Millaisella on oma auto jo lukiossa/yliopistossa?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2012 klo 00:04"]
oli iso uudehko Volvo jo lukiossa...
Kysymys oli että "millaisella" eikä "minkä merkkinen auto".
Taitaa Volvo-kuskit olla luetun ymmärtämisessä heikohkoa huonompaa sakkia - vai?
nyt sen tarkempaa kuvausta viitsi antaa.
Kuulostaa siltä että itse kuljit bussilla -katkeran joukkoliikenteen käyttäjän ininän tunnistaa kyllä. Siihen totuin jo parikymmentä vuotta sitten. :)
Katkera joukkoliikenteen käyttäjä xD xD kuulehan, samalla kun sinä jumitat ruuhkassa jo kolmatta tuntia saman päivän aikana, minä menen iloisesti bussikaistalla ohi ja vilkutan :)
Vain sivistymätön juntti lesoaa sillä, ettei pärjää ilman ympäristöä tuhoavaa peltilootaa, jonka ylläpito maksaa moninkertaisesti verrattuna vaikkapa joukkoliikenteen kuukausikorttiin. No, kun ei ole muuta brassailun aihetta...
Mä sain ylioppilaslahjaksi auton. En tosin uskalla paljon ajaa edes...
Mulla oli heti 18-vuotiaana, kun aloitin yliopisto-opinnot. Olin hyvä koulussa, kävin säännöllisesti pe-illat ja lauantait töissä ja niillä sain rahoitettua auton. Yliopisto oli 2 km päässä kotoa, joten sen takia ei tarvinnut ostaa autoa, mutta avautuihan sitä autolla ihan hirmuisen isompi maailma kuin ilman autoa.
Lukiossa ei vielä ollut, koska en ollut lukioaikana koskaan yli 17v.
Tällaisella nelikymppisellä maalaisakalla. Ei tosin lukiossa, kun en ole sitä käynytkään, vaan vasta yliopistossa opiskellessa. Jos lapseni menevät joskus yliopistoon, heilläkin on siinä vaiheessa omilla ansioilla hankittu auto.
Minulla on auto, vaikka opiskelenkin yliopistossa. Olen kolmekymppinen perheenäiti.
Sain 18-vuotislahjaksi vanhemmilta. Saman saa oma lapsi aikanaan.
Onko ketjun aloittajalla tausta-ajatuksena se, että onko auto ''pappa betalar'' vai omalla rahalla hankittu?
Millaisellako?
Lukiossa varmaan:
18 vuotta täyttäneillä, eli abeilla ja joillakin jo toisen vuoden keväällä.
Ajokortin jo saaneilla.
Niillä, kenellä auton käyttöön on taloudellisesti varaa
Niillä, kenellä on pitkät koulumatkat
Niillä, ketkä tykkäävät autoilusta.
Yliopistossa varmaan:
Niillä, kenellä on ajokortti
Niillä, kenellä on pitkät matkat yliopistolle
Niillä, kenellä auton käyttöön on taloudellisesti varaa.
Niillä, joiden pitää liikkua paljon, koti-yliopisto-työpaikka-kauppareissut-muut reissut-koti jne.
Niillä, ketkä tykkäävät autoilusta.
Siinä joitakin aivan tavallisia syitä. :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:35"]
Rikkaiden lapsilla
[/quote]
Ei halvimmat autot paljon maksa. Käytetyn auton saa halvimmillaan muutamalla sadalla eurolla. En tiedä yhtäkään opiskelijaa, en lukiossa enkä yliopistossa, jolla olisi erityisen kallis tai hieno auto. Lähes kaikilla autollisilla opiskelijoilla se auto on melko vanha ja halpa auto.
Yliopistossa ja monessa muussakin oppilaitoksessa on kaikenikäisiä opiskelijoita. Minulla on omakotitalo ja kaksi autoa (mies toinen omistaja) ja olen nelikymppinen yliopisto-opiskelija. Toista tutkintoa suoritan, enkä ole edes vanhin opiskelija omassa ryhmässäni.
Karkeasti yleistäen, itse totesin, että auton hankii/saa nuorena sellainen, joka asuu maalla huonojen kulkuyhteyksien päässä. Eli siis hyötyy omasta autosta vaikka sinne lukioon kulkiessa. Näille ihmisille yksityisautoilu on niin itsestäänselvyys, että moni päättää pitää auton jatko-opintojenkin ajan, vaikka asuisikin kaupungissa ja julkiset kulkee.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:35"]
Rikkaiden lapsilla
[/quote]
Ei halvimmat autot paljon maksa. Käytetyn auton saa halvimmillaan muutamalla sadalla eurolla. En tiedä yhtäkään opiskelijaa, en lukiossa enkä yliopistossa, jolla olisi erityisen kallis tai hieno auto. Lähes kaikilla autollisilla opiskelijoilla se auto on melko vanha ja halpa auto.
[/quote]
Meidän toinen auto on 2 v. vanha Audi..
35 (nelikymppinen yliopisto-opiskelija)
Onpa outoa verrata lukiota ja yliopistoa. Yliopisto-opiskelijat ovat aikuisia, hyvin usein perheellisiä. Moni asuu kaukana keskustoista ja syyt autoon ovat samat kuin muillakin perheellisillä.
Isä osti auton kun olin 17. Ajoin sillä kortin opetusluvalla. Kun pääsin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan oli kiva huristella kotiin käymään eikä tarvinnut olla riippuvainen junan aikatauluista. Tuli käytyä kotonakin useammin :) auto oli vanha, halpa ja toimi pitkään. Ihana corolla (RIP) <3
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:51"]
Onpa outoa verrata lukiota ja yliopistoa. Yliopisto-opiskelijat ovat aikuisia, hyvin usein perheellisiä. Moni asuu kaukana keskustoista ja syyt autoon ovat samat kuin muillakin perheellisillä.
[/quote]
Suurin osa yliopisto-opiskelijoista ei ole perheellisiä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:51"]
[/quote]
Suurin osa yliopisto-opiskelijoista ei ole perheellisiä.
[/quote]
Tietyillä aloilla on paljon perheellisiä opiskelijoita, esim. sosiaalityö. Mutta toki perheellisiä on yleisesti ottaen vähemmän
Meillä oli lapsella oma auto jo 17-vuotiaana. Tavallisesta duunariperheestä.
Up