Terveystarkastuksista(mihin kutsuttu vanhemmat mukaan) lukekaa tämä
Kun kauhisteltiin, että mitä vanhemmat tunkevat esim. 8 lk:n terveystarkastukseen(laaja tarkastus, mihin kutsutaan vanhemmat mukaan on 1lk, 5 lk, 8 lk)
Se on järjestetty niin, että ensin lääkäri keskustelee vanhemman/vanhempien kanssa ja kun tarkastus alkaa, niin vanhemmat poistuvat. Ei tietenkään vanhempien pidä olla sen tarkastuksen aikana siellä huoneessa! Vaan lääkäri juttelee lapsen ja vanhempien kanssa ennen tarkastusta.
Kommentit (24)
Mutta 8-luokkalaista voi häiritä vanhemman läsnäolo tarkastuksen aikana. Mutta siis tarkoitus on niin(etenkin 8 lk tarkastuksessa) että ennen tarkastusta lääkäri keskustelee vanhempien kanssa, ja poistuvat ennen kuin paino/pituus yms. otetaan
Mutta 8-luokkalaista voi häiritä vanhemman läsnäolo tarkastuksen aikana. Mutta siis tarkoitus on niin(etenkin 8 lk tarkastuksessa) että ennen tarkastusta lääkäri keskustelee vanhempien kanssa, ja poistuvat ennen kuin paino/pituus yms. otetaan
on tarkastella koko perheen hyvinvointia, siksi lääkäri haluaa tavata vanhemmat ja keskustella mm. arjen sujumisesta ja mahdollisista ongelmista.
Tuohan on terveystarkastus!!
Itse olisin todella toivonut, että äiti olisi ollut mukana vielä myöhemminkin. Mieslääkäri oli pelottava ja lisäksi jouduin olemaan koko tarkastuksen ilman paitaa, senkin jälkeen kun se ei tutkimuksen takia ollut mitenkään tarpeen. Olisin kovasti halunnut pukea, mutten uskaltanut pyytää lupaa. Tarkastuksen jälkeen opettaja sanoi, että lääkäri oli veikannut, että luokan tytöistä mun kuukautiseni alkaisivat ensimmäisenä, kun olin kehittynein. Se inhotti vielä lisää, että sain ikäänkuin vahvistuksen, että lääkäri oli katsellut muutakin, kuin ne asiat mitä sanoi tarkastavansa.
että kasiluokkalaisesta tuntuu nololta, jos vanhempi on mukana tarkastuksen aikana. Kai se on tyypistä kiinni, minua itseäni olisi myös aikoinaan häirinnyt, jos äitini olisi ollut tarkastuksen aikana läsnä. Herkkä ikä.
Mutta siis tarkoituksena on nimenomaan keskustella vanhemman kanssa ennen tarkastusta ja sen jälkeen vanhempi poistuu.
Tuo puoli on terveydenhoitajan vastaanotolla käyty aikaisemmin.
Tekeekö se jotain merkintöjä vanhempien olemuksesta ja sen perusteella päättelee, miten kotona menee?
ja lääkäri otti kyllä pituuden ja painon, ei th
Tekeekö se jotain merkintöjä vanhempien olemuksesta ja sen perusteella päättelee, miten kotona menee?
Siis se on THL:n määräämä, tuo laaja terveystarkastus, minne toivotaan vanhempien tulevan. Lääkäri on kiinnostunut koko perheen hyvinvoinnista, siksi haluaa tavata vanhemmat ja keskustella heidän kanssaan. Tarkoitus ei ole, että lääkäri kyttää vanhempia ja kirjaa papereihin että herra ja rva XXXXXXX näyttävät krapulaisilta :D
Lääkäri kyselee kaikenlaista koulun aloittamiseen liittyen, ruokavaliosta, nukkumisesta, kielen kehittymisestä, meidän tapauksessa myös mm. allergioista. Lääkäri sanoi, että hänen pitää tarkastaa koko perheen tilanne ja tilanne oli molemmin puolin vaivaantunut. En tosiaan olisi avautunut mistään ko. tilanteessa!
?
Siis se on THL:n määräämä, tuo laaja terveystarkastus, minne toivotaan vanhempien tulevan.
Siis ei ole PAKKO.
viime viikolla tuo laaja tarkastus. Lääkäri teki koko tarkastuksen, terkka istui nurkassa sen aikaa. Juteltiin mukavia ja tilanne oli ihan asiallinen. Ihme asioista maalataan mörköjä.
puhumaan oman lapsenne asioista lääkärin kanssa? Kauhea paniikki yhdestä laajasta terveystarkastuksesta...
Mä olen aina niin vaivautunut ja jännittynyt, kun joudun ventovieraitten kanssa juttelemaan kasvotusten. Jos vanhempia ei mitenkään tarkkailla, niin sittenhän pitäisi riittää, että ollaan puhelimitse yhteydessä.
taas pidän itsestään selvyytenä että menen paikalle jos pyydetään..itse olen kiinnostunu lapsieni elämästä..myös teinien=)Ja tuollahan voi sitten mainita jos joku vaikka itseäänkin huolettaa=)Minulla ei ole mitään salattavaa=)
Tyttöä hävetti hirveesti, kun lääkäri kurkkasi pöksyihin onko jo karvoitusta. Onneksi isä ei ollut paikalla. Se olisi ollut todella kiusallista hänelle. Olen itsekin terveydenhoitaja ja kyllä kovasti ihmettelin käytäntöä! Vaikka murrosikä ja kehon muutokset ovat normaali asia niin mielestäni on suorastaan törkeää saattaa nuori niin kiusalliseen tilanteeseen. Tältä keväältä siis meidän kokemus
Meidän koululääkäri on vielä niin hirveä suustaan, etten edes antaisi lapseni mennä sinne yksinään. Olen ollut vanhemman lapsen kanssa ko. lääkärin tekemässä tarkastuksessa mukana, joten tiedän kokemuksesta.