Rätit vaunuissa
Mikä on niitten rättien tarkoitus,jotka roikkuvat kuomusta? Vauva on ihan pimennossa ulkoilmassa,auringonvaloa ei saa ollenkaan.
Kommentit (63)
Isompi vauva ei malta laittaa silmiä kiinni, jos äitin naama näkyy...
Happea kyllä riittää.
En koskaan tuntenut tarvetta sellaiselle ja kahta lasta olen vaunuissa lykännyt.
myös uteliailta katseilta, pakkaselta, sateelta ja tuulelta - siis silloin kun vauva nukkuu
Kaksi lasta ja kertaakaan en ole rättiä laittanut, kun en tiedä, miksi pitäisi laittaa.
myös uteliailta katseilta, pakkaselta, sateelta ja tuulelta - siis silloin kun vauva nukkuu
sorry, mua ei sun pilttis vois vähempää kiinnostaa, joten ihan sama onko siinä rättiä tai ei.
sorry, mua ei sun pilttis vois vähempää kiinnostaa, joten ihan sama onko siinä rättiä tai ei.
Kuljetko useammissakin ketjuissa kirjoittamassa vastauksiin, että sinua kysymykseen annetut vastaukset ei vähempää voi kiinnostaa? On meitä moneksi. Jos sinulle on sama onko siinä rättiä tai ei, niin eikö se selvinnyt jo melkein otsikosta, että aihe käsittelee asiaa, joka ei kiinnosta? Vai pitikö sekin tänne kaikille tiedoksi saada?
No hyvä on. Täällä jossain päin Suomea on av-mamma, jolla on jonkunväriset hiukset, jolle on ihan sama roikkuuko vaunuissa rätti. Tärkeä tieto. Varsinkin, jos tulet vastaan.
Minulla tärkein syy oli suojata vauvaa muilta ihmisiltä. Helsingissä ei pienen vauvan kanssa voi mennä esim. ratikkaan ilman, että joku päihtynyt/mielenterveyspotilas/räkätautinen mummo haluaa ottaa kurkistaa vauvaa. Harso estää tuon tehokkaasti.
Ostetaan kauniit ja kalliit vaunut ja sitten ne PILATAAN rievuilla.
ettei aurinko paista kasvoihin tai muualle vartaloon. Silloin oli kuuma kesä ja vauvalla vähän vaatteita, harso suojasi auringolta ainakin vähän.
Talvella se suojasi hengitysilmaa pakkaselta, edes hiukan. Ampiaiset ja kärpäset ei lentäneet sisälle vaikka olihan meillä siihen oma hyttyssuojansakin.
En tiedä mutta ajattelin harson suojaavan edes hiukan liikenteen pakokaasuiltakin.
Ja tärkein, kun olin nukuttamassa kävelyllä vauvaa, se suojasi vauvaa minun kasvoiltani ja muulta maailmalta. Kun vauvalla oli harso edessä hän ei kiinnostunut muusta vaan oli helponpi nukahtaa.
Ja vielä yksi, kun käytiin kaupassa, harva kiinnittää huomiota miten kirkkaat ne ison kaupan kattolamput ovat. Isot loistelapmut ja vauvan silmät on suoraan sinnepäin. Minäkin huutaisin jos laittettaisiin tuijottmaan kirkkaita lamppuja.
Se riepu on kätevä, vauva saa happea hyvin mutta siitä on monesa apua. Ja myös se ettei vieraat krki vaunuihin vaan jokainen tajuaa että vauva nukkuu kun riepu on edessä. EI me sitä riepua hereillä pidetty.
Jollekin saattaa vaunun sisältö olla pykälän verran arvokkaampi.
Jollekin saattaa vaunun sisältö olla pykälän verran arvokkaampi.
Kukaan ei oo tainnut kysenalaistaa sun mussukas arvoa. Mutta voiskohan sen rievun korvata vaikka mustalla hyttysverkolla?
kun rätit toisten vaunuissa saa noin ärsyyntymään! :D
Mulle se on ihan yks lysti mitä kukakin vaunuihin ripustelee, ei vaikuta mun elämään mitenkään :P
Meillä oli se integroituna kuomuun josta sen sai esiin helposti. Oli musta ja siistin näköinen.
Ei niitä ilkeä vieraille näyttää!
Mutta voiskohan sen rievun korvata vaikka mustalla hyttysverkolla?
Siihen saa pupun korvat tai vaikka rusetin, kun käyttää sopivaa pompulaa. Korvia varten voi tarvita muutamat vanhat sukat täytteeksi.
Niitä on syntynyt kautta-aikain.
Mutta tosiaan tämäkin aloitus kertoo ihmisten murheiden tasosta. No hyvä ettei suurempia huolia ole.
Meillä se harso on silloin kun lapsi laittaa nukkumaan. On osa rutiinia ja tietää että nyt on päiväuniaika. Ja mitään muoviahan se ei ole että estäisi hapen saannin..vaan ihan ohutta kangasta joka ei ole edes alareunasta kiinni.
Kun lapsi herää hänet nostetaan istuma-asentoon ja harso otetaan pois.
Ei niitä ilkeä vieraille näyttää!
Miksi pidän rättiä vaunuissa.. Vastauksia tulikin jo aiemmin, suurin syy on nyt ollut auringonvalo, ja vauvalle virikkeiden väheneminen, että malttaa nukahtaa. Tästä ärsyyntyvät, pistäkää silmät kiinni kun tulen vastaan! Olen myös hiukan ylipainoinen ja minulla on kanapersetukka, missä on pinkkiä etuhiuksissa, olen siis sangen ärsyttävä!
Jos rätti putoaa päälle, tämä on pinnasängyssäkin tärkeää ettei sängyn laidalla roiku tai ole sellaista vapaana johon lapsi voi tukehtua.
Ja kohta joku rientää kertomaan miten HEILLÄ lapsi vielä elää vaikka niin tehtiin mutta se onkin vaaranpaikka; ei kaikki lapset hoksaa laittaa ulottuvilla olevaa pesuainetta suuhun -moni tekee niin ja joku voi siihen kuolla.
Lapsia myös on tukehtunut/kuristunut kankaisiin jotka on pinniksessä tai vaunussa.
En koskaan tuntenut tarvetta sellaiselle ja kahta lasta olen vaunuissa lykännyt.
Kyllä se ohutkin rätti heikentää ilman vaihtumista mikä tarkoittaa että vaunoissa nousee typpipitoisuus ja happipitoisuus vähenee. Ei tokikaan niin paljon että lapsisi kuolisi, mutta ennemmän kuin jos sitä rättiä ei olisi.