei ole sellasta ollut. Ja nyt kun on niin näyttää pahemmalta.
ap
Onko tuo vaalea kohta mustelmassa paha asia, mistä se voisi tulla kun yleensä lapsen mustelmissa ei ole sellasta ollut. Ja nyt kun on niin näyttää pahemmalta.
ap
Joskus sitä verta on siellä tasaisesti länttinä, joskus taas rengasmaisesti niin että keskelle jää vaalea alue jossa sitä ei ole (mustelmahan on verenpurkauma). Ei tuollainen mustelma ole mitenkään tavallista huolestuttavampi.
Älä ap anna sen miehen sanomisten antaa saada sulle pahaa mieltä silloin kun niissä ei ole päätä eikä häntää vaan syyllistäminen on turhaa.
siihen että kerrot lapsen olevan isällään yötä ja samalla puhut kuitenkin myös miehestä ja ukosta. Asutte siis miehen kanssa erillänne, mutta olette parisuhteessa? Miksi ihmeessä näin?
Eihän tuo ilmeisesti ole edes kipeä.