Loppuraskaudessa vatsalla nopeita, nykiviä liikkeitä?
Heippa,
Olen viimeisilläni raskaana ja olen tässä viime aikoina hieman ihmetellyt yhtä asiaa - jospa teistä joku on havainnut samaa itsessään.
Vauva liikkuu ihan hyvin, hikkaa on joka päivä ja muutenkin möyrimistä (perätilassa). Usean kerran viikossa tuntuu vatsalla sarja sellaisia tosi nopeita, elohiirimäisiä liikkeitä, joita tule noin 5-8 nykäyksen sarja. Olen niitä ihmetellyt, että miten vauva voi potkiessaan tai nyrkkeillessään niitä tuottaa, niin nopeaan tahtiin. Mutta kun käsivarressani oli eilen elohiiri, mietin voisivatko nuo " nopeat vauvanliikkeet" sittenkin olla vatsani lihassäikeiden tahdosta riippumatonta toimintaa. Nykäyssarjoja voi tuntua eri puolilla vatsaa.
Fresia rv 37+3
Kommentit (9)
sitä tärinää johon kukaan ei tiedä todellista syytä..tai sitten ne ei vaan kerro sitä!
Yks veikkaus on se, että pienen hermosto ei ole ihan täysin kehittynyt vielä ja se saa aikaseks väliin jotain tärinää..tää kuulostaa mun korvaan loogisimmalta veikkaukselta..eli pikkunen sen sais aikaan jollain hermoperäsellä tärräyksellä.
Toinen villi veikkaus on siitä että lapsonen pissaa, ja se tuntuu veden kuljettamana tärinältä..mut miten se sitte toisilla tuntuu ja toisilla ei, ja miten se voi tuntua eripuolilla masua jos lapsi ei käänny? Ei mee mun järkeen..:)
Tästä aina väliin kysellään..ja aina vaan se jää selvittämättä.
Tappert ja Puksu 35+6
Moi,
Mulla on nyt toinen raskaus ja taas loppuvaiheessa samat tuntemukset, tosi nopea liikesarja, juuri tuon kuvatun kaltainen. Viimeksi kun esikoinen syntyi, sen liikesarjan sitten näki " elävänä" . Kyse oli ns moro-refleksistä, joka pienellä on esim pelästyessään ääntä tai äkkinäistä liikettä tms. Muistan kuinka synnärillä kysyttiin, että onko se ihan normaalia, että se sätkyy noin tiuhaan ja herkästi. Normaalia oli. Mutta tosiaan, oli hassua huomata se sama liikesarja silmin, minkä oli tuntenut jo viikkojen ajan sisällään.
Mom 39+2
Heippa! Itselläni on tuntunut myös samanlaisia liikkeitä jonkin aikaa. Väillä mietinkin, että saiko pikkuinen sydänkohtauksen, mutta ei kai sentään. Kiva kuulla, että muillakin on samoja tuntemuksia.
Emme tosin ole vielä yhtä pitkällä kuin te, raskausviikkoja nyt 29+5.
elohiiri välillä nytkii massussa =)
en tiedä minäkään, että mistä johtuu.
toinen kummallisuus on, että kun on hiljaista ja istuu tai makaa, voi mahasta kuulua jotain ihme napsahtelua/naksahtelua???
mitä ihmettä se on?
kysyin neuvolassa, ja terkk naurahti, että aina silloin tällöin joku kysyy samaa, mutta hän ei kyllä yhtään tiedä, että mistä se ääni tulee..
tietääkö joku teistä?
-ennis- rv38+1
että kävin jo tuolla kadonneiden helmikuisten pinossa plussanneiden lapsettomien puolella utelemassa että missä sairaalassa sä synnytät?
mun sektio on kaks päivää aiemmin, jos tää sinne malttaa ootella, niin aattelin, että satutaanko molemmat olemaan täällä keski-suomessa... ?
-e-
Kiva että näin monet vastasivat - olin ihan varma että jään yksinäni ihmettelemään ja murehtimaan sitä vauvaraukalla on jo valmiiksi epilepsia tai jokin muu vaiva...
