Kyllä Suomi taas rankaisee yrittäjiä!
Aloin opiskelemaan työni ohessa uuden ammatin ja silloisessa työpaikassani tuli ongelmia suorittaa opinnäytetöitä, jotka olivat pakollisia valmistumisen kannalta. Niimpä sanouduin irti ja työllistyin mieheni yritykseen jossa aukesi sopivasti paikka äitiyslomansijaisuuden ajaksi ja jossa pystyin ongelmitta suorittamaan opintoni.
Nyt sitten äitiyslomansijaisuuden jälkeen, jäädessäni työttömäksi, työvoimatoimisto katsoo minut päätoimiseksi yrittäjäksi, koska olen työskennellyt tämän ajan miehelläni ja näin ollen en ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Mieheni yrityksestä minä en omista prosenttiakaan, en ole hallituksen jäsenenä tmv.
Varoituksen sanana vaan teille jotka joskus mietitte työskentelyä puolisonne yrityksessä että tällaistakin saattaa tulla vastaan.
Kyllä vähän ottaa päähän.
Kommentit (33)
jo otsikonkin mukaan määrittelet itsesi yrittäjäksi, joten miksi et olisi sitä myös työkkärin mielestä?
Eihän tuossa kertomassasi tarinassa oikeastaan yrittäjää rankaistu vaan työntekijää. Vai oliko se kuitenkin sitten yrittäjä?
ja se on ihan älytön. Mutta tämä on niin Suomea, kuin olla ja voi. En enää ihmettele yhtään että tosi monet suomalaiset yrittäjät pistävät yrityksensä kirjoille Tallinnaan ja antavat veronsakin sinne. Suomessa on mentaliteetti että sua täytyy rangaista jos meinaat yrittäjäks alkaa, tiedä vaikka rikastuisit!
siten että hänen perheensä joutuu kärsimään yrittäjyyden takia.
Suomi on todellakin yritysvihamielinen maa. Tuntuu, että lähtökohtaisesti ajatellaan kaikkien yrittäjien olevan suunnilleen jotain rikollisjengiläisiä.
jo otsikonkin mukaan määrittelet itsesi yrittäjäksi, joten miksi et olisi sitä myös työkkärin mielestä?
Eihän tuossa kertomassasi tarinassa oikeastaan yrittäjää rankaistu vaan työntekijää. Vai oliko se kuitenkin sitten yrittäjä?
Hän hyvää hyvyyttään antoi mulle työpaikan opiskelujeni ajaksi ja nyt lopputulos on tämä, että hän on perheemme ainoa elättäjä. Minun tuloni on 0€/kk. Minä olen osakasluttelon työkkäriin toimittanut ja minä en ole yrittäjä missän muodossa. Verokortilla olen miehelleni töitä tehnyt. -ap
tällaiset säännökset tyypillisesti on KORKEAN sosiaaliturvan maissa. Niissä joissa ei juuri ole esim. työttömyysturvaa (kuten Viro), ei tällaistakaan sääntelyä tarvita.
Kumman mallin valitsisit?
jos pidemmän aikaa, ja vasta nyt olet huomannut, ettei valtiovalta kohtele yrittäjää tässä maassa kovin ymmärtäväisesti? Joko olet hidasälyinen tai jostain syystä miehesi yritys on saanut erityiskohtelua. Kysy keneltä hyvänsä yrittäjältä niin kuulet kyllä, että yrittäminen on tehty erittäin hankalaksi. Mitään tukia on täysin turha odottaa.
miehen firmassa töitä tehdä päivääkään.
Onneksi tajusin ajoissa asian ja sain työttömyyskorvauksia.
Jos siis saat vaikka määräaikaisen työsuhteen jostain muualta, katsotaanko sinut senkin jälkeen yrittäjäksi, koska olet joskus työskennellyt miehesi yrityksessä. Tuossa linkkitekstissä oli mainittu myös lapset. Entä jos lapset ovat kesätöissä vanhempansa omistamassa yrityksessä, tuleeko heistäkin yrittäjiä?
:O Mitä virkaa on Suomen Yrittäjillä, jos tällaisia sudenkuoppia on olemassa?! Ay-liikkeet on kyllä oman tonttinsa hoitaneet.
jos pidemmän aikaa, ja vasta nyt olet huomannut, ettei valtiovalta kohtele yrittäjää tässä maassa kovin ymmärtäväisesti? Joko olet hidasälyinen tai jostain syystä miehesi yritys on saanut erityiskohtelua. Kysy keneltä hyvänsä yrittäjältä niin kuulet kyllä, että yrittäminen on tehty erittäin hankalaksi. Mitään tukia on täysin turha odottaa.
Mutta tämä oli taas jälleen siitä oiva muistutus kuinka työntekijöillä on tässä maassa ainoastaan oikeuksia, yrittäjillä (joita ilman tämä maa ei pyörisi) on pelkästään velvollisuuksia. -ap
että puoliso katsotaan yrittäjäksi vaikka ei olisi ollut päivääkään puolisonsa firmassa töissä. Esim. vaimo olisi sairaanhoitaja ja jää työttömäksi, ja miehellä on joku hitsausfirma, niin työkkäri olettaa että vaimo työllistyy halutessaan miehensä firmaan.
Mutta tämä oli taas jälleen siitä oiva muistutus kuinka työntekijöillä on tässä maassa ainoastaan oikeuksia, yrittäjillä (joita ilman tämä maa ei pyörisi) on pelkästään velvollisuuksia. -ap
mutta väärin se silti on.
Eipä tosiaan tarvi ihmetellä jos ei yrittäjät halua verorahojaan Suomeen jättää. Mulla kans mies yrittäjä ja eräänkin kerran kiroaa Suomen lainsäädäntöä yrittäjiä kohtaan. Heti kun mahdollista, yritys siirtyy muille maille vaikka itse asutaankin Suomessa. Tänne ei euroakaan ylimääräistä enää, kiitos!
http://yrittajantukiverkko.fi/blog/2009/06/23/yrittajan-tyottomyysturva…
Ihan käsittämättömän epäreilua!
Hyvä tietää, en koske tikullakaan mieheni yritystoimintaan, ainakaan verollista palkkaa vastaan.