Raskausdiabetes - kokemuksia
Edellisessä raskaudessa arvot olivat jo korkeita ja kävin ravitsemusterapeutin kanssa keskustelemassa ruokailusta. Nyt siis taas sokerirasituksen arvot olivat korkeita ja viikkoja 27+4.
Mahdollisesti nyt joudun vuorokausikäyrälle sairaalaan ja saan siis verensokerimittarin kotiin.
Millaisia kokemuksia muilla ollut hoitokeinoina ainoastaan ruokavalion muutos ? Onnistuuko vaiko onko edessä insuliini ?
12h paastoarvo oli 6 ja 1h sen jälkeen (litkun juotua) 12,6. 2h jälkeinen arvo oli rajojen sisällä.
-marica77
Kommentit (2)
Ja pelkällä ruokavaliolla olen pärjännyt. Hoito ja seuranta vaihtelee kunnittain. Viimeisessä ja siis tulee olemaan nykyisessä verensokerimittaukset kotona. Aikaisimmat kävin kerran kuussa paastosokerin antamassa labraan. Ja silloin rasituskin tehtiin puolessa välissä. Viimeisessä oli rasitus jo rv 9. Ja nytkin taidan päästä rasitukseen hetkisen kuluttua.
Nyt siis itse mittaillaan ja käydään äitipolilla kuulemassa käyrien mukaiset ohjeet.
Mutta jos olisi ollut paljon poikkeamia, olisin joutunut varmasti osastolle vuorokausikäyrälle...
seppäskä rv 6+?
Itse olen ainakin ruokavaliolla saanut pidettyä verensokeriarvot melko hyvinä enkä ole joutunut insuliinia käyttämään lainkaan. Tottakai oli vaikeaa aluksi syödä säännöllisemmin ja tarkkailla omaa syömistään, mutta se on kannattanut.
Lähetän edelleen säännöllisesti diabeteshoitajalle noita aamulukuja, jotka on otettu ennen aamupalan syöntiä. Kerran viikossa kirjaan myös ennen pääaterioita ja niiden jälkeen (1,5 h) sokeriarvot vihkoon.
Nykyisin minun ei ole välttämätöntä mittailla sokeriarvoja joka aamu, mutta olen niin tehnyt, koska kuukaudessa tästä on jo tullut rutiinia ja tietää itse missä mennään.