" Sukkapuikkopistelyä" kohdunsuulla rv18!
Varsinkin jotain rajumpaa tehdessä, mitä tietenkin yritän välttää... Mutta jo ihan sänkyä pedatessa kun sänkyä pitää vetää irti seinästä tai reilu 8 kiloista poikaa nostettaessa.
No, kysymys kuuluu, että voiko se pistely olla kohdunsuun avautumista??? Mulla nimittäin tuntu viime raskaudessa (josta on vasta vähän päälle puoli vuotta) ihan loppuvaiheessa ihan samalta... ja nyt vasta alle puolenvälin! Ja tää pistely/vihlonta tuntuu paljon kovemmin, oikein säikäyttää aina.
Kyse ei oo siis kannatinten venymisestä kai, kun ei tunnu sivuissa, vaan suoraan siellä missä arvelen kohdunsuun olevan... siis emättimessä tavallaan....
Kun ed. raskaudesta on vasta niin vähän aikaa kulunut, tiedän, että ennenaikaisuus on yhä suurempi riski, niin voiko tämä olla avautumista? Supisteluja en ole tuntenut, että jos supistelee, ne on ainakin kivuttomia.
Muistan muidenkin puhuneen " sukkapuikkopistelyistä" , joten te, jotka asiasta jotain tiedätte, valaiskaa mua onko tää ihan ok vai pitääkö nyt varoa extrapaljon?
Kommentit (6)
Minulla on ollut samanlaista pitkin raskautta ja olen pelännyt samaa asiaa, vielä kun supistuksiakin on ollut paljon.Kävin kuitenkin viime viikolla viimeksi lääkärillä ja kaikki oli hyvin, joten ainakin minulla kyse on ilmeisesti ollut kohdun kasvusta tms.Nyt rv 29 menossa.
Mulla on ollut tuollaista kuvaamaasi pistelyä aina silloin tällöin viikolta 17 asti (nyt menossa viikko 20). Kysyin siitä lääkäriltä ja terveydenhoitajalta ja molemmat sanoivat sen olevan muistaakseni ' häpyliitoksen' liitoskipua kun paikat venyy. Kohdunsuu oli myös ihan normaalisti kiinni. Sanoivat vain, että kannattaa levähdellä ja ottaa vaikka panadolia pahimpaan kipuun.
Kannattaa tosin käydä varmaan tarkistuttamassa, ihan siksi ettei huoleta niin kovin. Minulla ainakin huolehtimispuoli helpotti.
Piiki
Liitoskipuja en näiden usko olevan, sillä ne tuli viime raskaudessa hyvin tutuksi, ja oli hyvin erilaista..
Tää on just sellasta kirvelyä ja polttelua kohdunsuulla, sen kyllä tuntee hyvin.
Mutta toivotaan....
Mun synnytyksestä myös vain vajaa 1½ vuotta. Ajattelin, että josko limakalvot herkät ja pistelee niitä. Sukkapuikkopistelyt tuli tutuksi viime odotuksessa n. 31 viikolta eteenpäin ja poika syntyi tasan 36. Mutta koskapa olin sairaslomalla pari viikkoa supistelujen ja kohdunsuun hienoisen aukeamisen takia ja olin siis vapautettu työhommista ja kotona tein hommia kevennettynä niin kuinka ollakaan huomasin loman lopulla, että eipä enää pistelekään. Kävin ä-pkl:lla viime viikolla ja kohdunsuu oli palautunut. Kanavan pituus on säilynyt koko ajan hyvänä.
Summa summarum: Jos pistelee, käy tarkistuttamassa tilanne emättimen kautta tehtävällä ultralla. Tiedät silloin tämän hetken tilanteen. Ota mahd. rauhallisesti ja jos oireet jatkuu, kontrolli esim. 2-3 viikon kuluttua. Mullekin sanottiin, että tuntemusten perusteella ei voi tietää tapahtuuko kohdunsuulla edistymistä, jos oireilua on, tilanne tarkistetaan ja sen perusteella suunnitellaan jatko. En siis arvaile, tekeekö mikäkin tuntemus mitäkin. Kokeilen nyt olla töissä ja jos alkaa tuntua joltain, tilanne tarkistetaan. Tokihan tähän jonkin verran vaikuttaa se, että olen riskiryhmässä aiemman ennenaikaisen synnytyksen vuoksi.
Niin ja mun liitoskivut edellisessä ja tässä raskaudessa tuntuu häpyluussa ja tossa edessä. Nämä pistelyt tuntuu sisällä " pehmeässä lihassa" .
Toivottavasti auttoi?
Rv 24+
Mulla on varmaan ollu lähes koko raskauden ajan kipuja. Koko kavalkaadi on taidettu käydä läpi. Alavatsakipuun ei kukaan ole osannut sanoa mitään. Epäilen aiemmin todettuja kystia tai sitten vauva vaan painaa. Mutta loppua kohden on tullut hieman liitoskipuja (tuntuvat häpyluussa) ja sitten noita viiltelyjä ja vihlaisuja, joista ne jotka tuntuvat emättimen tienoilla kuulostavat eniten tuolta sukkapuikkokivulta. Suppareitakin on mutta ei kai ihan kovin kipeitä vielä ollu, ikävän tuntusia kyllä. Saikulla olen ollut kesästä asti joten suht rauhassa tässä on otettu vaikkakaan ei missään vuodelevossa.
Neuvolassa sanoivat, että vihlaisujen tarkoitus on pehmittää paikkoja ja valmistaa synnytyst varten. Näiden kaikkien lopputuloksena: Paikat kyllä tuntuu pehmeiltä, mutta muutamaa päivää ennen laskettua aikaa olin tiukasti kiinni ja 2cm kohdunkaulaa. Suppareitakin nyt rv 40+4 aika vähän ollut. Eli kannattaa käydä tarkastuttamassa, mutta välttämättä ei tarkoita, että mitään hälyttävää olisi. Kaikki kuitenkin ollaan yksilöitä ja lääkärit sen kai parhaiten tietää. Mutta tämmöstä kokemusta mulla.
Vauvaa odotellessa...
Päivänsäde75 ja masukölliäinen rv 40+4
Pelkään kovin, että istukan reuna alkaa irrota tms. kun riski etuseinäistukassa on isompi.