Tuo momin selitys Moro-refleksistä oli järkeenkäypä. Siitä on paljon viitteitä netissä, ja senhän tosiaan lastenlääkärikin testaa vastasyntyneellä, mutta en olisi voinut kuvitella että joillakin vauvoilla nykimiset voi tuntea niin voimakkaina jo kohdussa. Tuo refleksi alkaa muodostua n. 32-viikoisella sikiöllä. En muista että ensimmäisessä raskaudessani olisin tuntenut tällaisia nykimisiä.
Viime yönä varmistuin siitä että elohiirestä vatsalihaksissa ei ole kysymys, koska " tärinä" tuli paljon syvemmältä, kohdusta asti. Kun oikein ajattelee, voihan olla vastasyntyneelläkin olla varsin nykiviä ja kontrolloimattomia liikkeitä, miksi ei sitten varsinkin silloin kun jokin elintärkeä refleksi on kehittymässä. Tässä tapauksessa tarttumisrefleksi emoon.
Enni-Maija, vaikea sanoa mistä naksahdusäänet voisivat tulla... ilmavaivoja? peukalon imemisestä kuuluvia ääniä? Hankala päätellä mitä ääniä vedenalaisessa elämässä voisi kuulua... Jokin selitys sillekin täytyy olla. Ehkäpä synnytyslääkäri osaisi kertoa. Jospa vauva tuottaa synnyttyään sellaisia naksahduksia, jotka sitten kuulet " livenä" . Ehkäpä vauveli on erityisen kehittynyt ja innokas imemisrefleksissään...varo vaan!
Asun pääkaupunkiseudulla, joten samaan sairaalaan emme nyt sitten satu, harmi!
Fresia rv 38+0
Samanlaista tärinää mulla on ollut myös molemmissa raskauksissa. Kyse ei kylläkään meillä ollut moro-refleksistä vaan jostain muusta. Vastaavat tärinät nimittäin paisuivat esikoisella pari päivää syntymän jälkeen epileptisiltä vaikuttaviksi kohtauksiksi, jotka jatkuivat pahimmillaan 1,5 tuntiakin. Poika joutui teholle 7 viikoksi ja tärinät (tai nykinät) loppuivat noin 3,5 kk:n iässä. Syytä tälle ei koskaan löytynyt ja poika on ihan terve ja normaalisti kehittynyt kaksivuotias nykyään. Diagnoosina on unenaikainen myoklonia, jonka syytä ei tunneta, mutta joka on vaaratonta ja liittyy jollain tapaa juuri tuohon hermoston kehittymättömyyteen. Nuo nykinäthän on vastasyntyneillä tosi yleisiä pienessä mittakaavassa, meillä vain sattui huono tuuri, kun saatiin niitä suurempi satsi.
Tuskinpa siis on mitään vaarallista, mutta saattaa kyllä jatkua osittain syntymän jälkeenkin. Saapa nähdä, miten tämän meidän kakkosen kanssa käy.
A.A. rv 31+5
Esikoista odottaessa mulla alkoi naksua masussa loppuraskaudesta, sen kuuli vieressä olevatkin. Ihmettelin asiaa neuvolassa ja th naureskeli, että kalvot ne siellä poksuu ja joku kaunis päivä sen seurauksena tulee vedet. Ja niin siinä kävi! Synnytykseni käynnistyi naksahduksella, joka oli kyllä voimakkuudelta ja äänekkyydeltä paljon isompi ja hetki sen jälkeen tuli vedet :o)
on siis samanlaisia " oireita" .Mutta en tiedä mistä ne johtuu!
Ollaankin naurettu että meijän vauvasta tulee kyllä maailman nopein nyrkkeilijä,eli heti pienestä pitäen kehään vaan :)
Odotan innolla jos joku antaa vastauksen tähän sun kyssäriin, saan itsekkin samalla tietoa.
Onnellisia loppuodotuspäiviä sinulle!
Pallosalama rv35